January 6, 2018

دادستان هانوفر در حال بررسی اتهام‌های شاهرودی

نامه اعتراضی پس از بستری شدن هاشمی شاهرودی در آلمان

دویچه وله - از انتشار خبر سفر سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای درمان به خارج از کشور چند روزی می‌گذرد. سرانجام معلوم شد که او در شهر هانوفر آلمان بستری است. نامه‌ای اعتراضی به مقامات ایالتی نوشته شده است.
روزنامه‌های آلمانی بیلد و "هانوفرشه آلگمانیه" (HAZ) روز جمعه (۵ ژانویه/ ۱۶ دی) خبر دادند که "آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی ۶۹ ساله که از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی است و جانشین احتمالی او محسوب می‌شود برای مداوا در بیمارستانی در آلمان بستری شده است."
خبر سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مداوا را دو هفته پیش سید علا هاشمی، فرزند او بدون نام بردن از کشوری خاص اعلام کرده بود. او گفته بود:« آیت‌الله هاشمی شاهرودی برای تکمیل دوره درمانی سفری به خارج از کشور کردند و بزودی باز می‌گردند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد و خوشبختانه در سلامت کامل هستند و دروس و برنامه‌ها را پیگیری می‌کنند».
42047520_303.jpg
عیادت حجت‌الاسلام رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ از آیت‌الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر
"دادستان هانوفر در حال بررسی اتهام‌های شاهرودی"
همزمان با انتشار خبر بستری شدن هاشمی شاهرودی در آلمان، خبرگزاری "اهل بیت" (ابنا) با انتشار خبر عیادت حجت‌الاسلام رمضانی، مدیر مرکز اسلامی هامبورگ از آیت‌الله هاشمی شاهرودی، عکسی را منتشر کرد که در آن، پروفسور سمیعی نیز دیده می‌شود.
پروفسور سمیعی در حال حاضر ریاست بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده دارد.
"فوکوس آنلاین" آلمان می‌نویسد: «پرفسور سمیعی دارای روابط بسیار خوبی با ایران است و در حال احداث یک بیمارستان در تهران است که به لحاط وسعت دوبرابر بیمارستان هانوفر است».
"فوکوس آنلاین" می‌افزاید: «در دوران ریاست هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه، ایران شاهد اجرای احکام اعدام، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه منتقدان و چند مورد اعدام جوانان زیر ۱۸ سال بوده است».

