October 7, 2015

مورد عجیب «م.ش» در پرونده «ب. ز»

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴
معاون دادستان تهران در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات میلیاردرنفتی بعد از قرائت کیفرخواست ب-ز کیفر خواست “ش” را قرائت کرد و به جزئیات هواپیماهای خریداری شده اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در ادامه جلسه سوم دادگاه بابک زنجانی کیفرخواست آقای (م. ش) توسط معاون دادستان قرائت شد که در این کیفر خواست آمده است آقای ش متعهد شده تمام محموله های نفتی را بفروشد و از ب-ز درصد بگیرد اما در عمل فقط ۴۰۰ میلیون دلار به وی پرداخت کرد و الباقی را نداد. در سال ۱۳۹۱ آقای ش نامه ای را از ب-ز  از طریق ایمیل دریافت می کند که در آن نامه آمده است:
«سلام آقای ش سعی کردم نامه نگاری نداشته باشم اما نتوانستم خودم را نگه دارم. شما برخلاف ظاهرتان افراد خداشناسی نیستید. یادم هست گفتید ۳۳ میلیون دلار به ایرباس داده اید اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستید و به همه جا رسیدید. این روزها می گذرد اما من ساکت نخواهم ماند. در ضمن پول های بارهای نفتی را هم که گرفتید را ندادید و هواپیماهای آر جی هم هنوز گیر هستند و هواپیمای ۳۲۰ هم که معلوم نیست پولش را چکار کردید. شما و خانوادتان زندگی خوبی نخواهید داشت.»
ب-ز ۱۵ آبان ۱۳۹۲
این اظهارات و نامه زنجانی در حالی بود که آقای ش ۴۰ میلیارد دلار نفت را فروخته بود اما فقط ۴۰۲ میلیون دلار آن به ب-ز داده شد که موجب اعتراض وی شده است.
معاون دادستان در ادامه گفت: از این پول ها که آقای ش هزینه کرده است ۲۳۵ میلیون دلار خرید سهام آنور ایر ترکیه، ۲۳۵ میلیون دلار خرید هواپیمای ایر ۳۰۰، ۳۹ میلیون دلار خرید هواپیمای ایر ۳۲۰، ۲۵ میلیون دلار خرید هواپیمای آر جی، ۵۰ میلیون دلار هزینه نگهداری محموله ها در آسیا، ۱۴ میلیون دلار برای خرید دو کشتی ۱۷۰۰ کانتینری و ۱۱۰ میلیون دلار به حساب شرکت های مختلف واریز شده است نکته قابل توجه اینکه به دلیل تابعیت انگلیسی آقای ش، ۴۹ درصد سهام هواپیمایی آنور ایر ترکیه به نام او ثبت شده است.
در اظهارات معاون دادستان آمده است :براساس اظهارات متهمان تمام محموله های نفتی به شخص آقای ش تحویل داده شده اما وی آنها را رویت نکرده و تنها از بنادر جزیره خارک تحویل گرفته  است. ب-ز در اظهارات خود گفته است شرکت «ف» را آقای «ش» شناسایی کرده بود و ۱.۲ میلیون یورو و ۴۰۰ میلیون دلار از این شرکت گرفتیم اما بقیه پول را ندادند و آقای ش به بهانه های مختلف گفته است چون نفت و آب را قاطی کرده بودید شرکت «ف» پول را نمی دهد و یک بار دیگر هم گفت این شرکت ورشکسته شده است.

«ب.ز»ها چگونه به وجود می‌آیند؟!

