October 30, 2015

خبرساز شدن 'تجاوزهای دستجمعی' در قزوین یک ماه پس از دستگیری مجرمان

رسانه های ایران از دستگیری گروهی ۱۰ نفره، از جمله ۳ نفر مسلح، در حدود یک ماه پیش خبر داده اند که در سه نوبت اقدام به تجاوز گروهی به دختران جوان در حوالی شمال قزوین کرده اند.
روزنامه فرهیختگان، چاپ تهران، در گزارشی نتیجه پیگیری‌های خود در مورد این پرونده را منتشر کرده که حکایت دارد متجاوزان، در هر سه نوبت دخترهایی که برای گردش به به مناطق باراجین و جاده زرشک در شمال قزوین رفته بودند را با تهدید اسلحه و در حضور پسران همراه آنها مورد تعرض قرار داده اند.
این روزنامه نوشته است: "در حالی که بیش از یک ماه از دستگیری ۱۰ نفری که به دختران جوان در باراجین قزوین تجاوز کرده‌اند می‌گذرد، هیچ‌یک از رسانه‌ها حتی رسانه‌های محلی قزوین در این‌باره خبری منتشر نکرده‌اند".
در ایران، بسیاری از مسئولان قضایی - امنیتی و قربانیان جرایم جنسی، از دادن اطلاعات مرتبط با چنین پرونده هایی به رسانه ها خودداری می کنند.
به نوشته فرهیختگان، حتی یک ماه بعد از دستگیری ۱۰ متجاوز پرونده اخیر، رئیس پلیس آگاهی استان قزوین در واکنش به پیگیری این روزنامه، حاضر به ارائه توضیح یا تایید واقعه نشده است.
این در حالی است که معاون سیاسی امنیتی فرماندار قزوین، خبر تجاوز دستجمعی را تایید کرده اما اطلاع رسانی در مورد آن را وظیفه دادستانی دانسته است.
همزمان، "یکی از مسئولان دفتر دادستانی" قزوین این خبر را تایید کرده و افزوده که "احتمالا حکم همه متهمان این پرونده اعدام است".
انعکاس اخبر تجاوز اخیر در رسانه های ایران، باعث شده تا برخی از مطبوعات، به مقایسه آن با ماجرای تجاوز گروهی به ۶ زن در خمینی شهر در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بپردازند.
در جریان آن واقعه، ۱۴ مرد با حضور در یک باغ خانوادگی به این زنان در مقابل مردان همراه آنها تعرض کردند که در نهایت، به اعدام چهار نفر از متجاوزان منجر شد.
در پی وقوع تجاوز دستجمعی خمینی شهر، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی اعلام کرد که "انعکاس وسیع رسانه ای جرم تجاوز به عنف در جامعه تولید ناامنی روانی می کند".

وطن یعنی چه؛ تب مهاجرت جوانان کرد به اروپا

هیوا ساکن یکی از روستاهای دشت ذهاب از توابع سرپلذهاب است که می‌گوید فقط از روستای خودشان ۲۳۰ نفر مهاجرت کرده روستای دیگری در نزدیکی‌شان از این هم اوضاع بدتر است. روستاهای اهل تسنن نشین هم از این موج مهاجرت در امان نبوده‌اند. بیشتر مهاجرها پسرهای جوان ۱۲ تا ۳۵ ساله هستند که شغل اکثرشان کارگری فصلی یا چوپانی بوده. دامداری وضعیت بغرنجی داشته. وضعیت مراتع و علوفه به هیچ وجه خوب نبوده. کشاورزی هم که چندان خوب نبود..

