January 9, 2016

امام زمان و بمب اتمی

مهدی طائب، رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار و نامزد مجلس خبرگان رهبری- در ۱۰ دی ۱۳۹۴ در یک سخنرانی در شهر یزد گفت مقام معظم رهبری فرموده‌اند که فتنه‌ای بزرگتر از فتنه ۸۸ در پیش است؛ به نظر من این فتنه، فتنه‎‎ای جهانی خواهد بود.
Mahdi
طائب چرا این بار “فتنه جهانی” می‌سازد؟ همان طور که روضه خوان‌ها همیشه به صحرای کربلا می‌زنند، او به سراغ امام زمان می‌رود تا فتنه جهانی را موجه سازد. می‌گوید امام زمان به عنوان امام معصوم این دوران، چنان که در دعای ندبه گفته شده، در “اضطرار” به سر می‌برند و نیازمند کمک هستند.
پس با فتنه‌ای جهانی مواجه هستیم. تنها فردی که می‌تواند فتنه جهانی را نابود سازد، امام زمان است. اما امام زمان خودش گرفتار “اضطرار” بوده و نیازمند کمک مسلمانان است. جمهوری اسلامی اساساً برای فراهم آوردن شرایط ظهور و کمک به امام زمان تأسیس و مستقر شده است. جمهوری اسلامی چگونه می‌تواند به امام زمان کمک کند؟
طائب در پاسخ می‌گوید: «چرخ‏‏‌های سانتریفیوژهای جمهوری اسلامی در واقع چرخ‎‎های قدرت گرفتن این حکومت الهی است و در این راه مهم دستیابی ما به توان و دانش ساختن بمب اتم است هر چند که این کار را حرام می‎‎دانیم ولی داشتن علم آن را برای قدرت گرفتن نظام الزامی می‎‎دانیم تا بتوانیم امام زمان را یاری کنیم.«
در مورد این مدعا چند نکته قابل توجه است:
یکم- کلیه روایاتی که شیعیان- به خصوص فقیهان- برای امام زمان به عنوان فرزند امام یازدهم ساخته‌اند، فضایی کاملاً بدوی را به تصویر می‌کشند. امام زمان از قاتلان ائمه و ظالمانی که حق ائمه را خوردند، انتقامی سخت می‌گیرد. اما سخن بر سر انتقام گرفتن با شمشیر است، نه چیزی دیگر. فضا هنوز فضای شتر و اسب و الاغ سواری است. به طور طبیعی هیچ کس- از جمله ائمه و فقیهان و راویان- کوچکترین اطلاعی از دوران صنعتی شدن نداشت تا از ابزارهای این دوران در روایات سخن بگوید.
دوم- تمامی معجزات عظیم و عقلاً باورناکردنی‌ای که در روایات برای دوران پس از ظهور امام زمان ساخته‌اند، نیز در فضای ماقبل کهن روی می‌دهند. آن معجزات در فضای کاملاً بدوی و قبیلگی روی می‌دهند و هیچ نشانی از دوران مدرن و تکنولوژی مدرن در آنها وجود ندارد. اگر راویان ذره‌ای اطلاع از آینده داشتند، معجزات را به شکل مدرن و پسا مدرن به تصویر می‌کشیدند.
سوم- امام زمان و ۳۱۳ تن از یارانش می‌آیند تا جهان را از بی‌عدالتی نجات دهند. امامی که مدیریت جهان را از سوی خداوند به دست دارد، واسطه فیض و رزق است، نیازمند کمک هیچ کس نیست. یا آن صفات و قدرت و معجزاتی که به امام نسبت می‌دهند کاذب است، و یا اگر دارای آن قدرت عظیم است، نیازمند کمک انسان‌ها نیست. مفهوم “نیازمندی” با مفهوم “مدیرکل عالم هستی” بودن سازگار نیست.
چهارم- فرض کنیم امام زمان نیازمند کمک مسلمانان است. اما چرا این کمک هسته‌ای است؟ امام زمان چه نیازی به بمب اتمی دارد؟ مگر قرار است کشورها را با بمب اتمی نابود سازد؟ روایات بیشتر درباره انتقام از ظالمان به ائمه هستند. مطابق روایات، آن ظالمان را دوباره زنده می‌کنند تا انتقامی سخت از آنها بگیرند.
روایت‌سازان هیچ تصوری از آمریکا، چین، روسیه، هند، پاکستان، اسرائیل، فرانسه، و دیگر کشورهای دارای هزاران بمب اتمی نداشتند تا آنها را هم وارد روایات خود کنند. اما مطابق مدعیات شیعیان، چون ائمه دارای علم غیب بودند و هستند، پس می‌باید کاملاً از وضعیت دنیای امروز آگاه می‌بودند و در پیشگویی‌های خبری خود از آینده، اینها را هم وارد می‌کردند. در این صورت، باید از نبرد هسته‌ای نیز سخن به میان می‌آمد و این که مسلمانان می‌بایست بمب‌های اتمی بسازند تا امام زمان از آنها استفاده کند.
آنان اگر هم از آینده اطلاع داشتند، باز هم پای آمریکا و روسیه و چین و فرانسه و اسرائیل را به میان نمی‌کشیدند، برای این که امویان و عباسیان حق ائمه را خورده بودند. “دیگری” به عنواندشمن”، مسلمانان ستمگر بودند که خلافت را غصب کرده بودند. خلافت الهی ائمه – بنابر اعتقادات شیعیان- را که قدرت‌های پیشرفته اتمی قرن بیست و یکم غصب نکرده‌اند.
پنجم- امام زمان با قدرت مطلقه‌ای که دارد- بنابر روایات- اگر نیازمند بمب اتمی باشد، از ۱۶ هزار سلاح اتمی آمریکا و روسیه استفاده خواهد کرد. اگر فاقد چنین قدرتی است، اگر نیازمند کمک است، پاکستان کشوری مسلمان است و امام زمان می‌تواند از بمب‌های اتمی پاکستان استفاده کند. اما بعید است پاکستانی که در آن به طور روزمره شیعیان را ترور می‌کنند، حاضر شود بمب‌های اتمی خودش را در اختیار امام زمان قرار دهد.
ششم- گویی “اسلام فقاهتی” فقیهان جز سرکوب و خشونت و انتقام و نابودی چیزی در انبان ندارد. امام زمانشان هم نیازمند بمب اتمی- یا لااقل دانش هسته‌ای- است. بمب اتمی را که به امام زمان بچسبانید، همه او را با هیروشیما و ناکازاکی همزاد فرض خواهند کرد.
هفتم- اگر شیعیانی هستند که بر این باورند که امام یازدهم دارای فرزندی بوده- من چنین باوری ندارم- که بیش از یک هزار سال است که از چشم‌ها غایب است، و در همین جهان حاضر و ناظر ماست؛ بهتر است برای جذب دیگران- یعنی خداناباوران، یهودیان، مسیحیان، مسلمانان، و…- و حتی خود شیعیان، چهره‌ای ضد خشونت از او بسازند. در این تصویرسازی باید گفته شود که امام زمان برای عدالت، تمامی سلاح‌های اتمی را که دارندگان آنها برخلاف توافق مکتوب NPT حاضر به نابودی‌شان نیستند، نابود خواهد کرد. چهره‌ای گاندی‌وار و مادر ترزایی از او به تصویر کشند، نه نیازمند سلاح های اتمی و استفاده کننده از سلاح‌های هسته‌ای.
هشتم- مهدی طائب یکی از فقیهان مطلوب آیت‌الله خامنه ای و شورای نگهبان است. خامنه‌ای و مریدانش دائماً از “نفوذ دشمن” و “نفوذی‌های دشمنان” سخن می‌گویند. اما حقیقت این است که آیت‌الله خامنه‌ای، مریدانش، و افرادی چون مهدی طائب؛ در این مدت با این گونه سخنان بیشترین خدمت مجانی را به نتانیاهو کرده‌اند. آنان با این گونه سخن این فرصت را برای نتانیاهو فراهم کرده و می‌کنند تا او در سازمان ملل و سطح جهانی درباره قصد ایران برای ساختن بمب اتمی سخن بگوید.
نتانیاهو با داشتن ۲۰۰ تا ۳۰۰ بمب اتمی، ایران فاقد سلاح‌های هسته‌ای را در جهان محکوم و تحت شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ قرار داد. آیت الله خامنه‌ای و اصول‌گرایان افراطی و سنتی نفوذی‌های واقعی سازمان های موساد و سیا و MI6 هستند. تمامی سخنان دن کیشوت‌وار آنها به سود دولت اشغالگر و آپارتایدی اسرائیل تمام شد.
نهم- تئوری توطئه، نظریه‌ای باطل است. اما توطئه یکی از مهم‌ترین ابزارهای دولت‌ها در سطح بین‌المللی برای پیشبرد منافع شان بوده و هست. به طور قطع سازمان‌های جاسوسی غربی و اسرائیل در ایران دارای جاسوس بوده و هستند. برخی سخنان و برخی اقدامات برخی زمامداران جمهوری اسلامی این شبهه را قوی می‌سازد که به آنها به عنوان جاسوسان نفوذی احتمالی نگریسته شود. مگر امکان دارد زمامداران جمهوری اسلامی سخنانی بر زبان آورند و اقداماتی صورت دهند که صد در صد به سود دولت دست راستی اسرائیل تمام می‌شود؟
دهم- مسئولیت‌پذیری بخش مهمی از سیاست‌ورزی است. زمامداران جمهوری اسلامی نه از آسمان آمده‌اند و نه خارجی‌ها آنان را بر ما تحمیل کرده‌اند. آنان از دل همین خاک برون آمده و توسط ما پذیرفته شده‌اند. اگر حکومت فقیه سالار سلطانی دوام آورده، همه ما مسئول آن بوده و هستیم. اگرچه میزان مسئولیت همه یکسان نبوده و نیست.
مصباح، جنتی، یزدی، لاریجانی، محسنی اژه‌ای، مصلحی، نوری همدانی، طائب، و…؛ حاکم شدند و دوام آوردند، چون ما کاری نکردیم. نقد و شعارهای دائمی علیه رژیم، آدمی را خوشنام می‌سازد، اما انتقاد از خود و مردم، آدمی را بدنام خواهد کرد. نقد مردم، رکن رکین روشنفکری است. اما باید به یاد داشت که روشنفکران هم بخشی از مردم هستند.

