January 27, 2016

سه دقیقه مانده تا نابودی بشر/ساعت روز رستاخیز سه دقیقه به نیمه‌شب است


دانش > فناوری - همشهری آنلاین نوشت: ساعت روز رستاخیز، تنها ساعتی در جهان که هرچند سال یکبار زمانی متفاوت را نشان می‌دهد، امسال بدون تغییر سه دقیقه به نیمه شب را نشان می‌دهد،‌ هشداری که نشان می‌دهد بشریت در آستانه فروپاشی است.
براساس گزارش CNN، بولتن دانشمندان اتمي كه مسئوليت اين ساعت را به عهده دارند،‌ نمادي كه شدت نزديك شدن زمين به نابودي توسط انسان‌ها را نمايش مي‌دهد، عقربه‌هاي ساعت رستاخيز را در زمان مشابه سال 2015 حفظ كردند، سه دقيقه مانده به نيمه‌شب. اين زمان از دوران جنگ سرد در سال 1984 تاكنون نزديك‌ترين زمان به نيمه شب، استعاره از نابودي زمين، را نشان مي‌دهد.
بولتن دانشمندان اتمي در بيانيه‌اي اعلام كرد سه دقيقه به نيمه شب زمان بسيار كمي‌است،‌ بسيار نزديك‌است. ما اعضاي بولتن هيات علوم و امنيت بولتن دانشمندان اتمي مي‌خواهيم تصميم خود را مبني بر حركت ندادن عقربه‌هاي ساعت رستاخيز در سال 2016 اعلام كنيم: اين تصميم خبر خوشايندي نيست، بلكه بيان ترس و وحشت از بي‌كفايتي رهبران جهان و ضعف توجه جهاني در پيش‌بردن و متمركز ساختن تلاش‌ها براي كاهش خطر ناشي از سلاح‌هاي اتمي و تغييرات اقليمي است. زماني كه ما درباره موجوديت اين خطرها هشدار مي‌دهيم، به اين معني است كه واقعا وجود دارند: اين خطرها موجوديت تمدن بشري را تهديد مي‌كنند از اين رو بايد در بالاترين سطح اولويت امور رهبران جهان كه براي دولت و كشورهايشان اهميت قائلند، قرار بگيرند.
هيات دانش و امنيت بولتن دانشمندان اتمي با همكاري هيات پشتيبان متشكل از برندگان نوبل با بررسي معضلات جهاني در سال تصميم مي‌گيرند كه بايد عقربه دقيقه شمار ساعت رستاخيز را حركت دهند يا خير. تمركز اصلي اين هيات كه بر تصميم‌گيري درباره حركت دادن عقربه تاثيرگذار است موضوع سلاح‌هاي اتمي و تغييرات اقليمي است.
لارنس كراوس از هيات پشتيبان بولتن مي‌گويد با وجود برگزاري نشست اقليمي پاريس و توافق آمريكا و ايران، امور جهان همچنان با چالش‌هاي سهمگيني مواجه‌است. تصميم بولتن به‌هيچ‌وجه خبر خوبي نيست، تنها از نگراني عميقي خبر مي‌دهد. همچنين روند درپيش‌گرفته شده درباره تغييرات اقليمي نقش مهمي در حفظ موقعيت عقربه دقيقه‌شمار ايفا مي‌كند.
در بيانيه بولتن آمده‌است كه هرچند نشست اقليمي پاريس اميدوار كننده به نظر مي‌آيد، اما توافقات اين نشست زماني به دست آمد كه زمين گرمترين سال خود در طول تاريخ پيش از دوران صنعتي‌شدن را تجربه كرد.
عقربه‌هاي ساعت رستاخيز در سال 2015 دو دقيقه نسبت به زماني كه از سال 2012 نشان مي‌داد به نيمه‌شب نزديك‌تر شد و از 11:55 دقيقه به 11:57 دقيقه تغيير يافت. به گفته كراوس تنها راه حركت عقبگرد عقربه‌هاي اين ساعت كاهش سرمايه‌گذاري درزمينه سلاح‌هاي هسته‌اي، تلاش دوباره براي خلع‌سلاح كره‌شمالي و مهمتر از همه تغيير نحوه تفكر رهبران سياسي جهان و بشر است. كراوس مي‌گويد تازماني كه تفكر خود را تغيير ندهيم، بشريت همچنان در معرض خطري جدي باقي خواهد‌ماند.
ساعت روز رستاخيز قدمتي 69 ساله‌دارد. اين ساعت از سال 1947 به عنوان نمادي از فعاليت‌هاي مخرب بشر براي زمين و تمدن بشري مورد استفاده قرار گرفته‌است،‌ درحالي كه نيمه‌شب استعاره‌اي از نابودي كامل است. نزديك‌ترين فاصله عقربه دقيقه‌شمار اين ساعت به نيمه‌شب در سال 1953 بوده‌است، در آن سال ساعت دو دقيقه به نيمه‌شب را نشان مي‌داد. در مقابل در سال 1991 ساعت 11:43 دقيقه را به نمايش گذاشت و اين به معني امنيت كامل بود.