آمد نیوز و ری استارت؛ اتهامات و استنادات

amadNews_010518.jpg
کانال تلگرامی «آمدنیوز» و «ری استارت»، اکنون دو عبارت کاملا شناخته شده در ادبیات سیاست داخلی ایران هستند.
مشهورترین چهره ای که نامش با کانال تلگرامی آمدنیوز گره خورده، روح الله زم است و مدیر «ری استارت» را محمد حسینی اداره می کند.
کانال تلگرام «آمدنیوز» با بیش از یک ۱.۴میلیون عضو، ۱۰دی ماه توسط مدیران شبکه تلگرام مسدود شد. اتهام این کانال تشویق به خشونت توسط معترضانی بود که در روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران علیه سیاست های حکومت ایران شعار دادند. مدیران کانال تلگرام آمدنیوز اعلام کرده اند فردی که تشویق به خشونت کرده اخراج شده است. آنها اکنون کانال تلگرام «صدای مردم» را راه اندازی کرده اند که حدود ۱.۴میلیون عضو دارد.
این عدد از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه دولت ایران دسترسی مردم به تلگرام را محدود کرده ولی آنها با استفاده از فیلترینگ دوباره عضو این کانال شده اند. از سوی دیگر، دولت ایران اعلام کرده در صورت حذف شدن کانال صدای مردم، دست از فیلترینگ تلگرام بر می دارد. این پیشنهاد توسط مدیران تلگرام پذیرفته نشده و عملا مذاکرات دولت ایران و تلگرام به بن بست رسیده است. همین دو نمونه به خوبی نشان دهنده اهمیت موقعیت این کانال در فضای اطلاع رسانی امروز ایران است.
یک موضوع دیگر که کانال آمدنیوز را از سایر رسانه ها متمایز کرده، دسترسی مدیران این کانال به برخی اسناد محرمانه درباره مسائل امنیتی و فساد اقتصادی بوده که به طرح اتهاماتی علیه رئیس قوه قضاییه، سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی منجر شده است. سازمان های امنیتی جمهوری اسلامی همچنین برخی خبرنگاران در داخل کشور را به اتهام ارتباط با آمدنیوز بازداشت کرده اند.
«ری استارت» از سوی محمد حسینی به عنوان یک «جنبش» توصیف می شود. گستره مخاطبان «ری استارت» به اندازه «آمدنیوز» نیست ولی رهبر این گروه می گوید ۳۰ میلیون طرفدار دارد و گروهش حاصل ترکیبی عرفان و تصوف است. او عنوان «ری استارت» را به این خاطر انتخاب کرده که به حامیان خودش دوباره فکر کردن را آموزش بدهد.
برخی رویدادها چون حمله به مراکز دولتی و عمومی و شکستن شیشه ها و یا آتش زدن ساختمان ها، سبب توجه بیشتر به این گروه شده است. این گروه با ساماندهی برنامه هایی چون «چالش سنگ»، «چالش رنگ» و «چالش آتش» اقدام به پرتاب سنگ به سوی ساختمان دولتی و یا آتش زدن این مکان ها اقدام می کردند و اسم «ری استارت» را در مکان های مورد حمله می نویسند.
برخی ناظران سیاست ایران، تشکیل گروه های «گشت محله» توسط سپاه پاسداران که از ۵ آذر در شهرهای ایران شروع به فعالیت کرده اند را اقدامی پیشگیرانه برای مقابله با فعالیت های حامیان «ری استارت» ارزیابی می کنند.
محمد حسینی در مقام یک لیدر معمولا در قالب برنامه های ضبط شده به صدور فرمان هایی به حامیان خود اقدام می کند و می گوید قصد تشکیل امپراطوری کوروش و یا امپراطوری تصوف در ایران دارد. او در آخرین فرمان خود گفته است که در صورت ادامه حضور نیروهای وابسته به سپاه و بسیج در خیابان ها، ۱۲۰نفر از اعضای سپاه و خانواده هایشان به قتل می رسانند و یا به آتش می کشند. ادبیات مدیران کانال های تلگرامی «آمدنیوز» و «صدای مردم» با محمد حسینی متفاوت است. آنها می گویند برنامه براندازی ندارند و قصد دارند با آگاهی دادن به مردم، زمینه تصمیم گیری آنها برای تغییر حکومت ایران است، با این حال از «عملگرایی ری استارت» تمجید کرده اند.
محمد حسینی، سابقه فعالیت سیاسی ندارد. او از سال ۷۳ تا ۸۹ با صداوسیمای جمهوری اسلامی همکاری داشت و مجری برنامه های طنز و سرگرمی بود. او پس از خروج از ایران مدتی در فضای تولید برنامه های طنز باقی ماند ولی اندک اندک به یک چهره مخالف جمهوری اسلامی تبدیل شد و «ری استارت» را راه اندازی کرد.
او ادعا کرده است که حامیان او تاکنون ۳۰مسجد، ۵۰۰ تا ۶۰۰ بانک، ۲۰۰ تا ۳۰۰ خودپرداز بانک، ۱۵۰ تا ۱۸۰ پایگاه بسیج را آتش زده اند. این ادعاها اغراق آمیز به نظر می رسد ولی موضوع مهم تر دفاع علنی و دادن برنامه های خشونت آمیز از سوی محمد حسینی است. او می گوید مساجد را آتش زده، چون تبدیل به پایگاه های بسیج شده اند ولی توضیح نداده که چرا دستگاه های خودپرداز و یا ساختمان ها بانک ها را آتش زده اند؟
ادعاهای مکرر محمد حسینی، فقدان سابقه سیاسی، بیان جملات شاعرانه و گاه تحلیل های نادرست و توام با توهم درباره شرایط ایران و مفاهیم سیاسی سبب شده که شخص محمد حسینی کماکان به عنوان یک چهره محوری سیاسی اپوزیسیون جمهوری اسلامی مطرح نباشد.
محمد حسینی همچنین اعتقاد دارد که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، یک سال پیش کشته شده و یا در کما به سر می برد و فردی شبیه او بدل رهبر است و در حال اجرای نقش رهبری جمهوری اسلامی است.
