September 4, 2015

نوام چامسکی، متفکر سرشناس آمریکایی


بدون فشار افکار عمومی تحولی رخ نمی‌دهد. افکار عمومی هم وقتی می‌تواند فشار آورد که نخست آگاه شده باشد و افکار عمومی هم آگاه نمی‌شود مگر رسانه‌ها به خبر بپردازند! و این جاست که به نمونه بارزی از آنچه که می‌تواند در یک جامعه آزاد رخ دهد برمی‌خوریم یعنی سرکوب خبری!

معجزه ی هزاره سوم... کسی که میلیارد ها دلار خرج کرد تا آبروی ایران و ایرانی را در جهان ببرد....


بدون شرح


اعتراضنامه ای علیه رونمایی رزمایش ۵۰ هزار لباس شخصی تهران..

امروز، جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ شمسی سامی! 
Payame daneshjoo
با ترور نمی توان بر قدرت باقی ماند.
روزی است که ادعا کرده اند با 50 هزار نیرو، مانور قدرت و امنیت در تهران به راه انداخته اند.در همان روز ودر ساعت 12 شب، 9 گلوله در پشت پنجره ی یک شهروند در سعادت اباد شلیک شده که همگان صدای ان را شنیده اند.یا این تیرها را مانور دهندگان امنیت شلیک کرده اند که باید توضیح بدهند ، چرا باید با این اقدامات گانگستری، در بین شهروندان ایجاد وحشت کنند. (اگر چه می دانیم قدرت غیر پاسخگو، خود را ملزم به پاسخگویی نمی داند) یا این که در روز مانور امنیت، گروههای دیگری، با تیر اندازی موجبات وحشت در بین شهروندان را فراهم کرده اند که با این حساب،ان مانور طبلی است تو خالی که هست.
در هر دو حالت این سکوت و بی مسیولیتی حکومت و دولت، بالاخره کار دست انها خواهد داد.برای این که خشونت و قانون شکنی را بیش از پیش در جامعه گسترش می دهد. وقتی به نام گشت ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر،زنان را کتک زده یا جوانان راتحقیر می کنند، نماینده ی مجلس خودشان را تا سر حد مرگ کتک می زنند،هر جا لازم باشد دست به ترور افرادی چون فروهر ها و نویسندگان یا سعید حجاریان و خواهر زاده ی موسوی می زنند و یا اسید پاشی می کنند، دقیقا فرهنگ ترور و گانگستری را رشد می دهند.
اثر اجتماعی این رفتار گانگستری و قانون شکنانه این است که دزدی، خشونت، و ادمکشی در جامعه زیاد می شود. چیزی که طی 36 سال گذشته به بحرانی جدی برای مردم تبدیل شده است. زیرا بخشی از اجتماع چنین برداشت می کند که هر کس هر کسی است و هر که زور بیشتری دارد می تواند حرف خودش را به کرسی بنشاند.
اما اثر سیاسی سوئ استفاده از قدرت ، برای حکومت گران نیز فاجعه بار است. برای این که ، در یکی از همین اقدامات تروریستی است که اتفاقی همچون سینما رکس ابادان روی می دهد و اگر چه ظاهرا عامل ان نیروهای مذهبی و به اصطلاح انقلابی هستند، اما عملا واژگونی حکومت شاه را به دنبال دارد. پس خامنه ای هم زیاد به این اقدامات تروریستی پیروان خود برای از میدان به در کردن مخالفین دلخوش نباشد.

سخن ناب

شیخ بهایی از اجداد مُنتسبِ من (حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش‌ِ فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت )و بسیار تاثیر گذار درجامعه ما !؛ باچند بیت شعر دنیای پیرامون را اینگونه مانی و باقی صالحات می بیند :
همه روز روزه بودن، همه شب نماز کردن
همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به کعبه ، سر و پا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیّک ، به وظیفه باز کردن
به مساجد و معابد ، همه اعتکاف جستن
ز ملاهی و مناهی ، همه احتراز کردن
شب جمعه ها نخفتن، به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش، طلب نیاز کردن
بخدا که هیچ کس را، ثمر آنقدر نباشد
که به روی نا امیدی ، در بسته باز کردن
(((شیخ بهایی)))