جاه‌طلبی هسته‌ای عربستان در رقابت با ایران

توافق هسته‌ای با ایران موجب وحشت عربستان شده است. طبعا پادشاهی عربستان سعودی از تلاش برای ایجاد توازن با رقیب دیرینه دست نخواهد کشید و چشم خود را به جذابیت یک پروژه اتمی نخواهد بست.
Saudi
با توافق ۱۴ ژوییه ۲۰۱۵ مناقشه مربوط به فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران خاتمه یافت. اما این امر به معنای پایان‌ خطر مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه نیست. بیش از همه عربستان سعودی می‌تواند در سال‌های پیش رو، هم‌چنان به تاسیسات اتمی علاقمند بماند. گرچه زیرساخت مناسب این هدف به اندازه کافی توسعه نیافته است، اما ریاض به اندازه کافی پول برای خرید این تکنولوژی را دارد. در این زمینه، عزمی قاطع و استراتژیک در عربستان هست که در مقابل رقیب در موقعیت ضعیفی قرار نگیرد.

موشک‌های چینی

برنامه هسته‌ای ایران برای دوره زمانی مشخصی محدود شده است که شامل برنامه و تکنولوژی پرتاب موشک نمی‌شوند. زیرساخت هسته‌ای ایران دست‌نخورده باقی خواهد ماند و به همین دلیل ایران کشوری درحال توسعه و هسته‌ای به شمار می‌رود. تهران بالقوه از توانایی تبدیل ماده شکافت‌پذیر برای اهداف تسلیحاتی برخوردار است. ایران سیستم‌های حامل مورد نیاز سلاح هسته‌ای را هم در اختیار دارد و احتمالا به دانش ساخت سلاح هسته‌ای نیز مجهز است. بر این اساس تعجب‌آور نیست که همسایگان و مخالفان ایران ناآرام باشند.
بیش از همه عربستان سعودی از این امر ناخشنود است که ایران با توافق هسته‌ای و با همراهی آمریکا‌، رسما به عنوان قدرتی هسته‌ای شناخته شده است. این وضعیت با ادعای سعودی‌ها تطابقی ندارد که خود را در مورد مسائل اتمی با ایران یکسان می‌دانند. درگیری‌ ریاض و تهران که تا کنون متاثر از منافع ژئوپولیتیکی دوکشور به صورت نیابتی در سوریه و یمن بروز کرده است، می‌تواند در سال‌های پیش رو تشدید شود.
فرضیه یک طرح پنهان اتمی (توازن الرعب) توسط ریاض از چند سال پیش وجود دارد و مهم‌ترین انگیزه آن می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران باشد. نگرانی شیوخ در این رابطه، نه به خاطر استفاده عملی ایران از سلاح هسته‌ای، بلکه مستمسک قرار دادن این سلاح برای ثبیبت نقش تهران در منطقه به عنوان قدرت اول است. هم‌زمان خانواده سلطنتی سعودی به دلایل مرتبط با ثبات سیاسی داخلی، نگران وابستگی بیش از حد به آمریکای سکولار برای امنیت خارج از مرزها هستند. علاوه بر این آمریکا دیگر مانند سال‌های پیش نقش ضامن امنیت عربستان را ایفا نمی‌کند. از منظر سعودی‌ها تیم اوباما در دعوای هسته‌ای نسبت به ایران انعطاف بیش از اندازه نشان داده است.
اواخر دهه ۱۹۸۰ بود که سعودی‌ها موشک‌های «CSS-2» با برد چند هزار کیلومتری را از چین خریدند. این نوع راکت‌ها در چین کلاهک هسته‌ای دارند اما سیستم‌های نصب‌شده در عربستان، واجد کلاهک‌های انفجاری معمولی‌ هستند. دریافت این موشک‌ها منوط بر رفع نگرانی واشنگتن بود، سعودی‌ها اعلام کردند که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرده و عضوی از کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای می‌شوند. ریاض از آن زمان تا کنون راکت‌های پیشرفته‌تری هم دریافت کرده است.
Saudi

برنامه ساخت نیروگاه

زیرساخت اتمی عربستان سعودی با وجود تحصیلات متخصصان هسته‌ای این کشور در دانشگاه‌های غربی، عقب‌افتاده است. عربستان حتی اینک یک رآکتور پژوهشی‌ ندارد که در آن امکان آموزش پرسنل متخصص فراهم شود. عربستان سعودی طرح ساخت ۱۶ نیروگاه آب سبک تا سال ۲۰۳۲ را برای تولید برق در دست دارد و واقعا هم نیاز این کشور به انرژی در حال افزایش است. علاوه بر این به واسطه نیروگاه‌های اتمی می‌توان نیازهای دستگاه‌های پرمصرف نمک‌زدایی آب دریا را هم تامین کرد. قراردادهای مربوط به همکاری‌های هسته‌ای عربستان با زنجیره‌ای از کشورها  وجود دارند که در میان ‌آنها می‌توان به آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، کره جنوبی و آرژانتین اشاره کرد.
هرچند رآکتورهای آب سبک به سختی برای تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز سلاح اتمی به‌کار می‌آیند اما بسیاری از ناظران معتقدند که طرح‌های سعودی‌ها بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشند با برتری استراتژیک مرتبط هستند. برخلاف امارات متحده عربی، سعودی‌ها به آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند که اصلا تمایلی به چشم‌پوشی از غنی‌سازی ندارند؛ چیزی که به قاعده امکان ساخت سلاح اتمی را فراهم می‌سازد.
اهمیت این مسئله اینک با توجه مجاز بودن ایران برای حفظ زیرساخت غنی‌سازی، بیش از پیش است. البته این را هم باید افزود که دستیابی به فناوری غنی‌سازی می‌تواند برای ریاض دشوار باشد زیرا صادرات این فن‌آوری طبق مقررات کشورهای عضو گروه تامین‌کننده مواد هسته‌ای ممنوع است. بنابراین عربستان سعودی می‌بایست برای این نیاز، به کشورهای احتمالی صادرکننده غیر عضو مانند پاکستان یا کره‌شمالی رجوع کند.

دریافت کمک از پاکستان؟

این صحت دارد که عربستان با تخصیص پول‌های هنگفت، حامی مالی ساخت بمب در پاکستان بوده و اسلام‌آباد عملا در این زمینه مدیون ریاض است.با این همه سناریویی که بارها در مورد آن بحث شده، نامحتمل به نظر می‌رسد: این که عربستان از پاکستان سلاح هسته‌ای دریافت کند یا این که پاکستان پایگاه سلاح هسته‌ای در عربستان بنا ساخته و به آن نظارت داشته باشد.
خطر چنین گامی از طرف پاکستان، تبدیل کردن همسایه‌اش ایران به یک دشمن است. با توجه به پس‌زمینه درگیری‌های پاکستان با هند که رقیبی قدرتمندتر از نظر نظامی است، رهبران پاکستان به احتمال قریب به بقین از هر اقدامی که به ایجاد دو جبهه منجر شود، پرهیز خواهند کرد. ضمن آن که چنین وضعیتی به تیرگی مناسبات با آمریکا منجر خواهد شد و این در نهایت می‌تواند به سود هند تمام شود.
یک برنامه‌هسته‌ای پنهانی که احتمال لو رفتن آن بسیار است و می‌تواند به معنای از دست‌دادن وجهه سیاسی‌ باشد، متناسب با شیوه سیاسی عربستان سعودی نیست. آمریکا و دیگر کشورهای غربی خود به خود با پادشاهی سعودی به دلایل سیاست حقوق‌بشری این کشور و ارتباط احتمالی با گروه‌های تروریستی مشکل دارند و  وجود یک برنامه هسته‌‌ای پنهانی به احتمال زیاد می‌تواند به قطع رابطه دوستانه منجر شود.
گرچه برنامه‌ای محتمل است که گزینه تسلیحاتی را پنهان نکند و برخلاف قرارداد هسته‌ای نباشد، اما با توجه به فقدان گسترده زیرساخت هسته‌ای، عربستان به سال‌ها زمان نیاز دارد تا در چنین جایگاهی قرار گیرد. در این بین بازی با کارت هسته‌ای می‌تواند در خدمت ترغیب کشورهای غربی برای صادرات بیشتر تسلیحات متعارف باشد تا سعودی‌ها علیرغم نداشتن سلاح اتمی، احساس امنیت کنند

خیز سپاه پاسداران برای مهندسی انتخابات اسفند


با نزدیک شدن به انتخابات سوم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، برای کسانی که نحوه برگزاری انتخابات را از جهت آزاد و عادلانه بودن آن با دقت دنبال می‌کنند، صرف نظر اقدامات فراقانونی و سلیقه‌ای شورای نگهبان که فرصت برابر برای شهروندان برای حضور در انتخابات را به یک موضوع تزئینی تبدیل کرده است، این سوال مطرح است که آیا سپاه پاسداران بار دیگر همچون انتخابات قبلی با دخالت و سازمان دهی گسترده به تاثیر گذاری در ترکیب این مجالس اقدام خواهد کرد؟

"احسان هنری نیست به امید تلافی نیکی به کسی کن که به کار تو نیاید"

عربستان: احتمال دارد اقدامات بیشتری علیه ایران انجام دهیم



به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز، آقای جبیر، این مطلب را شنبه ۱۹ دی و در یک سخنرانی در نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس، بیان کرد اما توضیح بیشتری در مورد اقدامات مضاعف احتمالی کشورش علیه ایران نداد.
9BEBB545-6646-4EB7-8586-8824C00D500C_w640_r1_s.jpg
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، می‌گوید که «اگر ایران سیاست‌های کنونی‌اش را ادامه دهد» عربستان نیز «اقدامات بیشتری» علیه ایران انجام خواهد داد.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی اما گفت که «تنش از ایران می‌آید نه از سعودی یا شورای همکاری. ما اقدامات ایران را زیر نظر داریم و با آنها مقابله خواهیم کرد.»
این سخنان آقای جبیر ساعاتی پس از آن بیان شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که از وقتی دولت حسن روحانی سر کار آمده، هم او و هم رئیس‌ جمهور ایران، پیام‌هایی آشکار و پنهان برای عربستان فرستاده‌اند که تهران «آماده شرکت در تعاملاتی است که به ثبات منطقه می‌انجامد و با خشونت افراطی که عامل بی‌ثباتی است مقابله می‌کند».
شورای همکاری خلیج فارس هم نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای آنچه «دخالت‌های ایران در امور داخلی عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه» نامید را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که جمهوری اسلامی «مسئول اقدامات تروریستی» در کشورهای منطقه است.
عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی و عمان، اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.
سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، تازه‌ترین دور از تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی – اسلامی را به نمایش می‌گذارد.
پس از آنکه عربستان سعودی، شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه مخالف حکومت این کشور و ۴۶ نفر دیگر را به اتهام «اقدامات تروریستی» اعدام کرد، تعدادی از نیروهای لباس شخصی با حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد، به تخریب و غارت این اماکن پرداختند و بخش‌هایی از ساختمان آنها را به آتش کشیدند.
این حادثه باعث شد تا عربستان سعودی، نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در ایران را تعطیل کند، کارمندان آنها را به کشور خود بازگرداند و با اعلام قطع تمام روابط با ایران، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را نیز از خاک خود اخراج کند.
به دنبال این اتفاق، شماری دیگر از کشورهای عربی و اسلامی نیز یا روابط خود با ایران را قطع کردند و یا سطح آن را کاهش دادند.
اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این حادثه را محکوم کردند.
دولت جمهوری اسلامی رسماً از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان ابراز تاسف کرده و گفته خود را متعهد به حفاظت از تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک در ایران می‌داند.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین گفته که ریاض از سازمان همکاری اسلامی - که ایران نیز از اعضای آن است – خواسته تا به طور فوق‌العاده حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی را بررسی کند.

