January 10, 2016

بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره لغو سفر بدون ویزا به این کشور


 
 
 
 

وزارت امور خارجه ترکیه، روز گذشته (شنبه) در ادامه اخباری که مبنی بر لغو سفر بدون ویزا 89 کشور جهان به ترکیه با هدف پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا منتشر شده اعلام کرد:
" لغو سفر بدون ویزا از 89 کشور جهان به ترکیه منوط به پذیرش ترکیه به اتحادیه اروپا است."
در این بیانیه خبر ضرورت اخذ ویزا برای سفر از 89 کشور جهان به ترکیه از ماه ژوئن تکذیب نشده بلکه وزارت خارجه ترکیه آن را منوط به پذیرش خود به اتحادیه اروپا کرده است. پذیرشی که گفته می شود در تدارک آن هستند و تا ماه ژوئن حداقل بخش هائی از مقررات آن به اجرا گذاشته می شود. از جمله سفر از 89 کشور با ویزا به ترکیه زیرا در غیر اینصورت از این کشورها افراد می توانند بدون ویزا وارد ترکیه شده و با استفاده از برداشته شدن مرزهای ویزائی میان ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا  از این کشور راهی اروپا شوند. از جمله کشورهائی که در لیست 89 کشور قرار دارند ایران است که اکنون ایرانی ها بدون ویزا می توانند به ترکیه سفر کنند.
نخستین گزارش در باره اخذ ویزا از سوی "گوناز تی وی"، منتشر شد و سپس رسانه های دیگر نیز به آن پوشش خبری دادند.

این کودک در تولد یک سالگی در پاسکاری بین بیمارستان امیرکبیر و ولیعصر اراک جانش را از دست داد

یک اختلاس دیگر؛ این باندها چه کسانی هستند؟


ایسنا: هنوز آثار اختلاس 3000 میلیاردی که در سال 1390 از آن پرده برداشته شد از میان نرفته و حتی برخی متهمان آن پای محاکمه ننشسته اند که شبکه بانکی بازهم درگیر تهدید به اختلاسی نزدیک به یک سوم رقم قبلی شد.
اخیرا معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات گزارشی در حوزه تخلفات اقتصاد کلان منتشر و اعلام کرد که باندی درصدد اختلاس و انتقال مبلغ 860 میلیارد تومان از یکی از بانک‌ها برای تبدیل به ارز و خروج از کشور بوده‌اند که با همکاری مدیریت عامل و حراست بانک و تلاش سازمان اطلاعات استان تهران دستگیر شدند.
این گزارش وزارت اطلاعات مهر تاییدی بر اعلام چندی پیشوزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با اقدام باند بزرگی که قصد سوءاستفاده از حساب های بانک ملی را داشتند که البته کشف و دستگیر شدند، بود.
ماجرا بر این قرار بود که در تاریخ 30 تیرماه امسال گزارشی به مدیریت حراست بانک ملی واصل شد که حاکی از قصد یک باند کلاهبردار با هدایت از خارج از کشور برای سوءاستفاده از حسابهای بانکها ازجمله بانک ملی را داشتند که این موضوع بلافاصله از سوی حراست بانک ملی به سازمان اطلاعات استان تهران منعکس و طی حدود سه ماه موضوع با مدیریت بانک ملی و همکاری حراست، بازرسی بانک و سازمان اطلاعات استان تهران اقدامات و تماسهای آنها مورد درصد قرار گرفته است.
این باند در روزهای ابتدایی آبانماه قصد داشت که از طریق معاون یکی از شعب بانک، مبالغ کلانی را به حساب چند صرافی جهت انتقال بعدی به حسابهای دیگر واریز کند که با توجه به تمهیدات قبلی بانک، تمام حساب‌ها مسدود و اعضای آن توسط سازمان اطلاعات تهران بازداشت شدند، در حالی که این گروه هیچ گونه اطلاعی از کنترل و نظارت بانک ملی و سازمان اطلاعات تهران نداشتند.
این در حالی است که برای افراد عامل این سواستفاده و خانواده آنها ویزای شینگن جهت خروج از کشور نیز اخذ شده بود و قصد داشتند با استفاده از تعطیلی ایام تاسوعا و عاشورا انتقال وجوه را تکمیل و از کشور خارج شوند.
آنطور که وزارت اقتصاد و وزارت اطلاعات اعلام کرده‌اند با تدابیری از سوی بانک ملی و همچنین مشارکت سازمان اطلاعات استان تهران این ماجرا خنثی شده و بانک ملی از اختلاسی حدود 1000 میلیارد تومانی که نزدیک بود با مشارکت یکی از معاونین شعب آن انجام شود، گریخت.

در حالی بانک ملی به عنوان یکی از بزرگترین بانکهای کشور بار دیگر تهدید به سوء استفاده بزرگ شد که در ماجرای اختلاس 3000 میلیارد تومانی هم در کنار بانکهای دیگر درگیر، متضرر شده بود به طوری که طبق آخرین خبرها هنوز هم تمامی طلب این بانک از گروه آریا کسب نشده است.

دهن کجی پسر زندانی رفسنجانی به ولی فقیه


محمود علیزاده طباطبایی (وکیل) در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا مهدی هاشمی رد مال و جریمه نقدی خود را پرداخت کرده است یا خیر گفت: حکمی که برای مهدی صادر شده غلط است.
وی افزود: مهدی حکم را قبول ندارد و به همین خاطر هم رد مال و جریمه نقدی را که در حکم صادره آمده پرداخت نمی‌کند.
این در حالی است که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا مهدی هاشمی رد مال و جریمه نقدی را که در حکمش آمده بود، پرداخت کرده است یا خیر، گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم اما بعید می‌دانم که این رد مال و جزای نقدی پرداخت شده باشد.

وی گفت: پرداخت رد مال و جزای نقدی چیزی نیست که بتوان برای آن زمان خاصی را مثل پرداخت دیه تعیین کرد و تا زمانی که در بازداشت است فرصت دارد رد مال و جزای نقدی را که در حکم صادره تعیین شده را بپردازد.

اگر بنا بر..بود، رفسنجانی را تکه پاره می‌کردیم!