«صدای قلب شجریان» کارتون از احسان گنجی/روزنامه شهروند


نخستین سیستم یکپارچه پدافند هوایی ایران آغاز به کار کرد

مقامات نظامی ایران می‌گویند که نخستین سیستم یکپارچه پدافند هوایی این کشور آغاز به کار کرده است.
سیستم هوشمند فرماندهی و کنترل پدافندی که "پیامبر اعظم" نام گرفته امروز صبح (جمعه، ۱۳ شهریور) با حضور جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح ایران راه اندازی شد.
این سیستم که فرماندهان نظامی می گویند طراحی و ساخت آن در ایران انجام شده، تمام مراکز راداری، موشکی، دیده‌بانی عملیات و مناطق پدافندی ایران را به هم متصل می کند.
فرمانده نبرد با در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به "هدایت، رهگیری اهداف، سامانه‌های موشکی، تخصیص نوع سلاح و پیش‌بینی اهداف دشمن" که این سیستم بصورت یکپارچه در اختیارش قرار می‌دهد، تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.
به گفته سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا، خود این سیستم نیز می‌تواند "به صورت هوشمند تصمیم‌گیری کند."
سرتیپ اسماعیلی همچنین گفت: "هم اکنون تمام شبکه های پدافندی که از طرح بلوک غرب و شرق به ایران فروخته شده بود، بهینه و کاملا بومی شده و از امروز همه این شبکه‌ها با سامانه کاملا بومی فرماندهی و کنترل پیامبر اعظم کار خود را دنبال می‌کنند."
به گزارش رسانه‌های ایران، این سیستم به دستور سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش ایران طراحی و تولید شده است.
سرلشکر صالحی خواستار انجام یک رزمایش پدافندی با استفاده از این سیستم جدید شده است.
در این رزمایش قرار است با استفاده از چندین هواپیمای جنگنده، سیستم رهگیری و هشدار سامانه یکپارچه پدافند هوایی ایران آزمایش شود.

زنان در نیویورک با سینه عریان، روز ملی برهنگی را جشن میگیرند!


جهان سوم

اسبی که روزهاى عاشورا و تاسوعا گريه مي كند! و الاغها را شفا میدهد!

صاحبش اسب را در دهه محرم بيرون مى آورد و امت پول فراوانى به عنوان نذرى در خورجين او مي ريختند كه بالغ بر چند ميليون ميشد!
بعد از اينكه صاحب اسب، توسط پليس بازداشت شد و كتك خورد، اقرار كرد که شبها، جلوى اسب جوشكارى می کرده و اسب رامجبور به نگاه كردن ميكند و طبعا اسب هم روزها گريه ميكرد!

عکس







.

بدون شرح


من هر بار که این نوشتار را خواندم گریستم نه برای ازاد مردی ستار خان برای دلاوری مادر ایرانی که همچو او به ازادی ایران بیش گرسنگی خود و فرزندش می اندیشید.


