February 19, 2016

قنات قصبه قدیمی ترین قنات جهان که پس از 2700 سال هنوز آب 40 هزار نفر را تامین میکند.ساخت هخامنشیان.


قدیمی ترین منبع ساختگی یا مصنوعی آبی جهان، قنات قصبه گناباد است که 2700 سال پیش ساخته شده و از زمان هخامنشیان تاکنون مهمترین عامل حیات شهر گناباد بوده و کماکان آب 40 هزار نفر از مردم این شهر را تامین میکند. این قنات که بزرگترین قنات شناخته شده جهان هست، 360 متر عمق و 45 کیلومتر طول دارد.

بهمن سیاه ۵۷




بوسه گاه خورشیدِ لبان تو بود جان و تن من
و اکنون در نیمه شبانِ تاریکِ دور از چشم
در سحرگاهانِ دار و چشم بند و باروت و تیر و تفنگ 
بوسه گاه طنابی ست آویخته از آسمان
در هیاهوی انقلاب سلاخان و جلادان ...

زندانی شدن گردانندگان سایت نارنجی؛ سایتی که در زمینه اخبار مربوط به دنیای فن‌آوری و ابزارک‌ها (گجت) فعال بود


‫#‏بگونه‬: بنا به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بر اساس اظهارات یک منبع آگاه به پرونده سایت «نارنجی» علی اصغر هنرمند، رییس شرکت پات شرق گواشیر، صاحب امتیاز و سردبیر سایت نارنجی به ۱۱ سال حبس، حسین نوذری، مدیر عامل شرکت پات شرق گواشیر به ۷ سال حبس، احسان پاک نژاد، برنامه نویس شرکت به ۵ سال حبس، عباس واحدی، نویسنده سایت نارنجی و تولید کننده محتوا به دو سال و نیم حبس در دادگاه بدوی محکوم شده بودند. همگی آنها صبح چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه بدون ابلاغ رأی دادگاه تجدید نظر به زندان کرمان فرستاده شدند.
سایت نارنجی سایتی در زمینه اخبار مربوط به دنیای فن‌آوری و ابزارک‌ها (گجت) بود و از دفتری کوچک در شهر کرمان آغاز به کار کرد و خیلی زود به یکی از سایت‌های مورد توجه علاقمندان تازه‌های فن‌آوری در ایران تبدیل شد.
بنا به این گزارش صفحه «نارنجی»، روز سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲، از دستگیری علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی‌زاده و سارا سجادپور، از اعضای فنی و نویسندگان خود توسط سپاه پاسداران خبر داده بود که در پی آن بنیاد مرزهای الکترونیکی (ای اف اف) که از آزادی‌های مدنی در دنیای دیجیتال و اینترنت حمایت می‌کند، با انتشار گزارشی بر روی وبسایت خود، خواستار آزادی مسئولان و نویسندگان سایت نارجی شده بود.
گفتنیست، در حالیکه سرکوب فعالان سایبری در ایران همچنان ادامه دارد، سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در اوایل سال جاری سرکوب وب‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی را محکوم کرد.

جمهوری اسلامی و مافیای هزارفامیل علی خزعلی، آقازاده نامطلوب!


