January 25, 2016

نمایش مد در دانشگاه الزهرا

عکسهای ایران


دوشنبه 18 ژانویه 2016 


 رویدادی به نسبت تازه در ایران و دانشکده علم و فرهنگ دانشگاه الزهرا انجام شد. هفتاد دانشجو به همراه هفتاد طرح لباس خلاقانه شوی لباسی را مخصوص زنان برگزار کردند.

عکس‌ها از کانال تلگرام هنرگردی

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان : مقوله اسباب بازی یکی از دغدغه های رهبرى است کاریکاتور



مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان : مقوله اسباب بازی یکی از دغدغه های رهبرى است

شاهرخ حیدری
 بیشتر ببینید

محسن چاوشی: شاعر را پیدا کنید لطفاً!

مطلب


جمعه 22 ژانویه 2016 حسین نوش‌آذر

محسن چاوشی: شاعر را پیدا کنید لطفاً!

ترانه «افسار» با صدای محسن چاوشی و سینا سرلک در چهاردهمین قسمت مجموعه ویدیویی «شهرزاد» پخش شد. ابتدا شعر این ترانه به محمد حسین شهریار، شاعر نامدار ایرانی نسبت داده شد، اما بعد از مدتی معلوم شد که شاعر واقعی این ترانه شخصی به نام پریناز جهانگیر عصر است.
اکنون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که بعد از یک هفته جست‌و‌جو سرانجام پریناز جهانگیر عصر پیدا شده است.
داستان از این قرار بود:
پس از آنکه معلوم شد اشتباهی پیش آمده، شعر ترانه از سروده‌های شهریار نیست، چاوشی پوزش خواست و وعده داد که شاعر ترانه را بیابد. او سپس در سایت «تلگرام» درباره پریناز جهانگیر عصر توضیحاتی داد و گفت تلاش‌اش نتیجه نداده و موفق نشده شاعر ترانه «افسار» را بیابد.
چاوشی نوشته بود:
 «دوستان من با تماس‌های مکرر به هر گوشه‌ی ایران، تلاش کردند این دوست شاعر را پیدا کنند. اما هر چه بیشتر می‌گذشت، جستجو‌ها بی‌نتیجه‌تر بود. هیچ کس، در هیچ نقطه‌ای از ایران شاعری به این نام را نمی‌شناخت و از طرف دیگر این شاعر نیز خودی به ما نشان نمی‌داد. آنطور که در پروفایل شخصی این شاعر در سایت نوشته شده، این دوست عزیز نا‌شناس، اهل تبریز و متولد سال ۶۶ است. اما هیچ شاعر و هیچ انجمنی در تبریز چنین اسمی حتی برایش آشنا نمی‌آمد و همچنان تلاش‌های ما به بن‌بست می‌رسید.»
در شبکه اینترنت به غزلیات عاشقانه زیادی با امضای پریناز جهانگیر عصر برمی‌خوریم: «امدی»، «هم‌نفس»، «آن شب» و... اما عکسی از این شاعر در دست نبود. آیا او واقعاً زن است یا مرد؟ آیا چنین شاعری اصولاً وجود دارد؟ این شخص خوش‌ذوق کیست که اکنون ترانه‌ای بر اساس یکی از عاشقانه‌های او در سریال خوش‌اقبال «شهرزاد» خوانده شده، آن هم با صدای محسن چاوشی؟