اگر بنا بر امر به معروف فیزیکی بود٬ هاشمی رفسنجانی را تکه پاره می‌کردیم
دبیرکل «جبهه پایداری» گفته اگر بنا به امر به‌ معروف و نهی از منکر «فیزیکی» بود٬ محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را «تکه‌پاره» می‌کردیم.
به گزارش دیگربان، آخوند مرتضی آقاتهرانی این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره دست داشتن محمد‌تقی مصباح یزدی و گروهی از شاگردان وی در حمله به سخنرانی چند سال پیش علی لاریجانی در قم بیان کرده است.
وی گفته مصباح یزدی در جریان این حمله نبوده٬ اما لاریجانی چنین اعتقادی ندارد که «برای خود آقای لاریجانی این کار خیلی زشت است.»
این روحانی محافظه‌کار در عین حال افزوده که شاگردان مصباح یزدی نباید برخورد‌های خشن و فیزیکی داشته باشند و «واقعا هم هیچ موقع دنبال این کارها نبوده‌ایم.»
آقاتهرانی در بخش دیگری از سخنان خود گفته «اگر بنا بود امربه‌ معروف و نهی‌ از منکر فیزیکی بکنیم خاتمی و هاشمی را می‌زدیم تکه‌پاره می‌کردیم.»

وی افزوده «ما حق نداریم روی کسی دست بلند کنیم و یا چیزی را پرتاب کنیم.»

به نظر شما این دونفر کیستند؟؟


راننده های تاکسی بعد از رفتن سرویس؟
دو نفر از حاجی های بازار فرش تهران؟
دو تن از نمازگزاران بعد از اقامه نماز جماعت؟
دو نفر از نانواهای تهران؟
نه اشتباه کردید
مش ممد سمسار؟
نه عزیزم

اکبر لبو فروش؟؟؟
نه کاملا در اشتباهی؟

عبدالله قصاب ؟سر چارراه سید علی

نه جان من

غلام کله پزدیگه اذیت نکن ؟؟
نه
این دو نفر معاون وزیر امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی در چین هستند

سخنگوى ناجا؛ بعضى وقتها مردم را نميشود زد

گزینه های عربستان برای جبران حمله به سفارت

گزارش


یکشنبه 10 ژانویه 2016 نرگس توسلیان


به روال معمول، حمله شنبه دوم ژانویه به سفارت عربستان در تهران و کنسول گری آن در مشهد به عوامل خودسر نسبت داده شد. برخی مقام های دولت ایران هم از احتمال مشارکت عوامل نفوذی در این ماجرا خبر داده اند.
«خودسر» یک واژه باسابقه در ادبیات سیاسی ایران است. این صفت ویژه گروه هایی است که تجمعات سیاسی را بر هم می زنند. گاهی واژه «خودجوش» هم برای این گروه استفاده می شود. واژه «نفوذی» سابقه جدیدتری دارد و برای توصیف افرادی که منافع غرب در ایران را پی گیری می کنند، به کار برده می شود.
در روزهای گذشته، دولت ایران واکنش منفی صریح و مستمری به وقایع رخ داده در سفارت عربستان نشان داد. مقام های دولت ایران هم چنین در نامه ای به «شورای امنیت» سازمان ملل متحد، از آن چه رخ داده اظهار تاسف کرده، بر برخورد با عوامل این حادثه تاکید کردند و گفتند دولت ایران به حفاظت از سفارت خانه ها متعهد است.
اما در چنین مواردی، ادعای وقوع این رخداد توسط گروه های خودسر، خودجوش یا نفوذی چه اعتباری دارد؟ این سوال را با «آرش آرامش»، حقوق دان و کارشناس امنیت ملی مطرح کردیم. او به «ایرانوایر» می گوید: «این ادعا که حمله توسط عوامل خودجوش انجام شده است، قابل قبول نیست. اگر این افراد از جایی حمایت نمی شدند، جرات حمله به سفارت و اخذ غنیمت از سفارت را نداشتند.»
«پیام اخوان»، وکیل و استاد حقوق بین الملل دانشگاه «مک گیل» کانادا نیز با تاکید بر این که حفاظت و مصونیت از اماکن دیپلماتیک یکی از اساسی ترین و قدیمی ترین قوانین حقوق بین الملل است، به «ایرانوایر» می گوید: «بدون این اصول، روابط دیپلماتیک به ویژه بین کشورهایی که با یک‏دیگر اختلافات اساسی دارند، ممکن نیست. هم چنین با توجه به این اصل، این ادعا قابل قبول نیست؛ به ویژه در مورد کشوری که کنترل و نظارت های مدام روی هرگونه تجمع یا اعتراض عمومی دارد.»
وی به حکم دادگاه بین المللی «لاهه» (دیوان بین المللی دادگستری) در پرونده مربوط به گروگان گیری کارکنان سفارت امریکا در ایران اشاره کرده و می گوید: «دادگاه در رای خود استدلال کرد با وجودی که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف بود که اقداماتی مناسب برای حفاظت از سفارت ایالت متحده امریکا انجام دهد، هیچ اقدامی برای مانع شدن از حمله یا توقف آن و یا اجبار شبه نظامیان برای خروج از ساختمان سفارت و آزاد ساختن گروگان ها انجام نداد.»
اخوان می افزاید: «اگر حکومت جمهوری اسلامی ایران هر گونه نقشی در تشویق و یا سازمان دهی حمله کنندگان به سفارت عربستان داشته باشد، به وضوح تعهدات بین المللی خود را نقض کرده است. اما حتی اگر در تشویق و سازمان دهی حمله کنندگان نقشی نداشته ولی با وجود آگاهی از خطر حمله کنندگان به سفارت، هیچ گونه اقدام پیش گیرانه ای اتخاذ نکرده باشد، باز هم تعهدات المللی خود را نقض کرده است.»
او تعرض به سفارت خانه های امریکا و بریتانیا را در سال های گذشته، نشان دهنده نوعی الگوی رفتاری مبنی بر عدم اجرای تعهد حکومت در زمینه حفاظت از سفارت خانه ها در ایران می داند که بر اساس ترجیحات سیاسی حکومت تعیین می شود:«این می تواند عواقبی همچون به خطر انداختن منافع ایران در جامعه بین المللی داشته باشد.»
آرش آرامش نیز بر این نکته تاکید می کند که سفارت خانه هر کشوری، خاک آن کشور محسوب می شود و هنگامی که حمله ای به سفارت خانه ای رخ می دهد، به مثابه تعرض به خاک آن کشور است. او نمونه ای خارجی از رخ‎دادی مشابه را مثال می زند: «۱۰ اردیبهست سال ۱۳۵۹، وقتی سفارت ایران در لندن را عده‌ ای که خود را گروه "الشهید" و از طرفداران خودمختاری خوزستان می نامیدند، اشغال کردند، پلیس ویژه بریتانیا به سرعت وارد عمل شد و برای حفاظت از سفارت، با گروگان گیرها درگیر شد که این درگیری به کشته شدن پنج نفر از گروگان ها و دستگیری نفر ششم انجامید.»
مساله دیگری که آرامش بدان اشاره می کند، مصونیت دیپلمات ها است: «دیپلمات ها دارای مصونیت هستند. اگر مرتکب خلافی شوند، به خاطر مصونیتی که دارند، در کشور پذیرنده محاکمه نمی شوند. هم چنین کشور پذیرنده حق بازرسی بدنی و یا حتی بازرسی وسایل دیپلمات ها را ندارد. برخی به همین دلیل می گویند در دهه های ۸۰ و ۹۰ که جمهوری اسلامی ایران در خاک اروپا دست به عملیات تروریستی می زد، بسیاری از تسلیحات نظامی، اسلحه، وسایل شنود و... از طریق دیپلمات های ایرانی به خاک اروپا منتقل می شد چون طبق قوانین بین المللی، کشور پذیرنده حق بازرسی چمدان های دیپلمات ها را ندارد.»
اما پس از وقوع این حادثه، واکنش های معمول کشور خسارت دیده چیست؟ پیام اخوان با تاکید بر این که قطع روابط دیپلماتیک یکی از واکنش ها است، می گوید: «کشور خسارت دیده می تواند از کشور پذیرنده درخواست معذرت خواهی رسمی و غرامت کند. غرامت بر اساس خسارت وارد شده به سفارت و پرسنل سفارت با توافق طرفین و یا توسط یک دادگاه بین المللی مانند دیوان بین المللی دادگستری تعیین می شود. همچنین کشوری که سفارتش مورد تعرض قرار گرفته است می تواند از کشور پذیرنده به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کند.»
ارجاع پرونده به دیوان بین المللی دادگستری اما شرایط خاص خودش را دارد: «1- هر دو کشور شاکی و متشاکی به کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک پیوسته باشند و هیچ گونه حق شرطی نیز در خصوص ارسال شکایت به دیوان بین المللی دادگستری برای خود منظور نکرده باشند؛ ۲- هر دو کشور شاکی و متشاکی تحت ماده (۶) ۳۲ اساس نامه دیوان بین المللی دادگستری، صلاحیت دادگاه را پذیرفته باشند. در این مورد خاص، از آن جا که هم عربستان و هم ایران هر دو به کنوانسیون مزبور پیوسته و حق شرطی نیز در ارتباط با دیوان بین المللی دادگستری برای خود منظور نکرده اند، عربستان می تواند پرونده را به دیوان بین المللی دادگستری نیز ارجاع دهد.»
اخوان به راه حل های غیرحقوقی که در اختیار کشوری که سفارتش مورد تعرض قرار می گیرد، اشاره می کند: «کشور خسارت دیده می تواند به شورای امنیت سازمان ملل نیز شکایت کند. چنان چه عربستان از این اقدام استفاده کرد، باید در نظر داشت که این قبیل اقدامات سیاسی محسوب می شوند و نه حقوقی.»
او نقض مقررات حقوق بین الملل را در مجموع، بازی با آتش ارزیابی می کند؛ به ویژه در وضعیتی که مشکلات کشورهای عراق، سوریه یمن و... باعث شده بستر مناسب برای گسترش تبعات نقض مقررات حقوق بین الملل وجود داشته باشد.  

