اکنون بیش از دو هفته است که باستانشناسان بر سر اینکه آیا خرابه های شهر باستانی "سدوم" را، یا آنچه که در قرآن مجید شهر "قوم لوط" نامیده می شود، پیدا کرده اند، به بحث نشسته اند. 

شهر قوم لوط مربوط به بیش از 3500 سال پیش می شود، و بر اساس کتابهای آسمانی، این شهر مورد غضب خداوند قرار گرفت و نابود شد.


باستانشناسان آمریکایی اکنون دهسال است که در منطقه ای به نام "تل الحمام" در اردن مشغول حفاری هستند. به گفته پروفسور اسیتون کولینز، از دانشگاه "ترینیتی ساوت وسترن" در ایالت نیومکزیکو آمریکا، آنها در این محل به خرابه های شهری برخورد کرده اند که بنظر می آید ناگهان از میان رفته باشد.

همه چیز ناگهان ایستاده است

کولینز 28 سپتامبر گذشته در مقاله ای که در نشریه "پاپولار آرکیالوژی" به چاپ رسانده از پیدا شدن آثار شهر "سدوم" در جنوب دره اردن می گوید. 

او افزود: "ساختمانها و ابزار قدیمی پیدا شده در این شهر خبر از شهری بزرگ در دوران برونزی دارد که دولتی گسترده در جنوب دره اردن بوده است."


به گفته کولینز این شهر از 3500 تا 1540 قبل از میلاد برجا بوده، که مربوط به دوران اولیه و میانه برنزی است.

"همه چیز حکایت از شهری بزرگ با جمعیت زیاد دارد. اما تمام مظاهر حیات در این شهر در دوران میانه برنزی به یکباره متوقف می شود، و علائمی از دوران آخر برنزی به چشم نمی خورد." 

در قرآن مجید آمده است که شهر "قوم لوط" مورد غضب خدا قرار گرفت و با گدازه های آتش که از آسمان می بارید نابود شده است.