بازداشت اختلاس‌گران ۸هزار میلیاردی در تهران/۳ نفر از مدیران شرکت نفت فلات قاره بازداشت شدند


معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات گفت: اخیرا یک باند با همکاری معاون یکی از شعب بانک‌های کشور قصد اختلاس 8هزار و 600 میلیارد ریالی از یکی از شعب بانکی را داشتند که دستگیر شدند

.به گزارش خبرگزاری فارس، معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در جمع خبرنگاران به تشریح اقدامات این معاونت پرداخت و گفت: معاونت اقتصادی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تاکیدات ریاست محترم جمهور و بر اساس وظایف قانونی خویش پیرامون ایجاد شفافیت، پیشگیری و مقابله با مفاسد کلان اقتصادی اقدامات موثری را در دستور کار خود دارد که از آن جمله می توان به ارائه مشاوره تخصصی به دستگاه‏ های اقتصادی کشور بر پایه اطلاعات‌ پنهان، همکاری نظام مند و هوشمندانه برای پیشگیری و مقابله با پدیده فساد اقتصادی اشاره کرد.
وی افزود: از سوی دیگر طی سال 1394 و ماه ‏های اخیر به مانند سال ‏های گذشته اقدامات قابل توجهی توسط سربازان‌ گمنام‌ امام‌ زمان‌(عج) در این معاونت با هدف مقابله‌جدی با فساد‌اقتصادی و بالاخص جلوگیری از فرار‌مالیاتی و مقابله‌ اطلاعاتی‌ با قاچاق‌ کالا و ارز و پدیده زمین‌خواری صورت گرفته است.
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه به تشریح اقدامات این معاونت در حوزه جلوگیری از فرار مالیاتی پرداخت و گفت: این معاونت مصمم است با پدیده فرار مالیاتی و گسترش شرکت های کاغذی و صوری که آسیب جدی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می کنند، برخورد کند. در این راستا طی ماه های گذشته کارشناسان اطلاعاتی موفق به کشف و انهدام یک باند فعال در ارتباط با فرار کلان مالیاتی شده اند.
وی ادامه داد: روش کار اعضای این باند به این شکل بوده که با تاسیس چندین شرکت و انجام فعالیت صوری در حوزه‌های بازرگانی و با ارائه پیشنهاد مشاوره مالیاتی به سایر شرکت‌ها، نسبت به سنجش نیازها و مشکلات شرکت‏های مذکور اقدام می‏‌کردند. متخلفین همزمان با نفوذ به بخشی از سامانه‏‌ سازمان امور مالیاتی، اطلاعات محرمانه مودیان(شخصیت های حقیقی و حقوقی) را بدست می‏‌آوردند و از این اطلاعات بدست آمده برای جلب اعتماد آنان و ترغیب به ادامه همکاری بهره‌برداری می نمودند.
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد:از دیگر شگرد های اعضای این باند فروش فاکتورهای صوری در حجم بیش از پنج هزار میلیارد ریال به منظور حساب‌سازی و فرار مالیاتی شرکت‌ها و افراد در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد بوده که به منظور جلوگیری از هرگونه مغایرت و کشف احتمالی تخلفات، تحرکات مشتریان را در سامانه ثبت معاملات، سامانه کد اقتصادی و مکاتبات مربوط به اظهارنامه ارزش افزوده و عملکرد سازمان امور مالیاتی تحت نظر می‌گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: با ورود معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات به موضوع و با همکاری موثر مقام محترم قضایی و ریاست محترم سازمان امور مالیاتی ابعاد گوناگون تخلفات به طور کامل کشف و متهمان شناسایی و حسب مورد، احضار، دستگیر و روانه زندان شدند. تحقیقات تکمیلی و بررسی آسیب شناسانه موضوع با همکاری نهاد‌های ذیربط همچنان ادامه دارد.بر اساس اقدامات به عمل آمده و از مجموع بررسی های انجام شده توسط این معاونت در زمینه فرار مالیاتی فقط در سال 1393 منتهی به وصول مالیات بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال شده است.
مبارزه با ارتشاء و سوء استفاده از اموال بیت‏ المال از دیگر محورهایی بود که معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه نشست خود با خبرنگاران به آن پرداخت و گفت: همزمان با عرضه سهام شرکت فولاد هرمزگان در بازار فرابورس، متاسفانه تعدادی از مدیران ذی نفوذ یکی دیگر از شرکت های فولاد که به اطلاعات پنهانی شرکت در حال عرضه دسترسی داشته‌اند اقدام به خرید سهام فولاد هرمزگان با منابع تنخواهی که در اختیارشان بود نمودند، نامبردگان سپس با فروش مجدد سهام، اقدام به تحصیل مبالغ بالایی سود به نفع خود نمودند. در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد طی چند روز پس از عرضه سهام شرکت فوق در تابلوی فرابورس، این افراد با برداشت غیر قانونی مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال از حساب آن شرکت، مبادرت به خرید سهام فولاد هرمزگان نمودند که از این محل طی مدت چند روز حدود ده میلیارد ریال سود عایدشان شده است. با اطلاع رسانی سریع و به موقع از سوی این معاونت و با حکم مرجع قضایی این افراد توسط اداره‌کل‌اطلاعات‌استان‌اصفهان دستگیر شدند.
وی ادامه داد: اخیراً نیز در راستای حفظ حقوق بیت المال و بر اساس انجام اقدامات اطلاعاتی و مستندسازی، با هماهنگی و همکاری وزارت نفت، 3 نفر از مدیران متخلف شرکت نفت فلات قاره که در سال 1391 با برگزاری مناقصه محدود موجب تضییع حقوق بیت‏‌المال شده‌اند که با اخذ حکم قضایی بازداشت گردیدند. برآورد اولیه از میزان تخلف مالی متهمین پرونده بالغ بر دویست میلیون یورو است. در همین ارتباط 4 نفر از عوامل غیر دولتی دخیل در پرونده نیز بازداشت شده‏‌اند.
fu1997.jpg
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه به تبیین اقدامت حوزه متبوعش درباره زمین‌خواری پرداخن و گفت: متاسفانه چند سالی است که دامنه تخلفات اقتصادی به عرصه منابع طبیعی نیز کشیده شده که این مسئله به یک پدیده رو به رشد در سطح تهران و برخی از استان ها تبدیل شده است. مفسدین اقتصادی با تصاحب اراضی ملی و دولتی به نفع خود باعث از بین رفتن منابع طبیعی و تغییر کاربری زمین های مرغوب کشاورزی می شوند که اثرات سوءیی در بلند مدت برای کشور به دنبال خواهد داشت. وزارت اطلاعات از سال‌های قبل مقابله با این پدیده شوم را در سرلوحه کار خود قرار داده است. به یاری خداوند متعال و همکاری مراجع محترم قضایی، این معاونت عزم خود را برای مقابله جدی با زمین‏‌خواران جزم کرده است.
وی اضافه کرد: در یکی از جدیدترین پرونده‏‌های در دست اقدام، بر اساس گزارشات مردمی از طریق ستاد خبری وزارت اطلاعات مبنی بر اقدامات مشکوک گروهی برای تصاحب زمین‏‌های ملی در غرب تهران واقع در شهریار، واصل گردید با انجام تحقیقات کارشناسی و اشراف اطلاعاتی مشخص شد که فردی متخلف با تشکیل باند و اعمال خلاف قانون از جمله جعل اسناد و پرداخت رشوه اقدام به تصاحب 72 هکتار از اراضی مرغوب دولتی، اخذ آراء قضائی و سند تک برگ برای این زمین‏‌ها کرده است. اراضی مذکور در محدوده شهری و دارای کاربری مسکونی و معدن شن و ماسه بوده‏‌اند که به لحاظ ریالی از ارزش‌بالایی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: پس از مستند‏سازی با اهتمام بازپرس محترم تعداد 10 نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت و از آنها تحقیق به عمل آمد. تا کنون مجعول بودن اسنادی که متهمین به واسطه آنها اقدام به اخذ رای قضایی کرده اند اثبات شده است. پرداخت بیش از ده میلیارد ریال رشوه در قبال صدور سند برای فرد زمین‌خوار و مبالغ دیگری به سایر متهمین برای همکاری از جمله کشفیات این پرونده است. همچنین متهمین به دریافت بیش از 400 قطعه سکه تمام بهار آزادی اقرار کرده اند. با توجه به گستردگی و حجم تخلفات متهمین تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد:طی سال‌های 1392 و 1393 در مجموع با اجرای 50 فقره کیس ویژه اطلاعاتی در سطح کشور بالغ بر 40 هزار هکتار زمین را از دست زمین‏خواران خارج و به دولت مسترد کرده که از ارزش چندصد میلیاردی برخوردار می‌باشد .
وی افزود:همچنین در 9 ماهه اول سال 1394 نیز 2740 هکتار زمین طی اقدامات اطلاعاتی و برخورد با زمین‌خواران به دولت باز گردانده شد که ارزش ریالی روز آنها افزون بر یکصد و سی هزار میلیارد ریال بوده است. افزون بر موارد فوق می‌توان به 32180 هکتار زمین‌هایی اشاره کرد که از طریق پیشگیری و اطلاع رسانی به مبادی ذیربط مانند سازمان منابع طبیعی و یا شورای حفظ حقوق بیت‌المال از تصرف آنها توسط زمین‌خواران حرفه‌ای جلوگیری به عمل آمد.
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه این نشست خبری خاطرنشان کرد:وزارت اطلاعات با هماهنگی کامل با سایر دستگاه های فعال مبارزه با قاچاق کالا اقدامات موثری را در زمینه ایجاد شفافیت و پیشگیری نظام مند و هوشمند و مقابله مستقیم با باندهای کلان قاچاق در کشور انجام داده است. طی سال 1394 در مجموع تعداد پرونده‌های قاچاق کلان در دست اقدام این معاونت در سطح کشور بالغ بر یکصد مورد بوده است که ارزش ریالی این پرونده‌ها افزون بر 28000 میلیارد ریال می باشد. در همین راستا طی دو هفته اخیر با اقدام اطلاعاتی صورت گرفته چند باند قاچاق کالا تحت ضربه قرار گرفته‌اند.آخرین مورد آن مربوط به باندی است که اقدام به قاچاق کلان کالا از بنادر جنوبی به سوی تهران می‏نمود. اعضای این باند پس از شناسایی و تکمیل تحقیقات با دستور قضایی در استان فارس بازداشت شدند.
وی ادامه داد:باند مذکور از حدود 7 سال پیش شروع به قاچاق کالا کرده بود. سر شبکه این باند در پوشش مدیر عامل یک شرکت صادرات و واردات اقدام به قاچاق کالا از جنوب به مقصد تهران و دیگر نقاط کشور می‏‌کرد. این باند با در اختیار داشتن خودروهای سنگین متعدد و تیم محافظت از کاروان قاچاق، پس از تخلیه کالا از لنج در ساحل به وسیله خودروهای سنگین و با تهیه اسناد و مدارک جعلی گمرکی و بارنامه های صوری و متاسفانه در برخی موارد همراهی بعضی از ماموران، مبادرت به قاچاق کالا می‌کردند. پس از انجام اقدامات اطلاعاتی و شناسایی شگرد و شیوه عملکرد این باند با اخذ حکم از مراجع قضایی نسبت به دستگیری و بازداشت عوامل آن اقدام شد. برابر تحقیقات انجام شده از متهمین مشخص شد که در اغلب مواقعی که توسط دیگر دستگاه‏‌های کاشف با این باند برخوردی می‏‌شد با ارائه اسناد و مدارک غیر مرتبط و جعلی از اتهامات تبرئه می‌شدند.
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات همچنین به تشریح اقدامات این معاونت در حوزه اختلاس در سطح کشور پرداخت و گفت:در خصوص جلوگیری از اختلاس از بانک‌ها اخیرا اعضای یک باند با همکاری معاون یکی از شعب بانک‌های کشور در صدد اختلاس و انتقال مبلغ هشت هزار و ششصدمیلیارد ریال از آن بانک و تبدیل به ارز و خروج از کشور بوده که با همکاری مدیریت عامل و حراست بانک و همت همکاران سازمان اطلاعات استان تهران دستگیر شدند که اطلاعیه آن نیز منتشر شد. همچنین اقداماتی در امر مقابله با پولشویی و کلاهبرداری‌های جمعی انجام شده که رقم کشفیات بر اساس احکام صادره بالغ بر سه هزار میلیارد ریال بوده است. شایان ذکر است همکاری‌های موثری نیز با بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیر مجاز مالی و اعتباری در حال انجام می باشد.