سفير سابق آمريكا: سعودی‌ها فكر مى كنند زير هر كاسه اى يك نيم كاسه ايرانى است

گزارش


شنبه 09 ژانویه 2016 رولاند الیوت بران


«جیمز بی. اسمیت» از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود. اسمیت در سال ۱۹۹۰ در عربستان، در جریان «جنگ خلیج فارس»، خلبان هواپیماهای جنگی از ظهران بود. پس از بازنشستگی از نیروی هوایی در سال ۲۰۰۲، پیمانکار خدمات و صنایع دفاعی و امنیتی شد، نخست برای شرکت «لاکهید مارتین» و بعد برای شرکت «ریتیون»، که از سال ۱۹۹۶ به عربستان سعودی سلاح و تجیهزات نظامی می فروخته است. اسمیت در دورانی که سفیر آمریکا در عربستان بود، هم از نزدیک شاهد بدبینیِ عمیقِ عربستان به ایران بوده و هم شاهدِ روابطِ پر تنشِ عربستان با اقلیت شیعه خود.
«ایران وایر» با اسمیت درباره اعدام جنجال آفرینِ شیخ نمر، روحانی شیعه، به اتهام تروریسم و نیز قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران گفت و گو کرده است.

کارنامه شیخ نمر را چه طور ارزیابی می کنید؟ آیا او را، آن طور که هوادارانش می گویند، فعالی صلح طلب می دانید یا آن طور که سعودی ها می گویند، تروریست بود؟
در یکی از اسناد ویکی لیکس که به بیرون درز کرده، می خوانیم که سرکنسول ما در سال ۲۰۰۸ به دیدار شیخ نمر در ظهران رفته، و او را فردی حاشیه ای و کم اهمیت یافته. تنشی که در روابط ایران و عربستان به خصوص در دوران احمدی نژاد ایجاد شده بود، یعنی از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، حقیقتاً به شیخ نمر جایگاه و اعتباری داد که پیش از آن نداشت. ما هیچ وقت درست نفهمیدیم چه قدر از اتفاقاتی که در «استان شرقیِ» عربستان پیش می آمد محصول دخالت های ایران بوده.
واژه «تروریسم» آن طور که سعودی ها از آن استفاده می کنند یعنی «هولیگانیسم» یا «آشوب طلبی». ما در غرب، اقدامات شیخ نمر را اقدامات کسی می دانیم که فریادش را علیه حکومت بلند می کند، که اقدامی است غیر مجاز. آن طور که سعودی ها به مسأله امنیت داخلی نگاه می کنند، چندان فرقی بین اقدامات شیخ نمر و «القاعده» وجود ندارد؛ هر دو سعی می کردند حکومت عربستان را تضعیف کنند.
اقدامات شیخ نمر به آشوب ها و شورش های مختلفی دامن زد که در پی آن، چندین تن از مأموران امنیتیِ وابسته به «وزارت کشور» کشته شدند. بنابراین، ارتباط مستقیمی وجود دارد بین اقدامات شیخ نمر و حملات خشونت آمیز به وزارت کشور. به همین دلیل هم محاکمه شد. به دلیل انتقاد از حکومت سعودی که محاکمه نشد؛ محاکمه شد چون باعث ناآرامی می شد؛ ناآرامی هایی که به مرگ نیروهای امنیتی در قطیف منجر شده بود.
اگر به فهرست افرادی که در روز ۲ ژانویه اعدام شدند نگاهی بیاندازید، می بینید که از بین این ۴۷ تن، ۴۳ نفر سنیِ القاعده بودند. فقط چهار نفرشان شیعه بودند. تصمیم سعودی ها مبتنی بر مسأله امنیت داخلی بوده. من البته به هیچ وجه نمی خواهم از نظام قضایی عربستان دفاع کنم چون آن طور که باید و شاید شفاف نیست، ولی به هر حال، شیخ نمر در همین نظام محاکمه شد. در حکم شیخ نمر، تجدید نظر شد؛ و دادگاه تجدید نظر برگزار شد. جایی می خواندم که ۱۱ قاضی متفاوت پرونده را مورد ارزیابی مجدد قرار داده بودند. بنابراین، حکم شیخ نمر در نظام قضایی عربستان، یک شبه بریده نشد. سعودی ها، درست یا غلط، به ماجرای این پرونده، از دریچه اختلاف شیعه-سنی نگاه نکردند.