چاوشی از خودش می‌پرسد:
 «مگر ممکن است شاعری پشت این شعر‌ها نباشد؟»
و در پاسخ می‌گوید:
 «پیام‌هایی که از گوشه و کنار ایران، علی‌الخصوص دوستان عزیز و مهربان تبریزی می‌رسید چیزی نبود جز‌‌‌ همان بی‌اطلاعی از وجود چنین کسی. همه (حتی پسر استاد شهریار و شاعران و نویسندگان و مدیران انجمن‌های ادبی شهر تبریز) شخصی با این اسم را نمی‌شناختند. برای آن‌ها هم داستان جالب شده بود که واقعاً شاعر این شعرهایی که اتفاقا کم هم نیستند و همه با یک نام زیرشان امضاء شده، چه کسی است.»
پرسش‌های دیگری مطرح می‌شود. چاوشی می‌گوید:
 «ما با یک اسم مستعار طرف هستیم که شخصی حقیقی‌ و حقوقی‌ شاعرش خود را به ما نشان نمی‌دهد؟ چرا؟ نمی‌دانیم. برای ما هم بسیار عجیب است. من و دوستانم بر حسب وظیفه اخلاقی تمام تلاشمان را انجام دادیم تا شاعر این شعر را پیدا کنیم. اما شاعری به این نام در شکل حقیقی‌اش وجود ندارد، یا حداقل تا این لحظه برای همه نا‌شناس و در پرده است. شاید اینگونه صلاح می‌داند.»
آخرین فعالیت پریناز جهانگیر عصر در شبکه اینترنت در فروردین ۱۳۹۴ اتفاق افتاده بود.
در غزل عاشقانه ای که چاوشی خوانده و از برخی لحاظ یادآور شعر «مست و هوشیار» پروین اعتصامی است، شاعر به سادگی و روشنی و بدون هیچگونه پیرایه‌ای خطاب به معشوقی که با دست پیش می‌کشد و با پا پس می‌زند می‌سراید:
هرچه گویی دوستت دارم به جز تکرار نیست
خو نمی‌گیرم به این تکرارِ طوطی‌وار ، نه
تا که پا بندت شَوَم از خـــویش می‌رانی مرا
دوست دارم همدمت باشم ولی سربار ، نه
به هر حال سرانجام، جمعه دوم بهمن ماه تلاش‌ها برای یافتن شاعر ترانه «افسار» ثمر داد. معلوم شد که پریناز جهانگیر عصر متولد ۱۳۶۶ است و در تبریز زندگی می‌کند. او به دلیل گرفتاری‌های زندگی شخصی‌اش خبرها را پیگیری نمی‌کرده، در شبکه‌های اجتماعی فعالیتی ندارد، به اشعار حافظ و پروین اعتصامی علاقمند است و ترانه‌هایی هم از محسن چاوشی شنیده، این ترانه‌ها: «خلیج یخ‌زده»، «آهای تو که این همه دوری از من»، «تو ناز می‌کنی و قطعه‌های علی سنتوری».
در هر حال یک اشتباه باعث شد که ما با یک شاعر جوان آشنا بشویم. این پرسش پیش می‌آید که در این لحظه چند زن یا مرد ایرانی، در شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده شعر می‌گویند، برای دل خودشان و فارغ از جنجال‌ها ساز می‌زنند یا از یک استعداد هنری برخوردارند و با این‌حال کسی آن‌ها را نمی‌شناسد و ممکن است هرگز هم کسی آن‌ها را نشناسد؟