سرکوب مخالفان؛ فقط در ۲۴ ساعت


رونمایی از یگان "تخصصی" ضد اغتشاش
روزآنلاین: همزمان با لغو تجمع اعتراض آمیز معلمان در ۱۳ مهر که بنا به گفته برخی از فعالان با تهدید های امنیتی گسترده همراه بوده، نیروی انتظامی جمهوری انتظامی از یگان "تخصصی" سرکوب خود با عنوان یگان ضد اغتشاش رونمایی کرد و در نمایشگاهی که با همکاری شرکت های چینی و روسی برگزار شد، آخرین تجهیزات خود از جمله گلوله های ضد اغتشاش، ماشین های آب پاش، باتوم ، تیرکمان و تفنگ های اسنایپر و....را به نمایش گذاشت.
خبر راه اندازی "یگان ضد اغتشاش" را سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا اعلام کرده و گفته است: "ماموریت اصلی یگان‌های ویژه کنترل اغتشاشات، رهایی گروگان و مقابله با تیم‌های تروریستی است...پشتیبانی از پلیس‌های تخصصی در ارتقای امنیت اجتماعی جزو وظایف یگان‌های ویژه است که اخیرا نیز با توجه به تهدیدات سلفی‌های تکفیری دفاع شهری نیز به آنها اضافه شده است. آمایش سرزمینی یگان‌های ویژه متناسب با سطح تهدیدات هر استان از تیپ تا گردان و در تمام استان‌های کشور سازماندهی و مستقر شده است. یگان‌های ویژه با نیروی انسانی مجرب، جوان و آموزش‌دیده و با استفاده از تجهیزات مدرن، تنها یگان واکنش سریع در کشور هستند که به صورت ۲۴ ساعته آماده اجرای ماموریت هستند".
او افزوده است: "در کنترل اغتشاشات تاکتیک میدانی ما چهار اصل؛ عملیات آمادگی و حرکت، عملیات بازدارنده، عملیات برق‌آسا و عملیات تثبیت و عادی‌سازی است. برای اجرایی کردن راهبردها و تاکتیک‌های میدانی، فعالیت‌هایی اولویت‌بندی شده است. طراحی و اجرای آموزش‌های نوین، آمادگی جسمانی، آمادگی عملیاتی و آمادگی علمی و بصیرتی از جمله این راهبردهاست. علاوه بر آن تجهیزاتی متناسب با راهبردهای داخل کشور نیز ساخته‌ایم که می‌توان از میان آنها به خودروهای سدکننده، خودروهای هجومی و نفوذکننده، انواع آبپاش‌ها، انواع تجهیزات الکترونیکی، انواع گازها و کپسول‌ها، انواع خودروهای پشتیبانی رزم و تجهیزات انفرادی اشاره کرد. ایجاد یگان اسب سواران، یگان اغتشاشات ویژه زنان، یگان حافظ صلح، واحد پشتیبانی هوایی، پلیس افتخاری، یگان انتظامی ورزشگاه و دریا از جمله این یگان‌هاست که طی سه سال اخیر توان رزم یگان‌های ویژه را درحد قابل توجهی ارتقا داده است. تاکنون بیش از ۵۴ نوع از تجهیزات موردنیاز ما طراحی و ساخته شده و ۲۴ طرح دیگر برای تجهیزات نیز در دست مطالعه یا ساخت است".
او اضافه کرده: "اتخاذ رویکردی اجتماعی برای استفاده از سرمایه‌های جامعه و اتصال به قدرت پایان‌ناپذیر مردمی از دیگر راهبردهای یگان‌ویژه برای مقابله با بحران‌هاست".
علاوه بر وی، اسکندرمومنی جانشین احمدرضا رادان در نیروی انتظامی هم درباره این یگان سرکوب گفته است: "این نیرو آماده می‌شود تا «نظم» و «امنیت» لازم برای برگزاری انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در زمستان امسال را فراهم کند. مانورهای نظامی یگان ویژه به قانون‌شکنان نشان می‌دهد که پلیس آماده است بنابراین دشمن جرأت ایجاد ناامنی در کشور را نمی‌کند و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد، به بهترین شکل ممکن پاسخ مناسبی به آنان داده خواهد شد".
در همین حال، رسانه های حکومتی در گزارش های تصویری متعدد، آنچه را که به گفته مومنی، مانوری با هدف ایجاد وحشت در بین "قانون شکنان" بوده است در ابعاد وسیع پوشش داده اند.
همزمان با رژه و مانور این سرکوب گران، نمایشگاهی نیزبا همکاری شرکت های چینی و روسی با هدف نمایش دادن تجهیزات بازداشت، سرکوب و قتل "قانون شکنان" برگزار شده رسانه ها هم با انتشار تصاویر کوشیده اند به این نمایشگاه جنبه ای مردمی بدهند.
درحالی که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی سرگرم قدرت نمایی در برابر دشمنان فرضی است، سایت حزب اعتماد ملی، حزب وابسته به مهدی کروبی در مطلبی از استانداراد دوگانه پلیس در برخورد با تجمعات انتقاد کرده است.