طرفداران تیم‌ باشگاه جوونتوس ایتالیا که به تازگی مسلمان شده اند!

معجزه ای در رم! #شاهرخ‌حیدری

از شيرسنگي كه ديگه چيزي باقي نمونده

 
در راستای اینکه دولت ایتالیا به رئیس جمهور ما احترام گذاشته و روی مجسمه های تاریخی رو پوشونده، امروز دیدم دولت کانادا هم روی مجسمه های قدیمی شیرهایی که اطراف یک ساختمان نسبتا قدیمی (هشتاد ساله) در مرکز شهر بودند رو پوشونده. 
برام خیلی جالب بود! اونقدر که با بدبختی جای پارک گیر آوردم و 25 سنت (به اندازه فقط یک دقیقه) پول انداختم توی پارکومتر و دویدم اون طرف خیابون که بفهمم برای چی روی این مجسمه ها رو پوشونده اند؟
خوندن توضیحاتی که کنارش بود نه تنها قانع، که مبهوتم کرد! بر اساس
این توضیحات، برای جلوگیری از آسیب دیدن این مجسمه‌ها که از سنگ تراورتن سوراخدار ساخته شده، تحت اثر بارندگی و نفوذ آب به سوراخ ها و سپس یخ زدن و انبساط آب، همه ساله در فصل زمستان روی این مجسمه ها با پارچه پوشیده میشه و شهرداری از این بابت از بازدیدگنندگان عذر می خواد، در صورتی که این عذرخواهی کافی نیست، به وبسایت فلان مراجعه کنید تا عذرخواهی مفصل تری رو شاهد باشید!! ‎smile emoticon‎
(شیرهای ساختمان های اطراف وزارت خارجه و ارگ و قوه قضائیه و باب همایون تهران قطعا قدمت بیشتری از این ساختمان در تورنتو دارند. حالا اصفهان و تخت جمشید و شیر سنگی و .... بماند! ولی خدا رو شکر سرمای ایران به اندازه تورنتو سنگ نمی ترکاند!)
از شيرسنگي كه ديگه چيزي باقي نمونده

سالها پیش طالبان در کشور جنگ زده ی افغانستان "مجسمه ی بودا" ، یکی از بزرگترین میراث بشریت را نابود کردند. و امروز در ایتالیا کشوری که یکی از افتخارات اش داشتن آثار هنری و تاریخی است؛ تعدادی از مجسمه ها را به دلیل بی حجابی پوشاندند.