در بخش دیگری از برنامه صفحه آخر، علی خزعلی، پزشک متخصص بیماری های چشم و صاحب انتشارات حیان، و فرزند مهدی خزعلی درباره رانت هایی که به دلیل موقعیت پدرش در دسترس داشته و از آن ها استفاده کرده ،می گوید. او که جزو منتقدان رژیم قرار دارد و بارها به دلیل سخنان و نوشته هایش به زندان و بازداشت رفته است، می گوید که با همه اینها چند بار از رانت پدرش استفاده کرده، که مهم ترین آن ها استفاده از بورس دولتی برای گرفتن تخصص بوده است. او در عین حال ورود خود به موسسه دولتی را نیز نتیجه رانت ناشی از رابطه خانوادگی می داند.
خزعلی همچنین به استفاده از سهمیه شورای نگهبان برای شرکت در حج بدون رعایت نوبت نیز اعتراف می کند که در ۱۸ سالگی از آن استفاده کرده است. او می گوید سوای این ها دیگر از هیچ رانتی استفاده نکرده است. و استفاده از رانت برای انتشار کتاب هویت را رد می کند.
هویت مستندی از برنامه های تلویزیونی با همین نام است که توسط علی شریعتمداری تهیه می شد و در دوران ریاست علی لاریجانی بر صدا وسیما از تلویزیون پخش شد. به گفته علی خزغلی مخالفان انتشار این کتاب طبقه حاکم بود و شاکی آن نیز علی لاریجانی بود که نمی خواست آن برنامه ها به صورت کتاب در دست مردم قرار گیرد.
تحزب، راه حل رانت خواهی
خزعلی می گوید در غیاب احزاب سیاسی، دست یابی به مقام های سیاسی و استفاده از امتیازهای اقتصادی در سایه روابط و نه ضوابط شایسته سالاری امری با سابقه است. او می گوید گذشته از دولت قبل که "در مسائل اقتصادی فاسدترین و پلید ترین " بود، در دولت کنونی نیز سوء استفاده از قدرت به دلیل رابطه خانوادگی نه فقط رواج دارد بلکه رو به توسعه دارد. و از برخی از این موسسات چون صندوق فولاد کشور، وزارت کشور، معاونت رئیس جمهوری، نام می برد. او می گوید این سوء استفاده ها یا رانت خواهی ها تنها به آقازاده ها منحصر نمی شود و دامنگیر همه صاحب منصبان نظام است. به گفته او "هرکس که دستی در قدرت دارد، [استفاده می کند] و اصول گرا و اصلاح طلب هم ندارد. هرکس دستش برسد... از آقازاده تا سردار و از وزیر تا وکیل..." و خانواده های آنان.
علی خزعلی می گوید رانت خانوادگی حتی در شیوه برخوردهای قضایی با متهمان نیز وجود دارد. و در این باره به شکنجه نشدن خودش در زندان، یا به موارد برخورد با علی مطهری در شیراز یا کشته شدن نوه ایت الله امینی در کهریزک اشاره می کند که در صورت نبودن رابطه خانوادگی مانند ده ها مورد آشکار ناشده دیگر به سکوت مقام های مسئول برگزار می شد. او بر فقدان مجازات برابر در قبال جرم های مشابه در قوه قضاییه تاکید می کند و علت آن را سرشناس بودن یا نبودن خانواده های متهمان می داند.
علی خزعلی تنها راه جلوگیری از فساد و رانت را تاسیس و تشکیل احزاب سیاسی می داند تا در انتخابات بر اساس شایسته سالاری، نمایندگان واقعی و شناخته مردم انتخاب شوند و رد و تایید صلاحیت ها را سلیقه های شخصی، غرض ورزی و کین توزی یا ارفاق های خانوادگی تعیین نکند.
اما باید به این علی خزعلی و هم همپالگیهایش گفت احزاب و سازمانهای سیاسی وجود دارند و باندهای مافیایی را با حزب و سازمان سیاسی نباید قیاس کرد. عجالتا باید رژیم سراپا جنایت و فسا و مافیایی ولایت فقیه با تمامی باندهایش را سرنگون کرد تا بتوان انتخابات آزاد داشت و مردم نمایندگان واقعی خود را انتخاب بکنند. کسی که به سرنگونی نظام نزیک نمیشود و خود را منتقد نظام میداند در دایره همین نظام دنبال نخود سیاه می گردد.
‫#‏ایران‬ ‫#‏جمهوری_اسلامی‬ ‫#‏مافیای_هزارفامیل‬ ‫#‏لبنان‬ ‫#‏عراق‬
به کانال تلگرام بگونه بپیوندید:https://telegram.me/begoonah

دقت کنید. این یک جوک نیست! احمد جنتی همین الان در شوی تبلیغاتی تلویزیونی اش گفت:




امیدواریم مقام معظم رهبری پرچم پیروزی انقلاب را به دست حضرت ولیعصر (عج) بسپارند و ما نیز آن روز را به چشم خود ببینیم که بساط آمریکا و اسرائیل و آل‌سعود برچیده شود و دیگر مظلومی در جهان نباشد
(بَدبَخ شدیم رَف!) ‎frown emoticon‎

دخیل بستن اصول گرایان و دلواپسان در برهه‌ انتخابات به سران جنبش سبز

حتی بزغاله ای مانند علم الهدی هم می داند برای اینکه رای بیاوری، مجبوری دم انتخابات به سران مردمی جنبش سبز دخیل ببندی! یعنی همانانی که در قلب هشتاد میلیون ایرانی هستند!
علم‌الهدی: موسوی و کروبی جاسوس نبودند. آنان به نظام «اعتقاد» داشتند.
پینوشت: شوخی رو خودش اول شروع کرد و این کلمه بزغاله رو به کار برد!

