October 30, 2015

تجمع اعتراضی به مناسبت سالگرد اعدام ریحانه جباری

جمعی از فعالان مدنی وحقوق بشری به همراه جمعی ازمادران اعدامی های سیاسی در ایران طی مراسمی به مناسبت یادبود اولین سالگرد اعدام ریحانه جباری بهشت زهرا تهران تجمع کرده و با ایراد سخنرانی نسبت به «سرکوب و شکنجه» فعالان سیاسی مدنی در ایران  اعتراض کردند.
ریحانه جباری دختر جوانی که سال گذشته در چنین روزهایی در سن ۱۹ سالگی به جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی 47 ساله، بازداشت و محاکمه شد. حکم اعدام وی به‌جرم قتل عمد در نهایت در ۳ آبان ۱۳۹۳ اجرا شد. ریحانه جباری اتهام قتل غیرعمد را پذیرفته و دلیل آنرا نتیجه دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی یکی از عناصر  وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده بود. عبدالصمد خرمشاهی وکیل اول ریحانهٔ جباری، گفته بود دلایلی که کارآگاهان پلیس در مکان حادثه قتل مشاهد کردند نشان می‌دهد مقتول قصد تجاوز به متهم را داشته است.

فعالان حقوق بشری ویدیوی این مراسم که بخشی از سخنان مادر ستار بهشتی ،وبلاگ نویسی که هنگام بازداشت زیر شکنجه ماموران امنیتی به قتل رسید، و همچنین سخنان مادر ریحانه جباری که سال گذشته در همین روز اعدام شد را بر روی اینترنت گذاشته اند . در این مراسم مادران داغدار بار دیگر نسبت به اعدام و شکنجه فرزندانشان به شدت اعتراض کردند.
مادر ستار بهشتی در حالی که عکس فرزند مقتول خود را در دست داشت، گفت:«من آرام نخواهم نشست، او همه چیز من بود تازمانی که زنده باشم، کنار ستارم با این‌که ناراحتی قلبی دارم افتخار می‌کنم که مادر ستارم، ترس هم ندارم، ستار عشق من بود. فکرنکنید، که مادر ستار از کسی میترسد».
مادر ریحانه جباری با اشاره به مادر ستار بهشتی و خطاب به جمعیت گفت:« ما مادران نه ثروتمان را از ما گرفتند نه شغلمان و نه چیز دیگری بلکه عزیزترین چیزمان که پاره تنمان بود (فرزندانمان) را از ما گرفتند، نه تنها این دو را (ستار و ریحانه) بلکه صدها و صدها، در این سرزمین مادرانی مثل این مادران فراوانند».

تجمع اعتراضی علیه بازداشت های سیاسی در ایران

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه از تجمع اعتراضی شماری از خانواده‌های زندانیان و بازداشت‌‌شدگان سیاسی در مقابل ساختمان لاستیک دنا در تهران خبر داد.
در این تجمع که تصویر ویدیویی آن در شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر منشر شد، اهالی زندانیان با بلند کردن عکس های فرزندان سیاسی خود علیه سیاست جمهوری اسلامی و زندان کردن بی رویه فعالان مدنی و سیاسی در ایران اعتراض کردند.
 

طبق این گزارش صبح روز دوشنبه تجمع اعتراضی در مقابل دفتر لاستیک دنا واقع در میدان ونک نبش خیابان گاندی جهت آزادی زندانیان سیاسی  برگزار شد. در این تجمع «فرح بخشی» مادر «امین انواری رستمی» فعال مدنی که در12 مهر ماه سال جاری از سوی ماموران امنیتی در منزل بازداشت شده و تا کنون از محل نگهداری و شرایط کنونی فرزندش خبر ندارد با فریادهای اعتراضی خود جهت بازداشت فرزندش، تهدید خود و فرزند کوچکش آرمین ۱۷ ساله به علت سکوت و توقف مصاحبه با رسانه ها اعتراض خود را بیان کرد.
همچنین «گوهر عشقی» مادر جانباخته «ستار بهشتی» و اکرم نقابی مادر «سعید زینالی» نیز با صحبت ها و فریادهای خود در حضور مردم جنایات جمهوری اسلامی را افشا نموده و خواهان محاکمه عاملین این جنایات در دادگاهی مردمی شدند.
تجمع روز جاری با حضور فعالین سیاسی و مدنی و همچنین خانواده های جانباختگان جنبش مردمی ۱۳۸۸، شاگردان و هوادران محمد علی طاهری زندانی عقیدتی با جمعیتی بالغ بر۱۵۰ نفر تشکیل شد.
فرح بخشی مادر زندانی سیاسی امین انواری با حضور در این تجمع اعتراضی طی سخنانی گفت:« فرزند 17 ساله ام را گرفته و تهدید کرده اند که اگر مادرت ساکت نشود بلایی سرتون میاریم . سپاه بچه ام را تهدید کردند و اجازه ندادند به مدرسه برود و تهدیدش کردند مادرت را ساکت کن واگر ساکت نباشی بلا سرتون میاریم و همه تون را می کشیم».
مادر این زندانی سیاسی خطاب به حاضران گفت:«ای مردم ما امنیت جانی نداریم ولی من همچون کوه ایستاده ام . من با همه جا مصاحبه خواهم کرد و در همه تجمعات شرکت خواهم کرد و تا حق بچه ام را نگیرم ساکت نخواهم شد» .
وی افزود:«آنها میخواهند ازبچه ام به زور اعتراف دروغین بگیرند .میخواهند ما را خاموش کنند من خاموش نمی شوم».

No comments:

Post a Comment