خشم عمومی در ایتالیا از پوشانده‌شدن مجسمه‌های موزه کاپیتولین

 اقدام دولت ایتالیا در پوشاندن مجسمه‌های برهنه‌ی موزه‌ی “کاپیتولین” شهر رُم در هنگام بازدید حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، خشم رسانه‌ها، کاربران شبکه‌های اجتماعی و نیز احزاب مخالف دولت سوسیال‌دموکرات این کشور را برانگیخته است.
به گزارش اسوشیتدپرس، لوکا اسکوئری، نماینده‌ی مجلس از حزب راست میانه “فورزا” (وابسته به سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین) با بیان این‌که «احترام به دیگر فرهنگ‌ها نباید به معنی نفی فرهنگ ایتالیا باشد» گفته: «این احترام نیست؛ این پنهان کردن تفاوت‌ها و نوعی تسلیم شدن است.»
جیانکالو پکیولا، از حزب چپ‌گرای “محیط زیست و آزادی” نیز با «خفت‌بار» خواندن دستور “ماتئو رنزی” نخست‌وزیر ایتالیا برای پوشاندن مجسمه‌ها گفته که این اقدام به منزله‌ی «خوار شمردن هنر و فرهنگ» است.
رهبر و معاون حزب منتهای راستِ “لیگ شمالی” نیز پوشاندن مجسمه‌ها با جعبه‌های سفیدرنگ را اقدامی «از سر تسلیم» و «احمقانه» خوانده‌اند.
هم‌چنین، کاربران ایتالیایی توییتر هم از زمان انتشار این خبر، توییت‌های انتقادی و اعتراضی خود را با هشتگ #StatueNude (مجسمه برهنه) منتشر کرده‌اند.
گفتنی است علاوه بر پوشانده شدن ده‌ها مجسمه‌ی موزه‌ی “کاپیتولین” در هنگام بازدید حسن روحانی از این موزه، نشست خبری روز سه‌شنبه (۲۶ ژانویه-۶ بهمن) وی با نخست‌وزیر ایتالیا نیز در بخشی از موزه برگزار شد که مجسمه برنزی مارکوس آرلیوس، امپراتور رم، در این بخش کاملا پوشانده شده بود.
موزه “کاپیتولین” گفته که این اقدام به درخواست و دستور دفتر نخست‌وزیر ایتالیا انجام شده است.
پیش‌تر نیز در مهمانی شام دوشنبه‌شب نخست‌وزیر ایتالیا به بهانه‌ی حضور حسن روحانی در این کشور، سرو کردن شراب از برنامه حذف شده بود که این موضوع نیز با انتقاد گسترده‌‌ی منتقدان دولت ایتالیا روبه‌رو شده است.
مخالفان آقای رنزی هم‌چنین از این‌که او در نشست خبری‌اش با رییس جمهوری اسلامی هیچ حرفی درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران نزده، انتقاد کرده‌اند.