جمهوری اسلامی «حج» را ممنوع کرد


کعبه-300x225
به گزارشِ «سی‌ان‌ان»، مقاماتِ جمهوری اسلامی دیروز پنجشنبه اعلام کردند علاوه بر قطعِ وارداتِ کالا از عربستان، سفرِ شهروندانِ ایرانی به عربستان برای حج را نیز ممنوع کرده‌اند.
سالانه حدودِ ۶۰۰ هزار شهروند ایرانی برای حج به مکه و مدینه سفر می‌کنند، که باعث می‌شود ایران در میانِ کشورهایی باشد که بیشترین تعدادِ حجاج را به عربستان بفرستد. سفرِ این حجاج سالانه حدودِ ۱۸ میلیارد دلار درآمد نصیبِ عربستان می‌کند.
پیشتر عادل الجبیر، وزیرِ خارجه‌ی عربستان، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده بود که گرچه دولتِ سعودی تمامِ پروازها از عربستان به ایران و بالعکس را ممنوع کرده، اما زائرانِ ایرانی کماکان می‌توانند برای زیارتِ حج به مکه و مدینه شرفیاب شوند.

هیلا صدیقی با وثیقه آزاد شد

اخبار

هیلا صدیقی با وثیقه آزاد شد
09 ژانویه 2016 by خبرنگاری جرم نیست
هیلا صدیقی شاعر اصلاح طلب که شامگاه پنج‌شنبه، در هنگام بازگشت به ایران، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شده بود، ساعتی پیش با قید وثیقه آزاد شد. 
هیلا صدیقی، شامگاه پنج‌شنبه در فرودگاه امام تهران در حالی که طبق روال گذشته از امارات همراه با همسرش به ایران آمده بود، توسط ماموران فرودگاه دستگیر شد. 
او امروز شنبه ۱۹ دی با وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد در حالی آزاد شده است که دلیل بازداشت و اتهام وارده به وی نامشخص است. 
این در حالی است که پیش از این سایت قلم نیوز نوشته بود «شنیده ها حاکی از آن است که در دادگاه فرهنگ و رسانه پرونده جدیدی برای او باز شده و حکمی غیابی هم از همین طریق برایش صادر شده است.»
‎«هیلا صدیقی» که از سال ۱۳۸۸ تا مهرماه ۱۳۹۰، ممنوع‌الخروج بوده است؛ در جریان حوادث پس از انتخابات از جمله کسانی بود که بار‌ها توسط مراجع امنیتی ایران احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.
او بار اول در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰، بازداشت و به زندان «اوین» منتقل و در ‌‌نهایت با قید وثیقه آزاد شد.
به گزارش کلمه، این شاعر اصلاح‌طلب در ۲۵ مردادماه ۱۳۹۰، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شد به چهار ماه حبس حبس تعلیقی محکوم شد.

برای هیلا صدیقی

پنج پناهجوی ایرانی در میان مظنونان حوادث شب سال نو شهر کلن


پلیس آلمان روز جمعه اعلام کرد که ۱۸ نفر از ۳۱ فرد مظنون به دست داشتن در حوادث شب سال نو در شهر کلن پناهجو هستند و ملیت پنج نفر از آنها نیز ایرانی است.
به گزارش رادیو فردا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، ۱۸ دی، به نقل توبیاس پلات، سخنگوی وزارت کشور آلمان، گزارش داد که پلیس فدرال این افراد را به اتهام ارتکاب جرایم مختلف از جمله دزدی، حمله و یک مورد خشونت جنسی کلامی دستگیر کرده است. به گفته وی، ۹ نفر از این افراد الجزایری، ۸ نفر مراکشی، پنج نفر ایرانی، چهار نفر سوریه‌ای، دو نفر آلمانی، یک نفر عراقی، یک نفر صربستانی و یک نفر هم آمریکایی هستند. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که هیچ یک از این ۳۱ نفر هنوز مظنون به تجاوز و تعرض جنسی نیستند. پلیس شهر کلن روز جمعه گزارش داد که ۱۷۰ مورد شکایت در رابطه با رخدادهای شب سال نو ثبت شده که ۱۲۰ مورد آن ماهیت جنسی داشته است.
وزیرخارجه ایران در مطلبی عنوان کرد: بنده و وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی فراجناحی که مسئول پیگیری اهداف ملی در صحنه بین المللی است، طبق مقررات و اساسنامه خود به هیچ وجه در مسائل داخلی دخالت نکرده و مجاز به همراهی یا مخالفت با افراد و احزاب و گروههای سیاسی در انتخابات نیست.
 به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف ضمن تشکر از گروه‌ها و افرادی که اقدام به ایجاد کانال‌ها و صفحات ویژه بنام وی در فضای مجازی کرده‌اند یک بار دیگر تاکید کرد :هیچ ارتباطی با این صفحات و کانال‌ها ندارد و اداره کنندگان آن‌ها را نمی‌شناسد.
ظریف ضمن احترام به همه افراد، احزاب و جناح هایی که در چارچوب قانون برای حضور در انتخابات فعالیت می کنند بر اهمیت برگزاری انتخابات پرنشاط به عنوان مهمترین پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی ایران در پیگیری اهداف سیاست خارجی خود در شرایط حساس کنونی تاکید کرد.
گزارش رسانه های عربستان حاکی از آن است که چهار شهروند ایرانی به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» در این کشور محاکمه خواهند شد.
به گزارش سایت جماران روز جمعه، ۱۸ دی، بنقل از روزنامه «عرب نیوز» گزارش داده است که یکی از این ۴ نفر، به اتهام «جاسوسی» و سه تن دیگر به اتهام «تروریسم» در بازداشت بسر می برند. این روزنامه جزئیاتی بیشتری درباره این افراد ارائه نکرده است. روزنامه «سعودی گازت» هم با انتشار این خبر، بدون دادن جزئیاتی، نوشته است که این چهار نفر در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دستگیر شده اند. این خبر در حالی در رسانه‌های عربستان انتشار یافته که در روزهای اخیر تنش بین تهران و ریاض پس از اعدام «نمر باقر النمر»، روحانی شیعه منتقد دولت عربستان بالا گرفته است.
فرمانده انتظامی استان اصفهان از کشف محموله 560 کیلوگرمی مُرفین در بازرسی از یک دستگاه تریلر تانکردار حامل قیر توسط ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی خبر داد.
به گزارش ایرنا، پایگاه خبری پلیس روز پنجشنبه به نقل از سردار عبدالرضا آقاخانی اعلام کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان روز چهارشنبه موفق شدند با کار اطلاعاتی و عملیاتی ویژه، یک دستگاه خودروی تریلر نفتکش حامل محموله بزرگ مواد مخدر را در منطقه شرق استان شناسایی و متوقف کنند. وی با بیان این که این محموله از مرز شرقی ایران بارگیری و به مقصد استان تهران و البرز حمل می شد تا از آنجا ترانزیت شود، افزود: قاچاقچیان 560 کیلوگرم مُرفین را در تانکر حامل قیر جاسازی کرده بودند که با تیزهوشی ماموران، این محموله کشف شد.
آتش‌سوزی در یکی از کانکس‌های پناهگاه حیوانات زاگرس کرمانشاه جان یکی از کارگران این پناهگاه را گرفت.
براساس اخبار رسیده به ایلنا، بر اثر حادثه آتش‌سوزی سه‌شنبه شب (15 دی ماه) اکبر عبرنا یکی از کارکنان این مجموعه جان خود را از دست داد. از قرار معلوم علت برووز آتش سوزی نامشخص است. پناهگاه حیوانات زاگرس که در ابتدای جاده سراب نیلوفر کرمانشاه قرار دارد، کار جمع‌آوری، درمان و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد سطح شهر را به منظور کنترل جمعیت آنها انجام می‌دهد.
انتقال دروازه بان تیم فوتبال نفت تهران به پرسپولیس به دلیل عدم توافق مدیران دو باشگاه، منتفی شد.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر مسئولان باشگاه پرسپولیس برای به خدمت گرفتن علیرضا بیرانوند با این دروازه بان و همچنین مسئولان باشگاه نفت مذاکراتی انجام دادند اما در حالی که پرسپولیسی ها خواستار انتقال قطعی بیرانوند بودند، نفتی ها فقط با انتقال قرضی وی موافقت می کردند. در نهایت مسئولین دو باشگاه بر سر این مسئله به توافق نرسیدند و همین موضوع پرسپولیسی شدن بیرانوند را منتفی کرد.

