January 27, 2016

خشم عمومی در ایتالیا از پوشانده‌شدن مجسمه‌های موزه کاپیتولین

 اقدام دولت ایتالیا در پوشاندن مجسمه‌های برهنه‌ی موزه‌ی “کاپیتولین” شهر رُم در هنگام بازدید حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، خشم رسانه‌ها، کاربران شبکه‌های اجتماعی و نیز احزاب مخالف دولت سوسیال‌دموکرات این کشور را برانگیخته است.
به گزارش اسوشیتدپرس، لوکا اسکوئری، نماینده‌ی مجلس از حزب راست میانه “فورزا” (وابسته به سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین) با بیان این‌که «احترام به دیگر فرهنگ‌ها نباید به معنی نفی فرهنگ ایتالیا باشد» گفته: «این احترام نیست؛ این پنهان کردن تفاوت‌ها و نوعی تسلیم شدن است.»
جیانکالو پکیولا، از حزب چپ‌گرای “محیط زیست و آزادی” نیز با «خفت‌بار» خواندن دستور “ماتئو رنزی” نخست‌وزیر ایتالیا برای پوشاندن مجسمه‌ها گفته که این اقدام به منزله‌ی «خوار شمردن هنر و فرهنگ» است.
رهبر و معاون حزب منتهای راستِ “لیگ شمالی” نیز پوشاندن مجسمه‌ها با جعبه‌های سفیدرنگ را اقدامی «از سر تسلیم» و «احمقانه» خوانده‌اند.
هم‌چنین، کاربران ایتالیایی توییتر هم از زمان انتشار این خبر، توییت‌های انتقادی و اعتراضی خود را با هشتگ #StatueNude (مجسمه برهنه) منتشر کرده‌اند.
گفتنی است علاوه بر پوشانده شدن ده‌ها مجسمه‌ی موزه‌ی “کاپیتولین” در هنگام بازدید حسن روحانی از این موزه، نشست خبری روز سه‌شنبه (۲۶ ژانویه-۶ بهمن) وی با نخست‌وزیر ایتالیا نیز در بخشی از موزه برگزار شد که مجسمه برنزی مارکوس آرلیوس، امپراتور رم، در این بخش کاملا پوشانده شده بود.
موزه “کاپیتولین” گفته که این اقدام به درخواست و دستور دفتر نخست‌وزیر ایتالیا انجام شده است.
پیش‌تر نیز در مهمانی شام دوشنبه‌شب نخست‌وزیر ایتالیا به بهانه‌ی حضور حسن روحانی در این کشور، سرو کردن شراب از برنامه حذف شده بود که این موضوع نیز با انتقاد گسترده‌‌ی منتقدان دولت ایتالیا روبه‌رو شده است.
مخالفان آقای رنزی هم‌چنین از این‌که او در نشست خبری‌اش با رییس جمهوری اسلامی هیچ حرفی درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران نزده، انتقاد کرده‌اند.

No comments:

Post a Comment