به روایتی سردار همدانی توسط خود سیستم کشته شده و قبل از مرگ مورد شکنجه قرار گرفته


حذف بدون هزینه تصمیم گیرندگان و فتوا دهندگان تندروی های دو دهه اخیر به این معنی است که دور بعدی نوبت حذف بازوهای این تندروی هاست. 15 سال پیش، مصباح یزدی به عنوان یک روحانی تندرو فتوای قتل زوج های جوان کرمانی را می داد که برای هم غزل عاشقی می خواندند. بازوهای اجرایی وی که همین «حیدر حیدر» کو ها بودند نیز زوج های بیگناه را پس از تجاوز مقتول می کردند.
امروز فتوا دهنده بی سر و صدا دارد حذف می شود. چرا آن بسیجی «دهانه گشاد» (!) نباید نگران حذف خودش باشد؟
رهبری در ماجرای برجام از سال 91 تصمیمی بر خلاف منافع «برادران قاچاقچی» گرفت و آن را در عمان پیگیری کرد. یک سال پیش از آنکه روحانی حتی برای انتخابات ثبت نام کند. برجام تصمیم روحانی نبود. قطعا تصمیم رهبر بود. تصمیمی که بازوهای تندرو تلاش بسیاری کردند که با آن مخالفت کنند و نتوانستند.
تلاش مذبوحانه بسیجیان «دهانه گشاد» به همینجا ختم نشد. در مرحله پسا برجام، تلاش وسیعی شد که ایران وارد جنگی با دشمن خارجی شود. در این راه حتی سفارت عربستان نیز به آتش کشیده شد. چنین اتفاقی در شهر تهران بدون چراغ سبز مقامات خیلی بالا (منظورم خیلی خیلی بالا است!) ممکن نیست. اما همان مقامات خیلی بالا بلافاصله پس از خاتمه تئاتر، بازیگران اصلی نمایش را دستگیر کردند و گوشمالی دادند. بازیگرانی که قبلا حتی برای ترور عضو شورای شهر تهران با اسلحه و موتور هم زندانی نشده بودند!
پازل ماجرا وقتی کاملتر می شود که به سوریه نگاهی بکنیم. آمار بسیار عجیب و غریب از کشته شدگان ایرانی (بخوانید حذف برادران قاچاقچی) در سوریه نشان از آن دارد که مرحله بعد بازی مدتهاست آغاز شده است. برای مرگ سردار همدانی روایت های مختلفی گفته شد. از در کمین قرار گرفتن تا تصادف اتومبیل. اما در هیچکدام این روایت ها مشت خوردن در صورت پیش از مرگ (شکنجه) وجود نداشت. لازم نیست متخصص اتوپسی باشی تا بدانی این صورت چند ساعت قبل از مرگ ضرباتی شدید (احتمالا مشت) خورده است!