بازداشت چند ساعته فعالین مدنی در سالگرد جان باختن ستار بهشتی


Sattar-Beheshti-Memorial-Aban94-4-615x461
همزمان با سالگرد جان باختن ستار بهشتی، چند تن از فعالین مدنی که در صدد شرکت در مراسم کوچکی بر مزار وی بودند، بدون حکم قضایی به مدت چند ساعت بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، رضا خندان با اعلام این مطلب نوشته است که وی به همراه نسرین ستوده و شهین مهین فر در ورودی گورستان محل دفن ستار بهشتی بازداشت و به مدت سه ساعت و نیم در یکی از ساختمان های امنیتی رباط کریم محبوس شده اند.
وی همچنین نوشته است که محمد نوری زاد یکی دیگر از فعالین مدنی نیز به همین شیوه بازداشت شده است، گزارش ها همچنین از ممانعت از حضور فعال مدنی و سیاسی حشمت الله طبرزدی در این مراسم حکایت دارند.
بازداشت چند ساعته فعالین مدنی بدون حکم قضایی بوده است و پس از اصرار بازداشت شدگان به ارائه حکم بازداشت، نامه ای با امضای قاسم پور دادستان رباط کریم به آنان نشان داده شده است.
نسرین ستوده، رضا خندان، شهین مهین فر و محمد نوری زاده از جمله فعالین مدنی اند که حضور پررنگی در تجمعات مدنی اخیر تهران داشته اند، نسرین ستوده و محمد نوری زاد از زندانیان سیاسی سابق و شهین مهین فر نیز از گویندگان قدیمی رادیو و مادر امیر ارشد تاجمیر یکی از جوانانی است که در عاشورای سال ۱۳۸۸ کشته شد.
ستار بهشتی وبلاگ نویس و کارگر جوانی بود که به دلیل فعالیت در فضای مجازی از سوی پلیس فتا بازداشت شد و در بازداشتگاه تحت فشارهای روانی و فیزیکی جان باخت.

عفو بین الملل: یک نوجوان ایرانی در خطر اعدام


خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای اعلام کرده است که میلاد عظیمی به اتهام قتل مردی در ۱۷ سالگی در خطر اعدام قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل در این بیانیه گفته است که محاکمه ی میلاد عظیمی به شدت غیرمنصفانه و برپایه اقرار زیر شکنجه انجام شده است.
طبق این بیانیه میلاد عظیمی در اوایل سال ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به اتهام قتل مردی با چاقو در یک نزاع دسته جمعی در سال ۱۳۹۲، به “قصاص” محکوم شد، وی نقش داشتن در ضربه چاقوی منجر به مرگ را رد کرده است.
دادگاه در حکم خود اذعان کرده است که میلاد عظیمی در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده ولی گفته است که هیچ شکی در رشد عقلی و بلوغ و درک ماهیت جرم و خطر چاقو از سوی وی وجود ندارد. دادگاه همچنین اذعان کرده است که وی قصد قبلی برای قتل نداشته ولی گفته است که از ماهیت مرگبار عمل ارتکابی آگاه بوده است.
حکم وی در تابستان سال جاری از سوی شعبه ۱۷ دیوان عالی کشور تایید شد و میلاد عظیمی با توجه به تغییراتی در قانون جدید مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ درخواست اعاده دادرسی کرده که گفته می شود این درخواست از سوی دیوان عالی رد شده است، با تایید احتمالی حکم از سوی رئیس دیوان عالی کشور مطابق قوانین، خانواده مقتول می توانند هر زمانی برای اجرای حکم تقاضا کنند.
میلاد عظیمی در بیستم آذرماه ۱۳۹۲ دستگیر و به مدت ۱۵ روز در پلیس اگاهی کرمانشاه بازداشت بود، گفته شده است که وی طی این مدت تحت آزار و شکنجه هایی از جمله شلاق برای اعتراف به قتل بوده است. وی طی این مدت به وکیل دسترسی نداشته و تنها شش روز پس از بازداشت اجازه یافته با خانواده اش ملاقات کند.

وی حین بازپرسی و دادگاه اعترافات خود را رد کرده است با این عنوان که زیر شکنجه مجبور به اقرار شده است، با این وجود به نظر نمی رسد هیچ گونه تحقیقات و بازرسی درباره ادعاهای وی صورت گرفته است.

