آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که «دشمنان» منتظرند تا 10 سال دیگر که او نباشد، اهدافشان را پیاده کنند.
رهبر ایران، چهارشنبه 16 سپتامبر در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران این کشور ضمن تبیین ویژگی‌های نهاد «سپاه پاسداران» گفت: «هنگامی که می‌گوییم پاسداری از انقلاب یعنی اراده انقلابی همچنان مستحکم وجود دارد و انقلاب نیز همچنان با قدرت و قوت زنده و حاضر است زیرا اگر انقلاب زنده نباشد، پاسداری از آن معنایی نخواهد داشت. »
او یکی دیگر از ابعاد مفهوم «پاسداری از انقلاب» را مورد تهدید بودن انقلاب، برشمرد و خاطرنشان کرد: «اگر تهدیدی وجود نداشت، پاسداری از انقلاب لزومی نداشت، پس با توجه به وجود تهدیدات، باید آن‌ها را شناخت.»
او با تاکید بر ضرورت رصد کردن مسائل داخلی و خارجی توسط این نهاد نظامی ایرانی افزود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان سر به زیر و سرگرم کارهای اداری خود نیست بلکه یک ناظرِ آگاه و بینا و متوجه مسائل داخلی و خارجی است.»
این سخنان رهبر ایران در حالی مطرح می‌شود که انتقادها نسبت به دخالت‌های سپاه در داخل و خارج ایران مطرح است. در قانون اساسی ایران دخالت نهادهای نظامی در سیاست ممنوع شده است. اما منتقدان می‌گویند که سپاه پاسداران در تمام مسائل سیاسی و حتی انتخابات دخالت کرده و سعی می‌کند وابستگان خود را در نهادهای قانونگذاری، اجرایی و قضایی بگمارد.
در خارج از ایران هم شاخه برون مرزی سپاه پاسداران که «سپاه قدس» نام دارد فعال است. کشورهای منطقه بارها سپاه پاسداران ایران را به ایجاد هسته‌های «جاسوسی و خرابکاری» در کشورهایشان متهم کرده‌اند. آخرین آن‌ها کویت بود که ماه گذشته از کشف و متلاشی کردن یک «هسته جاسوسی و تروریستی» مرتبط با حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران ایران خبر داد.
اکنون خامنه‌ای با تاکید بر اهمیت مجموعه اطلاعات سپاه را در این بخش گفت: «مجموعه اطلاعات سپاه باید بطور دائم مسائل را رصد و تهدید‌ها را شناسایی کند. »

آمریکا مظهر کامل دشمنی

رهبر ایران شناخت دشمن را یکی دیگر از ابعاد «پاسداری از انقلاب» برشمرد و گفت: «منظور از دشمن، استکبار جهانی، و مظهر کامل آن امریکا است که رژیم‌های مرتجع و انسانهای ضعیف النفس، عوامل آن هستند.»
پس از توافق هسته‌ای اخیر با ایران که آمریکا یک طرف آن بود، رهبر ایران بر شدت لهجه خود علیه آمریکا افزوده است.
خامنه‌ای سپس به آنچه برخی نقاط ضعف و تناقض‌های مبانی دشمن نامید اشاره کرد و گفت: «دشمنان انقلاب اسلامی کسانی هستند که از سال‌ها قبل با شعار «برقراری امنیت»، «مبارزه با تروریسم»، «برقراری دموکراسی» و «ایجاد صلح» به منطقه آمدند اما اکنون دستاورد حضور آنان، ناامنی و ظهور تروریسم وحشی و خشن و شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه است.»
این در حالی است که ایران و متحدانش یک طرف خشونت‌ها در مناطق مختلف خاورمیانه به شمار می‌آیند. در عراق پس از حمله آمریکا و سرنگونی نظام صدام حسین، شیعیان نزدیک به ایران حاکم شدند، اما سیاست‌های فرقه‌ای آن‌ها باعث ایجاد شکاف مذهبی و در نتیجه فراهم شدن زمینه برای قدرت گرفتن گروه‌های تندرو همچون داعش شد. در این کشور گروه‌های شبه‌نظامی بسیاری حضور دارند که از سوی ایران پشتیبانی می‌شوند.

هشدار نسبت به ایده‌ئولوژی زدایی از سیاست

رهبر انقلاب ایران، ایمان به الله و کفر به طاغوت را یکی دیگر از ویژگی‌های سپاه برشمرد افزود:« غرب در تبلیغاتی که در داخل هم به نوعی تکرار می‌شود برای تضعیف تدریجی تنفر ملت از استکبار می‌گوید لازم نیست هرکسی به خدا ایمان دارد به طاغوت کافر باشد، اما ایمان به پروردگار و کفر به طاغوت یک ویژگی به هم پیوسته حیات طیبه است. »
آیت الله خامنه‌ای، ایدئولوژی زدایی از دیپلماسی و سیاست داخلی را از دیگر محورهای تبلیغات کنونی غرب خواند و خاطرنشان کرد: «می‌خواهند ما اصول خود را در سیاست خارجی دخالت ندهیم اما فکر و عقیده و ایدئولوژی در همه زمینه‌ها راهنمایی تعیین کننده به شمار می‌رود».

مخالفت با اسلام بدون جهاد

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: «اسلامِ منحصر در عمل شخصی، اسلامِ سکولار، اسلامِ بدون جهاد و شهادت و بدون نهی از منکر، مورد قبول ملت ایران نیست و اسلامِ انقلاب را می‌توان در آیات قرآن و وصیتنامه امام و سخنان و مکتوبات ایشان جستجو کرد.»
گروه‌های تندرویی همچون داعش و القاعده نیز همین سخنان را تکرار می‌کنند و می‌گویند که به دنبال اسلام سیاسی هستند. آن‌ها تاکید می‌کنند که مهمترین رکن اسلام «جهاد» است. از این رو دست به عملیات علیه مخالفان تفکر خود که آن‌ها را «کافر» می‌نامند می‌زنند.

نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن خطرناک‌تر است

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت توجه کامل سپاه پاسداران به همه تهدید‌ها گفت: «تلاش دشمن برای نفوذ، از جمله تهدیدات بزرگ است.»
رهبر ایران: «نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند. »
او از سرمایه‌گذاری سنگین «دشمنان» برای «نفوذ فرهنگی و تغییر تدریجی باورهای مردم» گفت و افزود: «در زمینه سیاسی نیز بیگانگان بدنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت‌گیری‌ها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد.»
خامنه‌ای در پایان سخنانش با تأکید بر ضرورت آنچه «بیداری عمومی در مقابل ترفندهای دشمنان» نامید، گفت: «آنها منتظرند که ملت و نظام خواب‌شان ببرد و ده سال دیگر که مثلاً بنده نباشم، اهداف‌شان را محقق کنند.»
مشخصه سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران هشدار مکرر نسبت به «دشمن» است بطوریکه این کلمه را گاهی می‌توان در همه جمله‌های بکار رفته از سوی آقای خامنه‌ای مشاهده کرد، اما هویت مشخص این دشمن کمتر ذکر می‌شود.