تفسیر بیانات کاریکاتور




نصرت الله خسروی رودسری کیست؟ ماجرای چهارمین زندانی آمریکایی

پلمپ "بزرگ‌ترین رستوران شرق تهران" به دلیل مسائل "خلاف عفت عمومی"



"دادستان عمومی و انقلاب" شهرستان پردیس از پلمپ "بزرگ‌ترین رستوران شرق تهران" به دلیل وقوع "مسائل خلاف عفت عمومی" در آن خبر داده است.
"حیدر فتاحی" با اعلام این خبر به خبرگزاری "میزان" متعلق به قوه قضاییه جمهوری اسلامی گفت: «در راستای مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی و حسب گزارش‌های مردمی، دستور پلمپ این رستوران به دلیل عدم رعایت مسائل شرعی و قانونی صادر شد.»
آقای فتاحی در توضیح بیشتر در این خصوص اضافه کرد: «طبق گزارش‌های رسیده، مالک این رستوران به برگزاری مراسم‌هایی به صورت مختلط اقدام می‌کرده که مصرف مشروبات الکی و استعمال مواد مخدر نیز در اختیار مدعوین بوده است.»
وی با بیان این‌که در جریان پلمپ این رستوران، «مقادیری از مشروبات الکی و مواد مخدر کشف و ضبط گردید و هفت نفر نیز دستگیر شدند» خاطرنشان کرد که مالک رستوران در حال حاضر "متواری" است و تحت تعقیب قرار دارد.
به گفته‌ی دادستان "پردیس" این رستوران از طریق یک "راه مخفی" به ویلایی وصل بوده که در آن با حضور «خواننده‌های زیرزمینی»، مشروبات الکی و مواد مخدر مصرف می‌شده و «مراسم‌هایی خلاف منافی عفت» برگزار می‌گردیده است.
گفتنی است شهرستان "پردیس" متشکل از دو بخش بومهن و جاجرود، در شرق شهرستان تهران و غرب شهرستان دماوند قرار دارد. در سال‌های گذشته با راه‌اندازی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها و بخش‌های شرقی استان تهران، این مناطق به محل زندگی و رفت‌وآمد جوانان دانشجو تبدیل شده و از نظر اقتصادی نیز رونق پیدا کرده است.

عکس‌خبر‬:

 در این تصویر که روز جمعه (۲۲ ژانویه-۲ بهمن) در ساحل دیدیم در استان آیدین واقع در شرق ترکیه ثبت شده، گارد ساحلی این کشور در حال نجات یک زوج پناه‌جو و فرزندشان دیده می‌شوند. این پناه‌جویان سوار بر یک قایق ماهی‌گیری در مسیر یونان بودند که قایق‌شان در آب‌های ترکیه واژگون شد. گارد ساحلی ترکیه علاوه بر نجات ۴۳ سرنشین این قایق، جسد ۴ پناه‌جو را که سه نفرشان کودک بودند از آب بیرون آورد.
هم‌چنین در خبری مرتبط، جزیره‌نشینان یونانی که در خط مقدم بحران پناهندگی قرار دارند، با پشتیبانی دولت این کشور، نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل صلح در سال جاری میلادی شده‌اند. بیشتر ۹۰۰‌هزار پناه‌جویی که در سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شدند، افرادی بودند که در وضعیتی نامناسب خود را به جزایر یونانی دریای اژه رساندند و در آن‌جا مورد استقبال و کمک‌های بی‌دریغ ساکنان این جزایر قرار گرفتند.
Photo CREDIT: Emin Menguarslan/Anadolu Agency/Getty Images

مهمترین مشکل ممیزی فیلم‌ها اعلام شد: صحنه‌های سیگار کشیدن


"معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت ارشاد" در ایران می‌گوید «مهم‌ترین مشکل و ممیزی‌» فیلم‌های سینمایی در جشنواره‌ی فیلم "فجر" امسال، صحنه‌های سیگار کشیدن در آن‌ها است و این مساله، بیشترین اصلاحیه‌های فیلم‌ها را به خود اختصاص داده است.
حبیب ایل‌بیگی روز یکشنبه (۴ بهمن-۲۴ ژانویه) به خبرگزاری ایسنا گفت: «یکی از اصلاحاتی که باید آن را فریاد کرد، مشکل کشیدن سیگار در فیلم‌هاست به طوری که این مسأله مهمترین مشکلی است که امسال در فیلم‌های جشنواره داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم بخش عمده‌ای از آن را تعدیل کنیم اما متأسفانه بعضی فیلم‌ها در این زمینه مشکل اساسی دارند.»
آقای ایل‌بیگی با اشاره به دستورالعمل "وزارت بهداشت" درباره‌ی ممنوعیت کشیدن سیگار افزود: «اگر با صحنه‌های مکرر کشیدن سیگار در فیلم‌ها روبرو شویم خیلی جدی برخورد خواهیم کرد و پیش از اینکه دیگران بخواهند مانع نمایش فیلم شوند، بهتر است خودمان این وضعیت را اصلاح کنیم.»
این مقام دولتی در بخش دیگری از اظهارات خود، مجوز نمایش فیلم‌ها در جشنواره "فجر" را موقتی دانست و اظهار داشت: «ما به فیلمی پروانه نمایش دائمی می‌دهیم که نسخه نهایی اکران خود را ارائه کرده باشد.»