این سایت نوشته است: "گویا برخورد نیروی انتظامی با همه یکسان نیست. نزدیک به یک هفته است که عده اندکی با تجمع و تحصن مقابل مجلس، حمله های تند به سیاست های خارجی دولت را در دستور قرار داده اند. چرا که درحالی که تشخیص غیر قانونی بودن تجمع مخالفان هسته ای مقابله مجلس حدود یک هفته به طول انجامید و در نهایت نیز آنها با صدور بیانیه ای به تجمع خود پایان دادند، مدتی پیش برخورد شدید با تجمع صنفی و آرام معلمان مقابل مجلس به یک ساعت هم نکشید.صبح روز چهارشنبه ۳۱ تیر ماه تعدادی از معلمان، برای پیگیری بخشی از مطالبات شان درصدد تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی بودند که با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند.این تجمع بلافاصله غیر قانونی اعلام شد و نیروی انتظامی اقدام به بازداشت عده ای از معلمان و انتقال آنها به بازداشتگاه کرد و حالا تعامل پلیس با افرادی که با تجمع مقابل مجلس، نه تنها خواسته‌ای صنفی ندارند، بلکه منافع ملی را هدف حمله قرار داده‌اند، حکایت از رفتار دوگانه پلیس با تجمعات مختلف دارد. رفتاری که اعتبار این نیرو را زیر سئوال می‌برد"

هشدار فرانسه: جنگی تمام عیار در منطقه

رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که اگر اروپا در زمینه بحران سوریه اقدام نکند، جنگی تمام عیار در این کشور و منطقه خاورمیانه به راه خواهد افتاد.
به گزارش رادیو فرانسه، فرانسوا هولاند که ساعاتی پیش در مقابل نمایندگان پارلمان اروپا سخنرانی می کرد گفت: اگر ما بگذاریم که درگیری‌های مذهبی تقویت شوند، نباید گمان کنیم ما از این درگیری ها در امان خواهیم بود. این درگیری ها به جنگی تمام عیار تبدیل خواهد شد.
هولاند گفت که باید با مشارکت تمام کسانی که می توانند به آینده سیاسی سوریه کمک کنند، جایگزینی به غیر از بشار اسد و داعش، به مردم سوریه معرفی کرد.

طرح آمریکا برای عملیات زمینی

آمريکا می خواهد با نيروهای کرد و عرب شهر رقه را که در دست نیروهای داعش قرار دارد، محاصره کند
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع نظامی و دیپلماتیک از طرح آمریکا برای تشدید فشار بر منطقه رقه که دژ و قلعه داعش در سوریه به شمار می رود، خبر داد.
بر اساس این طرح ، جبهه بزرگی از طریق مرز ترکیه گشوده خواهد شد و در کنار افزایش حملات هوایی علیه مواضع داعش ، نیروهایی که از کردها و عرب های سوریه تشکیل شده اند نیز برای محاصره رقه وارد عمل خواهند شد.
به گزارش روزنامه زمان چاپ ترکیه، حضور نیروهای عرب سوریه در عملیات علیه داعش موجب خواهد شد، نگرانی آنکارا از افزایش نفوذ حزب اتحاد دموکراتیک کردها کاهش یابد.


واژه گیل چگونه وارد ادبیات ما شد

رییس سازمان حج و زیارت از شناسایی ۲ پیکر دیگر از زائران ایرانی در جده خبر داد و گفت که از سرنوشت ۶۹ زائر ایرانی فاجعه منا، هیچ اطلاعی وجود ندارد.
به گزارش نامه نیوز، سازمان حج و زیارت تا ظهر امروز همه مفقودان ایرانی فاجعه منا را جزو جانباختگان محسوب می کرد . اما از امشب، ادبیات رییس سازمان حج و زیارت در این باره تغییر کرد.

سعید اوحدی از شناسایی ۲ پیکر دیگر از زائران ایرانی در جده خبر داد و گفت که از سرنوشت ۶۹ زائر ایرانی فاجعه منا، هیچ اطلاعی وجود ندارد. این درحالی است که تا عصر امروز تعداد مفقودان ایرانی فاجعه منا، ۷۱ نفر بود.

روز گذشته سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت که به عنوان نماینده دولت ایران هفته گذشته به عربستان رفت و مذاکرات فشرده ای را با مقامات سعودی برای ساماندهی مفقودان ایرانی فاجعه منا داشت،‌ از همه درخواست کرد مفقودان فاجعه منا را جزو جانباختگان محسوب نکنند .

او همچنین احتمال بازداشت بودن برخی از مفقودان ایرانی را محتمل دانست. معاون کنسولی وزارت امور خارجه هم چنین موضوعی را رد نکرده است. هرچند احتمال آن را کم دانسته است. این درحالی است که از سرنوشت دو نفر از مفقودان سرشناس کاروان حج تمتع ۱۴۳۶ ایران، هنوز خبری نیست؛ غضنفر اصل رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان و علی اصغر فولادگر. کارشناس مسائل خاورمیانه. همچنین دو خبرنگار صدا و سیما؛ سید حمیدرضا میرزاده و سید حمیدرضا حسینی. این افراد همه عضو کاروان بعثه مقام معظم رهبری بودند که جزو مفقودین هستند.