درگیری در دانشگاه؛ معین به بسیجیها: خبری هست


جلسه سخنرانی معین وزیر سابق علوم در دانشگـاه شیراز و شکوری راد از اعضای حزب مشارکت در دانشگاه سیستان و بلوچستان به تشنج کشیده شد.
شکوری راد در سخنان خود از جمله گفت: افراد مخالف با رأی مردم، حق حاکمیت بر مردم را ندارند.
به گزارش رسانه های حکومتی، درگیری در سخنرانی شکوری راد از جایی شروع شد که یکی از دانشجویان دست ‌نوشته‌ سخنان خامنه ای را پاره کرد. پس از آن، شعار «مرگ بر فتنه گر» در تالار طنین انداز شد.
این گزارش می افزاید: در این میان عده‌ای از دانشجویان (بسیجی) با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی با مضمون سخنان رهبری در خصوص دانشگاه و شعارهایی همچون «مرگ بر فتنه گر»، «محکوم فتنه ۸۸ از دانشگاه برو بیرون» و «جای حرمت‌شکنان عاشورای ۸۸ در دانشگاه نیست»، انزجار خود را از حضور سران فتنه در دانشگاه اعلام کردند.
در شیراز نیز به گزارش ایرنا، با پایان جلسه سخنرانی معینن، درگیری بین دانشجویان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب حاضر در سالن ایجاد شد که با ورود نیروهای حراست دانشگاه و حفاظت فیزیکی کنترل شد.

معین در این جلسه بطور تلویحی به فضای انفجاری جامعه اشاره کرد و گفت: اگر مثل کبک سر خود را زیر برف کنیم برای این‌که خبری نباشد اشتباه است زیرا خبر وجود دارد.

تجمع اعتراضی به مناسبت سالگرد اعدام ریحانه جباری

جمعی از فعالان مدنی وحقوق بشری به همراه جمعی ازمادران اعدامی های سیاسی در ایران طی مراسمی به مناسبت یادبود اولین سالگرد اعدام ریحانه جباری بهشت زهرا تهران تجمع کرده و با ایراد سخنرانی نسبت به «سرکوب و شکنجه» فعالان سیاسی مدنی در ایران  اعتراض کردند.
ریحانه جباری دختر جوانی که سال گذشته در چنین روزهایی در سن ۱۹ سالگی به جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی 47 ساله، بازداشت و محاکمه شد. حکم اعدام وی به‌جرم قتل عمد در نهایت در ۳ آبان ۱۳۹۳ اجرا شد. ریحانه جباری اتهام قتل غیرعمد را پذیرفته و دلیل آنرا نتیجه دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی یکی از عناصر  وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده بود. عبدالصمد خرمشاهی وکیل اول ریحانهٔ جباری، گفته بود دلایلی که کارآگاهان پلیس در مکان حادثه قتل مشاهد کردند نشان می‌دهد مقتول قصد تجاوز به متهم را داشته است.

فعالان حقوق بشری ویدیوی این مراسم که بخشی از سخنان مادر ستار بهشتی ،وبلاگ نویسی که هنگام بازداشت زیر شکنجه ماموران امنیتی به قتل رسید، و همچنین سخنان مادر ریحانه جباری که سال گذشته در همین روز اعدام شد را بر روی اینترنت گذاشته اند . در این مراسم مادران داغدار بار دیگر نسبت به اعدام و شکنجه فرزندانشان به شدت اعتراض کردند.
مادر ستار بهشتی در حالی که عکس فرزند مقتول خود را در دست داشت، گفت:«من آرام نخواهم نشست، او همه چیز من بود تازمانی که زنده باشم، کنار ستارم با این‌که ناراحتی قلبی دارم افتخار می‌کنم که مادر ستارم، ترس هم ندارم، ستار عشق من بود. فکرنکنید، که مادر ستار از کسی میترسد».
مادر ریحانه جباری با اشاره به مادر ستار بهشتی و خطاب به جمعیت گفت:« ما مادران نه ثروتمان را از ما گرفتند نه شغلمان و نه چیز دیگری بلکه عزیزترین چیزمان که پاره تنمان بود (فرزندانمان) را از ما گرفتند، نه تنها این دو را (ستار و ریحانه) بلکه صدها و صدها، در این سرزمین مادرانی مثل این مادران فراوانند».

تجمع اعتراضی علیه بازداشت های سیاسی در ایران

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه از تجمع اعتراضی شماری از خانواده‌های زندانیان و بازداشت‌‌شدگان سیاسی در مقابل ساختمان لاستیک دنا در تهران خبر داد.
در این تجمع که تصویر ویدیویی آن در شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر منشر شد، اهالی زندانیان با بلند کردن عکس های فرزندان سیاسی خود علیه سیاست جمهوری اسلامی و زندان کردن بی رویه فعالان مدنی و سیاسی در ایران اعتراض کردند.
 