تا چه حد این امکان را داشتید که از نزدیک سخنان شیخ نمر را دنبال کنید تا بتوانید قضاوت کنید که آیا او واقعاً به دنبال مقاومت خشونت آمیز بوده - یعنی چیزی که ما اسمش را تروریسم می گذاریم - یا این که فعال حقوق مدنی بوده؟
او خودش را فعال حقوق مدنی می دانست. وقتی به شیعیان استان شرقی نگاه می کنید، می بینید که آن ها عمدتاً خود را سعودی می دانند. آن ها خود را شهروندانی شایسته و محترم می دانند و بیشترین چیزی که می خواهند این است که با آن ها با احترام و عزت رفتار شود. جمعیت شیعه کشور ستون «آرامکو»، شرکت ملی نفت عربستان، را تشکیل می دهند. نرخ بیکاریِ جوانان در استان شرقی بسیار پایین تر از نرخ بیکاری در میان جوانانِ دیگر نقاط عربستان است. بنابراین، نادرست و گمراه کننده است که بگوییم شیعیان استان شرقی کاملاً با حکومت عربستان در ستیز و مخالفت اند. آنچه آن ها به دنبالش هستند رشد اقتصادی است چراکه حکومت در شهرهای دیگرِ کشور خرج بسیار زیادی کرده ولی توجهی بر رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت ها در قطیف و عوامیه نکرده. البته الان وضع فرق کرده؛ در واقع، از وقتی من عربستان را ترک کردم، وضع داشت فرق می کرد.

عربستان سعودی شیعیانِ کشورهای اطرافش، چه شیعیان یمن و بحرین و چه شیعیانِ داخلِ کشور، را اغلب با ایران همدل و همزبان می داند. آیا شما هم با این ارزیابی موافقید؟
دوستان همسن من که در سال های دهه ۱۹۶۰ و اوائل دهه ۱۹۷۰ سال های جوانی و نوجوانی شان را می گذراندند، می گویند در آن ایام، هیچ خبری از اختلافات فرقه ای در کار نبود. «عبداللطیف الزیانی»، دبیر کل «شورای همکاری کشورهای خلیج فارس»، می گفت در بحرین بزرگ شده و همسایه کناری شان خانمی شیعه بوده. او به آن خانم «مادر» می گفته، درست انگار مادر خودش را صدا می کرده.
ولی در سال ۱۹۷۹، ایران برای ایجاد بی ثباتی در منطقه، استراتژیِ ایجاد اختلافاتِ فرقه ای را در پیش گرفت. البته از نظر سیاسی، پشت این جنونِ ایرانی ها، هدفی در کار بود. ایده این بود که ایران برای برقراری ثبات خود، در وضعیت همسایگان خود، بی ثباتی ایجاد کند. ایران توانست برای پیشبرد این استراتژی در میان کشورهای عربِ همسایه خود، سرمایه گذاری های مهمی انجام دهد. اولین نمونه لبنان است. نمی دانیم ایران چه قدر در بحرین نفوذ دارد ولی حتماً نفوذهایی دارد. سعودی ها هم مدام تأکید می کنند که نخواهند گذاشت یمن به لبنانی در مرزهای جنوبی شان بدل شود.

آیا این احساس را داشتید که سعودی ها برداشت درستی از ارتباط شیعیان با ایران داشتند؟ یا این که گاهی هم در مورد این ارتباط اغراق می کردند؟
گاهی احساس می کردم پارانویای عربستان نسبت به ایران شبیه مک کارتیسم است؛ فکر می کردند زیر هر سنگی یک ایرانی است! با این حال، در مورد یمن، باید گفت که سعودی ها دقیق تر بودند. نمی دانم که آیا ایرانی ها واقعاً آن طور که سعودی ها می گویند، این قدر توانایی داشته باشند، ولی به هر حال شکی نیست که در همه این کشورها، ردپایی از ایران دیده می شود. حالا این که چه قدر از این ناآرامی ها مستقیماً زیر سر ایران است، جوابی قطعی برایش نداریم.
مسأله این است که ایران این استراتژی را در پیش گرفته که بی ثباتی ایجاد کند، حال آن که عربستان استراتژی ثبات را دنبال می کند. صدور پروژه سلفیت برای عربستان، به هدف حمایت از ثبات است. از یک طرف، عربستان درها را به روی مسلمانان باز می گذارد تا برای انجام وظایف دینی خود به مکه و مدینه بیایند. از طرف دیگر، عربستان بر سلفیت خود تأکید بسیاری دارد؛ یعنی بر دیدگاه و تفسیری از اسلام که برای تفاسیر دیگر، هیچ حرمتی قائل نیست.
احساس من این بود که عربستان در تمام این سال ها، برای تضعیف نفوذ ایران، کارهای زیادی می توانست انجام دهد. می توانست یک شبه رابطه ایران را با کل منطقه خراب کند، یعنی مثلاً ناگهان اعلام می کرد که «ما در مقام محافظان دو حرم مقدس، از همه تفاسیر از اسلام استقبال می کنیم و مقدم همه مسلمانان را به عربستان سعودی خوش آمد می گوییم». ولی حالا دیگر نمی تواند چنین حرفی بزند، چون سلفی ها یا وهابی ها بر این نکته تأکید می کنند که اسلامِ آن ها تنها اسلام راستین است، و تشیع و دیگر تفاسیر حقانیت ندارند.