البته رییس سازمان حج و زیارت هنوز درباره هویت پیکرهای تازه شناسایی شده زائران ایرانی اعلام نکرده است.

او در گفتگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک تلویزیون ایران گفت: تاکنون ۴۵ پیکر از زائران ایرانی در سردخانه جده و ۴۰ پیکر در سردخانه های مکه شناسایی شده اند. این آمار تا عصر امروز است. همچنین در جستجویی که در جده داشتیم، دو پیکر دیگر از مفقودان ایرانی فاجعه منا شناسایی شدند که تیم‌های تفحص ما همراه با دیگر پیکرهای شناسایی شده، مشغول تشخیص هویت آنها هستند.

اوحدی گفت: امیدواریم تا فردا صبحخ بتوانیم تعداد زیادی از این پیکرهای را تشخیص هویت بدهیم و برای انتقال آنها به ایران اقدام کنیم. البته تعداد زیادی از این عزیزان، قابل شناسایی هستند.

او همچنین گفت: اکنون اعلام می کنیم از سرنوشت ۶۹ تن از زائران ایرانی مفقود شده در فاجعه منا، هیچ اطلاعی نداریم. البته همراه با کنسولگری ایران در عربستان پیگیر سرنوشت مفقودانمان هستیم. 

تفاوت دیدار مرندی با صدام و ظریف و اوباما در چیست؟

بازخوانی تاریخ/
اما سیاست امری فراتر از احساساتی عمل کردن است. بد نیست مروری داشته باشیم از دیدار دکتر علیرضا مرندی وزیر بهداشت دولت ششم که در کمتر از گذشت یکه دهه از پایان جنگ تحمیلی عازم بغداد شد تا پیام دعوت رسمی رییس جمهور وقت را به دست صدام حسین برساند.
پارسینه ، فرامرز کاشمری - هفته گذشته در بحبوحه اخبار فاجعه منا شایعه ای در حال انتشار بود که حکایت از دیدار وزیر خارجه ایران دکتر محمدجواد ظریف با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا می داد. شایعه ای که ساعاتی پس از انتشار تایید شد و همه واکنش های موافقان و مخالفان را انتظار می کشیدند.

مجلس نشینان از اولین افرادی بودند که در مقابل این خبر مواضعی سرسخت گرفتند. دلواپسان در صدر مخالفت با این حرکت ظریف بودند و برخی منتظر نماندند تا صدای اعتراضشان را از تریبون مجلس قرائت کنند. حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در صفحه اینستاگرام خود ظریف را با عمرسعد قیاس کرد و گفت: آقای ظریف به گندم ری نمی رسی!

بیراوند نماینده مردم بروجرد در مجلس نتوانست عصبانبت خود را پنهان کند و خطابه ای با لحن غیررسمی از تریبون رسمی مجلس خطاب به وزیر خارجه خواند که منجر به قطع میکروفن وی توسط ابوترابی شد.

هرچند دکتر محمدجواد ظریف به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای برای بررسی آخرین اقدامات انجام شده از سوی گروه 1+5 در نیویورک به سر می برد و باید منتظر ماند تا هنگام ورود وی به ایران واکنش های مخالفان را دید.

اما سیاست امری فراتر از احساساتی عمل کردن است. بد نیست مروری داشته باشیم از دیدار دکتر علیرضا مرندی وزیر بهداشت دولت ششم که در کمتر از گذشت یکه دهه از پایان جنگ تحمیلی عازم بغداد شد تا پیام دعوت رسمی رییس جمهور وقت را به دست صدام حسین برساند.


مرندی در این سفر نه تنها با صدام حسین دیدار داشت بلکه با وزیر بهداشت عراق و سعید الصحاف وزیر اطلاع رسانی نیز دیدار کرد. اگر مواضع کنونی دلواپسان از اقدام اخیر دکتر ظریف را به جا بدانیم این سئوال در ذهن ایجاد می شود که مجلس نشینان آن دوره به خاطر اقدام دیپلماتیک مرندی نه تنها می بایست استیضاح وی را دستور کار قرار می دادند بلکه رییس جمهور را نیز بابت ارسال پیام دعوت به مجلس احضار می کردند.