او هشت ماه پیش گفت بر اساس پیش بینی هایی که شاه نعمت الله ولی در ۷۰۰سال پیش انجام داده، امسال جمهوری اسلامی سقوط می کند. حسینی بارها تاکید کرده «اجازه داده شده» و «فرمان آمده» که جمهوری اسلامی تغییر کند. مشخص نیست این فرمان ها از کجا صادر شده ولی به نظر می رسد با توجه به تاکید او بر منابع عرفانی، منظورش منابع غیبی است.
با این وجود، تردیدی نیست که او به مدد شبکه های اجتماعی مجازی موفق به تاثیرگذاری در برخی شهرهای ایران و جذب حامیانی برای اجرای حمله به مراکز دولتی و عمومی شده است. این حملات به تشدید فضای امنیتی ایران منجر شده ولی محمد حسینی می گوید برای براندازی جمهوری اسلامی راهی جز اعمال خشونت نیست و در این مسیر اقدام به کشتن افراد نکرده اند.
او می گوید قصد دارد ۲۴بند را به عنوان قانون اساسی ایران آینده اعلام کند که مهم ترین آن قانون «آزادی اسلحه» است تا اگر دوباره حکومت قصد داشت به یک دیکتاتوری تبدیل شود، مردم بتوانند علیه حکومت اقدام کنند.
برخی از مخالفان این جنبش می گویند این گروه توسط سازمان های امنیتی ایران طراحی شده اند تا بتوانند گروه های اپوزیسیون ایران را بی اعتبار کنند. محمد حسینی می گوید بقیه گروه های اپوزیسیون اینطور هستند ولی او چنین نیست.
چنین اتهاماتی متوجه مدیران کانال تلگرامی آمدنیوز هم مطرح است. برخی مخالفان این گروه می گویند آنها گروهی هدایت شده از سوی دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی هستند و اطلاعاتی که در دسترس شان قرار می گیرد، به صورت هدفمند و برای اجرای برخی برنامه های سیاسی مهم تر درز داده می شود. به عنوان نمونه می گویند افشاگری های مکرر علیه صادق لاریجانی، به این سبب است که برخی مخالفان صادق لاریجانی می خواهند او را از فهرست کاندیداهای جانشین رهبری حذف کنند و با طرح مواردی چون داشتن ۶۳حساب بانکی شخصی و جاسوس بودن دختر صادق لاریجانی، می کوشند او را به طور کامل بی اعتبار کنند. از همین جهت مشخص نیست این اطلاعات چه اندازه معتبر هستند و یا در جهت تامین منافع عمومی منتشر می شوند و ممکن است منافع برخی جریان های سیاسی را تامین کنند.
منتقدان همچنین با اشاره به برخی اشتباهات فاحش و یا ادعاهای کلان در گزارش های آمدنیوز می گویند نحوه اطلاع رسانی این شبکه می تواند باعث لوث شدن اطلاع رسانی درباره مفاسد مقامات ایران توسط سایر رسانه ها شود. به عنوان نمونه به تازگی روح الله زم در یک گفتگو اعلام کرده است که فردی به نام «روچفیلد» که ۶۵درصد سهام بانک فدرال رزرو را دارد، در موناکو با فاضل لاریجانی دیدار کرده است. او گفته این فرد خواستار ملاقات با مجتبی خامنه ای، فرزند آیت الله خامنه ای بوده ولی او از سفر به فرانسه هراسان بوده و فاضل لاریجانی را فرستاده است. روح الله زم هدف این ملاقات را پولشویی را ذکر کرده است. منتقدان می گویند احتمالا منظور روح الله زم «خانواده روتشلید» است که بانکداران مشهوری هستند و تاکید می کنند فدرال رزرو در واقع همان بانک مرکزی آمریکاست که کسی سهامدار آن نیست.
در مقابل اما مدیران آمدنیوز اما با اشاره به پیامدهای برخی گزارش هایشان در داخل کشور و تایید شدن بخشی از این گزارش ها توسط نمایندگان مجلس و یا مقام های دولتی، از اعتبار گزارش های خود دفاع کرده اند. آنها به عنوان نمونه به گزارش هایی درباره تعرض جنسی یک قاری قرآن به کودکان و یا طرح مشکل حساب های بانکی قوه قضاییه در ایران به عنوان شواهد خود اشاره کرده اند که به طور کلی توسط مقام های رسمی تایید شده اند. مدیران آمدنیوز همچنین می گویند به دلیل شکاف های بین وزارت اطلاعات ایران و سازمان اطلاعات سپاه که دو سازمان اصلی مسئول تامین امنیت در ایران هستند و همچنین نارضایتی هایی که در بدنه این سازمان های امنیتی وجود دارد، موفق به کسب اطلاعات می شوند.
خانواده روح الله زم، چهره اصلی این گروه در ایران ساکن هستند. پدر روح الله زم بیش از این یکی از مقام های میانی دولتی بوده است و به این سبب او در ایران ارتباطاتی با مقام های میانی و بالادستی ایران داشته است. این سوابق هم از جمله دلایلی برشمرده شده که دسترسی گروه آمدنیوز را به اطلاعات داخل حکومت ایران تسهیل کرده است. روح الله زم اما گفته است که این ارتباطات تنها منجر به طرح فشار بیشتر بر خانواده اش و بازداشت برخی اعضای خانواده او توسط دستگاه قضایی شده است.
گروه «ری استارت» در ماه های اخیر توسط برنامه های «شبکه بیان» که در لندن با مدیریت بیژن فرهودی اداره می شود، حمایت رسانه ای می شود. همچنین برنامه صفحه آخر وابسته به شبکه تلویزیونی صدای آمریکا که با اجرای مهدی فلاحتی پخش می شود، مهم ترین میزبان روح الله زم بوده است. شواهدی وجود ندارد این چهار طیف، ارتباط هدفمند و سیستماتیکی داشته باشند ولی مشخص است که موفق شده اند یک شبکه چند وجهی و قوی برای اطلاع رسانی را تشکیل دهند. گروهی که هیچ بخشی از اپوزیسیون فعال جمهوری اسلامی از آنها اعلام حمایت رسمی نکرده ولی می گویند از همه اپوزیسیون خارج از ایران موثرتر بوده اند.