عکس تاریخی


بدون شرح


هشدار نیروی انتظامی: توقیف خودرو به دلیل بدحجابی

روزنامه آرمان: بوي ماه مهر مي‌آيد و نزديك شدن اين ماه زنگ آماده‌باش را نه تنها براي دانش‌آموزان و مدارس بلكه براي بسياري از حوزه‌هاي ديگر به صدا درآورده است. يكي از اين حوزه‌ها پليس است كه از ماه‌ها قبل حركت به سوي شروع مدارس را با اجراي برنامه‌هاي مختلفي آغاز كرده است. با شروع مدارس تهران قلب تپنده‌اي به خود مي‌گيرد و سكون نسبي اين روزهاي شهر در ازدحام ترافيك و شلوغي‌ها گم مي‌شود. اما شروع ماه مهرباني، گاهي با نامهرباني‌هايي همراه است كه با توجه به اينكه بعضي از آنها عمري چندساله دارند، به نظر مي‌رسد پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي خود را براي مقابله با آنها آماده كرده است و از هم اکنون هشدار و اخطار‌ها داده مي‌شود تا بعدا گلايه‌اي از سوي كسي نباشد.
راننده سرويس دختران، زن باشد
روز گذشته، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: امسال نيز براي هماهنگي سرويس‌هاي مدارس جلسات مختلفي با مسئولان مربوطه برگزار شد و تصميماتي نيز در اين زمينه اتخاذ شد. سيد تيمور حسيني با بيان اينكه امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته جابه‌جايي دانش‌آموزان تنها با خودروهاي داراي برچسب سرويس مدارس و مورد تاييد سازمان تاكسيراني انجام خواهد شد، درباره شرايط خودروي سرويس مدرسه گفت: در صورتي كه بيش از پنج سال از ساخت خودروي سرويس مدرسه گذشته باشد اين خودروها حتما بايد برگه معاينه فني معتبر داشته باشند، همچنين داشتن بيمه‌نامه شخص ثالث، بيمه‌نامه سرنشين و نداشتن هرگونه عيب و نقص از ديگر الزامات سرويس مدرسه است.
او درباره شرايط راننده نيز گفت: راننده حداقل بايد 23 سال سن داشته و داراي گواهينامه سلامت و سوءپيشينه باشد، متاهل بودن نيز از ديگر الزامات براي يك راننده سرويس مدرسه است. او با تاكيد بر اينكه خانواده‌ها نبايد خارج از دستورالعمل و از خودروهاي غيرمجاز، شخصي و... براي انتقال فرزندانشان به مدرسه استفاده كنند، گفت: پليس برابر قانون با سرويس‌هاي غيرمجاز مدارس برخورد كرده و علاوه بر اينكه خودرو توقيف خواهد شد، راننده متخلف نيز 40 هزار تومان جريمه مي‌شود.
حسيني درباره تخلفات رانندگان سرويس‌هاي مدارس نيز اظهار كرد: برابر قانون اگر راننده سرويس مدرسه براي بار سوم مرتكب تخلفات حادثه‌ساز شود دفترچه وي باطل شده و صلاحيت لازم براي رانندگي سرويس مدرسه را نخواهد داشت. به گفته او سرعت غيرمجاز، عدم رعايت حق تقدم و عبور از چراغ قرمز سه تخلف حادثه‌سازي است كه پليس با آن برخورد خواهد كرد. حسيني در بخش ديگري از سخنانش درباره شرايط لازم براي راننده سرويس مدارس دخترانه خاطرنشان كرد: راننده سرويس مدارس دخترانه اعم از ابتدايي و دبيرستان حتما بايد زن باشد و اين موضوع الزامي است اما درباره ميني‌بوس‌ها راننده مي‌تواند مرد باشد به شرط اينكه يك مربي خانم و فرد مورد تاييد مدرسه در ميني‌بوس حضور داشته باشد. ضمن اينكه راننده ميني‌بوس نيز حتما بايد شرايط مربوط به راننده سرويس‌هاي مدارس را كه در ابتداي نشست گفته شد، داشته باشد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران در بخش ديگري از سخنانش از توقيف خودروي رانندگان بدحجاب و كشف حجاب كرده، در سطح معابر پايتخت خبر داد. حسيني درباره برخورد پليس با بدحجابي يا كشف حجاب سرنشينان يا رانندگان خودروها اظهار كرد: اگر فردي داخل ماشين حجاب بد و زننده‌اي داشته باشد يا كشف حجاب كند، طبق قانون وسيله نقليه‌اش توقيف خواهد شد اما در حال حاضر جريمه نقدي براي آن وجود ندارد. به گزارش ايسنا، او درباره اينكه خودروي اين افراد چه مدت توقيف خواهد شد نيز گفت: ما پرونده اين افراد را به پليس امنيت و مقام قضائي خواهيم داد و در اين شرايط است كه بايد ديد چقدر موضوع زمان بر خواهد بود و پس از آن با دستور مقام قضائي خودرو ترخيص خواهد شد.