آیا به نظر شما، حمله به سفارت عربستان در تهران، آن طور که ایران ادعا می کند، خودجوش بوده یا به نوعی از حمایت حکومت برخوردار بوده؟
[می خندد] هستند کسانی در تهران که می گویند سعودی ها خودشان سفارت شان را به آتش کشیدند. گزارش هایی هم هست مبنی بر اینکه معترضان این کار را کرده اند. طبق یک گزارش دیگر، نیروهای امنیتی بودند که در لباس معترضین ظاهر شدند. من دقیقاً نمی دانم چه کسانی دست به این کار زده اند ولی شکی نیست که برای اتفاقات آن شب، شریک جرم هایی وجود دارد. [حمله به سفارت] نقض مشخص پروتکل های بین المللی و «معاهده وین» بوده که مبنی بر آن کشورها توافق متقابلی را برای صیانت از کنسول ها، دیپلمات ها، و خانواده هایشان امضا کرده اند. ایران در طول این سال ها نشان داده که مسئولیتی در این زمینه برای خود قائل نیست. به ماجرای اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ نگاه کنید؛ و همین طور حمله به سفارت بریتانیا در تهران در سال ۲۰۱۱. ایرانی ها یک دیپلمات سعودی را در پاکستان، وقتی من آن جا بودم، به قتل رساندند. ایرانی ها وقتی عصبانی اند، ظاهراً علاقه زیادی به زیر پا گذاشتنِ حقوق دیپلمات ها و اهداف دیپلماتیک دارند؛ و این نوع برخورد و واکنش در بیشتر دشمنی ها و خصومت های بین المللی دیده نمی شود.

کدام یک از این دو کشور از قطع روابط دیپلماتیک ضرر بیشتری خواهد دید؟
کل منطقه ضرر بیشتری خواهد دید تا هر یک از این دو کشور.
سعودی ها ضرر خواهند کرد چون رسیدگی به امور حج و عمره برای صدها هزار زائر ایرانی به مراتب دشوارتر از قبل می شود. اگر شرایط همین طور در جهت منفی پیش برود، سعودی ها باید منابع امنیتیِ خود را گسترش دهند، و با توجه به قیمت فعلی نفت، شرایط واقعاً برایشان سخت تر می شود، چون در حال حاضر هم دارند با بودجه فشرده ای کار می کنند.
ایران هم ضرر خواهد کرد چون برای آن هایی که مدافع توافق هسته ای با ایران هستند، [حمله به سفارت] نمونه مشخصی است از تمایل ایران به نقض توافق ها و معاهدات بین المللی. چه بسا ایران توافق هسته ای را هم زیر پا بگذارد. به این ترتیب، سرمایه گذاران بسیار نگران تر از قبل خواهند شد چون می دانند که ایران  به تعهدات خود وفادار نخواهد ماند.
منطقه هم ضرر خواهد کرد چون بسیاری از مشکلات منطقه به همکاری ایران و عربستان، فارغ از اختلافات و تفاوت هایشان، وابسته است. داعش تهدید مشترکی است هم برای ایران و هم برای عربستان. بنابراین، برای مقابله با داعش، لازم است دو کشور با هم مذاکره کنند. از آن طرف، به مسأله کلی ترِ ثبات در منطقه توجه کنید. کافی است به اعداد و ارقام نگاهی بیاندازید؛ می بینید ۹۹ درصد خسارات و تلفات افراطی گرایی در دهه گذشته حاصل کشتار در بینِ خودِ مسلمانان بوده است. اگر بناست نوعی از ثبات برقرار شود، باید ایران و عربستان دست کم با هم گفت و گو کنند.

بشار اسد: سردار سلیمانی اسطوره نجات ماست

سفیر ایران در سوریه تصریح کرد: از نظر آقای اسد، سردار سلیمانی اسطوره نجات است و هم‌زمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان‌های مقابل.soleymani3123.jpeg
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ،محمدرضا رئوف‌شیبانی، سفیر ایران در سوریه با اشاره به حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان نماینده مستشاری ایران در سوریه تصریح کرد: بدون تردید سردار سلیمانی مهم ‌ترین فردی بود که در سخت ‌ترین شرایط یعنی زمانی که سوریه در آستانه تسخیر توسط گروه ‌های تروریستی و سقوط دمشق بود، به داد این کشور رسید.
وی درمورد ابعاد نگاه رئیس جمهور سوریه به مقوله حضور این سردار ایرانی در جبهه‌ های مقاومت سوریه گفت: از نظر آقای اسد، سردار سلیمانی اسطوره نجات است و همزمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان ‌های مقابل.
وی که با خبرنگار «حوزه» گفت‌وگو می‌کرد، به اوضاع وخیم چهار شهرک شیعه نشین سوریه پرداخت و اظهار داشت: فوعه و کفریا از هفت ماه گذشته در محاصره کامل است. قبلاً به هیچ عنوان اجازه ورود آذوقه و مواد دارویی نمی ‌دادند تا اینکه توافقنامه الزبدانی در مقابل فوعه و کفریا به امضا رسید.