تاوان ردصلاحیت خمینی را چه کسی می دهد؟


ردصلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان، دوگونه تبعات منفی دارد: انتخاباتی و سیاسی. بار منفی انتخاباتی بیشتر متوجه اصلاح طلبان است. حضور انتخاباتی او می توانست جبران غیبت اجباری خاتمی باشد و فضای دوقطبی را کاملا به سود اصلاح طلبان برگرداند. همچنین از نظر سیاسی به تقویت موقعیت چپ سنتی منجر می شد و هسته هاشمی در مجلس خبرگان را قدرتمندتر می کرد. اما در این میان، تبعات منفی سیاسی اش بیشتر متوجه اصولگرایان است:
1) در جریان ردصلاحیت علاوه بر دوقطبی طیف خامنه ای - بیت خمینی شاهد شکل گیری دو قطبی فقهای شورای نگبهان - مراجع تقلید هم بودیم که در نهایت فقها که نماینده مرجع تقلید اعظم هستند به مراجع تقلید حامی حسن خمینی نه گفتنداین شکاف اصلا کم اهمیت نیست، روزگاری قرار بود تایید مراجع جایگزین رای شورای نگهبان شود ولی اکنون فقهای شورا هیچ اهمیتی قائل نشدند. ریشه این ناچیزشمردن ها در رفتار علی خامنه ای هم قابل رصد است ولی او همواره حواسش بوده که مرز مقابله آرام باشد و خونین نشود. حالا دلخوری های جدیدی اضافه شده است.
2) حسن خمینی فقط موافق اصلاح طلب نداشت، حامی اصولگرا هم داشت. همانگونه که پس از انتخابات 88 ما واژه هایی چون ساکت فتنه را شنیدیم که نشان از مرزبندی و شکاف درونی اصولگرایان داشت، اکنون هم شکاف های تازه ای رخ خواهد داد.
3) آیت الله وحید خراسانی در گفته ای پیرامون حسن خمینی خواستار حفظ نوه خمینی شد. سیاست حفظ به طور معمول و مشهور درباره هاشمی اجرا شده است. تایید صلاحیت او هم به همین قاعده صورت گرفت. صورت ردصلاحیت حسن خمینی این است که نظام سیاسی تمایلی به حفظ او ندارد. این عدم تمایل ممکن است از ناامیدی برآید، اینکه بگویند او تکلیفش روشن است و حفظش ناکارآمد. همچنین ممکن است از هزینه و فایده منتیج شود. یعنی محاسبه این باشد که او جربزه و موقعیت انجام کاری ندارد، حفظش می تواند حتی برایش امتیاز باشد، پس بهتر است از هم اکنون تکلیف روشن شود.
4) انتظار معمول این است که رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه دخالت نکند. قاعده او در سیاست ورزی با مخالفان و منتقدان احتمالی، حذف بوده است. علی خامنه ای به رقابت بین بازیگران سیاسی اعتقاد ندارد. رقابت سیاسی در این سطح و به ویژه در دهه پایانی عمر و دوران تشدید رقابت ها بر سر جانشینی، اصلا معنا ندارداز نظر او رقابت یعنی مشارکت مردم در انتخابات، بارها هم اعلام کرده استاما به صورت مصداقی هم سابقه دخالت در این حوزه کمتر به چشم می خورد. در جریان