برخورد با موتورسواران مزاحم
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي درباره اينكه ديده شده برخي از جوانان به وسيله موتورسيكلت اقدام به ايجاد مزاحمت براي دانش‌آموزان به ويژه دختران مي‌كنند، گفت: «به همين منظور نيز از ابتداي مهرماه طرح برخورد با مزاحمت موتورسواران در مقابل مدرسه‌هاي دخترانه را خواهيم داشت و با اين افراد به جد برخورد خواهد شد.» مزاحمت‌هايي كه كنار مدارس رخ مي‌دهد همواره يك معضل بزرگ بوده كه اين روزها با صورت‌هاي جديدي كه اين مزاحمت‌ها پيدا كرده‌، نگراني درباره آنها افزايش یافته است. امروزه موتورسوارهاي مزاحم علاوه بر مشكلاتي كه براي دختران ايجاد مي‌كنند، به فروش مواد مخدر نيز مي‌پردازند و اين مساله به حدي رواج داشته است كه چند ماه پيش، رئيس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا درباره تدابير پليس براي برخورد با افراد سودجويي كه در اطراف مدارس و دانشگاه‌ها اقدام به توزيع مواد روانگردان و مخدر كرده يا به بهانه‌هايي سعي در فروش اين مواد به قشر دانش‌آموز يا دانشجو دارند، گفت: ما هشدارهاي لازم را در اين زمينه به مراكز آموزشي و علمي داده‌ايم و از مسئولان آنها خواسته‌ايم كه هر نوع رفتار اين‌چنيني را به پليس گزارش دهند.
همچنين خود دانش‌آموزان و دانشجويان نيز بايد هوشيار باشند و فعاليت اين افراد را به ما اطلاع دهند. خانواده‌ها نيز نقش مهمي در اين زمينه دارند و ياور پليس هستند. علي مويدي افزود: همكاري مشتركي ميان پليس و آموزش و پرورش در اين زمينه وجود دارد.

ناديده گرفته شدن حقوق شهروندي در جامعه
يك جامعه‌شناس در رابطه با مزاحمت‌هايي كه موتورسوران جلوی در مدارس دختران ايجاد مي‌كنند به «آرمان» گفت: باید با اینگونه مزاحمت‌ها به طور جدی برخورد شود تا شاهد بروز این نوع ناهنجاری‌ها نباشیم. اميرمحمود حريرچي با بيان اينكه دليل رواج رفتارهاي ضد اجتماعي در جامعه ناديده گرفتن حقوق شهروندي است، مي‌افزايد: به نظر مي‌رسد كه فرار از قانون و ناديده گرفتن قانون در جامعه در حال رواج پيدا كردن است. او با بيان اينكه، موتورسواری كه جلوي مدرسه رفتار ضد اجتماعي بروز مي‌دهد، چندان بابت عواقب عملش نگران نيست، ادامه داد: آدم‌هايي كه رفتارهاي خلاف قانون و تبهكارانه از خود نشان مي‌دهند بايد نگران عواقبشان باشند. هر خلاف بزرگي از خلاف‌هاي كوچك شروع مي‌شود و اگر با خلاف‌هاي كوچك برخورد نشود به خلاف‌هاي بزرگتر ختم مي‌شوند.
او تصريح مي‌كند: باید به این نکته مهم توجه داشت که معضلات بزرگي مانند اسيدپاشي از دل جرايم كوچك برمي‌خيزند. حريرچي تاكيد مي‌كند: به همين دليل بايد برخورد جدي با مزاحمان صورت بگیرد تا آنها جرأت تكرار جرم را نداشته باشند.