برخی خانواده‌های بازداشت شدگان: در اعتراضات شرکت نداشتند؛ نمی‌دانیم چه هدفی از دستگیری دارند

خانواده‌های چهار درویش گنابادی که از روز شنبه ۹ دی ماه ۱۳۹۶ در بازداشت به سر می‌برند در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفتند که با گذشت ۷ روز از بازداشت فرزندان‌شان، اتهام و علت بازداشت آنها مشخص نیست.
خانواده‌های محمد شریفی مقدم، فائزه عبدی پور و کسری نوری به کمپین گفتند که فرزندان‌شان در اعتراضات حضور نداشتند و مسوولان باید توضیح بدهند که به چه دلیلی با حمله به بیمارستان دی آنها را بازداشت کرده‌اند.
خانواده محمدرضا درویشی هم به کمپین گفتند که در پاسخ به پی‌گیری های آنها تنها پاسخی که می‌دهند این است که بازداشت شده‌ها در زندان اوین نیستند.
کسری نوری، فائزه عبدی‌پور، محمد شریفی‌مقدم و محمدرضا درویشی، روز نهم دی ماه و به هنگام عیادت یکی از دوستان‌شان در بیمارستانی در تهران، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. خانواده‌های آنها به اتفاق دیگر دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت این چهار نفر از شنبه شب در مقابل اوین تحصن کرده‌اند.
ناهید پرستش، مادر محمد شریفی مقدم، دانشجو و از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در مصاحبه با کمپین گفت که او و کسری نوری، پنج شنبه شب ۱۵ دی ماه حدود ساعت ۹ با خانواده‌های شان تماس گرفته‌اند اما از فائزه عبدی‌پور و محمدرضا درویشی هیچ خبری نیست. خانم پرستش به کمپین گفت: “محمد پنج شنبه شب با پدرش تماس گرفت و گفت سالم هستم و هیچ چیز دیگری نگفت. ما همچنان جلوی اوین هستیم و هیچ جواب درستی به ما نمی‌دهند. اصلا اجازه نمی‌دهند ما وارد شویم و هیچ جوابی به ما نمی‌دهند. بچه های ما را در بیمارستان دی گرفته‌اند و حتی در اعتراضات هم نبوده‌اند. رفته بودند ملاقات دوست‌شان که با شوکر و باتوم حمله کرده و بچه‌ها را برده‌اند. ما می‌خواهیم بدانیم اتهام شان چی است؟ به چه دلیل گرفته‌اند؟ چون درویش هستند باید زندان باشند؟ اینها که در اعتراضات نبودند چه بهانه‌ای برای بازداشت‌شان دارند؟”
فائزه عبدی‌پور، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و نامزد عقدی محمد شریفی‌مقدم است. ناهید پرستش، مادر شریفی‌مقدم به کمپین گفت: «فائزه هیچ تماسی نگرفته و ما نگران او هستیم. این بچه‌ها نه در اعتراضات شرکت داشتند و نه هیچ چیز دیگری. غیر از اینکه بگویند ملاقات دوست بیمار در بیمارستان جرم جدید است.
برادر محمدرضا درویشی هم در مصاحبه با کمپین گفت که هیچ تماسی از سوی برادرش نبوده و خانواده او در نگرانی و بی خبری مطلق به سر می برند. او به کمپین گفت: ما هیچ خبری نداریم نه تماسی گرفته نه ما را داخل راه می دهند. ما چند روز است در مقابل زندان اوین هستیم اما به ما می گویند اصلا اینجا نیست. ما می دانیم اینجا هستند اما به ما می گویند اصلا اینجا نیستند و بروید.
برادر محمد درویشی گفت: «برادر من به اتفاق دوستان اش رفته بودند بیمارستان که نیروهای امنیتی حمله کرده اند. جرم شان ملاقات دوست شان در بیمارستان است و در اعتراضات هم نبوده اند.»
شکوفه یدالهی، مادر کسری نوری، دانشجوی فوق لیسانس حقوق بشر در دانشگاه تهران هم خبر از تماس فرزندش داد و به کمپین گفت: «کسری ساعت ۹ (۱۵ دی ماه) شب زنگ زد، گفت در اعتصاب غذا و در انفرادی است. اما نتوانستیم هیچ سوالی بکنیم فقط به او گفتیم که ما مقابل زندان اوین هستیم. نمی دانیم در چه وضعیتی است از بقیه بچه ها هم هیچ خبری نداشت.»
خانم یدالهی به کمپین گفت: خانواده های بازداشت شدگان می آیند ساعت ها مقابل زندان اوین که شاید خبری از بچه های شان بگیرند و بعد می‌روند ولی خانواده های دراویش بازداشت شده جلوی زندان اوین می‌خوابند یعنی از شنبه شب اینجا را ترک نکرده اند اما هیچ جوابی نمی دهند. ما نمی دانیم چرا اینطور برنامه ریزی کرده اند و چه هدفی دارند که همزمان با اعتراضات ریخته اند بچه های ما را اینطور گرفته اند. بچه های ما در اعتراضات نبودند. کسری روز شنبه کلاس داشت و ساعت ۶ روز شنبه که تماس گرفتم گفت رفته بیمارستان، ملاقات دوست اش و ما منتظر او بودیم که بعد متوجه شدیم این اتفاق افتاده. دوست بیمار کسری را هم به خاطر همین مساله، در بیمارستان دی فشار آوردند به بیمارستان میلاد منتقل کرده ایم.
این ۴ دانشجو تنها دانشجویانی نیستند که طی روزهای گذشته بازداشت شده اند. منابع دانشجویی به کمپین اطلاع داده‌اند که نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات طی روزهای نهم تا چهاردهم دی ماه، بیش از چهل تن از دانشجویان و فعالان صنفی دانشجویی را در سراسر کشور بازداشت کرده‌اند. تعدادی از این دانشجویان در تماس با خانواده‌هایشان گفته‌اند در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران نگهداری می‌شوند.
این منبع مطلع به کمپین گفت تا کنون بیش از چهل دانشجو بازداشت شده‌اند و ماموران وزارت اطلاعات در تماس با خانواده، آنان را تهدید کرده‌اند بازداشت فرزندانشان را رسانه‌ای نکنند.
طبق اطلاعات رسیده به کمپین اغلب دانشجویان بازداشت شده از فعالان و اعضای شوراهای صنفی دانشگاه‌های ایران هستند.
شورای صنفی تشکلی قانونی در دانشگاه‌های ایران است که در زمینه بهبود وضعیت رفاهی و خدماتی دانشجویان و مسائلی مانند تغذیه، خوابگاه و هزینه‌ها فعالیت می‌کند. به گفته دانشجوی دانشگاه تهران طی ده سال گذشته با گران شدن و پولی شدن فزاینده دانشگاه‌ها فعالیت‌های اعتراضی شوراهای صنفی نیز افزایش یافته است.
هیچ آمار رسمی و دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در جریان اعتراضات اخیر وجود ندارد. منابع مطلع کمپین از زندان‌های اوین تهران و رجایی‌شهر کرج از انتقال تعداد زیادی از بازداشت شدگان روزهای اخیر به این دو زندان خبر داده‌اند. یک منبع مطلع به کمپین گفت ریاست زندان اوین تهران، دستور تخلیه یکی از بندهای این زندان برای انتقال بازداشت شدگان جدید به آنجا را داده است. به گفته این منبع سالنی که از سوی مسئولان زندان اوین برای بازداشت شدگان جدید تخلیه شده است، بیش از دویست زندانی را در خود جای داده بود که اکنون به سایر بندهای زندان اوین منتقل شده‌اند.
منابع کمپین همچنین گفتند یکی از سالن‌های زندان رجایی‌شهر کرج واقع در استان البرز نیز به معترضان بازداشت شده در کرج اختصاص داده شده است. به گفته این منابع این سالن ظرفیت پذیرش بیش از صدوپنجاه زندانی را دارد.
با گذشت بیش از یک هفته از آغاز اعتراضات مردمی در ایران، دست کم ۲۲ نفر کشته شده و بیش از هزار نفر بازداشت شده اند. براساس گزارش کمپین تعداد معترضان بازداشت شده اعلام شده از سوی مراجع رسمی قضایی ایران طی اعتراضات هفتم تا یازدهم دی ماه از مرز هزار نفر فراتر رفت، این در حالی است که آمار بازداشت شدگان بسیاری از شهرهای هنوز اعلام نشده و تعداد واقعی بازداشت شدگان ممکن است و قاعدتا باید چند برابر این عدد باشد. طبق جستجو در آن چه مقامات قضایی در گفتگوهای پراکنده اعلام کرده‌اند ۴۵۰ تن در تهران، ۱۳۸ تن در مشهد، چهل تن در اردبیل، بیش از صد تن در اصفهان، پنجاه تن در کاشان، بیش از صد تن در اراک، ۲۰ تن در کرج بازداشت شده‌اند که مجموعا به عدد نهصد می‌رسد. هنوز آمار بازداشت شدگان در بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، ایلام، لرستان، فارس و همدان اعلام نشده است.