خاطرات محسن رفیقدوست وزیر سپاه- 3 عاملین ترور بختیار اکنون در ایران چه می کنند!




خاطرات رفیق دوست خواندنی است. البته اگر کسی حوصله داشته باشد و بتواند نکات خبری آن را از میان 470 صفحه بیرون بکشد. این نکات برای آنها که حوادث سال انقلاب و سالهای پس از سقوط رژیم شاه را دنبال کرده اند بسیار جالب است، چرا که پشت پرده آن حوادث را آشکار می کند. ما زحمت خوانندگان خود را کم کرده و این نکات خبری را بیرون کشیده ایم. در این بخش، ماجرای ترور شاپوربختیار، انتخاب بنی صدر بعنوان رئیس جمهور، تحریکاتی که از همان اول جمهوری اسلامی علیه عراق و صدام حسین کرد، نفوذ امریکائی ها در ارگان های نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی و ... را می خوانید.


انتخاب بنی صدر

در دوره اول {انتخابات ریاست جمهوری} هیچ روحانی ای برای ریاست جمهوری کاندیدا نشد، زیرا نظر امام این بود. امام دوست داشتند که روحانیت در مناصبی باشند که در شانشان هست و در اجرا نباشند. بعد از شهادت رجایی، امام مجبور شدند با نامزدی آیت الله خامنه ای موافقت کنند. آقایان خیلی می رفتند و به امام اصرار می کردند که این طور بشود {روحانیون کاندیدا شوند} بهتر است، اما امام پاسخ منفی می دادند. حتی یک وقت باعث اوقات تلخی هم شد.
در این قضیه {انتخاب بنی صدر}، قاطبه مردم احساس می کردند که امام طرفدار بنی صدر است. از طرفی، بعضی از روحانیون بزرگوار ما مثل آیت الله مهدوی کنی و امامی کاشانی، که روحانیون مشهوری هم بودند، در مقابل حزب جمهوری اسلامی از بنی صدر طرفداری کردند. همیشه این را گفته ام که یکی از احمق ترین مخلوقات خدا بنی صدر بود. بنی صدر، با آن اقبالی که به او شده بود و آن لطفی که امام به او، به عنوان اولین رئیس جمهور داشت، یک ماه نشد که همه را پشیمان کرد. بعد رفتند خدمت امام. حضرت امام هم دریافته بود که او به درد نمی خورد. یک سال و چند ماه ایشان را تحمل کردند. پیوند بنی صدر با مجاهدین خلق بلافاصله مشخص شد، ولی کلاهی بود که سر ملت رفته بود.

درباره ماجرای طبس وتلاش امریکا برای نجات گروگان های امریکائی در سفارت امریکا هم باید بگویم که ماهواره هایشان همیشه کار میکرد. ما با همه مخفی کاری که داشتیم، عناصر نفوذی امریکا در داخل و یا اطراف سفارت بودند. خود امریکایی ها هم اظهار کرده بودند که در برنامه شان برای آزادی گروگان ها، از طبس تا ورامین و از ورامین تا سفارت همکار ایرانی داشتند. به هر حال امریکایی ها بعدها فهمیدند که هیچ گروگانی در لانه جاسوسی نیست و دیگر این نقشه را تکرار نکردند.
وقتی پروژه امریکایی ها را در ماجرای طبس مطالعه می کنیم، می بینیم که نقشه دقیقی کشیده بودند. اطلاعاتشان کامل بود. نقاطی را که انتخاب کرده بودند، نقاط کوری بود که اصلا رادارهای ما آن ها را نمی دید. اینکه دقیقا از این مسیر عبور کنند، بروند ورامین و از آنجا چطور خود را به سفارت برسانند و برگردند، همه حساب شده بود.

عوامل نفوذی امریکایی ها چه شدند؟

عوامل شناخته نشدند و اگر هم شناخته شدند، اسامی آن ها انتشار پیدا نکرد. بالاخره با این خیانت بنی صدر و بمباران هلیکوپترهای باقی مانده، چیزی از اسناد دست ما نیآمد. اگر این کار انجام نمی شد [بمباران]، اسامی جاسوسان و عوامل و آدرس خانه های اطراف امجدیه {ورزشگاه شیرودی کنونی که فاصله کمی با سفارت امریکا داشت} و سرنخ ها گم نمی شدند.

فرماندهان سپاه

اول کار بنیانگذاری سپاه پادگان ولی عصر مقر فرماندهی ابوشریف بود. شورای فرماندهی سپاه نیز در خیابان پاسداران قرار داشت. زمانی که من وزیر سپاه شدم، پادگان قصر فیروزه را گرفتیم، به آنجا رفتیم و اسمش را شهید کلاهدوز گذاشتیم. ابوشریف از همان اول که به سپاه پیوست، داعیه فرماندهی داشت. اولین فرماندهی که شورای انقلاب انتخاب کرد، آقای جواد منصوری بود. بعد آقای عباس دوزدوزانی به فرماندهی رسید، که در دولت شهید رجایی وزیر ارشاد شد. بعد هم ابوشریف، مرتضی رضایی، و بعد از او محسن رضایی به دستور حضرت امام و پیشنهاد ما به فرماندهی سپاه منصوب شد.
یکی از افراد تیمی که {آیت الله} لاهوتی را گرفتند، مدت ها محافظ من بود. می گفت: «سه روز قبل از آنکه برای دستگیری به خانه ایشان برویم، پسرش وحید را گرفته بودند و آقای لاهوتی به شدت عصبانی بود. وحید، که پس از دستگیری تصمیم گرفته بود خود کشی کند، یک روز {زیر بازجوئی} به دروغ گفته بود که با سران مجاهدین خلق در ساختمان آلومینیوم خیابان جمهوری قرار دارد. ماموران را بر می دارد و به آنجا می روند. بعد در فرصتی مناسب خودش را از طبقه چهارم به خیابان می اندازد و کشته می شود. آقای لاهوتی از خودکشی وحید خبر نداشت.
زمانی که ماموران وارد خانه او می شوند، در حال نوشتن نامه ای سرگشاده به پسرش وحید بود. شاید خیلی ها از اینکه من این حقایق را می گویم ناراحت بشوند، اما این ها اسناد تاریخی است و باید گفته شود. من آن نامه نیمه تمام را دست آقای لاجوردی دیدم. حتما اکنون در اسناد دادستانی انقلاب وجود دارد. لاهوتی در جملاتی که به وحید نوشته بود، به امام اهانت مستقیم کرده بود، که از ذکر آن شرم دارم. وقتی می خواهند او را به زندان ببرند، اجازه می خواهد داروهایش را بیآورد. یکی از آن داروها آرسنیک بود. در زندان به مقدار زیاد آن را می خورد و خودش را می کشد. من این داستان را از آقای اصغر آجرلو شنیدم.»
{آجرلو که بعدها همه کاره فوتبال شد، از بازجوهای دهه اول جمهوری اسلامی در زندان توحید و زندان اوین بود- راه توده}

ترور شاپور بختیار

در اخبار سی تیر 1359 آمده است که گروهی به نام پاسداران اسلام به ترور شاپور بختیار اقدام کردند. آیا شما با این گروه ارتباط داشتید؟


رفیقدوست: گروه نبود. یک برادر لبنانی بود به نام "انیس نقاش" یا "ابومازن"، که الان مفسر سیاسی و اقتصادی تلویزیون الجزیره و مطبوعات لبنانی است و ساکن ایران است. اول پیروزی انقلاب مرحوم شهید محمد صالح حسینی او را با من در لبنان آشنا کرد.

او که بود؟

شهید سید محمد صالح حسینی، ایرانی الاصل، متولد نجف و ساکن لبنان بود. او از افراد معروف و سرشناسی بود که قبل از انقلاب با مبارزان ایرانی ارتباط داشت. من هم از قبل انقلاب با او ارتباط داشتم. تقریبا محافل سیاسی سوریه و لبنان او را می شناختند. یک برادر هم به نام سید محمد صادق داشت، که او هم الان خبرنگار مونت کارلو و الجزیره در ایران است.

تحریکات علیه صدام حسین

مقام معظم رهبری توصیه کردند که سید مهدی هاشمی را به سپاه آورده و او را مسئول واحد نهضت های آزادی بخش سپاه قرار دهیم. جنگ تازه شروع شده بود. یک روز سید مهدی هاشمی به شورای فرماندهی سپاه آمد و گفت که یک شخصیت عراقی به نام ایاد سعید ثابت ملقب به ابووائل، که در حزب بعث مافوق صدام بوده به سوریه فرار کرده است. گویا بعد از اینکه صدام کودتا می کند و روی کار می آید، ایاد سعید مخالفت می کند. می خواستند سر به نیستش کنند، که او با عده ای از طرفدارانش به سوریه می گریزد.
مهدی هاشمی ادامه می دهد که اگر او را، که زمانی مقامی بالاتر از صدام داشته است، به ایران بیآوریم و در مقابل صدام علم کنیم، شاید خوب باشد. در مجموع موافقت شد. باز هم چون بنده مسئول لجستیک بودم، مامور شدم او و هفتاد هشتاد نفر از همراهانش را به ایران بیآورم. خانه ای را از بنیاد مستضعفان برای آن ها در نظر گرفتم، خانه ای بسیار بزرگ در خیابان ولی عصر، بلوار ناهید که حیاط و ساختمان بزرگی داشت.