هرچند صدام هیچ گاه در اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران حاضر نشد اما هیئاتی دیپلماتیک به ریاست طارق عزیر قدم به تهران نهاد. همچنین می توان تصور کرد پس از دیدار دکتر مرندی و حضور هیات عراقی می بایست تمام خانواده های شهدا و خسارت دیدگان جنگ تحمیلی در محکومیت این حرکت دست به تحصن و راهپیمایی می زندند و مخالفت خود را با این حرکت نشان می دادند.

آمریکا دشمن ایران بود و کماکان هست. اما اگر بخواهیم تاریخ را مرور کنیم بسیاری از کشورها می بایست دشمن امروزی ایران تلقی شوند. با مرور تاریخ بسیاری از همسایگان امروزی در پی دست اندازی به آب و خاک این سرزمین بودند و کار تا جایی پیش رفت که برخی از مستعره گران نیز خیال برافراشتن پرچم خود در ایران را داشتند. با این استدلال می بایست روابط خود با اکثر کشورهای دنیا را قطع کنیم و به دنبال دوستی بگردیم که هیچ خاطره بدی از آن به یاد نداشته باشیم.

بد نیست حدیثی از حضرت علی (ع) را در مورد "اعتدال در دوستی‌ها و دشمنی‌ها" را بازخوانی کنیم. مولا مقتیان در حکمت 268 نهج البلاغه می فرمایند:

وَ قَالَ ( عليه السلام ) : أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْناً مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْماً مَا وَ أَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْناً مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْماً مَا .

و درود خدا بر او، فرمود: در دوستى با دوست مدارا كن، شايد روزى دشمن تو گردد، و در دشمنى با دشمن نيز مدارا كن، زيرا شايد روزى دوست تو گردد.

21 درصد کودکان خیابانی تهران رابطه جنسی داشته‌اند

به گفته غفاری میانگین تجربه جنسی نیز در حال حاضر در کشور کاهش یافته به طوری که در دختران به 5/12 سال و در پسران به 7/13 سال رسیده است که این مساله در انتقال بیماری‌های خطرناک اعم از ایدز، هپاتیت و... بسیار موثر است.
آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش است، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست‌ها بیشتر می‌شوند، 21 درصد کودکان خیابانی شهر تهران تجربه رابطه جنسی دارند و کم نیستند کودکانی که به دلیل خشم موجود در جامعه دست به قتل زده و حال درکانون‌های اصلاح و تربیت به‌سر می‌برند.

این تنها بخشی از مشکلات کودکان در کشور ماست. دوشنبه شب در آستانه روز جهانی کودک همایش ابعاد اجتماعی کار کودک در ایران در کشور به همت انجمن مددکاری اجتماعی ایران برگزار شد و مسایلی از قبیل نقش سازمان‌های غیردولتی در حوزه کودک،‌ ابعاد اجتماعی کار با کودک در قوانین، نقش مددکاری اجتماعی در حوزه کار کودکان، نقش مداخلات مددکاری اجتماعی در بازتوانی کودکان معارض با قانون و مراکز شبانه‌روزی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفت‌وگو‌ها بدون سانسور به گوش مسوولان برسد 
در آغاز این نشست رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به افزایش آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر اشاره کرد و دلیل این مساله را توجه کمتر به حوزه‌های اجتماعی عنوان کرد.حسن موسوی چلک گفت: ما اعتقاد داریم که گفت‌وگوها در حوزه‌های اجتماعی باید بدون سانسور در اختیار مسوولان مربوطه قرار گیرد. وی ابراز امیدواری کرد که روزی حوزه مددکاری اجتماعی به سمت تخصصی شدن پیش برود. وی ادامه داد: در حال حاضر جمعیت زیر 18 سال ما قابل توجه است و با موضوعات مختلفی از جمله کودکان کار و خیابانی، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودک‌آزاری و اعتیاد روبه‌رو هستیم که باید این موارد در حوزه اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

آمار مراکز اصلاح و تربیت کودکان نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که ما با کاهش سن افراد درگیر در جرایم روبه‌رو هستیم و باید نگران جرایم کودکان در کشور باشیم. کم‌کاری وزارت بهداشت، آموزش‌وپرورش و بهزیستی انتقاد به کم‌کاری سازمان‌های مسوول در قبال کودکان یکی از مواردی بود که در چهارمین نشست تخصصی گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع ابعاد اجتماعی کار کودک به آن پرداخته شد.