حزب‌اللهی‌های کاشان روی سقف اتومبیل فاطمه معتمدآریا رفتند


گروهی از نیروهای حزب‌اللهی و حامیان حکومت در کاشان با تجمع در مقابل سالن اکران و نشست بحث و بررسی فیلم سینمایی "یحیی سکوت نکرد" به حضور فاطمه (سیمین) معتمدآریا در این نشست اعتراض کردند. این معترضان در هنگام خروج خانم معتمدآریا از سالن، روی سقف اتومبیل وی رفتند و تلاش کردند با شکستن شیشه، وارد ماشین شوند.
کاوه ابراهیم‌پور، کارگردان فیلم "یحیی سکوت نکرد" در شرح ماجرا به خبرگزاری "ایلنا" گفته: «یکشنبه‌شب (۴ بهمن-۲۴ ژانویه) زمانی که قصد داشتیم به همراه فاطمه معتمدآریا وارد سالن شویم جمعیتی نزدیک به ۵۰ الی ۶۰ نفر در جلوی در سینما تجمع کرده بودند و با عصبانیت تمام علیه فیلم و خانم معتمدآریا شعار می‌دادند و خواستار خروج ما از شهر بودند. آن‌ها به ما حمله کردند و الفاظ به شدت زشت و نادرستی به ما گفتند. آن‌ها به من و خانم معتمدآریا ناسزاهایی می‌گفتند که تاکنون نشنیده‌ بودم اما با کمک نیروی انتظامی سرانجام توانستیم از درب پشتی وارد سالن شویم.»
آقای ابراهیم‌پور فضای سالن سینما "بهمن" کاشان در هنگام اکران فیلم و جلسه نقد و بررسی را نیز این‌گونه توضیح داده است: «در زمان برگزاری باوجود آن‌که جمعیت زیادی در داخل سالن مشتاقانه حضور پیدا کرده ‌بودند، گروه زیادی نیز در بیرون سالن با صدای بلند فحاشی می‌کردند و به شدت تلاش داشتند داخل سالن شده و نظم جلسه را به‌هم بریزند که با درایت نیروی انتظامی و مدیریت آن‌ها این امر رخ نداد.»
به گفته‌ی این کارگردان سینما، بعد از پایان جلسه نقد و بررسی فیلم، فاطمه معتمدآریا پیشنهاد کرد که «سالن تخلیه شود و گروه معترض به داخل سالن بیایند و رودرو با هم گفت‌وگو کنند و وی پاسخ سوالات آن‌ها را بدهد» اما «باوجود آن‌که نیروی انتظامی این پیشنهاد را پذیرفت، و اعلام کرد که آماده همکاری است، گروه معترض پیشنهاد را نپذیرفتند و به اعتراضات خود ادامه دادند».
وی درباره‌ی اتفاقات بعد از پایان برنامه نیز می‌گوید: «به سختی با همکاری نیروی انتظامی از سالن خارج شدیم و به سرعت به سمت ماشین‌های خود حرکت کردیم. در هنگامی که سوار اتومبیل شده بودیم بازهم دو نفر روی سقف ماشین آمده و قصد داشتند با شکستن شیشه‌ها وارد خودرو شوند که نیروی انتظامی مانع آن‌ها شد. همچنین زمانی که درحال حرکت بودیم تعدادی موتورسوار ما را تعقیب می‌کردند ولی نتوانستند به ما دسترسی پیدا کنند.»
این در حالی است که مصطفی جوادی‌مقدم، رییس "اداره فرهنگ و ارشاداسلامی" شهرستان کاشان به "ایلنا" گفته که حضور فاطمه معتمدآریا در این برنامه، «بدون هماهنگی مقامات شهری» صورت گرفته و تنها کارگردان فیلم "یحیی سکوت نکرد" مجوز حضور در جلسه را داشته است.
وی با بیان این‌‌که «نماینده ولی فقیه، امام جمعه کاشان، شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان و سایر ارگان‌ها با حضور خانم معتمدآریا در نشست مخالف بودند» افزوده: «با این وجود ایشان در جلسه حضور یافت.»
در همین ارتباط، وب‌سایت محلی "کاشان‌نیوز" از ادامه اعتراضات به حضور خانم معتمدآریا در کاشان در روز دوشنبه (۵ بهمن) خبر داده و نوشته معترضان با تجمع در مقابل فرمانداری کاشان خواهان توضیح فرماندار در این خصوص شده‌اند.
فیلم "یحیی سکوت نکرد" اولین حضور معتمدآریا در سینمای ایران بعد از چند سال ممنوعیت فعالیت و ممنوع‌التصویری به شمار می‌رود. این بازیگر مطرح سینمای ایران بعد از آن‌که در خردادماه ۱۳۸۹ در جشنواره فیلم "کن" بدون حجاب و با مچ‌بند سبز حضور پیدا کرد، به دلیل حمایت از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ممنوع‌الفعالیت شد که این ممنوعیت تا زمستان ۱۳۹۲ ادامه داشت.