درخواست‌کننده اشد مجازات برای موسوی و کروبی در لیست ۳۰‌نفره‌ اصلاح‌‌طلبان



سرانجام با اعلام فهرست نهایی کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی "شورای نگهبان"، گروه‌های موسوم به "اصلاح‌طلب" نیز لیست کاندیداهای مورد حمایت خود را در تهران و سایر شهرستان‌ها معرفی کردند که در این میان، در لیست ۳۰‌نفره‌ی این گروه‌ها در "حوزه‌ی تهران، ری، اسلام‌شهر و شمیرانات"، نام دست‌کم دو چهره‌ی "اصول‌گرا"ی نزدیک به علی لاریجانی نیز دیده می‌شود.
یکی از این دو نفر، کاظم جلالی، رییس کنونی "مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی" است که در چهار دوره‌ی گذشته به عنوان نماینده‌ی شاهرود در این مجلس حضور داشته است.
او روز ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۸۹، یک روز پس از تظاهرات اعتراضی حامیان موسوی و کروبی در هم‌بستگی با دموکراسی‌خواهان مصری و تونسی، در نقش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم شورای اسلامی در مقابل خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که این مجلس خواهان «اشد مجازات» برای موسوی و کروبی است. (اینجا: bit.ly/1TsiqGV)
دو رهبر جنبش سبز در کنار زهرا رهنورد (همسر میرحسین موسوی) از همان روز در بازداشت خانگی قرار دارند.
اما دیگر چهره‌ی نزدیک به علی لاریجانی در فهرست تهران "اصلاح‌طلبان"، بهروز نعمتی، نماینده اسدآباد (استان همدان) در مجلس نهم شورای اسلامی است.
او اگرچه از حامیان دولت حسن روحانی در مجلس نهم به شمار می‌رود، اما هم‌چون کاظم جلالی، گرفتن مواضع شدیداللحن علیه جنبش سبز و حتی اصلاح‌طلبان را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.
نعمتی از جمله در شهریور امسال، در گفتگویی با وب‌سایت "افکارنیوز" در دفاع از "شورای نگهبان" گفته بود که این شورا «سد محکم در برابر فتنه‌گران و عوامل اجیرشده‌ی آن‌ها» است و به همین دلیل «برخی از فتنه‌گران و عوامل مرتبط با آن‌ها با اهداف سیاسی به تخریب شورای نگهبان روی آورده‌اند». (اینجا: bit.ly/1or6UPc)
وی این اظهارات را در زمانی بیان کرده بود که جدال کلامی میان حسن روحانی و حامیان شورای نگهبان بر سر نقش نظارتی این شورا بالا گرفته بود.
قرار گرفتن نام این دو نفر در لیست مورد حمایت "اصلاح‌طلبان" در حالی صورت می‌گیرد که این طیف در انتخابات مجلس خبرگان نیز از فهرستی ۱۶نفره شامل چهره‌هایی چون موحدی کرمانی، دری نجف‌آبادی، و محمدی ری‌شهری حمایت می‌کند. کسانی که در قتل و اعدام و سرکوب مخالفان و دگراندیشان در نزدیک به چهار دهه‌ی گذشته، نقش اساسی ایفا کرده‌اند.