یک تحلیل‌گر بین‌المللی: چرا اعتراضات در ایران پایان نمی‌یابد

جمعه, ۱۵ام دی, ۱۳۹۶
اندازه قلم متن
ایران اینترنشنال – چارلز هِکِر، کارشناس ارشد امور امنیت بین‌المللی در شرکت «کنترل ریسک» به خبرگزاری تلویزیون سی‌ان‌بی‌اس امروز پنجشنبه ۱۴ دی ماه گفته است اعتراضات جاری در ایران ممکن است کمتر شده باشد اما امری پایان یافته نیست.
چارلز هِکِر در برنامه صبحگاهی این تلویزیون گفته است: «انتظار می‌رفت که سطح این اعتراضات بالا و پایین برود و در یک مرحله‌ای سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی با آنها برخورد کنند. اما باید توجه داشت که یک اختلاف بزرگ میان این اعتراضات با شرایط و اعتراضات میلیونی سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) وجود دارد و آن اینست که این تظاهرات در دسته‌های کوچک‌تر اما با شعارهای رادیکال‌تر و در سراسر کشور هم‌زمان صورت می‌گیرد. این شرایط نیروهای امنیتی را مجبور کرده تا افراد خود را در تعداد کمتری پراکنده کنند. اما این اعتراضات از میان نخواهد رفت و طبیعت آن موضوعی ادامه‌دار است.»
این تحلیل‌گر در ادامه افزود: «رژیم اکنون متوجه همگانی بودن نارضایتی‌های مردم شده است و این‌که این اعتراضات صرفاً اقتصادی نیست و یک بُعد سیاسی دارد که متوجه تمام نظام حاکم می‌باشد. بنابراین، ممکن است برای زمان حال اوضاع اندکی آرامتر به‌نظر برسد، اما این امری پایان یافته نیست.
تا جایی که به آمریکا و اتحادیه اروپا مربوط می‌شود آنها منتظر هستند ببینند که رهبران و خواسته‌های مطرح‌شده آنها دقیقاً چه هستند و سپس سیاست مشخص خود را در مورد آن دنبال کنند. اما یک واقعیت دیگر این است که هیچ‌کدام از آنها خواهان متزلزل شدن ایران به‌عنوان کشور قدرتمندی در شرایط بحرانی خاورمیانه نیستند. هیچ ضمانتی وجود ندارد که در صورت سقوط رژیم حاکم، اوضاع به‌طرف بهبودی شرایط ایران برود.»