۱۹۳ سال حبس برای ۲۴ شهروند بهایی در استان گلستان


وب‌سایت "بهایی‌نیوز" که اخبار بهاییان ایران را پوشش می‌دهد از صدور مجموعا ۱۹۳سال حبس برای ۲۴ شهروند بهایی در استان گلستان خبر می‌دهد.
به نوشته‌ی این وب‌سایت، دادگاه انقلاب اسلامی گرگان، شهنام جذبانی و شیدا قدوسی را به ١١ سال زندان، فرح تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، تینا موهبتی، هنا عقیقیان، شهره صمیمی، بیتا هدایتی، وثاق سنایی و هنا کوشکباغی را به ۹ سال زندان، و روفیا پاکزادان، سودابه مهدی‌نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان، نازی تحقیقی، کاملیا بیدلیان و نوید معلم را به ۶ سال زندان محکوم کرده است.
این ۲۴ نفر که در شهرهای گرگان، مینودشت و گنبدکاووس سکونت دارند، در چند مرحله از جمله در پاییز و زمستان ۱۳۹۱ بازداشت و بعد از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند.
آن‌گونه که یک منبع آگاه به #تقاطع گفته، جلسات دادگاه این شهروندان بهایی در یک سال گذشته در گروه‌های چند نفره به اتهاماتی چون «تشکیل و اداره تشکیلات غیرقانونی تبلیغی»، «رشد بهاییت در سطح شهر گرگان به عنوان یک تشکیلات مخل امنیت کشور»، «تبلیغ به نفع بهاییت»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» و «همکاری با دول متخاصم از طریق کمک به پیشبرد اهداف این دولت‌ها» برگزار شده بود.