این دیپلمات ایرانی افزود: روند اجرایی قیود بعدی آن که عبارت است از "انتقال مجروحین و 10 هزار نفر از اهالی فوعه و کفریا"، "خروج خانواده‌ های مسلحین از زبدانی"، "ارسال کمک ‌های انسانی، دارو و تجهیزات پزشکی به این دو شهرک شیعه نشین" و ... مقداری زمان برد.
رئوف ‌شیبانی همچنین درمورد اوضاع نبل و الزهرا نیز خاطرنشان کرد: پیش ‌تر، ارسال مساعدات به فوعه و کفریا از طریق هوا انجام می‌ شد که با گشایش دالان امداد رسانی توسط سازمان ملل، ان‌ شاء الله که از طرف گروه‌ های تروریستی مشکل تراشی نشود و بتوانیم این دو شهرک شیعه نشین را نیز به صورت منظم امداد رسانی کنیم.
وی ادامه داد: فرق امداد رسانی به نبل و الزهرا نیز این است که امکان امدادرسانی مستقیم وجود ندارد و معمولاً از طرق هوایی انجام می‌پذیرد.
سفیر ایران در سوریه در بخش دیگر این گفت‌وگو به تشریح فعالیت‌ کشورهای عضو ائتلاف 1+4 پرداخت و گفت: ائتلاف 1+4 یعنی همکاری چهار کشور "ایران، روسیه، سوریه و عراق" و جنبش "حزب الله لبنان" برای نابودی تروریسم در سوریه.
رئوف ‌شیبانی اضافه کرد: سوریه در این ائتلاف وجه اصلی به حساب می‌آید، چراکه قرار است تمام اقدامات در خاک این کشور انجام شود و سربازان سوری، قوای نظامی این ائتلاف را تشکیل می‌دهند. حزب الله نیز رزمندگان خود را به عنوان نیروهای کمکی به این سوریه اعزام کرده است.
وی با بیان اینکه عراق در حقیقت حضور مستقیم نظامی ندارد، تاکید کرد: بغداد صرفاً در مقام مستشاری و به عنوان یک عضو حاضر در اتاق عملیات مشترک حضور دارد. چون چند میدان نبرد داریم، عراق هم دچار این گرفتاری و مشکل تروریسم است. یعنی در حقیقت، وجود و حضور عراق برای مراحل بعد از عملیات سوریه است.
این دیپلمات ایرانی همچنین در مورد نقش ایران و روسیه در این ائتلاف اظهار داشت: فرماندهان نظامی ایران به عنوان مستشار به پیاده نظام‌ها (ارتش سوریه و نیروهای مقاومت) آموزش‌های نظامی می‌دهند و روسیه نیز نیروی هوایی خود را مامور پشتیبانی از حملات زمینی علیه تروریست‌ها کرده است.

تلاش چپ ها برای مقابله با موج خارجی ستیزی در اروپا


• به دنبال حوادث تلخ شب سال نو در برخی شهرهای اروپایی، خارجی ستیزی در اروپا رو به رشد است. چپ ها با این موج مقابله می کنند. در پلاکارد نوشته شده، نه خارجی ها بلکه لمپن ها زنان را آزار می دهند ...



حادثه تلخ و بحث‌برانگیز محاصره زنان و تعرض و آزار جنسی آنها در جشن شب سال نوی میلادی در کلن، همچنان خبری داغ در رسانه‌های بین‌المللی است.

به گزارش دویچه وله، مقام‌های آلمانی در آخرین گزارش‌ها تایید کرده‌اند که دست‌کم ۲۱تن از متهمان تعرض جنسی و سرقت در کلن، از پناهجویان اهل خاورمیانه و شمال آفریقا بوده‌اند.
گفته می‌شود در میان این متهمان، پنج پناهجوی ایرانی هم حضور دارند.
به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، تعرض‌های مشابهی در برخی از شهرهای فنلاند و سوئد و چند شهر دیگر آلمان، از جمله هامبورگ و اشتوتگارت هم گزارش شده است. گفته می‌شود در یکی از این حوادث در غرب آلمان، چهار مرد سوری به دو دختر نوجوان ۱۴و ۱۵ساله تجاوز کرده‌اند.
در پی افزایش شکایت‌های زنانی که از «آزار جنسی گروهی و سازمان‌یافته» خبر داده‌اند، ولفگانگ البرز، رئیس ۶۰ ساله پلیس کلن، به علت پنهان کردن واقعیات مرتبط با این حادثه و بی‌اعتمادی به نیروهایش برای مدیریت بحران، از سمت خود برکنار شد.
موج‌های گسترده‌ای از خشم عمومی و مباحثات درباره ضرورت تشدید کنترل مرزها و مقابله با «هجوم پناهجویان مسلمان» هم در افکار عمومی و رسانه‌های اجتماعی به راه افتاده است.
مقام‌های آلمانی می‌گویند هنوز نمی‌توان درباره سازمان‌یافته بودن جرایم گزارش‌شده نظر قطعی داد، اما یکی از شاهدان عینی، به نام لیلی شبانی، پناهجوی ۳۵ساله‌ای از ایران، به روزنامه گاردین گفته است که به چشم خود دیده که در شب سال نو سه مردی که به عربی صحبت می‌کردند «آشکارا گروه بزرگی از مردان را راهنمایی می‌کردند.»

موج گسترده شکایت‌ها از «تعرض سازمان‌یافته جنسی»
به گزارش واشنگتن‌پست، تا کنون در مجموع ۱۷۰شکایت رسمی درباره حوادث جشن سال نوی میلادی در کلن ثبت شده که ۱۲۰مورد از آنها مرتبط با تعرض و آزار جنسی است.
گفته می‌شود در ایستگاه مرکزی قطار کلن، نزدیک به هزار نفر از مردان که به گروه‌های کوچک تقسیم شده بودند، در این جرم عمومی مشارکت کرده‌اند.
مقام‌های آلمانی مشغول بررسی بیش از ۳۵۰ساعت ویدئوی ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته‌اند تا عاملان این حادثه را شناسایی کنند. دست‌کم ۳۴تن از متهمان حوادث کلن تا کنون شناسایی شده‌اند، اما مقام‌های پلیس می‌گویند در جست‌وجوی شواهد بیشتر برای فراهم کردن زمینه بازداشت آنان هستند.
از میان این ۳۴نفر، ۲۱نفر از پناهجویانی هستند که عمدتا در یک سال گذشته پا به خاک آلمان گذاشته‌اند. در این فهرست، ۱۰نفر از الجزایر، ۱۰نفر از مراکش، پنج نفر از ایران، چهار نفر از سوریه و دو شهروند آلمان و یک شهروند آمریکا حضور دارند.
به گفته مقام‌های پلیس، روند رسیدگی به شواهد کند پیش می‌رود تا در طول این مدت دیگر کسانی که تعرض و آزار جنسی را تجربه کرده‌اند هم جسارت اعلام آن را بیابند.