طبق این گزارش صبح روز دوشنبه تجمع اعتراضی در مقابل دفتر لاستیک دنا واقع در میدان ونک نبش خیابان گاندی جهت آزادی زندانیان سیاسی  برگزار شد. در این تجمع «فرح بخشی» مادر «امین انواری رستمی» فعال مدنی که در12 مهر ماه سال جاری از سوی ماموران امنیتی در منزل بازداشت شده و تا کنون از محل نگهداری و شرایط کنونی فرزندش خبر ندارد با فریادهای اعتراضی خود جهت بازداشت فرزندش، تهدید خود و فرزند کوچکش آرمین ۱۷ ساله به علت سکوت و توقف مصاحبه با رسانه ها اعتراض خود را بیان کرد.
همچنین «گوهر عشقی» مادر جانباخته «ستار بهشتی» و اکرم نقابی مادر «سعید زینالی» نیز با صحبت ها و فریادهای خود در حضور مردم جنایات جمهوری اسلامی را افشا نموده و خواهان محاکمه عاملین این جنایات در دادگاهی مردمی شدند.
تجمع روز جاری با حضور فعالین سیاسی و مدنی و همچنین خانواده های جانباختگان جنبش مردمی ۱۳۸۸، شاگردان و هوادران محمد علی طاهری زندانی عقیدتی با جمعیتی بالغ بر۱۵۰ نفر تشکیل شد.
فرح بخشی مادر زندانی سیاسی امین انواری با حضور در این تجمع اعتراضی طی سخنانی گفت:« فرزند 17 ساله ام را گرفته و تهدید کرده اند که اگر مادرت ساکت نشود بلایی سرتون میاریم . سپاه بچه ام را تهدید کردند و اجازه ندادند به مدرسه برود و تهدیدش کردند مادرت را ساکت کن واگر ساکت نباشی بلا سرتون میاریم و همه تون را می کشیم».
مادر این زندانی سیاسی خطاب به حاضران گفت:«ای مردم ما امنیت جانی نداریم ولی من همچون کوه ایستاده ام . من با همه جا مصاحبه خواهم کرد و در همه تجمعات شرکت خواهم کرد و تا حق بچه ام را نگیرم ساکت نخواهم شد» .
وی افزود:«آنها میخواهند ازبچه ام به زور اعتراف دروغین بگیرند .میخواهند ما را خاموش کنند من خاموش نمی شوم».

كارشناس لبنانی فن آوری اطلاعات در تهران ناپدید شد

برخی گزارش‌های منتشره حاکی از آن است که «نزار زکا» شهروند لبنانی، از ۱۸ سپتامبر گذشته در ایران مفقود شده و هنوز هیچ خبری درباره سرنوشت او در دست نیست. 

به گزارش سایت «ایران وایر» بنا بر بیانیه «سازمان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات عرب» موسوم به «اجمع»، «نزار زکا» پس از دریافت دعوت نامه‌ای از شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»، جمعه ۱۱ سپتامبر به ایران سفر کرده است. نزار زکا دبیر «سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات عرب» است. 

بنا بر این بیانیه، این همایش ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر در تهران برگزار شده و علاوه بر شهیندخت ملارودی، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی ایران نیز در آن حضور داشته و سخنرانی کرده‌اند. 

این بیانیه ادامه می‌دهد که طبق برنامه اعلام شده نزار زکا، عصر روز ۱۵ سپتامر درباره «بهره برداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توانمندسازی زنان» در این همایش سخنرانی کرده است. 

بیانیه سازمان «اجمع» می‌افزاید که این همایش بر «کارآفرینی، اشتغال زایی» زنان متمرکز بود و «نزار زکا»، یک متخصصی بین المللی شناخته شده در زمینه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای رشد اقتصادی و سیاست‌گذاری های عمومی برای فن آوری اطلاعات و ارتباطات است. 