کنگره امریکا باید جلوی همکاری سرمایه‌گذاران خارجی با سپاه پاسداران را بگیرد

امانوئل اتولنگی – سعید قاسمی‌نژاد*
Emanuele-Ottolenghi-Saeed-GhassemiNejad
کمتر از یک سال پس از معامله‌ی هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، هفته‌ی گذشته دولت اوباما و اتحادیه اروپا تحریم‌های‌شان علیه تهران را برداشتنددر تدارک رفع تحریم‌ها، جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر برای کشاندن سرمایه‌گذاران خارجی به بازار بورس تهران به تلاشی جدی دست زده است. اگرچه این موضوع که ایرانآخرین بازار بزرگ و دست‌نخورده محسوب می‌شود امری بسیار وسوسه‌برانگیز است، اما از آن‌جایی که سپاه پاسداران جمهوی اسلامی مالک و کنترل‌کننده‌ی اکثریت شرکت‌های سهامی عام این کشور است، قانون‌گذاری در ایالات متحده برای مجازات سرمایه‌گذاری‌هایی که موجب منفعت بردن سپاه پاسداران از این هجوم سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود، گامی ضروری است.
سپاه پاسداران سابقه‌ی چشمگیری از سرمایه‌گذاری در بازار بورس تهران دارد که شامل سهام قابل توجهی در ۱۴شرکت سهامی عام می‌شودبه علاوه، اکثریت سهام ۱۳ شرکت سهامی عام دیگر نیز در مالکیت سپاه، نیروی ارتش، و بسیج است (نیرویی شبه‌نظامی که بخش قابل توجهی از نقض حقوق بشر در ایران به آن نسبت داده می‌شود). در مجموع، این ۲۷ شرکت، ۲۲درصد ارزش بازار بورس تهران را تشکیل می‌دهند و ۱۵/۸ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.
به همین دلیل، کنگره‌ی ایالات متحده باید هزینه‌ی سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی را که سپاه پاسداران سهام‌دار آ‌ن‌ها است، از طریق اعمال تحریم بر سرمایه‌گذاران بالا ببرد. میزان تشخیص این‌که آیا شرکت‌های ایرانی تحت مالکیت سپاه هستند یا خیر نباید ۵۰ درصد یا ۲۰ درصد سهام باشد، بلکه هر درصدی بالاتر از صفر به معنای کنترل آن شرکت توسط سپاه پاسداران است. در بسیاری موارد، فرماندهان سابق سپاه پاسداران که هرگز مورد تحریم قرار نگرفته‌اند عضو هیأت‌مدیره‌ی این شرکت‌ها هستند و درنتیجه، شرکت را به نفع سپاه هدایت می‌کنندبه علاوه مالکیت سهام، موجب درآمد می‌شود و سرمایه‌گذاری خارجی در این شرکت‌ها می‌تواند ارزش سهام آن‌ها را بالا برده منجر به افزایش درآمد سپاه پاسداران شود.
حضور سپاه پاسداران در بخش خودروسازی یکی از شواهد این امر استایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی اتومبیل در خاورمیانه محسوب می‌شوداز خط تولید تا خدمات پس از فروش، صنعت خودروسازی ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم، ۸۴۰هزار کارمند دارد و دومین صنعت بزرگ کشور پس از بخش انرژی محسوب می‌شودسپاه پاسداران در پنج شرکت خودروسازی موجود در بازار بورس تهران دارای سهام استگروه بهمن، تراکتورسازی ایران، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، موتورسازان دیزل و بنزین، و صنایع ریخته‌گری ایران.
گروه “بهمن” سومین سازنده‌ی بزرگ خودرو در ایران، و دارای مجوز تولید اتومبیل‌های مزدا برای بازار داخلی ایران استدر حال حاضر، ارزش بورس آن حدود ۲۵۰ میلیون دلار است. این گروه، کنترل ۲۴ شرکت از جمله “شرکت سرمایه‌گذاری بهمن” –یکی دیگر از شرکت‌های بازار بورس– را در دست دارد که ارزش آن ۸۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. هیأت مدیره‌ی گروه “بهمن” دارای ۵ عضو به نمایندگی از پنج شرکت است که چهار مورد از آن‌ها به سپاه پاسداران تعلق دارند.