تشدید فشار بر آنگلا مرکل برای مقابله با موج ورود پناهجویان به آلمان
با روشن شدن حضور گروهی از پناهجویان در میان متهمان حادثه تعرض جنسی و سرقت در جشن سال نوی میلادی، فشارهای سیاسی بر آنگلا مرکل افزایش یافته تا با تشدید کنترل مرزها، راه را بر ورود گسترده پناهجویان ببندد.
جولیا کلوکنر، از معاونان حزب دموکرات‌مسیحی و از هم‌حزبی‌های خانم مرکل، در مصاحبه‌ای با روزنامه «راینیشه پست» گفته است: «میزان تحقیر و تعرض جنسی زنان از سوی مردهای عرب حیرت‌انگیز است؛ آنها زنان را بازیچه می‌بینند، چون با استانداردهایی که فرهنگ آنها می‌خواهد خود را نمی‌پوشانند.»
بحث درباره ضرورت اخراج پناهجویانی که مرتکب جرم می‌شوند هم در آلمان و هم دیگر کشورهای اروپایی بالا گرفته است. دولت آلمان در تلاش است تا مسیر قانونی اخراج این پناهجویان را هموار کند.
به گفته وزیر دادگستری آلمان پناهجویان حتی می‌توانند در جریان رسیدگی به درخواست پناهندگی‌شان، در صورت ارتکاب جرایمی که محکومیت آن یک سال زندان یا بیش از آن است، از آلمان اخراج شوند.
با این حال، کنشگران حامی پناهجویان هشدار می‌دهند که حوادث تلخ شب سال نوی میلادی ممکن است موجب تقویت حس بدبینی و پارانویای عمومی نسبت به مهاجران تازه‌وارد شود. گروه های چپ و مدافع حقوق بشر می کوشند با اقدامات جریانات راست و شبه فاشیستی که در صددند موج نفرت عمومی از این حوادث را به سوی خارجیان هدایت کنند، مقابله نمایند.

در آستانه ی فروپاشی «حداقل دستمزد»!


• برنامه ی ششم توسعه با واکنش های اعتراضی کارگران مواجه شده است. چپ ها در برابر دولتی که فروپاشی زندگی طبقه ی کارگر را هدف قرار داده است چه موضعی باید اتخاذ کنند؟ ...



اخبار روز: انتشار پیش نویس برنامه ی ششم توسعه از سوی دولت روحانی، با واکنش های اعتراضی کارگران مواجه شده است. فعالین و تشکل های کارگری به ویژه تبصره های ٣٣ و ۲۴ این پیش نویس را گام های تازه ای در فشار به معیشت و حقوق طبقه ی کارگر ایران می دانند. آن چه که در این میان پرسش برانگیز است، بی تفاوتی بخش بزرگی از نیروهای اپوزیسیون و به ویژه گروه های چپ نسبت به این تعرض تازه علیه حقوق کارگران است. موضوعات اقتصادی و عدالت جویانه مدت هاست از دستور کار گروه هایی از فعالین و سازمان های چپ حدف شده است. لایحه ی ششم و گسترش اعتراضات کارگری اما گروه ها و سازمان های چپ را که مشی دوستانه ای نسبت به دولت روحانی در پیش گرفته اند، بار دیگر بر سر یک دو راهی قرار می دهد: آیا باید رای خود را به صندوق دولتی ریخت که فروپاشی زندگی کارگران را هدف گرفته است؟

دو تبصره ی خانمان سوز
در پیش‌نویس برنامه ششم برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها ۲ سال کارکردن با ۷۵درصدحداقل حقوق و خارج از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی در نظره گرفته شده است.
تبصره ٣٣ پیش‌نویس برنامه ششم می گوید: «به منظور ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب نیروی کار بیکار جوان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و با هدف کمک به کاهش هزینه نیروی کار بنگاه‌های اقتصادی، دولت مجاز است اقدامات زیر را طی سال‌های برنامه اجرا نموده و منابع اعتباری مورد نیاز را در بودجه سنواتی لحاظ نماید
۱. مستثنی نمودن از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی برای دانش آموختگان دانشگاهی گروه‌های سنی زیر ۲۹ سال در اجرای طرح کارورزی (آموزش‌های تخصصی بدو ورود به کار و طی دوره‌های آموزش عالی در کارگاه‌های خصوصی و تعاونی) حداکثر تا دو سال برای هر یک از کارورزان.
۲. تعیین حداقل مزد برای کارگران جدید گروه‌های سنی زیر ۲۹ سال (که قبلا سابقه بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند) و مشمولین طرح اشتغال عمومی (اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در زمینه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و مدیریت محیط زیست و با مشارکت جوامع محلی) به میزان ۷۵ درصد حداقل مزد تعیین شده مصوبه شورای عالی کار حداکثر تا دو سال با هدف‌ انگیزه بیشتر برای بکارگیری نیروی کار جدید.»

افزایش سن بازنشستگی و محاسبه حقوق بازنشستگی براساس میانگین حقوق ۵ سال آخر خدمت، از جمله مواد دیگر این پیش نویس است.
تبصره ۲۴ پیش‌نویس برنامه ششم می گوید: «به منظور جلوگیری از بروز بحران و کنترل و کاهش مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، دولت مکلف است اقدامات ذیل را در طول برنامه ششم توسعه به اجرا درآورد:
۱-افزایش تدریجی سن و سابقه خدمت لازم برای مشمولین تمام صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی از سال اول برنامه هر سال به میزان ۶ ماه، به حداقل سن و سابقه خدمت جهت احراز بازنشستگی،
۲-از تاریخ تصویب این قانون، بازنشستگی پیش از موعد مشترکین تمامی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، ممنوع خواهد بود،
٣-حداکثر سنوات ارفاقی مربوط به شماغل سخت و زیان‌آور برای مشمولین صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری به مدت ٣ سال و صندوق تامین اجتماعی به مدت ۵ سال تعیین می‌گردد،
۴-حداکثر حقوق بازنشستگی برای تمامی بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی معادل ۷ برابر حداقل حقوق قوانین موضوعه خواهد بود،
۵-تمامی مشترکین صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی مجازند فقط از یک حقوق بازنشستگی و یا مستمری به انتخاب خود برخوردار شوند. (به استثنای دریافتی‌ها از صندوق‌های بازنشستگی خصوصی)،
۶-برقراری پوشش فراگیر افراد غیرمزد و حقوق‌بگیر فاقد پوشش بیمه اجتماعی پایه براساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب دولت می‌رسد که استحقاق برخورداری از یارانه‌ها و مساعدت‌های اجتماعی را تعیین خواهد کرد در قالب صندوق‌ بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر انجام خواهد شد. این صندوق تحت عنوان صندوق بیمه فراگیر فعالیت خواهد کرد،
۷-به منظور بهبود نظام کسب و کار و فضای رقابتی و ایجاد عدالت در برخورداری از منابع عمومی هر ساله دو درصد از میزان تقبل پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی، کارفرمایان موضوع قانون بخشودگی قسمتی از حق بیمه، بیمه‌شدگان و کارفرمایان مصوب ۱٣۵٨.۹.۲۴ شورای انقلاب و اصلاحات بعدی آن کاسته خواهد شد،
٨-در تمامی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی میزان حقوق بازنشستگی براساس میانگین حقوق ۵ سال آخر خدمت به قیمت روز (با احتساب ضرایب حقوق سنوات مربوطه مصوب هیئت وزیران) محاسبه می‌گردد،
۹-هرگونه اتخاذ تصمیم در حوزه بازنشستگی بیمه‌های اجتماعی و درمانی منوط به پیش‌بینی بار مالی طرح‌ها و لوایح مربوط براساس محاسبات فنی، بیمه‌ای (اکچوئری) با لحاظ تعهدات بین‌النسلی و رعایت حقوق مکتسبه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران خواهد بود،
۱۰- با توجه به اینکه تمامی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیروهای نظامی و انتظامی توسط دولت تامین می‌گردد. از تاریخ تصویب این قانون سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح منحل و تمام شرکت‌ها و اموال و منابع آن توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار و منابع حاصله به حساب درآمد عمومی خزانه واریز می‌گردد. پرداخت حقوق بازنشستگان تا تصویب قانون جدید بازنشستگی توسط نیروهای فوق‌الذکر انجام خواهد شد.