ماجراهای تلاش برخی خبرگان برای اخراج دستغیب، گفته شد که با دخالت او موضوع منتفی شد ولی درباره انتخابات خبرگان سابقه موثری گزارش نشده استحداقل به زعم برخی خبرگان این مجلس ناظر بر ولی فقیه است و برای حفظ ظاهر، بهتر است که او در انتخاباتش دخالت نکند. با این حال چه دخالت کند و چه نکند، برنده بازی نخواهد بود. دخالتش خبرگان و انتخاباتش را بی معنا و تهی تر خواهد کرد و عدم دخالتش، نقشش در حذف بیت خمینی از بازی سیاست را بیشتر به رخ خواهد کشید.
5) شخصیت و سابقه رفتاری حسن خمینی اینطوری نیست که در همین کوتاه مدت، اعتراض قدرتمندی به این اتفاق ها بکند. او محافظه کار است و حفظ موقعیت خودش و خانواده اش در نظام، مهم ترین اولویتش است. منتها ردصلاحیتش یک پتانسیل و همچنین انتظار و فشار اجتماعی و سیاسی ایجاد می کند. دوگانه ای که قرار بود در انتخابات و پس از آن به صورت ایجابی شکل بگیرد، حالا پیش از آن شکل گرفته است. او در هر صورت اسم ولیعهدی بر پیشانی اش حک شده و با این و آن بر سر بازگرداندن عبای خمینی به بیتش دعوا دارد.اصولگریان در دعوای اول، او را بدجوری تحقیر کردند. چون یک طلبه معمولی با او برخورد کردند، سابقه علمی اش را زیر سوال بردند، متهم به رانت خواری سیاسی اش کردند و در نهایت شوتش کردند به بیرون از میدان. این رفتار خشن می تواند بی خاصیت ترین ولیعهدها را هم تحریک کند، حداقل عقده ای کند. تاوان این عقده را قطعا اصلاح طلبان و خط امام نمی دهد، خط خامنه ای می دهدتاریخ نظام سیاسی پس از انقلاب 57 بر عقده و انتقام استوار است. فعلا خط خامنه ای با خنثی کردن مین حسن خمینی، قدرت مانور هاشمی را گرفت، منتها تا پایان جنگ، عملیات بسیار است.

مقابله با جریان «نفوذ»

کاریکاتور



دستگیری 300 هزار نفر در ارتباط با مواد مخدر قیمت شیشه رسید به کیلوئی 40 میلیون تومان!


 
 
 
 
قرار است شهرداری تهران ۴۴ مرکز برای نگهداری معتادان بسازد. تاکنون ۸ مرکز ساخته شده است. ضمنا تاکنون ۸ هزار معتاد متجاهر نیز در تهران جمع‌آوری شده است.
اینها را سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر روزگذشته (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد و افزود: کل کشفیات موادمخدر در ۱۰ ماه گذشته ۵۳۶ تن بوده که از ۴۱۲ تن تریاک، 15 تن هروئین کراک و کریستال ، ۶. ۷ تن مورفین، ۸۰ تن‌ حشیش، ۱. ۵ تن شیشه بوده است. نزدیک به 300 هزار نفر نیز در ارتباط با موادمخدر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند. در حال حاضر قیمت شیشه گرمی ۶۸ هزار تومان و کیلویی ۴۰ میلیون تومان است.