چه عواملی در بروز اعتراضات واكنشی روزهای اخیر دخیل بوده‌اند؟


بی‌شك عوامل متعددی در بروز اعتراضات واكنشی روزهای اخیر دخیل بوده‌اند. افزایش پی درپی قیمت‌ها که با انتشار اخبار مربوط به بودجه دولت شتاب بیشتری پیدا کرد، مانند كبریتی بر آتش نارضایتی‌های زیرخاکستر زده شد و آنها را شعله‌ور ساخت.
با وجود این، اگر انباشت درازمدت نارضایتی و مطالبات سیاسی و اقتصادی بی‌پاسخ وجود نمی‌داشت، و با تداوم و تشدید فقر و فساد و تبعیض، نقض قوانین و تضییع حقوق انسانی و قانونی افراد، گروه‌ها و اقلیت‌های قومی و مذهبی، خلف وعده و پشت گوش انداختن‌های پی‌درپی قول و قرارها روبه‌رو نمی‌شد، چه بسا اعتراضات در ابعاد گستره کنونی امكان بروز و تداوم نمی‌یافتند.
نارضایتی عمیق و طولانی‌مدت اقتصادی و سیاسی که با تشدید نابرابری‌ها و تعمیق شکاف میان اقلیت فرادست و انبوه توده‌های فرودست، رو به گسترش است، بزرگترین منبع بالقوه تغذیه اعتراضات خیابانی محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که اگر با یک رشته اقدامات ریشه‌ای و مؤثر چاره نشوند، احتمال فعلیت یافتن پتانسیل مزبور و بروز تحول کیفی در ابعاد و ماهیت حرکت‌های اعتراضی دور از ذهن نیست.
دست زدن به اقدامات مؤثر در زمینه ریشه‌کنی فساد، فقر و بیکاری و تبعیض و بی‌عدالتی و ایجاد گشایش در فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه، مستلزم انجام تغییراتی ساختاری در سیاستهای داخلی، مناسبات بین‌المللی و نظام مدیریت کشور است.
نارضایتی‌ها در اصل ریشه در داخل، در سیاست‌های ضد توسعه، ناعادلانه، غیردموکراتیک و فسادآور و تبعیض‌آمیز دارند.
اگر قرار نیست اعتراضات برحق و مسالمت‌آمیز به خشونت و آشوب کشیده شوند، در درجه اول باید تنظیمات قانونی و دموکراتیک برای تضمین حق مشارکت آزاد و موثر همه گروه‌ها و قشرهای جامعه در فرایندهای تصمیم‌سازی و نظارت برقرار شوند.
درثانی، تمهیدات قانونی دموکراتیک برای بیان آزاد نظریات، انتقادات و اعتراضات نسبت به تصمیمات و عملکرد دستگاه‌های حکومتی به شیوه‌های مسالمت‌آمیز در عرصه عمومی و جامعه مدنی پیش‌بینی شود، و منتقدان و معترضان مورد حمایت قانونی قرار گیرند. ضرورتی که بدون وجود یک دستگاه قضایی مستقل و سالم و غیرقابل‌ نفوذ تحقق‌ پذیر نخواهد بود.

حوادث احیر نشان داد که اصلاح طلبان گرگی بودند در لباس میش


ندارم وحشتی از شیر وببر و حمله گرگان
از آن گرگی که می پوشد لباس میش می ترسم


موضع گیری اصلاح طلبان نشان داد که به جز منافع خویش ، فکر دیگری ندارند.عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد سابق ایران در واکنش به اعتراضات اخیر در ایران، در صفحه توئیتر خود نوشت:
«BBC و VOA با شور و هلهله و تشويق تظاهرات ايران را پوشش مى‌دهند. اگر كشور و ملت ايران را مى‌شناختند در می‌يافتند كه موج بی‌ريشه فرو می‌نشيند.»
توئیتر مهاجرانی و اظهارنظر خوانندگان آن را بخوانید:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عباس عبدی اصلاح طلب خواستار برخورد شدید حکومت با مردم ‘اغتشاشگر’ شد

بعد از روزها سکوت دربارۀ بزرگترین بحران سیاسی جمهوری اسلامی ایران برخی نمایندگان شاخص گرایش موسوم به اصلاح طلب حکومت اسلامی در قبال رویدادهای جاری کشور از خود واکنش نشان دادند و خواستار شدیدترین برخوردها با مردم معترض شدند. عباس عبدی در مطلبی که در روزنامۀ “اعتماد” به چاپ رساند مردم معترض به فقر در کشور را “اغتشاشگر” نامید و گفت : مهمتر از “اغتشاشاتی” که طی روزهای اخیر در کشور روی داده، بی تفاوتی و انفعال مخالفان این اعتراض ها بوده است. عباس عبدی توجه حکومت را به این بی تفاوتی و انفعال جلب کرده و تلویحاً مردم ناراضی و اقدام های آنان را به عملیات مسلحانۀ سازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۱٣٦٠ تشبیه کرده و پرسیده است : چرا امروز مدافعان نظام اسلامی همانند سال ١٣٦٠ “بساط معترضان را جمع” نمی کنند و “اقدامی جدی برای مقابله با آن انجام نمی دهند.” عباس عبدی سکوت و انفعال را در قبال مردم ناراضی جایز ندانسته و تأکید کرده است که “باید با تمام توان نسبت به اغتشاش و تخریب واکنش تند نشان دهیم.” او تلویحاً مدعی شده که سرنخ اعتراض های جاری کشور علیه فقر و استبداد “کشورهای مرتجع منطقه” هستند که به تعبیر عباس عبدی می خواهند “از ایران انتقام بگیرند.” عباس عبدی در پایان مطلبش گفته است که “هیچ عاملی دلیل نمی شود که سکوت پیشه کنیم.” او گفته است که “شاید بسیاری از افرادی که در این اتفاقات شرکت دارند ناآگاه یا عصبانی باشند.” مصطفی هاشمی طبا از نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم بخشی از مردم ناراضی در خیابان های کشور را “خرابکار و برانداز” توصیف کرد و گفت : “نمی توان در برخورد با این افراد مماشات کرد.” او نیز از مردم معترض تحت عنوان “اغتشاشگر” یاد کرد و افزود که منشاء نارضایتی های موجود وعده هایی است که دولت های پیاپی به مردم می دهند بی آنکه بتوانند آنها را عملی کنند. مصطفی هاشمی طبا اضافه کرده است : “ما دچار کسری بودجه هستیم. درآمدهای دولت کاهش و به همان نسبت هزینه های آن افزایش یافته است و حجم اقتصاد کشور دیگر جوابگوی انتظارات مردم نیست و باید این واقعیت را با مردم با صراحت در میان گذاشت. او گفته است “همه باید صرفه جویی کنند و تا جایی که ممکن است از هزینه های اضافی کم شود تا بتوان کشور را اداره کرد.” در اظهاراتی جداگانه صادق زیباکلام گفته است که او سرخوردگی و ناامیدی معترضان از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین از اصولگرایان و اصلاح طلبان را درک می کند، اما، “مسیر معترضان را تأئید” نمی کند. آیت الله احمد جنتی نیز از اعتراض های جاری کشور تحت عنوان “اغتشاشات” یاد کرد و گفت که اگر در گذشته با این پدیده برخورد جدی صورت می گرفت امروز شاهد “فتنه و منکر جدید” نبودیم. مرتضی مطهری، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز، خواستار مقابلۀ جدی با مردم یا به تعبیر او عاملان “اخلال در نظم جامعه شد.”