مدیرکل اداره کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدالت،‌ توانمندسازی،‌ تعالی خانواده، همکاری بین بخشی و ادغام خدمات را از مولفه‌های تاثیرگذار بر سلامت کودک دانست و گفت: معضل امروز کشور ما در حوزه کودکان کم‌کاری سازمان‌های مسوول است.

معضل امروز کشور ما این است که در حال حاضر همه موسسات معتقدند که در حوزه فرزند پروری کار کرده‌اند در حالی است که هیچ کاری در این حوزه انجام نشده است.

 حامد برکاتی اینکه یک کودک 16 ساله با کوچک‌ترین ناراحتی چاقو در قلب دوست همسال خود فرو می‌کند را مصداق کم‌کاری‌های اعمال شده در این حوزه دانست و گفت: وزارت بهداشت، بهزیستی و آموزش‌وپرورش هم با وجود اقدامات انجام شده، موفق عمل نکرده‌اند.

 وی در ادامه صحبت‌های خود حفظ سلامت کودک، تغذیه و مراقبت از کودک، عدم خشونت علیه کودکان و آموزش را از مولفه‌های مهم در تکامل کودک دانست و گفت: براساس آمارهای سال 89، 13 درصد از والدین کشور معتقد به تنبیه بدنی برای تربیت کودکشان بودند.

این در حالی است که 77 درصد از والدین نیز معتقد به تنبیه کلامی بوده‌اند. به کودکان افغانستانی توجهی نداریم نقش مددکاران اجتماعی در بهبود وضعیت کودکان در بخش دیگری موضوع مورد بحث این نشست بود.

عضو هیات‌مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این خصوص حمایت از کودکان دنیا را مهم شمرد و گفت: نباید در بحث کودکان و حمایت از آنها، محلی و منطقه‌ای فکر کنیم بلکه باید حمایت‌های خود را به عموم کودکان دنیا معطوف کنیم؛ در این شرایط دیگر نخواهیم شنید که فردی بگوید تا زمانی که کودکان ایرانی وجود دارند ما به کودکان افغانستانی توجهی نداریم.

زهره صفاری به این مساله اشاره کرد که کودکان برای بقای خود نیاز به ثبات، آرامش و امنیت دارند و ادامه داد: بیشتر کودکان حاضر در مراکز بهزیستی سخت‌ترین و تلخ‌ترین صحنه‌ها را که شاید هیچ‌کدام از ما توانایی مواجهه با آنها را نداشته باشیم در زندگی خود تجربه کرده‌اند و این در حالی است که آنها همواره تشنه احترام و محبت هستند به همین دلیل مددکاران اجتماعی موثرترین عنصر در شکل‌دهی شخصیت کودکان در سنین زیر 18 سالگی هستند.

وی برقراری رابطه احترام و محبت با کودکان آسیب‌دیده را مسوولیت مهم مددکاران دانست و به نقش رسانه‌های جمعی به خصوص رادیو و تلویزیون در پیشگیری از بدسرپرستی و بی‌سرپرستی در جامعه اشاره کرد و گفت: معتقدیم که بهترین نهاد برای رشد کودک خانواده است و در صورت عدم موفقیت در راه پیدا کردن خانواده یا اقوام کودک برای سرپرستی آن، باید به خانواده جایگزین برای آن کودک فکر کرد که همه اینها از وظایف مهم مددکاران در حوزه کودکان به‌خصوص کودکان آسیب‌دیده است.

 رشد کودکان بدسرپرست نسبت به کودکان بی‌سرپرست مدیر کل دفتر توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی از نشست مسایل حوزه «حضانت کودکان» در ایران را بررسی کرد.

براساس توضیحات عبدالرحیم تاج‌الدین، 24 تا 25 هزار کودک به صورت شبانه‌روزی در بهزیستی نگهداری شده که سالانه حدود پنج هزار کودک به خانواده‌های دارای صلاحیت واگذار و تعداد کمتری از آمار کودکان واگذار شده به سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند. وی ادامه داد: نخستین‌بار در سال 1353 قانون فرزندخواندگی در کشور تصویب و اصلاحیه آن در سال 83 تایید شد اما تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون از سال 83 تا سال 92 طول کشید تا اینکه در یک ماه گذشته این آیین‌نامه اجرایی نیز تصویب شد و در حال حاضر نیز به تمامی دستگاه‌های کشور ابلاغ و منعی برای اجرای آن وجود ندارد.