میلیون‌ها جوان، کار و تحصیل، دود و سکس

– “دخی‌”ها یا پلنگ‌اند یا پنگوئن.
این تعریفی است که نیمای ۲۲‌ساله از دخترهای امروزی ارائه می‌کند. او پس از پایان دبیرستان به دلیل این که علاقه‌ای به ادامه تحصیل نداشته، به بازار کار روی آورده و الان در یک شرکت تجاری کار می‌کند. او در توضیح تفاوت دختر‌های مورد اشاره‌اش می‌گوید: «پلنگ‌ها پروتزی‌ها و بلوندها هستند. پنگوئن‌ها پهن‌ها و پپه‌ها.»
Party
واژه پلنگ مورد اشاره نیلوفر هم قرار می‌گیرد. نیلوفر گریمور است و دوران گریم حرفه‌ای را در موسسه‌های خصوصی گذرانده است: «وقتی پارتی می‌رویم، هر چه پروتز و تاتو بیشتر باشد، پلنگ‌تر می‌شوی.»
برابر آمار رسمی و سرشماری سال ۱۳۹۰ در ایران، جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ۳۱.۵ درصد جمعیت کشور، معادل ۲۳.۷ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. دل‌مشغولی این جوانان چیست؟ حتما عده زیادی از آن‌ها یا در حال تحصیل هستند یا جذب بازار کار شده‌اند. آیا می‌توان گفت زندگی در ایران و شرایط اجتماعی ایران فضای فکری ویژه‌ای برای آن‌ها به وجود آورده است؟ آیا عمده تمرکز آن‌ها بر کار و درس است یا تحصیل و شغل بهانه‌هایی برای اهدافی دیگر هستند؟ روابط میان این جوانان چگونه است؟
نیما در پاسخ به این سوال نویسنده گزارش که آیا دوست‌دختر دارد یا نه، می‌گوید: «همین دیشب با یکی دوست شدم ولی او هم برای خودش در حال عشق و حال است.»
– یعنی چه؟
– یعنی مثل اکثر دخترها با همه است. هر روز برای یکی تایم می‌گذارد و این وسط هر که پولدارتر باشد، خوش‌بخت‌تر است. دختری که فقط با یکی باشد خیلی کمیاب است. همه‌شان مدام این‌ور و آن‌ور هستند. شمال، دیزین، دماوند، شمشک، مهمانی، دورهمی.
نیما اما خیلی افسوس می‌خورد که پولدار نیست: «الان جامعه طوری شده که همه به خاطر پول مسیر زندگی‌شان را عوض می‌کنند. مثلا اگر ماشین نداشته باشی، هیچ دختری تحویلت نمی‌گیرد ولی اگر سوار یک ماشین درست و حسابی باشی، جایت همه جاست و قضیه خیلی فرق می‌کند.»
در مقابل نیلوفر هم معتقد است که این روزها نمی‌شود به پسرها اعتماد کرد. او می‌گوید که همه پسرها، دخترها را برای سکس می‌خواهند و او هیچ امیدی به پیدا کردن یک پسر وفادار ندارد. او می‌گوید:« چنین پسری اگر هم پیدا بشود، از آن‌هایی است که من تیپ‌شان را دوست ندارم.»
نویسنده گزارش از نیلوفر خواسته است تا او را همراه خودش و به مهمانی‌ای ببرد که قرار است برود.
نیلوفر وارد پارتی می‌شود و اولین جمله‌اش این است: «واتا فاز؟» تلفن همراه دستش است و تصویر مهمانی در “ایمو” دیده می‌شود. دود همه جا را گرفته. مشروب و سیگار و قلیان و “گل”.

مصرف گل

گل، گیاهی است که مصرف آن این روزها به گفته نیلوفر بسیار معمول است. او می‌گوید که گل همان ماری‌جوانا از گل گیاه شاه‌‌دانه است که از دسته گیاهان محرک و روان‌گردان محسوب می‌شود.
نیلوفر تلفن همراهش را نزدیک‌تر می‌برد. آن‌ها گل را داخل ورق‌های مخصوص پیچیده‌اند و با سوزاندن آن دودش را استنشاق می‌کنند
– کشیدن گل چه تاثیری دارد؟ چه احساسی دارید؟
او می‌گوید که بستگی به طریق مصرف دارد، اما دوستش وسط حرف می‌پرد و می‌گوید: «بهتر است هر بار فقط مقدار کمی وید (گل) استفاده کنی و  به جای این‌‌که کام سنگین و عمیق بگیری، آرام کام بگیری وگرنه گلویت می‌سوزد. هرچه کمتر سرفه کنی یعنی به روش درست‌تری انجام می‌دهی. کوتاه و سبک کام بگیر و آرام بیرون بده. اگه بتوانی داخل پایپ تبخیرش کنی، هم شیک‌تر است هم زودتر و بهتر “های” می‌شوی.»
سال گذشته در  آماری که علی‌رضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر  ارائه داده است، کف سن اعتیاد ۱۵ سال و مصرف سالانه مواد مخدر در ایران ۵۰۰ تن اعلام شده است.
صادق سروری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل هم «مصرف مواد مخدر و اعتیاد» را بزرگ‌ترین تهدید برای کشور خوانده است. به گفته او آمار‌ها نشان می‌دهد که «اگر مردم در زمینه مبارزه با مواد مخدر همکاری نکنند، در آینده نه چندان دور، در هر خانه یک یا دو معتاد خواهیم داشت.»