حتی یک نفر در حکومت نمی گوید۱۴۱۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان پول مردم ایران کجا هزینه شده است؟


دکتر حشمدار در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف : حتی یک نفر در حکومت دهان باز نمی کند و نمی گوید آمریکا ۳۳٫۶  میلیارد دلار پول نقدی که به ایران پرداخت کرده است و برای مردم بوده را  حکومت کجا هزینه کرده است؟ و به دستور چه کسانی بوده و با مجوز کدام مرجع قانونی بوده است؟
۳۳٫۶ میلیارد دلار      ۴۲۰۰ قیمت فعلی دلار
۳۳۶۰۰۰۰۰۰۰۰*۴۲۰۰= ۱۴۱۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان
۱۴۱ تریلیون تومان اصلا معلوم نیست کجاست؟ در کل دنیا چنین موضوعی بی سابقه است
اگر بین مردم ایران فقط این پول تفسیم می شد تا دونسل مشکل اقتصادی نشادند.
حتی یک نفر در حکومت دهان باز نمی کند و نمی گوید این موسسات اعتباری سرنخشان به کدام نهادهای حکومتی بند است و بر اساس کدام رهنمود و یا دستور تشکیل شدند. دستور یا رهنمود دهنده چه کسانی بودند و صاحبان این نهادها چه کسانی هستند؟ چقدر پول سپرده نزد آنها بود؟ از ایران گریخته اند؟  آیا هنوز هستند اما پشتشان به کوه دماوند است چه خبری از نام آنها نیست؟
اکثر مردم ایران ذر فقر و تنگدستی زندگی می کنند چه کسی پاسخگو هست؟ مسولین کشوری به جای اینکه بگویند قرار است چه کنیم و چه نکنیم و در آینده شغل ایجاد کنیم و اقتصاد را بالا ببریم و هزار یک وعده ،    اول به همین دوسوال ساده و شفاف پاسخ بدهند


منبع : لینک
خبرگزاری فارس: درحالی که رسانه‌های آمریکایی طی هفته‌های گذشته جنجال گسترده‌ای برسر پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار از سوی آمریکا به ایران درست کردند، اکنون ادعا می‌کنند دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور ایالات متحده احتمالا طی دو سال گذشته حدود ۳۳٫۶ میلیارد دلار پول نقد به ایران پرداخت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی «واشنگتن فری بیکن» در مطلبی مدعی شد: «ایران احتمالا مبلغ ۳۳٫۶ میلیارد دلار را (علاوه بر ۴۰۰ میلیون دلار) مخفیانه بصورت پول نقد و طلا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ دریافت کرده است.»
فری بیکن منبع خبر خود را جلسه استماع «مارک دوبوویتز» مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی، در کنگره عنوان کرده و ادامه داد: «بین ژانویه سال ۲۰۱۴ و جولای ۲۰۱۵، زمانی که دولت اوباما مشغول تنظیم جزئیات نهایی توافق هسته‌ای با ایران بود، ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا، به این کشور پرداخت شد.»
این پایگاه خبری به نقل از دوبوویتز افزود: «مجموع ۱۱٫۹ میلیارد دلار در کل به ایران پرداخت شد اما جزئیات این پرداخت‌ها هنوز یک راز باقی مانده است. در کل ایران احتمالا ۳۳٫۶ میلیارد دلار را بصورت نقد، طلا و دیگر فلزات گران قیمت از آمریکا دریافت کرده است.»

اولین نشانه ترس حکومتی ها:بنزین گران نمی‌شود

بنزین سال ۹۷ گران نمی‌شود

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی سال آینده گران نمی‌شود.

بنزین
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جلسه عصر امروز (شنبه 16 دی) کمیسیون متبوعش گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد افزایش اعتبارات برای پرداخت یارانه‌ نقدی مطرح شد که با اقبال نمایندگان روبه‌رو نشد و همان میزان 37 هزار میلیارد تومان تصویب شد.
بیشتر بخوانید
به‌گفته لاهوتی در  بخش دیگری از جلسه امروز که درباره حامل‌های انرژی بود اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 97 با افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین با اکثریت آرا مخالفت کردند.