تحلیل خوبی‌ از عمار ملکی‌ در رابطه با انتخابات ایران

عمار ملکی: «انتخابات به همان میزان که ابزار استمرار دموکراسی است می‌تواند ابزار استمرار دیکتاتوری باشد. در نظام مقدس، رای دادن در انتخابات، کمکی به دموکراسی‌سازی نمی‌کند اما می‌تواند برای "حکمرانی خوب" (good governance) مفید باشد. با رای دادن می‌توان روحانی را به جای قالیباف انتخاب کرد یا عارف را به جای رسایی نشاند؛ حضور نیروهای تکنوکرات و معقول برای کشورداری مفیدتر است اما حضور آن‌ها کمکی به دموکراسی‌سازی در جمهوری اسلامی نمی‌کند. صحبت از بسط دموکراسی با رای دادن در انتخاباتی غیرآزاد و غیررقابتی، سخنی گزاف و گمراه‌کننده است.»
Ammar Maleki
۱- کمپین رای دادن به مثلث «دار» (دری نجف آبادی، امامی کاشانی، ری شهری) برای حذف مثلث «جیم» (جنتی، یزدی، مصباح) که در این دوره انتخابات خبرگان به راه افتاده، حقانیت کسانی را نشان داد که هشدار می دادند توجیه مکرر «انتخاب بین بد و بدتر» و تبدیل کردن این مساله از یک «استثنا»ی سیاسی به یک «قاعده» انتخاباتی، دیر یا زود موجب می شود که بدتر دیروز در نقش بد امروز قرار گیرد و این تقلیل گرایی همواره ادامه یابد. «ری شهری» در انتخابات دوم خرداد ۷۶، نقش «جلیلی» انتخابات ۹۲ را داشت. ری شهری در این سالها تغییری نکرده است اما اصلاح طلبانی که تلاش کردند تا او در انتخابات ۷۶ پیروز نشود، امروز تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا او در انتخابات پیش رو انتخاب شود تا بدتر پیرتری انتخاب نشود! انتخابات خبرگان پیش رو نشان داده که «قاعده ساختن» از «انتخاب بین بد و بدتر»، افتادن در یک سیکل معیوب و پایان ناپذیر است.
۲- بخشی از هموطنان ما در هر انتخاباتی با این توجیه رای می دهند که وقتی کاندیدای «مطلوب/خوب» امکان حضور ندارد باید به کاندیدای «ممکن/بد» رای داد تا «بدتر» زمام امور را در دست نگیرد (این ایده در صورت وجود یک خیر عمومی موجه و قابل درک است). اما متاسفانه تجربه نشان داده بسیاری از آنها که بطور ابزاری و برای دفع شر بزرگتر در ابتدا با اکراه به «بد» در برابر «بدتر» رای می دهند، بعد از پیروزی کاندیدای «بد»، فراموش می کنند که او کاندیدای مطلوب آنها نبوده است و حتی گاهی مرید او می شوند. از این جهت این نگرانی وجود دارد که در صورت موفقیت کمپین حذف مثلث «جیم»، دیگر نتوان از این پس نقدی به اضلاع «دار» داشت و از مطالبه دادرسی عادلانه برای اعدامیان دهه ۶۰ و قتل های زنجیره ای و مجازات عاملان آن کشتار سخنی گفت.
۳- آنهایی که میگویند رای دادن در این گونه انتخابات حرکتی گام به گام به سمت دموکراسی است یا ناآگاهانه این سخن را می گویند یا اینکه آگاهانه خودفریبی و دیگرفریبی میکنند. حداقلی از شرایط دموکراسی ابتدا باید رعایت شود تا بعد انتخابات ابزاری در خدمت دموکراسی باشد؛ در غیر اینصورت انتخابات به همان میزان که ابزار استمرار دموکراسی است میتواند ابزار استمرار دیکتاتوری باشد. در نظام مقدس، رای دادن در انتخابات کمکی به دموکراسی سازی نمی کند اما می تواند برای «حکمرانی خوب» (good governance) مفید باشد؛ با رای دادن میتوان روحانی را به جای قالیباف انتخاب کرد یا عارف را به جای رسایی نشاند؛ حضور نیروهای تکنوکرات و معقول برای کشورداری مفیدتر است اما حضور آنها کمکی به دموکراسی سازی در جمهوری اسلامی نمی کند. صحبت از بسط دموکراسی با رای دادن در انتخاباتی غیرآزاد و غیررقابتی، سخنی گزاف و گمراه کننده است. اگر فکر می کنید حضور بعضی افراد در مجلس نظام مقدس می تواند تا حدودی در حکمرانی بهتر کشور موثر باشد، به آنها رای دهید؛ اما مطمئن باشید رای آوردن تمامی لیست اعلام شده اصلاح طلبان یا حذف تمامی کاندیداهای محافظه کاران هیچ کمکی به دموکراتیزاسیون نظام مقدس نمی کند.