این تنها حوزه‌ی سرمایه‌گذاری سپاه پاسداران نیستبخش معادن ایران یکی از منابع مهم درآمد برای اقتصاد کشور و همچنین فراهم‌کننده‌ی مواد خام برای صنعت در حال توسعه‌ی آن استطبق گفته‌ی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، این کشور دارای بزرگ‌ترین ذخایر فلز روی و دومین ذخایر بزرگ مس در جهان است.
شرکت سهامی عام توسعه‌ی معادن روی ایران مالک و تولید‌کننده‌ی اصلی روی در ایران است که با ارزش هشتاد میلیون دلار در بازار بورس، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های استخراجی کشور را تحت کنترل داردبا برداشته شدن تحریم‌ها علیه بخش بانکی و ترابری کشور، صادرات فلزات و مواد معدنی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی گزینه‌ای به-صرفه‌تر خواهد بوددرنتیجه، “شرکت توسعه‌ی معادن روی ایران” که سپاه پاسداران اکثریت سهام آن را در اختیار دارد از فضای توسعه‌ی اقتصادی، دسترسی به فناوری‌های استخراجی مدرن، تهیه منابع مالی جدید، هزینه‌ی کمتر انتقال، و سرمایه‌گذاری‌های خارجی احتمالی سود بسیاری خواهد برد. درآمد آن بالا خواهد رفت و در نتیجه سود سرمایه‌گذاران آن افزوده خواهد شد.
مورد مشابه دیگر، “شرکت آلومینیوم ایران” (ایرالکو)  است که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی آلومینیوم در ایران به شمار می‌روداتحادیه‌ی اروپا در دسامبر ۲۰۱۲ این شرکت را به دلیل مشارکت در نقض مقررات تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا بر ایران و حمایت مستقیم از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد تحریم قرار داداز آنجا که “ایرالکو” تنها به دلیل فعالیت‌های مرتبط با امور هسته‌ای مورد تحریم قرار گرفته بود اتحادیه اروپا به زودی آن را از لیست تحریم خارج خواهد کردایالات متحده هیچ‌گاه “ایرالکو” را هدف قرار نداده است و درنتیجه تحریم دیگری علیه خود شرکت وجود نداردبا این وجود طبق گزارش “ایرالکو” در جولای ۲۰۱۵، شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیانکه تحت مالکیت سپاه پاسداران است (و مورد تحریم ایالات متحده قرار داردمالک ۲۰ درصد سهام این شرکت استاگر سرمایه‌گذاران خارجی از طریق بازار بورس، سهام “ایرالکو” را خریداری کنند ممکن است به زودی خود را در جلسه‌ی هیأت‌مدیره‌ی شرکت با مقامات تحت تحریم سپاه پاسداران بر سر یک میز ببیند.
دولت اوباما اصرار دارد که تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران بر جای خود باقی خواهند ماند و معامله‌ی هسته‌ای از تقویت تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه نقش سپاه پاسداران در تروریسم و کمک به رژیم سوریه جلوگیری نخواهد کردچه راه بهتری برای آزمودن این ادعا وجود دارد جز این‌که کنگره سرمایه‌گذارانی را که با سپاه شریک می‌شوند مجازات کند؟
———————————————————
* امانوئل اتولنگی و سعید قاسمی‌نژاد به ترتیب “پژوهش‌گر ارشد” و “پژوهش‌گر همکار” در “بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها” و “مرکز بررسی تحریم‌ها و سرمایه‌های نامشروع” هستند. نسخه‌ی انگلیسی این یادداشت روز ۱۹ ژانویه ۲۰۱۵ (۲۹ دی ۱۳۹۴) در وب‌سایت “هیل” (The Hill) که اخبار کنگره امریکا را پوشش می‌دهد، منتشر شده است.