تاج‌الدین هشدار داد که هم‌اکنون در کشور شاهد رشد کودکان بدسرپرست نسبت به کودکان بی‌سرپرست هستیم به طوری که حدود 80 درصد کودکان بهزیستی دارای پدر یا مادر هستند اما به علت بد سرپرستی آنها تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند.

گسترش پدیده «تک فرزندی» در کشور مساله دیگر مورد بحث مدیر کل دفتر توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. به گفته وی، در حال حاضر تعداد بیشتری از دختران نسبت به گذشته مجرد باقی می‌مانند به همین دلیل در آیین نامه اجرایی قانون فرزندخواندگی این مساله را لحاظ کرده به طوری که خانواده‌های دارای یک فرزند و همچنین دختران مجرد بالای 30 سال نیز در صورت تایید صلاحیت می‌توانند متقاضی پذیرش کودک از بهزیستی شوند.

 تاج‌الدین در پایان نسبت به اینکه در حال حاضر بیشتر متقاضیان فرزندخواندگی در کشور خواهان پذیرش کودکان کمتر از یک‌سال و البته بیشتر دختر هستند ابراز تاسف کرد و فرهنگ‌سازی در این خصوص را لازم دانست تا سایر کودکان حاضر در مراکز بهزیستی نیز هم که نیاز به خانواده دارند، بتوانند به فرزندخواندگی پذیرفته شوند.

21 درصد کودکان خیابانی شهر تهران تجربه رابطه جنسی دارند معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در بخش دیگری از این نشست از مطالعاتی سخن به میان آورد که نشان داده است بیشترین کودکان خیابانی «ایرانی» هستند به طوری که 2/61 درصد کودکان کار حاضر در خیابان‌ها ایرانی و 38 درصد افغانی هستند و این در حالی است که 8/76 درصد آنها با خانواده زندگی کرده و براساس آمار کودکان خیابانی پذیرش شده در سازمان بهزیستی در سال 93، 77 درصد این کودکان دارای خانواده‌ بوده‌اند.

 ابراهیم غفاری یادآور شد که اکثر کودکان خیابانی به همراه خانواده زندگی می‌کنند و خانواده نیز دارای شبکه‌های خویشاوندی است و اشاره کرد: این یعنی کودکان در تعامل با اقوام خود هستند به این ترتیب در برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی جهت بازتوانی کودکان خیابانی باید به نقش و جایگاه اقوام و سایر بزرگسالان آنها توجه ویژه شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: اگر شناخت و آگاهی درستی از وضعیت کودکان کار و خیابان داشته باشیم، می‌توانیم به توانمندسازی کودکان کمک کنیم. این در حالی است که نگاه اکثر مردم به این کودکان از سر ترحم و خیرخواهی بوده که این مساله می‌تواند باعث بقای آنها در خیابان‌ها شود.

وی درخصوص تجربه جنسی کودکان خیابانی تهران نیز آمارهایی ارایه داد و گفت: براساس مطالعات موجود در شهر تهران، 21 درصد از کودکان خیابانی تجربه جنسی داشتند که از این تعداد 3/11 درصد آن مربوط به ارتباط با همجنس بوده و همچنین 1/24 درصد تجربه رابطه جنسی با هر دو جنس را داشته‌اند.

به گفته غفاری میانگین تجربه جنسی نیز در حال حاضر در کشور کاهش یافته به طوری که در دختران به 5/12 سال و در پسران به 7/13 سال رسیده است که این مساله در انتقال بیماری‌های خطرناک اعم از ایدز، هپاتیت و... بسیار موثر است.

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران جوامع محلی از جمله نهادهای غیررسمی، گروه‌های مذهبی، مسجد و حسینیه‌ها را در توانمندسازی خانواده‌ها موثر دانست و یادآور شد: این موارد می‌تواند کمک زیادی به این قشر کند ضمن آنکه برنامه‌های حمایتی آموزشی از طریق خانواده در راستای بازتوانی خانواده و کودک امری بسیار ضروری است.

 غفاری درخصوص اشتغال این افراد هم سخن به میان آورد و گفت: خانواده‌های کودکان خیابانی وضعیت اقتصادی مطلوبی نداشته و عواملی چون بیکاری،‌ مشاغل کم‌درآمد پدران، مشارکت ضعیف مادران در درآمد خانواده، جمعیت زیاد و... از مهم‌ترین علل وضعیت نامطلوب اقتصادی این خانواده‌هاست بنابراین حتی اشتغال یکی از افراد خانواده نیز می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده داشته باشد.