اعدام ترکمن ها

اوایل پیروزی انقلاب، او را به ایران آوردم. اولین سالگرد انقلاب 22 بهمن 1358، در شمال میدان آزادی، خیابان محمد علی جناح جایگاهی درست کرده بودند. تانک ها می خواستند از جلوی جایگاه رژه بروند. عرفات روی جایگاه ایستاده بود. مردم آن قدر به عرفات علاقه داشتند که وقتی او را دیدند، به سمت جایگاه هجوم بردند. یک قسمت از جایگاه ریخت و چهار نفر شهید شدند. من و برادر منصوری، فرمانده وقت سپاه، روی جایگاه بودیم. آقای خلخالی هم آنجا بود. آن روزها ضد انقلاب در ترکمن صحرا شورش کرده بودند. بچه های سپاه با آن ها درگیر شده و سرانشان را گرفتند. من از خلخالی پرسیدم: با سران خلق ترکمن چه کار کنیم؟ چهار نفر را اسم بردم. گفت: این ها را همین الان اعدام کنید. گفتم: حکم اعدام است؟ گفت: بله. من هم زنگ زدم پادگان ولی عصر و آن ها را اعدام کردند.

باز هم بنی صدر

من یکی دو ماه قبل از ماجرای 14 اسفند 1359، خدمت امام رفته بودم. وقتی ملاقاتم تمام شد، به احمد آقا گفتم: من سئوالی از امام دارم. امام گفتند بپرسید. عرض کردم: آقا! من به عنوان یک مقلد از شما سئوال می کنم. شما آقای بهشتی و هاشمی و خامنه ای را خیلی خوب می شناسید. اینکه در مقابل آن ها از آقای بنی صدر دفاع می کنید، برای من سنگین است. امام حرف مرا قطع کردند و فرمودند: من به بنی صدر رای ندادم و از او دفاع نمی کنم. برای من بنی صدر مهم نیست، برای من آن یازده میلیون انسانی مهم هستند که به بنی صدر رای دادند. بعد سه بار تکرار کردند و گفتند: شما مطمئن باشید روزی که بفهمم آن ها رایشان را پس گرفتند، من هم هر چه به او دادم، پس می گیرم.
چند روز بعد هم در یک سخنرانی عمومی گفتند: من هر چه به هر که دادم، پس می گیرم. حضرت امام از همان ماه های اول انتخاب بنی صدر متوجه می شوند که چه فاجعه ای اتفاق افتاده است. بزرگان هم مرتب خدمت امام می رفتند و ایشان باز هم می فرمودند که درست نیست ما اولین رئیس جمهورمان را برداریم، بگذاریم بلکه درست بشود. امام بیش از یک سال تحمل کرد و در مقابل همه ایستاد. من همیشه می گویم که از نظر من، بنی صدر احمق ترین آدم روزگار بود. حقش بود که از ریاست جمهوری مستقیم به قبرستان پاریس برود و جلو جلو آنجا دفن بشود. واقعا اگر امام را برای خودش نگه می داشت، می ماند. احمق بود. شاید هم آن تعداد رای موجب نوعی غرور و توهم قدرت در او شده بود.

انتخاب فرمانده سپاه

به تهران برگشتیم. باغی در شیان در دست تدارکات بود. به اتفاق آقای محلاتی و اعضای شورا به آن باغ رفتیم. محسن رضائی در جبهه بود. او آن موقع مسئول اطلاعات سپاه و قائم مقامش رضا سیف اللهی بود. ما از بعد از ظهر تا نزدیکی های غروب درباره کلاهدوز و یا برادر محسن بحث کردیم. آقای محلاتی با انتخاب برادر محسن مخالفت کرد. رای گیری کردیم. رضا سیف اللهی به جای محسن با حق رای شرکت کرده بود. کلاهدوز خودش به خودش رای نداد و از هفت رای، شش رای آورد. برای برادر محسن رای گرفتیم. سه رای آورد. من و کلاهدوز و رضا سیف اللهی رای داده بودیم. قرار شد فردا صبح بروم خدمت مرحوم حاج احمد آقا و بگویم شورای فرماندهی سپاه آقای کلاهدوز را انتخاب کرده است.
صبح هنوز هوا روشن نشده بود، زنگ خانه را زدند. در را که باز کردیم، دیدم کلاهدوز عبایی به دوش انداخته و قرانی هم زیر عبا در دست دارد. گفت: حاج محسن! تو را به این قران، مرا فرمانده سپاه نکن. بحث مفصلی کردیم و من متقاعد شدم که از کلاهدوز صرف نظر کنم. ساعت 8 صبح به مرحوم حاج سید احمد آقا زنگ زدم و داستان بروجردی را تعریف کردم. بعد گفتم که در شیان کلاهدوز رای آورد و به این دلایل نپذیرفت. مرحوم حاج احمد آقا گفت: حق با کلاهدوز است. من هم با محسن موافقم. تو تلاش کن یک رای دیگر پیدا کنی و امروز تمامش کنید.
فکر می کنم با فروتن، که مسئول روابط عمومی بود، صحبت کردم و رای موافق او را برای حاج محسن گرفتم.َ

راه توده: دراینجا رفیقدوست نمی گوید کلاهدوز چه دلائلی داشته اما میتوان حدس زد که او اشاره به سوابقش در گارد شاهنشاهی کرده و این که اگر با آن سوابق فرمانده سپاه شود، تبلیغات علیه او شروع می شود. کلاهدوز بعدا درجریان جنگ ایران و عراق و بر اثر سقوط هلیکوپتری که سوار آن بود در کهریزک تهران کشته شد.

ترجمه بخش هائی از فیلم مستند "15 سالگی ریاست جمهوری پوتین" روسیه چگونه توانست بار دیگر روی پای خود بایستد؟



مدتی پیش در راه توده اعلام کردیم که فیلم "15 سالگی ریاست جمهوری پوتین" یک فیلم مستند و با ارزشی است که پیش از هر ایرانی، رهبران جمهوری اسلامی باید آن را با دقت و چندین و چند بار ببینند و چند مترجم زبان روسی آن را به دقت برایشان ترجمه کنند. ما در حد امکانات خودمان، بخش هائی از این فیلم را به فارسی ترجمه کرده ایم. البته مختصر و مفید. این خلاصه را در زیر می خوانید:
 
مدتی پیش در راه توده اعلام کردیم که فیلم "15 سالگی ریاست جمهوری پوتین" یک فیلم مستند و با ارزشی است که پیش از هر ایرانی، رهبران جمهوری اسلامی باید آن را با دقت و چندین و چند بار ببینند و چند مترجم زبان روسی آن را به دقت برایشان ترجمه کنند. ما در حد امکانات خودمان، بخش هائی از این فیلم را به فارسی ترجمه کرده ایم. البته مختصر و مفید. این خلاصه را در زیر می خوانید:


من اسناد زیادی را مطالعه کرده بودم. تروریست ها نوشته بودند که اکنون زمان بسیار مناسبی است که ما قفقاز را از روسیه بکنیم. یا الان اینکار را میکنیم و یا هرگز این شانس نصیبمان نخواهد شد و البته بر ما هم روشن بود یا الان میتوانیم قفقاز و یکپارچگی کشور را حفظ کنیم و یا هرگز.

در آن زمان ما می دانستیم، - البته مردم عادی شاید به این اندازه وارد جزئیات نبودند- و در جهان روسای
جمهوری کشورهای مختلف می گفتند که ما فکر میکردیم ادامه زندگی روسیه بدین صورتی که هست به پایان می رسد. فقط سئوال این بود که چه زمانی این حادثه بوقوع می پیوندد و عواقب آن چه خواهد بود. فروپاشی یک کشور قوی اتمی.

اغلب اتفاق افتاده است که در میادین و در خیابانها از مردم عادی سخنانی شنیده ام که برایم بسیار با ارزش هستند. آنها می گفتند ما به شما ایمان داریم، ما به شما امید می بندیم و میدانیم که ما را گول نمی زنید. من هم گفتم می توانم اطمینان بدهم که من با تمام نیرو بصورت استثنایی به نفع مردمم عمل خواهم کرد. شاید نتوانم از اشتباهاتی جلوگیری کنم اما آنچه را که می توانم قول بدهم و قولش را میدهم اینست که تا پایان علنی و شرافتمندانه کار خواهم کرد.

در آن زمان از نظر مالی و سقوط ارزش ها همه جا چچن بود، چچن فقط روی نقشه نبود، بلکه در همه زمنیه ها چچن داشتیم. ضعف حکومت در سال های 90 باعث شد که همه فکر کنند حتی دولت جدید هم نخواهد توانست بر مشکلات غلبه کند و تحت نفوذ الیگارشی مالی قرار خواهد گرفت. در آن زمان الیگارشی مالی خواسته هایش را به دولت دیکته می کرد بعضی از آنها وقتی که یلتسین مرا به جای خود معرفی کرد به دفترم آمدند و گفتند شما باید بفهمید که هرگز رئیس جمهور نخواهید بود. من گفتم: خب، همدیگر را می بینیم! این صحنه ها در کاخ سفید هم برایم پیش آمد.