جنس مخالف

نگین و زینب ۱۶ ساله‌هایی هستند که از دوران دبستانی با هم دوست شده‌اند و با وجود مهاجرت زینب دوستی‌شان همچنان پایدار مانده است. حالا زینب در ترکیه زندگی می‌کند و نگین در ایران.
نویسنده این گزارش برای دیدن تفاوت‌های احتمالی میان دغدغه‌ها و تفاوت‌های دو نوجوان که در موقعیت‌هایی نسبتا متفاوت با هم بزرگ می‌شوند، با هر دوی آن‌ها درباره دغدغه‌های امروز و روابط‌شان صحبت کرده است.
نگین در پاسخ به سوال‌های او گفته است: «چرا فکر می‌کنیم چون دختر هستیم باید همیشه غمگین و شکست خورده باشیم؟ باید یاد بگیریم این ما هستیم که باید ناز کنیم. پسرها بی‌جا می‌کنند اشک‌مان را در می‌آورند. چرا باید این اجازه را بهشان بدهیم؟ چرا نباید شاد باشیم؟»
زینب اما گفته است: «بزرگ‌ترین دغدغه من این است که شک‌هایی را که نسبت به دین دارم حل کنم. من هنوز واقعا نمی‌دانم اسلامی که از پدر و مادرم به دست آورده‌ام دین واقعی من است یا نه؟ من کلی شک دارم که برای‌شان جواب پیدا نمی‌کنم. دغدغه بعدی‌ام این است که بتوانم در روابط اجتماعی‌ مثل مدرسه و گروه‌های دوستانم موفق باشم. بعد از آن خیلی دلم می‌خواهد بتوانم زمانم را اولویت‌بندی بکنم، چون واقعا کم استعداد هستم در این موضوع.»
زینب دوست‌پسر دارد اما فکر می‌کند به دلیل این‌که هنوز سنش برای این نوع روابط پایین است، این دوست‌پسرها هیچ‌وقت ثابت نیستند.
ملیکا، دوست دیگر زینب در ایران، شاگرد اول کلاس است. او می‌گوید:« بزرگ‌ترین دغدغه‌ام قبول شدن در کنکور ورودی دانشگاه است. می‌خواهم مهندسی بخوانم و برای همین از الان باید کلاس کنکور بروم. استرس کنکور مرا نابود کرده. خدا می‌داند چه افتضاحی به بار می‌آورم.»
او در پاسخ به این سوال که آیا دوست پسر دارد یا نه، می‌گوید: «دارم اما این باعث نمی‌شود از درس‌هایم عقب بیفتم.»
سمانه اما دختر دیگری‌ست که می‌خواهد روزنامه‌نگار شود. درس برای او تا حدی مهم است که مختل روابط اجتماعی‌‌اش نباشد. در کنار مدرسه به کلاس‌های مختلفی می‌رود تا به گفته خودش مهارت‌های زندگی‌‌اش را بالا ببرد. او می‌گوید که دوست پسر ندارد چون دوست ندارد اعتماد پدر و مادرش را به خودش از بین ببرد.
دو سال پیش، محمود گلزاری، مدیر گروه روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت که «سن ارتباط با جنس مخالف تا ۱۱ سالگی کاهش پیدا کرده است. تحقیقات نشان داده است که ۴۰ درصد از دختران پیش از ورود به دانشگاه با پسری ارتباط داشته‌اند و ۲۰ درصد دیگر قطع ارتباط کرده‌اند. بنابراین ۶۰ درصد آن‌ها ارتباط با جنس مخالف را پیش از سن ۱۸ سالگی تجربه کرده‌اند. همچنین مشخص شده است که حدود ۴۰ درصد این افراد در زمانی ارتباط خود را شروع کرده‌اند که سن‌شان کمتر از ۱۴ سال بوده است؛ یعنی در دوران راهنمایی.»
نویسنده این گزارش با بیش از ۳۰ دختر و پسر نوجوان ترک هم صحبت کرده است و از آن‌ها خواسته است تا دغدغه‌های‌شان را با او مطرح کنند. مشغولیت‌های ذهنی اغلب آن‌ها، مانند جوانان ایرانی در وهله اول رابطه با جنس مخالف بوده است و بعد پیشرفت درسی و اجتماعی، اما نوع و جنس این دل‌مشغولی‌ها با یکدیگر هم‌سنخ نبوده‌اند.
آن‌ها گفته‌اند که رابطه‌شان با جنس مخالف در حد بوسه در خیابان و کافه بوده است. بیشترشان ترجیح می‌دهند در کافه بنشینند و دور‌همی گپ بزنند.
این در حالی است که زینب هم بهترین روزهایش را روزهایی می‌داند که یک بعد‌از‌ظهر کامل با جمع دوستان دختر و پسرش در کافه می‌نشینند و گپ می‌زنند.
نیلوفر اما که نوجوانی را پشت سر گذاشته، درباره سکس می‌گوید که سکس جزء لاینفک زندگی خودش و دوستانش است: «در دور‌همی‌ها و مهمانی‌هایی که مشروب و گل سرو می‌شود، الکی که “های” نمی‌شوی. های می‌شوی که یک سکس خوب داشته باشی.»
او می‌گوید: «پشمک‌ها و درس‌خوان‌ها و خانواده‌های مذهبی را که بگذاری کنار، این روزها کم‌تر دختری است که هنوز باکره باشد. اگر هم هنوز باکره باشد، معنی‌‌اش این است که جور دیگری سکس دارد.»
در جامعه و فضای حاکم بر ایران امروز، تصویر مطلوبی که رسانه‌های داخلی از جوان ارائه می‌دهند، با تصویری که در واقعیت یا فضاهای مجازی دیده می‌شود، متفاوت است. از سوی دیگر انتظار اکثر پدر و مادرهای ایرانی‌ هم متفاوت با حال و هوای زندگی مدرن فرزندان‌شان است.
در این شرایط، شخص مجبور می‌شود ماسک‌های مختلفی به صورت بزند و تصویرهای متفاوت و متناقضی از خود ارائه کند که این شرایط می‌تواند باعث ناکامی یا پرخاشگری شود.
برخی روان‌شناسان معتقدند در چنین شرایطی افراد درباره آینده خود تردیدهایی جدی پیدا می‌کنند و همین تردیدها ریشه افزایش بزهکاری در نوجوانان و جوانان می‌شود.