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه کودکان کار بیشتر در ساعات عصر و شب به مشاغل کاذب و تکدی‌گری در فضای خیابان می‌پردازند، اجرای برنامه‌های آموزشی، ورزشی و تفریحی برای کودکان در این ساعات را باعث جلوگیری از حضور آنها و برهم‌ریزی نظم خیابان در این ساعات دانست.

 امنیت اجتماعی روانی این کودکان مساله دیگری بود که غفاری به آن پرداخت. به گفته وی کار کودکان در فضای ناامن و پرمخاطره خیابان خطرات و ریسک‌هایی را به دنبال دارد که آینده زندگی خانوادگی و اجتماعی آنان را ناامن و اغلب آنها را دچار انواع جرایم و انحرافات در فضاهای شهری می‌کند. همچنین تداوم کار کودکان یا به طور مشخص تداوم تکدی‌گری آنها در خیابان علاوه بر شکل‌گیری شخصیت ناهنجار بزهکار در آنان، زندگی همراه با احساس ناامنی روانی- اجتماعی به وجود خواهد آورد. قانون‌گریزی نیز در آنها بسیار زیاد خواهد بود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن بیان آنکه زندگی روزمره کودکان خیابانی مملو از خطرات، فشارها و استرس‌هاست که همین مساله ممکن است موجب جذب مواد مخدر یا سایر رفتارهای مخاطره‌آمیز در میان آنان شود، گفت: اجرای برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان کار و خانواده‌های آنها موجب افزایش سطح آگاهی خانواده، کودکان کار و خیابان و همچنین کاهش ضریب ابتلای این افراد به بزه خواهد شد.

دولت‌ سازمان مردم‌نهاد را مانع می‌بیند در بخش دیگری از این نشست استاد دانشگاه و فعال بخش غیردولتی در حوزه کودکان به نقش سمن‌های غیردولتی در توانمندسازی گروه‌های مخاطب اشاره کرد و گفت: کمک سازمان‌های مردم‌نهاد به شکل خیریه‌ نیست بلکه جنبه‌های توانمندسازی دارد و این مساله باید در جامعه مورد فهم واقع شود.

فاطمه قاسم‌زاده یادآور شد: سازمان‌های مردم‌نهاد برای انجام فعالیت و همچنین ارایه خدمات خود به گروه‌های هدف نیاز به تعامل با دستگاه‌های دولتی دارند اما این تعامل آن‌طور که باید، در کشور شکل نمی‌گیرد چراکه سازمان‌های دولتی ترجیح می‌دهند طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را به انجام برسانند و سپس تنها در مرحله اجرا از سمن‌ها کمک بگیرند.

وی اشاره کرد که‌ در این دیدگاه برای سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سیاست‌گذاری نقشی در نظر گرفته نمی‌شود و چالش مهم سازمان‌های مردم‌نهاد در حال حاضر آن است که یا باید به طور کلی فعالیت نکنند یا باید بازوی دولت باشند که این دیدگاه کاملا غلطی است.

 این استاد دانشگاه در پایان گفته‌های خود عدم اعتماد دولت به سازمان‌های غیردولتی را مورد نقد قرار داد و گفت: هرچند این وضعیت در حال حاضر نسبت به گذشته بهبود زیادی یافته اما دولت‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد را همکار خود نمی‌دانند بلکه به آنها به چشم مانع و خطر نگاه می‌کنند؛ این در حالی است که سازمان‌های مردم‌نهاد هم به دولت‌ها به خاطر مسایلی چون پلمب‌های مکرر و... اعتماد کافی نداشته و آنها را همکار خود نمی‌دانند.

منبع: روزنامه جهان صنعت

عکس:حجاب اسلامی صدراعظم آلمان


شبکه تلوزیونی – دولتی «ای‌آردی ۱» آلمان در اقدامی انتقادی نسبت به سیاست‌های مهاجرتی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در یک برنامه خود با فتو مونتاژ چادر سیاه بر سر مرکل پوشاند.
به گزارش پارسینه ، در هفته‌های اخیر سیاست دولت آلمان در جذب پناهجویان آسیایی مورد انتقاد برخی محافل سیاسی داخل آلمان و احزاب راست کشورهای اروپایی مواجه شده است.
شبکه ای آر دی در گزارش خود تاکید کرد دولت مرکل با پذیرش پناهجویان آسیایی هویت و فرهنگ این کشور را در معرض تهدید قرار داده است. این اقدام شبکه ای‌آردی آلمان بازتاب گسترده‌ای میان کاربران آلمانی شبکه‌های اجتماعی داشته است.