انتقاد پائولو کوئیلو از رضا پهلوی جنجالی شد


توییتر پائولو کوئیلوحق نشر عکسTWITTER
Image captionتوییتر پائولو کوئیلو
پائولو کوئیلو، نویسنده برزیلی که در ایران بسیار شناخته شده است، توییتی علیه رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران منتشر کرد.
کوئیلو در واکنش به سخنان رضا پهلوی در توییتر خود خطاب به او نوشت: "ساکت شو! (خفه‌شو) ساواک مرده است، و اگر تو به دنبال یک کودتای دیگر باشی، مانند کودتایی که سازمان سیا در سال ۱۹۵۳ سازماندهی کرد، مردم ایران برای حمایت از کشورشان بر می‌خیزند."
در پی تظاهرات اعتراضی اخیر و فیلتر شدن بعضی شبکه‌های اجتماعی در ایران، رضا پهلوی در گفتگو با رویترز گفته بود که دولت امریکا باید شرکت‌های ارتباطاتی و اینترنتی را تشویق کند به ایرانیانی که علیه رهبر روحانی کشورشان دست به اعتراض زده‌اند، خدمات ارائه بدهند.
پائولو کوئیلو
Image captionپائولو کوئیلو
پائولو کوئیلو بعد از ذکر این سخنان رضا پهلوی و انتشار توییتی شدیداللحن، در پاسخ به یک کاربر توییتر که از او حمایت کرده و توییتش را تایید کرده بود، نوشت: "من از مردم ایران حمایت می‌کنم نه از افراد سبک‌مغزی مانند این وارث تاج و تخت که مثل بسیاری دیگر در همین توییتر خواستار دخالت خارجی هستند."
این توییت پائولو کوئیلو که در توییتر حدود ۱۴/۵ میلیون دنبال کننده دارد، تا این لحظه ۸۷۴ بار بازنشر شده، حدود ۵۰۰ پاسخ گرفته و حدود سه هزار بار لایک شده است.
افرادی که به آقای کوئیلو پاسخ داده‌اند را به می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ کسانی که او را تشویق کرده‌اند و گفته‌اند از موضع‌گیری و عدم انفعال او راضی هستند و کسانی که او را متهم به دخالت در امور ایران کرده‌اند و سلطنت‌طلبانی که علیه او توییت کرده‌اند.
از جمله توییت‌هایی که در پاسخ به آقای کوئیلو منتشر شده توییتی است با هشتگ ShutUpPaulocoelho و عکسی که کتابهای آقای کوئیلو را درحال سوختن در آتش نشان می‌دهد.
نویسنده کیمیاگر، این توییت را بازنشر کرده و نوشته: "من در سالهای اخیر به این صحنه‌های سوزاندن کتابهایم در بسیاری از کشورهایی که می‌خواهند رسم نازی‌ها را در سوزاندن کتاب زنده نگه‌دارند، عادت کرده‌ام و معتقدم ایرانی‌ها بدون دخالت خارجی، خودشان حرف آخر را درباره سرنوشتشان می‌زنند، آنها به اندازه کافی قوی و باهوش هستند."
آقای کوئیلو در توییترش نوشته توییت‌هایش را پاک می‌کند.
کتاب‌های زیادی از آقای کوئیلو همچون کیمیاگر، ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد و کنار رودخانه پیدرا نشستم و گریستم بارها در ایران ترجمه و تجدید چاپ شده‌اند. او در سال ۷۹ شمسی، زمانی که بین اهالی کتاب در ایران محبوبیت فراوان پیدا کرده بود به ایران سفر کرد.
آثار کوئیلو را مترجمان متعددی ترجمه و چندین ناشر منتشر کرده‌اند اما آقای کوئیلو آرش حجازی را مترجم رسمی آثار خود و انتشارات کاروان را ناشر رسمی خود در ایران می‌داند.
آقای حجازی، که پزشک است، در حوادث سال ۸۸ در آخرین دقایق زندگی ندا آقا سلطان قصد نجات او را داشت و از سوی عده‌ای به قتل ندا آقاسلطان متهم شده بود. او همواره این ادعا را رد کرده است.
آقای حجازی پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری، از مدیریت انتشارات کاروان استعفا کرد. در بهمن سال ۸۹ محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت گفت که آثار پائولو کوئیلو در کتابفروشی های ایران در دسترس عموم است و فقط مجوز ناشر آثار او در ایران که "یک فراری ضد انقلاب" است، لغو شده است.
آقای کوئیلو در آن زمان از تعطیلی موسسه "ناشر رسمی آثارش" ابراز تاسف کرد و گفت که درباره موضع وزیر فرهنگ ایران نسبت به انتشارات کاروان قضاوت نمی کند، ولی واقعا خشنود است که کتاب هایش همچنان می توانند در ایران چاپ و توزیع شوند.
کتاب های آقای کوئیلو همچون کیمیاگر بارها در ایران ترجمه و تجدید چاپ شده است. این کتاب به ۷۰ زبان ترجمه شده و تاکنون بیش از ۶۵ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. آخرین اثر آقای کوئیلو که به فارسی ترجمه شده "جاسوس" نام دارد.

موضوعات مرتبط