حمله پوشاکی ترکیه به ایران

جذابیت‌های ایران پساتحریم سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ و کوچک خارجی را وسوسه می‌کند. تولید کنندگان پوشاک ترکیه تنها سه روز پس از رفع تحریم‌ها، فروشگاه‌های خود را در تهران مستقر کردند.
DC Damat
تولیدکنندگان پوشاک ترکیه به دنبال راه‌اندازی یک هزار فروشگاه عرضه پوشاک تولید این کشور در ایران هستند.
روزنامه «تودی زمان» به نقل از اتحادیه برندهای مشترک استانبول از افتتاح یک شعبه تولید پوشاک «دی اس دامات» ترکیه تنها سه روز پس از رفع تحریم‌ها در تهران خبر داد و نوشت که «اتحادیه برندهای استانبول تصمیم دارد تعداد فروشگاه‌های خود را در ایران تا سه سال آینده به هزار شعبه افزایش دهد».
براساس گزارش این روزنامه، در حال حاضر ۱۳۵ شعبه وابسته به ۲۹ برند تولید پوشاک ترکیه‌ای در ایران فعال هستند و ۲۰ برند دیگر هم برای حضور در ایران و ایجاد ۵۰۰ شعبه عرضه پوشاک اعلام آمادگی کرده‌اند.
«اتحادیه برندهای ترکیه» اعلام کرد که برنامه این اتحادیه راه‌اندازی ۸۳۵ شعبه عرضه پوشاک در ایران است و تا سه سال آینده تعداد شعبه‌های وابسته به این اتحادیه به یک هزار شعبه افزایش خواهد یافت.
فروردین امسال و همزمان با سفر هیات سیاسی و تجاری ترکیه به تهران، مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران از همکاری دو کشور به منظور ایجاد شهرک صنعتی پوشاک در ایران خبر داده بود.
به گفته معاون مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، این شهرک گنجایش ۳۰۰ واحد تولیدی را دارد و آماده سازی آن از تابستان امسال آغاز شده است. علی سلیمانی چهارم دی به روزنامه تعادل گفته بود که استقرار واحدهای تولید کننده در این شهرک از نیمه دوم سال ۹۵ آغاز خواهد شد.
رئیس انجمن پوشاک ایران این همکاری و تسهیل ورود برندهای ترکیه به بازار ایران را «ضربه سنگین» به صنعت نساجی و پوشاک دانست و گفت: «ترکیه به دنبال به دست گرفتن همه بازار ایران است.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی پیش‌تر از «تسهیلات ویژه» دولت برای سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان خارجی خبر داده بود. به گفته نعمت‌زاده، سرمایه‌گذاران خارجی« به شرط صادرات محصولات تولیدی در ایران» از معافیت مالیاتی ۳۰ تا ۷۰ درصد و همچنین زمین رایگان برای احداث واحدهای تولیدی برخوردار خواهند بود.
دولت در شرایطی تسهیلات ویژه‌ای برای تولید کنندگان خارجی در نظر گرفته که صنعت نساجی و پوشاک ایران نزدیک به دو دهه است که با بحران روبرو است. به گفته رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان صنایع نساجی، این صنعت با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند و ادامه این وضعیت به نابودی کامل صنعت نساجی می‌انجامد.

آموزش در تهران، جنگ در سوریه

سپاه پاسداران همچنان اعزام نیروی نظامی به سوریه را ادامه می‌دهد. فرمانده سپاه تهران از دواطلبان خواسته است که در پایگاه‌های بسیج تهران ثبت‌نام کنند و آموزش ببیند.
iran-syria
محسن کاظمینی، فرمانده سپاه تهران خبر کشته شدن ۲۸ عضو بسیج تهران در درگیری‌های سوریه را تائید کرد و گفت که ایران به حضور خود در سوریه ادامه می‌دهد.
به‌گزارش پایگاه خبری انصار حزب‌الله، کاظمینی حضور نظامی ایران در سوریه را «مستشاری» عنوان کرد و گفت که ثبت‌نام از «داوطلبان» در پایگاه‌های بسیج صورت می‌گیرد.
او همچنین گفت که «تنها تعداد محدودی» از کسانی که در پایگاه‌های بسیج آموزش می‌بینند به سوریه اعزام می‌شوند. پیش از این نیز فرماندهان سپاه پاسداران از ادامه حضور ایران در سوریه خبر داده بودند. براساس گزارش‌های تائید نشده تا به حال دست‌کم بیش از ۱۷۰ نظامی وابسته به سپاه پاسداران ایران در سوریه کشته شده‌اند.
فرمانده پیشین سپاه تهران اردیبهشت ۹۳ از آمادگی ۱۳۰ هزار نیروی بسیجی آموزش دیده برای حضور در سوریه خبر داده و گفته بود که ۴۲ گروه و ۱۲۸ گردان «بسیج وطنی» در سوریه تشکیل شده است.
همچنین بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، سپاه پاسداران گروهی از افغان‌های مقیم ایران را با عنوان «مدافع حرم» به سوریه اعزام کرده است. بر پایه گزارش‌هایی که در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شد، دست‌کم هفت افغان اعزام شده به سوریه، کشته شده‌اند و اجساد آن‌ها به ایران بازگردانده شده است.
در همین رابطه، «کمپین فعالان بلوچ» مهر امسال با انتشار گزارشی، مدعی شد که سپاه پاسداران با سوء استفاده از فقر، جوانان سیستان و بلوچستان را برای حضور در جنگ سوریه تطمیع می‌کند. این گزارش از اعزام جوانان در گروه‌های ۲۵۰ نفره پس از آموزش در پایگاه‌های بسیج به سوریه خبر داده بود.
سپاه پاسداران جمهوری اسلامی چندی پیش با برگزاری یک همایش از کسانی که «شهدای اهل سنت مدافع حرم» خواند، تجلیل کرد. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است، تا به حال خبر کشته شدن پنج شهروند اهل سنت ایران در سوریه را منتشر کرده است.