این بیانیه افزوده که نزدیکان «نزار زکا» تاکید کرده اند که او ۱۸ سپتامبر هتل را ترک می کند و سوار تاکسی ویژه فرودگاه می‌شود تا به بیروت باز گردد ولی اطلاعات موجود نشان می دهد او به فرودگاه نرفته و تاکنون خبری از سرنوشت او در دست نیست.

نزدیکان «نزار زکا» به سفارت لبنان در تهران ماجرا را اطلاع داده‌اند و با مقام‌های وزارت امور خارجه لبنان نیز صحبت کرده اند اما تا کنون از وضعیت او خبری دریافت نکرده اند.

این نخستین بار نیست که «نزار زکا» به ایران سفر می کند. از سال ۲۰۱۰ که او در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی الکامپ شرکت کرد تاکنون، او با مجامع علمی ایران در ارتباط بوده است. «نزار زکا» ماه مارس گذشته نیز جزو هیات داوری «جایزه چالش نوآورانه» بوده که در حوزه فناوری اطلاعات برگزار شده است. او سپتامبر ۲۰۱۴ نیز همکاری فعالی با همایش «هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان» داشته است. این مراسم توسط دولت روحانی برگزار شده‌اند. 

روزنامه اصولگرای وطن امروز که توسط مهرداد بذرپاش، عضو هیات رئیسه مجلس ایران اداره می شود، ماه مه ۲۰۱۳ از «نزار زکا» به عنوان یکی از موسسان «انجمن بین‌المللی مدیران ایرانی» نام برده که در یک پروژه امنیتی موسوم به «پل» مشارکت دارد. این گزارش، از پروژه پل به عنوان یک برنامه پوششی آمریکا برای نفوذ در ساختارهای سیاسی و اجرایی ایران یاد کرده است.  
 

رهبر "کشته شده" گروه هوادار ایران مسئولیت حمله به لیبرتی را بر عهده گرفت

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در گزارشی نوشته است که «واثق البطاط» رهبر گروه عراقی «جیش المختار» در گفت‌وگو با این خبرگزاری، مسئولیت حمله روز پنجشنبه ۲۹ اکتبر به اردوگاه لیبرتی محل حضور نیروهای سازمان مجاهدین خلق ایران را بر عهده گرفته است.
در حمله راکتی پنجشنبه به اروگاه لیبرتی در نزدیکی بغداد پایتخت عراق، بیش از ۲۵ عضو مجاهدین خلق کشته و حدود ۲۰۰ تن دیگر کشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس «واثق البطاط» تهدید کرده است که اگر مجاهدین خلق هرچه سریعتر خاک عراق را ترک نکنند، احتمال تکرار این‌گونه عملیات وجود دارد.
واثق البطاط که گروه تحت رهبری‌اش از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت و تامین می‌شود پیشتر در ژانویه ۲۰۱۳ نیز مسئولیت حمله مشابهی به اردوگاه لیبرتی را بر عهده گرفته بود.
اما مساله جالب توجه اینجا است که مصاحبه روز جمعه خبرگزاری فارس با «واثق البطاط»‌ در حالی منتشر می‌شود که سال گذشته، گزارش‌هایی از کشته شدن او منتشر شده بود.
«جیش المختار» که «واثق البطاط» رهبری آن را بر عهده دارد، وابسته به مجموعه «حزب‌الله عراق» است که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود.
٢٢ دسامبر سال ۲۰۱۳ برخی رسانه‌های عراقی، عربی و غربی، خبر کشته شدن البطاط را منتشر کردند. از جمله آن‌ها می‌توان از شبکه خبری «الراي»، سایت خبری «الخلیج اونلاین» و روزنامه «گاردین»‌ نام برد. این رسانه‌ها نام منبعی را که از آن خبر را ذکر کرده بودند، منتشر نکرده‌اند. روزنامه اردنی «السبیل» هم نوشته بود که گروه «جیش المختار» در بیانیه‌ای کوتاه، خبر کشته شدن رهبرش را تایید کرده است. این روزنامه اشاره نکرده بود که این بیانیه، کجا منتشر شده است.
در همان هنگام اما شبکه خبری «العراق ۲۴» در مصاحبه با یک مسئول ایرانی که نامش فاش نشده، خبر کشته شدن «واثق البطاط» را رد کرده بود.