غرور پلنگ ایرانی کار دست چوپان فداکار داد(تصاویر +12)


پلنگ به دلیل اینکه حیوان مغروری است، در شرایط تحت فشار به سختی محل را ترک می کند. به مردم توصیه میکنیم اگر با پلنگ مواجه شدند هیچگاه سعی نکنند با پرتاب سنگ و چوب پلنگ را دور کنند بلکه باید آنرا آزاد بگذارند تا خودش از محل دور شود
یکشنبه ۹۴/۱۰/۲۷ حمله یک پلنگ به گله گوسفندان و درگیر شدن پلنگ با چوپان گله در محدوده روستای داغدار از توابع بخش چاپشلوی شهرستان درگز منجر به آسیب دیدگی چوپان شد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران,پس از این حادثه آقای عیسی نظری چوپانی که مورد حمله پلنگ قرار گرفته بود توسط اهالی روستا به بیمارستان امام خمینی درگز انتقال یافت.

وی در گفت و گویی اظهار داشت: نزدیک های غروب بود که در کمال تعجب دیدم یک پلنگ به سمت گله گوسفندانم در حرکت است. پلنگ ابتدا با سگهای گله مواجه شد ولی به پارس کردن سگها اعتنایی نکرد به سمت گله گوسفندان هجوم آورد. من هم به قصد پیشگیری از آسیب پلنگ به گوسفندان جلو رفتم و در لحظه ای کوتاه پلنگ به من حمله ور شد. برای اینکه پلنگ صدمه زیادی به من نرساند دست چپم را در مقابل دهان پلنگ قرار دادم و نهایتا با کمک سگهای گله از دست پلنگ رها شدم.


پلنگی که ابتدا به گوسفندان نزدیک شده و سپس به چوپان حمله نمود در محاصره سگ های گله

وی افزود: با وجود این درگیری ها پلنگ  از گله دور نمی شد تا اینکه از طریق تلفن همراه به چوپانان دیگر خبر دادم و آنها هم به محل آمدند اما پلنگ بازهم دور نمی شد. با اداره محیط زیست تماس گرفتیم و چند تن از مامورین به محل آمدند و آنها هم هر کاری کردند نتوانستند پلنگ را دور کنند.

محیطبانان با خودرو جلوتر رفته و به پلنگ نزدیک شدند ولی پلنگ به وسیله خودروی محیط زیست نیز حمله کرد  و آینه بغل خودروی محیط بانان را با دندان خرد کرد. نهایتا پس از چندین شلیک هوایی توسط مامورین، پلنگ در کمال بی اعتنایی محل را ترک نمود.


آقای عیسی نظری چوپان فداکاری که مورد حمله پلنگ قرار گرفته بود پس از انتقال به بیمارستان امام خمینی درگز

ذوالفقار سلحشور رئیس اداره محیط زیست شهرستان درگز نیز در این رابطه گفت: به دنبال گزارش اهالی مبنی بر حمله پلنگ بلافاصله از پارک ملی تندوره به محل مورد نظر رفتیم و با توجه به اینکه با خصلت پلنگ آشنا هستیم به اهالی روستا توصیه نمودیم سر به سر پلنگ نگذارند و مطمئن باشند پس از لحظاتی محل را ترک می کند و با تدابیری که انجام شد پلنگ محل را ترک نمود.

وی افزود: پلنگ به دلیل اینکه حیوان مغروری است، در شرایط تحت فشار به سختی محل را ترک می کند. به مردم توصیه میکنیم اگر با پلنگ مواجه شدند هیچگاه سعی نکنند با پرتاب سنگ و چوب پلنگ را دور کنند بلکه باید آنرا آزاد بگذارند تا خودش از محل دور شود.


دست چپ آقای عیسی نظری که بر اثر حمله پلنگ به شدت آسیب دیده است

وی به اهالی روستای داغدار اطمینان داد: با وضعیت پیش آمده بنظر می آید پلنگ مجددا به سمت روستا نیاید.

لازم به ذکر است ورود پلنگ به محدوده روستای داغدار موجب وحشت اهالی این روستا شده و آنان می گویند ممکن است پلنگ شبانه به آغل گوسفندان یا اهالی روستا حمله ور شود. اهالی روستای داغدار از مسئولین ذیربط خواستند در این رابطه اقدام پیشگیرانه به عمل آورند.