تشدید فشار بر فعالان کارگری و اجتماعی

• کانون مدافعان حقوق کارگر می گوید بعد از توافق هسته ای، مراکز اقتصادی بیشتری تعطیل شده و بیکاری کارگران و سرکوب اعتراضات زحمتکشان افزایش یآفته است ...
در یکی دو ماه اخیر و به دنبال سازش تاریخی میان حکومتگران با نظام جهانی سرمایه‌داری، طلایه‌های این سازش برای کارگران و زحمتکشان هر روز آشکارتر می‌شود. تعطیلی مراکز اقتصادی و بیکاری روزافزون کارگران همراه با برخوردهای سرکوبگرانه با اعتراضات کارگری گسترده‌تر شده و در کنار آن محکومیت‌ها و زندان‌ها نیز برای فعالان کارگری و اجتماعی افزایش یافته است .
دادگاهی کردن فعالان کارگری در سنندج از جمله محمود صالحی، کورش بخشنده فردین میرکی و....، تشدید حکم بهنام ابراهیم‌زاده و مهدی شاندیز، از فعالان کارگری که هم اکنون دوره زندانی خود را پس از پایان محکومیت اولیه در رجائی‌شهر می‌گذرانند، هم چنین فشار فزاینده بر معلمان زندانی، آزاد نکردن رسول بداقی پس از پایان دوران محکومیت و زمزمه‌های تجدید محاکمه وی، دستگیری اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران (تهران) و به دنبال آن دستگیری مهدی بهلولی و محمد رضا نیک‌نژاد در تهران و علی حسین‌پناهی (از معلمان کُرد در سنندج) بُعد دیگری از تشدید فشارها بر فعالان کارگری و اجتماعی است.
روند کُند دادگاه و بررسی پروندهها منجر به بلاتکلیفی بسیاری از این فعالان شده است. سعید شیرزاد و امیر امیر قلی نزدیک به یک سال است که بدون روشن شدن وضع پرونده‌شان در زندان به سر می‌برند. بیم آن است که عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانیان بیمار صدمات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه داشته باشد همان گونه که محمود صالحی در حین بازداشت کلیه‌های خود را از دست داد و اکنون مجبور به دیالیز هفتگی است...
همه و همه حاکی از تشدید فشار بر کارگران ، معلمان و سایر فعالان اجتماعی است.
با تشدید این فشارها پس از توافق‌های اخیر با نظام سرمایه‌داری، همه‌ی انسان‌های آگاه به خوبی درک می‌کنند که سازش با نظام سرمایه‌داری جهانی و دعوت از سرمایه‌داران بین‌المللی برای غارت هر چه بیشتر کارگران و زحمتکشان است. 
کانون مدافعان حقوق کارگر ضمن محکومیت این اعمال هشدار می‌دهد که این افزایش فشارها نه تنها منجر به از پای نشستن کارگران و فعالان کارگری و اجتماعی برای رسیدن به حقوق حقه خود نخواهد شد بلکه آنان را در رسیدن به خواسته‌های خود مصمم‌تر خواهد کرد.
کارگران زمانی دست از تلاش برخواهند داشت که از دستمزدهای معوقه خبری نباشد، دستمزدها به گونه‌ای باشد که امکان یک زندگی انسانی را برای آنان فراهم کند، تامین اجتماعی و آموزش و پرورش رایگان و بهداشت همگانی فراهم باشد و کسی به خاطر لقمه‌ای نان مجبور به فروش تن و بدن خود نباشد .... و بتوانند تشکل‌های مستقل خود را تشکیل داده تا بر روند تولید و فعالیت‌های اقتصادی نظارت داشته باشند و بدین گونه از فساد و رشوه‌خواری و دزدی اموال مردم جلوگیری شود.
تا زمانی که شکاف طبقاتی هر روز وسیع‌تر می‌شود و فقر و سیه‌روزی کارگران و زحمتکشان هر روز افزایش می‌یابد و سرمایه‌داران و ماموران دولتی و نیروهای امنیتی در پی خالی کردن سفره‌های مردم و محدود کردن آزادی‌های فردی و اجتماعی هستند، این بگیر و ببندها مشکلی را از حاکمان حل نخواهد کرد و بر مبارزات کارگران و زحمتکشان برای احقاق حقوق خود، تاثیری جز شدت یافتن آن نخواهد داشت. 

کانون مدافعان حقوق کارگر
دهم شهریور ۱٣۹۴

عکس؛ حضور شکنجه گران سپاه در مانور ثارالله

عکسی از "رزمایش اقتدار ثارالله بسیج" در تهران. از آنجائی که این نمایش برای ترساندن معترضان برگزار شده است، مزدوران سیاهپوش در عکس زیر احتمالا باید از بازجویان و شکنجه گران اطلاعات سپاه پاسداران باشند. میرحسین موسوی در بیانیه ای در پائیز 88 تلاش برای ترساندن معترضان را نشانه ترس حاکم بر اقلیت اقتدارگرا دانسته و گفته بود که ترساندن، آخرین تیر ترکش آنها است.

شما از کدام دسته اید؟

آن دسته ای که وقتی صحبت از حقوق حیوانات می شود جبهه گیری می کنند و معتقدند تا وقتی حقوق انسان ها پایمال شده و هنوز آن طور که باید به همه حقوق انسانی دست نیافته ایم، این وسط حقوق حیوانات در درجات بعدی قرار می گیرد؟
یا از آن دسته ای که بین توجه به حقوق انسان ها و حیوانات تناقضی نمی بینند و معتقدند توجه به حقوق هر کدام از این مخلوقات در جایگاه خودش قابل تعریف و دفاع است؟

سخن ناب