مفسر: چطور توانستید بر آنها غلبه کنید؟

پوتین: به روش های مختلف. تعداد زیادی از دریانوردان یک زیر دریایی غرق شده بودند. وقتی من به دیدار  بازماندگان ملوانان رفتم جو بسیار بدی حاکم بود. حتی فکر می کردند احتمال دارد به من حمله ور شوند. ولی من به حرفهای همه آنان گوش کردم و به آنها اجازه دادم رنج و دردشان را بگویند و بعد با آنها سخن گفتم.
وقتی جورج بوش آمد خیلی در مورد حقوق بشر سخنان تندی گفت. در مورد دمکراسی، در مورد چچن و حدود نیمسال این بحث و جدال مثل بازی پینگ پنگ با اعتراضات تند بین ما ادامه داشت.
تا مدتها امریکا حاضر نبود با روسیه چشم در چشم صحبت کند، ولی اکنون شرایط تغییر کرده. من و بوش 18 بار در مدت 7 سال ریاست جمهوری بوش با هم دیدار کردیم. آن موقع امریکا فکر میکرد روسیه تبدیل به یک مستعمره شده است. فکر می کردند که ما به بانک جهانی محتاج هستیم و متخصصین آنها باید به ما یاد بدهند که چگونه اقتصادمان را توسعه بدهیم. کجا نفت استخراج کنیم. آنها آن زمان برایمان دست زدند و به شانه هایمان زدند. انگار می خواستند بگویند بچه ها شما در مسیر درستی حرکت می کنید. اما، ما همه جا عوامل خودمان را داشتیم و به نظرمان می آمد بعد از فروپاشی شوروی و بعد از آنکه تصور کردند روسیه داوطلبانه - می خواهم تاکید کنم روی کلمه داوطلبانه و آگاهانه- از بعضی از مناطق تاریخی خود صرف نظر خواهد کرد. یا از ظرفیت تولد دوباره منصرف خواهد شد. در داخل خودمان عده ای فکر می کردند حالا که با ایدئولوژی شوروی سابق خداحافظی شده، ایدئولوژی که روسیه را از کشورهای متمدن جهان جدا کرده، همه با روی باز از ما استقبال خواهند کرد و برادرانه به کمکمان خواهند آمد. اما زود فهمیدند که برادران عجله ای نداشتند و قدرتی به ما نمی خواستند بدهند بلکه هر ظرفیت نظامی که مانده بود را می خواستند به تاراج ببرند.
حتی در ابتدا من هم که 20 سال در "ک. گ ب" کار کرده بودم فکر می کردم که اگر این مانع ایدئولوژی از بین برود همه چیز دگرگون خواهد شد؛ ولی نه، اینطور نبود و خیلی زود همه چیز روشن شد. این مسائل کوچک به راحتی دیده نمیشود. منافعی وجود دارد که هیچ ربطی به هیچ ایدئولوژی ندارد و ما این را خوب فهمیدیم. در این مورد جهان باید می فهمید که باید با احترام به منافع دیگران رفتار کرد و باید تعادل برقرار باشد. قبل از هر چیز باید به اقتصاد کشور رسیدگی میشد. در آن سالها درصد سود قرضمان برابر با 3 بودجه دولتی بود و وقتی ما فهمیدیم که کشور به مرحله جدیدی وارد میشود تازه فهمیدیم که مکانیزم این کار وجود ندارد. در آن زمان ما به اندازه کافی نیروی انسانی متخصص نداشتیم و کسی نبود که بگوید در این شرایط چه باید کرد. زمانی طولانی با افراد مختلف صحبت کردم تا بالاخره برای اولین بار بعد از مدتها یک برنامه 10 ساله در کشور تنظیم شد.

یک بار نیروی امنیتی ما مکالمات اپوزیسیون قفقازی را که در آذربایجان بودند و با نیروی امنیتی امریکا صحبت می کردند ضبط کردند. من با پرزیدنت وقت امریکا صحبت کردم. با عرض معذرت! پرزیدنت گفت: "من کونشان را کبود خواهم کرد" و بعد از 10 روز کارمندان اطلاعاتی ما از همکارانشان از واشنگتن نامه ای دریافت کردند که نوشته شده بود: ما از همه نیروهای اپوزیسیون روسیه دفاع میکردیم و دفاع خواهیم کرد زیرا معتقدیم که این راه صحیح است و به کارمان ادامه خواهیم داد.
هرگز نمی توان و نباید از تروریسم برای حل مشکلات موجود در مورد سیاست و یا گپوپلتیک استفاده کرد، زیرا اگر از آنها پشتیبانی کنیم آنها سر بلند خواهند کرد و به همانهائی که از ایشان پشتیبانی می کردند ضربه خواهند زد. بعضی دولتمردان فکر میکردند که اگر تروریستها به رغیب گئوپلتینی آنها - که ما باشیم- ضربه بزند این به نفع آنان است. ولی در عمل دیدیم اینطور نیست.
من در مجلس آلمان "بوندس تاگ" به صراحت گفتم: ما هنوز هم در ارزش های قدیمی زندگی می کنیم. ما از همکاری صحبت میکنیم ولی تا به امروز یاد نگرفته ایم به هم اعتماد کنیم. با وجود سخنرانی های شیرینمان  در وجودمان نیروهای متقلب می بینیم. ما امروز و برای همیشه باید با جنگ سرد وداع بگوییم و از امروز باید بگویم که ما با جاه طلبی خداحافظی میکنیم و با هم امنیت اروپا و تمام دنیا را فراهم خواهیم کرد. اکنون بدون حضور ما تصمیماتی گرفته میشود و خواسته میشود که از این تصمیمات پشتیبانی شود و بعد در مورد نظامیگری ناتو صحبت می شود و گفته می شود بدون روسیه این تصمیمات قابل اجراء نیستند. بیایید از خودمان سئوال کنیم: آیا این روش طبیعی است؟ آیا این را میتوان همکاری نامید؟

مفسر: پوتین از قدرت بالائی برخوردار است. شب تا دیر وقت کار میکند و صبح اول وقت پای تلفن است. از خصوصیات اخلاقی جالبی که تا به امروز آن را ادامه داده  اینست که او به حرف همه گوش میدهد. اجازه میدهد همه نظراتشان را بیان کنند. بعضی وقت ها بیش از آنچه لازم است اجازه میدهد حرف بزنند و به همین دلیل اغلب سر قرارهایش دیر میرسد و باعث ناراحتی خبرنگاران می شود. او قادر است از تمرکز روی یک موضوع بلافاصله روی موضوع دیگری متمرکز شود. او برای هر مصاحبه ای مدت های مدید آمادگی می گیرد و تمرکز حواس او در مصاحبه ها 100 درصد است.

پوتین: کشور باید روی پای خودش بایستد. کمتر قرض بدهد و کمتر قرض بگیرد. دست دراز کردن و گدایی کردن برای روس ها سخت است. تا سال 1998  زندگی ما متکی شده بود به واردات.

مفسر: وقتی شما با مردم حرف میزنید و به آنها نگاه میکنید آیا دنبال اطلاعات بیشتر و یا خبرچین می گردید؟
پوتین: نه. من هیچ احتیاجی به اطلاعات و خبرچین ندارم. من خود را قسمتی از مردم احساس میکنم و این را بدون مبالغه و یا بدون قصد تبلیغ می گویم. البته برایم خیلی مهم است که با مردم در ارتباط باشم و حس قوی دارم و می فهمم که مشکلات مردم چیست. نارضایی کجاست. البته این ارتباط حتما باید دو طرفه باشد. این احساس در هر کسی نیست. من هیچوقت در شرایط امتیازی زندگی نکردم. من نمی گویم داشتن شرایط خوب زندگی بد است. نه. آن هم مزایایی دارد. حتی بعضی وقتی به آنها حسودیم میشد، چون امکانات بهتری برای پرورش داشتند ولی در کاری که اکنون انجام میدهم این یک مزیت بزرگی است که بتوانم مردم عادی را حس کنم و این کمک بزرگی در کارم می باشد. مادرم همیشه میگفت بترس از آدم هایی که قدرت برایشان آرزوست. برو به نزد آدم هایی که قدرت برایشان صلیب است (اشاره به این است که مسیح بخاطر اعتقاداتش به صلیب کشیده شد و صلیب وسیله مرگش)

مفسر: "نظربایف" رئیس جمهور قزاقستان می گوید: میگویند دوست و دشمن را خودت انتخاب میکنی اما همسایه فرستاده خداست. ما خیلی خوشحالیم که همسایه روسیه هستیم و روابط دوستانه ای که ما با هم داریم در هیچ دولت دیگری فکر نمیکنم باشد. ما اکنون در مورد اتحاد اقتصاد اروپایی صحبت میکنیم و این پروژه را من پیشنهاد دادم. می گویند که روسیه می خواهد شوروی سابق را احیا کند. ولی این پیشنهاد من است. اگر یک اتحادیه اروپایی تشکیل میشود این طبیعی است ولی اگر ما چنین کاری بکنیم بد است!

پوتین: تاریخ بشریت با دوران تک قطبی آشناست. پادشاهان برای رسیدن به چنین قدرتی چه جنایاتی را در تاریخ بشری انجام دادند. معنای تک قطبی چیست؟ هر قدر که این ترمولوژی را آرایش نکنند در نهایت و در عمل فقط یک معنا را بازگو می کند و آن یک مرکز دولت، یک مرکز قدرت و یک مرکز اتخاذ تدبیر این یعنی جهانی با یک مالک.

مفسر و مصاحبه کننده: سرنوشت کوزوو و صربستان چه می شود.

پوتین: ما نباید تصمیم گیرنده باشیم. مردم آن کشورها باید خودشان تصمیم بگیرند. نباید نقش خدا را برایشان بازی کنیم. ما فقط باید شرایط را فراهم کنیم و کمک کنیم که آنها خودشان مسائلشان را حل کنند.

مصاحبه کننده: چرا پس از پایان دو دوره 4 ساله نخواستید باز هم رئیس جمهور شوید؟

پوتین: در سال 2008 دو دوره ریاست جمهوری من تمام شد و هرگز مردد نبودم که برای بار سوم نامزد نشوم. من از روزهایی که به این مقام رسیدم تصمیم گرفتم هرگز قانون اساسی را نقض نکنم. من این واکسن را حتی زمانی که "چکیست" بودم و مصونیت داشتم هم به خودم تزریق کرده بودم. این سیگنال مهمی در جامعه میباشد. همه باید به قانون احترام بگذارند و احترام شروع میشود از دولتمردان.

مفسر و مصاحبه کننده: چه برنامه هایی را توانستید انجام بدهید و چه برنامه هایی به پایان نرسیدند؟

پوتین: من به همه اهدافی که داشتم رسیدم. من در برابر انتخاب کنندگانم شرمنده نیستم. در تمام این دوران از صبح تا شب کار کردم و با تمام نیرو کار کردم و از نتایج کارم راضی هستم.

مصاحبه کننده: شما طرح صلح جویانه به جهان ارائه می دهید اما انگار جهان نمی خواهد به حرف شما گوش کند. شما میگوئید این سفید است آنها می گویند نه سیاه است. آنان از نقش جهانی که روسیه شروع به ایفای آن کرده ترسیده اند. روسیه ای که در حال ذوب شدن بود ناگهان به یک قدرت جهانی بدل شد.

پوتین: من احساس میکنم غرب وقتی ما را دوست دارد که ما محتاجشان باشیم. آنوقت آنها برایمان سیب زمینی می فرستند. البته بدون شوخی، من ممنون هستم که برایمان سیب زمینی در روزهای سخت فرستادند، زیرا این کمک ها از طرف انسان های معمولی انجام شد. ولی در طبقات ممتاز و دولتمردان فقط وقتی ما را دوست دارند که محتاج و فقیر باشیم و وقتی ما خواستار منافعی هستیم آنان احساس می کنند که ما رقیب جهانی آنان هستیم که البته این خیلی طبیعی است. این در ذات بشریت است. آیا شما خوشتان می آمد اگر اکنون به جای شما یک نفر جوانتر، با اطلاعات بیشتر در یک کلام یک رقیب قوی داشته باشید؟

درباره کریمه

برای ما مهم بود که بفهمیم مردم کریمه چه می خواهند. اگر آنان می خواستند به ما بپیوندند و زیر دست نئوفاشیست ها نمانند، ما حق نداشتیم آنها را تنها بگذاریم و این برای من خیلی مهم بود. نه بخاطر آنکه می خواستیم تیکه ای از اوکرائین را جدا کنیم و یا چون آن نواحی از نظر استراتژی مهم بود، بلکه این عدالت تاریخی بود که مردم می خواستند به میهنشان بازگردند و من معتقدم که کارمان درست بود و پشیمان نیستم.