جایزه ۶۰۰هزار دلاری رسانه‌ها و موسسات نظامی-دولتی برای قاتل سلمان رشدی



۴۰ خبرگزاری، موسسه خبری، و نهاد وابسته به نهادهای نظامی و حکومتی در ایران در سال‌روز صدور فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده‌ی بریتانیایی هندی‌تبار کتاب "آیات شیطانی" توسط آیت‌الله خمینی، جایزه‌ای ۶۰۰هزار دلاری را برای قاتل وی تعیین کردند. این جایزه علاوه بر جایزه‌ی ۳/۳ میلیون دلاری است که از سوی بنیاد "۱۵ خرداد" به این موضوع اختصاص داده شده است.
به گفته‌ی "دبیر سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی"، اسامی این ۴۰ موسسه و نهاد به همراه مبلغ تعیین‌شده از سوی هر کدام از آن‌ها به این شرح است:
خبرگزاری فارس ۱۰۰ میلیون تومان، مجموعه سینمامارکت ۵ میلیون تومان، موسسه هنر ناب اسلامی ۲ میلیون تومان، پایگاه خبری تهران‌پرس ۳۰ میلیون تومان، پایگاه خبری عصرامروز ۲۰ میلیون تومان، موسسه نصر تجاری ۵۰ میلیون تومان، جام‌نیوز ۵۰ میلیون تومان، سایبربان ۱۰۰ میلیون تومان، نکته‌آنلاین ۲۰ میلیون تومان، سراج۲۴ ۵۰ میلیون تومان، رادیومیقات ۵۰ میلیون تومان، مجموعه متمم ۱۰۰ میلیون تومان، مجموعه خاکریز ایمان و اندیشه ۷ میلیون تومان، مجموعه نورالرضا ۴ میلیون تومان، پژوهشگاه علوم و فرهنگی ۱۰ میلیون تومان، ستاد امر به معروف ۵۰ میلیون تومان، مجموعه معلی ۶۰ میلیون تومان، آموزشگاه خبرنگاران ایران ۱۰ میلیون تومان، روایت فتح ۴ میلیون تومان، مجموعه رایانما ۲۰ میلیون تومان، مجموعه مصباح ۱۰ میلیون تومان، مجموعه دانش بانک ۲۵ میلیون تومان، مجموعه کانون خورشید ۱۰ میلیون تومان، مجموعه افرا ۵ میلیون تومان، مجموعه پویایاران ۱۵ میلیون تومان، مجموعه موج حامی رسانه ۵ میلیون تومان، مجموعه آکادمی طوسی ۱۷ میلیون تومان، حامیان ولایت ۳۰ میلیون تومان، پایگاه اقتصادپرس ۲۰ میلیون تومان، پایگاه تراز ۷ میلیون تومان، پایگاه باحجاب ۵ میلیون تومان، پایگاه فاش‌نیوز ۱۵ میلیون تومان، مجموعه رحماء ۵ میلیون تومان، مجموعه مهرخانه ۱۰ میلیون تومان، شرکت مهرپارس ۱۰ میلیون تومان، شرکت راهکار-وب هوشمند ۱۵ میلیون تومان، پایگاه الف ۱۰ میلیون تومان، تبیان ۱۵ میلیون تومان، و مجموعه متمم ۱۰۰ میلیون تومان.
مجموع این مبالغ کمی بیش از ۱ میلیارد تومان است و با رقم ۶۰۰هزار دلاری اعلام‌شده فاصله دارد.
بنیاد ۱۵خرداد که وظیفه‌ی پیگیری اجرای فتوای قتل سلمان رشدی را بر عهده دارد، آخرین بار در شهریور ۱۳۹۱ اعلام کرد که جایزه‌ی مجری این حکم را با ۵۰۰ هزار دلار افزایش به سه میلیون و سیصد هزار دلار رسانده است.
حسن صانعی، نماینده علی خامنه‌ای و سرپرست این بنیاد در اطلاعیه افزایش جایزه‌ی تعیین‌شده برای قاتل سلمان رشدی، نوشته بود که «هر کس این حکم را اجرا کند بلافاصله کل مبلغ به او پرداخت خواهد شد».
وی همچنین خاطرنشان کرده بود که «کلیه کسانی که با رعایت سیاست‌های حاکمیت در زمینه مقابله با توطئه‌های ضد اسلامی به ویژه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم فعالانه عمل کنند از حمایت‌های بنیاد ۱۵خرداد برخوردارخواهند شد».
سلمان رشدی بعد از صدور حکم قتلش از سوی خمینی در سال ۱۳۶۷، به صورت مخفیانه و تحت حفاظت پلیس بریتانیا زندگی می‌کند. او در سال ۲۰۰۷ میلادی از طرف ملکه این کشور، لقب «شوالیه» را دریافت کرد. وی در مهرماه گذشته نیز هم‌زمان با انتشار تازه‌ترین کتابش با عنوان “دو سال، هشت‌ماه، و بیست‌وهشت شب” در افتتاحیه‌ی نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور یافت و درباره‌ی "حدود آزادی بیان" سخنرانی کرد. این حضور، باعث شد تا جمهوری اسلامی نمایشگاه کتاب فرانکفورت را تحریم کند.

«کودکان امروزی» گاتیس سلوکا، کارتونیست اهل لاتویا



--------------------
ترجمه متن انگلیسی داخل کارتون:
معلم: امروز می‌خواهیم حرف "اس" (S) رو یاد بگیریم.
دانش‌آموز: ای‌ول! بالاخره قراره درباره‌ی "سکس" حرف بزنیم.