مفسر: نسلی که در زمان پوتین رشد کرد، نسلی خواهد بود که کشور را در 50 سال آینده به پیش خواهد برد. این نسلی است که به مرور زمان یاد گرفت وطن پرستی را، نسلی که یاد گرفت لباسی بپوشد مزین به پرچم کشورش و به آن افتخار کند، نسلی که یاد گرفت مملکتش خیلی بهتر ازهر جای دیگر دنیا میباشد. وقتی مسئله کریمه پیش آمد ما فهمیدیم که ما ارتش داریم. ما قدرت نظامی داریم. اگر چه لیبرال ها می گفتند که نباید بودجه برای ارتش خرج شود ولی آرام آرام ارتش شکل گرفت.

پوتین: اگر ما قدرت نظامی نداشتیم نمی توانستیم با تروریسم بین المللی مبارزه کنیم. حتی در زمان سخت اقتصادی در سال 2000 ما سعی کردیم ارتش را احیاء کنیم. آن زمان ما توانستیم به سختی 50 هزار نفر ارتشی را از جاهای مختلف کشور جمع کردیم. در حالیکه ارتش ما مرکب از یک میلیون و 300 هزار نظامی بود. وضع ارتش هم از نظر مالی و هم از نظر روحی در شرایط بسیار بدی بود و من از فرصت استفاده میکنم و از تمام نظامیانی که در آن زمان سخت بر شانه های خود بی پولی و بی اعتباری را تحمل کردند و ارتش را ساختند تشکر میکنم. بودجه دولتی ما در مقایسه با سال 1990 بیست و دو برابر شده است. درآمد سرانه 3 برابر شد. کشور حدود 42 میلیون نفر زیر خط فقر داشت و اکنون دقیقا 8ر2 درصد زیر خط فقر هستند. در سال 1990-2000 تقریبا یک میلیون نفر می مردند و متولدین مان کمتر بود. یعنی سالی یک میلیون انسان را از دست میدادیم و این یک فاجعه بود و اصلا می رفتیم به این سمت که دیگر روسیه وجود نداشته باشد. اکنون نه تنها از میزان مرگ کاسته ایم، بلکه اکنون 2 سال متناوب است که به جمعیت کشور اضافه میشود. هیچکس به این باور نداشت و این فقط بخاطر حمایت از مادران نیست که به جمعیت اضافه میشود، بلکه سیستم های دیگر نیر به کار افتادند. این بخاطر شرایط عمومی است. مردم به آینده امیدوار شدند و فهمیدند که می توانند بچه دار شوند و امکان تربیت بچه فراهم شد.

حسین علیزاده از خانه موسیقی استعفا کرد

806200_633
حسین علیزاده با انتشار یک نامه‌ی رسمی، از سمت دبیری شورای عالی خانه موسیقی استعفا کرد.
در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار سرویس موسیقی ایسنا قرار گرفته، آمده است:
«شورای محترم عالی خانه موسیقی
با سلام
بنا بر تجربه‌ای که طی سه سال گذشته در شورای عالی خانه موسیقی داشته‌ام، روحیات و اصول فکری خود را در راستای آن ندیده، لذا بدون آن که کتبا استعفایی تقدیم کنم، بدون جنجال از آن کناره‌گیری کرده‌ام. با کمی دقت به بیانه‌ی رسمی شورای عالی خانه موسیقی، به روشنی می‌توان دریافت که اعضای شورا در جریان تمام امور خانه نیستند.
نمونه‌ی آن عدم اطلاع مسؤولان خانه موسیقی از غیبت این جانب است که پس از گذشت حدود ۱۸ ماه همان‌طور که در بیانیه درج شده (خرداد ۹۳ آخرین جلسه شورا) آن را در وب‌سایت رسمی خانه اعلان داشته‌اند.
اینجانب با ارادت و علاقه‌ای که نسبت به اعضای شورای عالی خانه موسیقی دارم، اشارات مختصری را به شرایط مربوطه بیان می‌کنم:
*نقش شورای عالی خانه موسیقی در خانه موسیقی چیست؟
*آیا شورایی که در ۱۸ ماه گذشته یک یا دو نوبت تشکیل جلسه داده (البته بدون حضور این جانب) می‌تواند شورای موثری در حل موضوعات، بخصوص این دوره خانه موسیقی باشد؟
*آیا شورا، شورایی تشریفاتی نیست که فقط در شرایط بحران با تلاش هیئت مدیره تشکیل جلسه داده تا سپری مناسب برای مشکلات خانه باشد؟
*آیا رئیس و اعضای شورا در مسائل ریز و درشت موسیقی کشور و خانه موسیقی به‌طور بی‌طرفانه قرار می‌گیرند، تا حضوری موثر برای راه حل موضوعات داشته باشند؟
اگر اهمیت موضوع برای شما عزیزان بستگی به استعفای کتبی اینجانب از خانه خود را دارد، اینجانب حسین علیزاده، عضو و دبیر شورای عالی خانه موسیقی، استعفای رسمی و کتبی خود را اعلان داشته و آرزوی موفقیت برای شما عزیزان، در راه اعتلای موسیقی کشور را دارم.
با احترام
حسین علیزاده
شانزدهم دی‌ماه هزار و سیصد و نود و چهار»

حمله به سفارت عربستان به “انگلیسی‌ها” نسبت داده شد


sefarat-050116
محافل رسانه‌ای و امنیتی، به‌تدریج تهاجم به سفارت عربستان را مشکوک و حساب شده می‌نامند و موضوع را به اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو، انگلیسی‌ها، عوامل نفوذی، مخالفان دولت یا ایادی ریاض نسبت می‌دهند.

رادیو زمانه ـ گرچه عاملان حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، نیروهای “خودسر” معرفی شدند اما با گذشت زمان و محکومیت بین‌المللی این تهاجم، مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی در تلاش معرفی عناصر جدیدی برآمده‌اند.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران سه‌شنبه ۱۵ دی در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت موضوع “کمی مشکوک” است و باید در باره دست‌های پشت صحنه تحقیق شود. نوبخت در عین حال تعرض به سفارت عربستان را خارج از شان ملت ایران دانست.
نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت پیش‌بینی حوادث اخیر را نکرده بود، به نامه روحانی به وزیر کشور اشاره کرد: «قوه قضاییه با کسانی که وظایف قانونی خود را انجام ندادند و یا بدون اذن قانونی اقداماتی انجام دادند به شدت برخورد خواهد کرد و وزیر کشور هم وارد عمل می‌شود و گزارشی تهیه می‌کند.»
خبرگزاری ایسنا از قول نوبخت نوشت پلیس باید به دقت حلقه‌ای ایجاد می‌کرد تا از خسارت‌ها پیش‌گیری می‌شد. روز دوشنبه ۱۴ دی، سخنگوی نیروی انتظامی تهران در توضیح رفتار ماموران با مهاجمان گفته بود پلیس خیلی وقت‌ها نمی‌تواند مردم را بزند!
اطرافیان مرجع تقلید قم
وبسایت فرارو در گزارشی می‌نویسد هدایت حمله‌کنندگان به سفارت عربستان در تهران را اطرافیان یکی از به اصطلاح مراجع تقلید تندروی مقیم قم در دست داشتند. در گزارش فرارو آمده که بسیاری از این حمله‌کنندگان از شهر قم و گروهی دیگر از شهر کرج به پایتخت عزیمت کرده بودند و بیشترشان دستگیر شده‌‌اند.
این وبسایت سه‌شنبه ۱۵ دی به نقل از محافل امنیتی نوشت انگلیسی‌‌ها پشت پرده حمله یه سفارت عربستان در تهران هستند: «سلفی‌های شیعه کانال‌های پرهزینه ماهواره‌ای تاسیس کرده‌اند و مرکز اکثر این شبکه‌ها در لندن است.»
خبرگزاری فارس، روز سه‌شنبه ۱۵ دی به نقل از یک “مقام امنیتی” نوشت آتش‌ در سفارت عربستان قبل از حضور معترضان شعله‌ور شده بود: «دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی این موضوع هستند و تا کنون هم به سرنخ‌های خوبی رسیده‌اند.»
محسن کاظمینی، فرمانده سپاه رسول‌الله تهران، یک روز قبل، ابراز اطمینان کرده بود که آتش‌زده سفارت عربستان توسط حزب‌اللهی‌ها صورت نگرفت: «بلکه کاملا سازماندهی شده بود.»
سایت عصرایران می‌نویسد حمله به سفارت عربستان، آن طور که برخی می‌خواهند القا کنند یک اقدام خودجوش مردمی نبود: «در اطراف محل، خودروهای شخصی متعددی با پلاک‌های قم و کرج دیده شده‌اند که مهاجمان را به آنجا رسانده بودند.»
حریق طراحی شده
مصطفی پورمحمدی‌، وزیر دادگستری ایران روز دوشنبه جزء نخستین مقاماتی بود که تهاجم به سفارت عربستان را به گردن عوامل نفوذی انداخت و گفت: «با توجه به فرمایشات و تذکرات دائمی مقام معظم رهبری درباره نفوذ دشمن، حرکت اخیر علیه سفارت کشور عربستان سعودی می‌تواند توسط عوامل نفوذی طراحی و پشتیبانی شده باشد.»
در گزارش”عصر ایران” آمده که برای شناسایی مهاجمان “خودسر”، نیازی به مشاهده پلاک‌‌های کرج و قم خودروهای آنها نبود زیرا افراد حاضر در صحنه به حدی خیال‌شان راحت بود که حتی صورت‌های خود را نپوشانده و در چند قدمی پلیس در حال ‌آتش زدن سفارتخانه بودند.
خبرگزاری فارس اما نوشت آتش‌گرفتن بخشی از سفارت سعودی در تهران از پیش طراحی شده بود: «البته عوامل وابسته به سفارت سعودی در داخل ساختمان مقداری عجله به خرج دادند و پیش از آن که دانشجویان به سفارت نزدیک شوند، آتش شعله‌ور شد.» فارس در این گزارش مهاجمان را به خلاف سایر رسانه‌ها و مقامات به جای “خودسر”، “دانشجو” معرفی کرده است.