اتحادیه ی آزاد کارگران: دور جدید تهاجم به زندگی کارگران
اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه ای که در مورد لایحه پیشنهادی برنامه توسعه ششم انتشار داده از جمله خاطر نشان کرده است:
دور جدید تهاجم به زندگی کارگران در شرف اجرا است. اما این بار نه با حمایتهای اعلام نشده دولت از دست درازی و تعرض کارفرمایان به حقوق کارگران، بلکه با تصویب آن از جانب قانونگذاران اتفاق خواهد افتاد. اگر تاکنون کارفرمایان به ظاهر قوانین را نقض کرده و کارگران را به خاک سیاه نشانده اند و دراین میان دولت یا جانبداری کرده ویا سکوت کرده، اما در دور جدید دولت تدبیر و امید با تکیه بر قوانین و با احساس پشت گرمیهای قانونی، تسمه از گرده کارگر خواهد کشید.
لایحه برنامه توسعه ششم حرف آخر خود را به کارگران زده و رودرو و بی پرده اعلام می کند که نه تنها خبری از ارتقای سطح زندگی ده ها میلیون کارگر و اعضاء خانواده های کارگری حداقل در مدت پنج ساله آینده نیست، بلکه برای سر پا نگه داشتن اقتصاد بحران زده و تا کمر به گل نشسته باید به سفره های بی رونق کارگران بیش از پیش هجوم برد و با کشیدن آخرین رمق هستی کارگران خون تازه در شریانهای سرمایه داری ریخت.
در ادامه ی این بیانیه ضمن اعتراض شدید به تبصره های ۲۴ و ٣٣ لایحه برنامه ششم آمده است: امروز که میرود تا تحریمها لغو شوند، همه تلاشها بر جذب سرمایه های خارجی برای فعالیت در اقتصاد داخل معطوف گشته که برای ترغیب سرمایه گذاران باید جاذبه هائی به نمایش گذاشته شود. جاذبه ای مانند نیروی کارجوان و ارزان و در عین حال آرام و ساکت! همانگونه که خود مقامات هم اذعان دارند جذب سرمایه های خارجی برای نجات اقتصاد ایران از بحران، ضروری و جزء اولویتهاست و تصویب قوانین جدید بر ضد منافع و معیشت کارگران فرش قرمزی است که زیر پای سرمایه گذاران اعم از داخلی وخارجی پهن خواهند کرد.
اتحادیه ی آزاد کارگران نوشته است: باید همبسته و متحد به این تبصره ها اعتراض کرد و خواهان حذف آنها و جایگزین کردنشان با خواست افزایش حداقل دستمزد بالای خط فقر (٣۵۰۰۰۰۰ تومان)، کاهش سن بازنشستگی از میزانی که هم اکنون هست، انعقاد قراردادهای دائمی، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتن همه کارگران شاغل و بیکار و.... شد. این حق ماست که منزلت و معیشت ما در اولویت قرار گیرد خارج از اینکه اقتصاد پر رونق یا بحرانی باشد.

کانون متحد کارگری «کمک»: پیشنهاد بی شرمانه
کانون متحده ی کارگری نیز در بیانیه ای نوشته است:
با توجه به فقدان آزادی تشکل های مستقل طبقاتی کارگران و سرکوب هر نوع تلاش کارگران از طرف دولت است که کارفرمایان و مدیریت سیاسی پشتیبانشان به خود جرات می دهند تا با لگد مال کردن حقوق ابتدایی طبقه ی کارگر به این طبقه ی رنج دیده دهن کجی کنند.
در شرایطی که تشکل های کارفرمایی هر روز امکانات بیشتری از قدرت مسلط سیاسی دریافت می کنند کارگران حق داشتن حتی یک انجمن صنفی مستقل را هم ندارند. و چنان که شاهد هستیم فعالان این عرصه حتی از داشتن کار و استثمار شدن هم محروم می شوند و هر تلاشی در این راستا با خشن ترین وجهی سرکوب می شود و حتی با اعتراضات غیر متشکل کارگران نیز برخورد قضایی در دستور قرار گرفته است،
در این بیانیه آمده است: سرمایه داران واپسگرای این جامعه کارگران را برای بردگی می خواهند و نه حتی برای استثمار رایج در همه ی جهان سرمایه داری؛ و تمام اقدامات انجام شده و در شرف انجام، برای حذف دستاوردهای تاریخی طبقه ی کارگر و عقب تر راندن کارگران است.
این پیشنهاد جدید سازمان برنامه اگر با مقاومت متشکل و متحد کارگران مواجه نشود قطعا آخرین هجوم به طبقه کارگر نخواهد بود.

همدستی دولت و کارفرمایان
عبدالله وطنخواه از فعالین کارگری در همین زمینه معتقد است: لایحه برنامه ششم توسعه بیانگر همدستی دولت و کارفرمایان است و نشانگر این است که دولت خود به عنوان کارفرمای بزرگ گامی بزرگتر از این نمی‌توانست بردارد تا فضای درخور برای رونق کسب و کار کارفرمایان مشغول کسب و کار ایجاد کند.
وی می افزاد: این رویکرد لایحه برنامه ششم توسعه در ادامه تعدیل‌هایی است که از دو دهه پیش با حذف کارگران کارگاه‌های ۵ و ۱۰نفره از شمول قانون کار وایجاد مناطق ویژه اقتصادی، محدود کردن هرچه امکان ایجاد نهادهای صنفی و اعتراضات کارگری و اجرای شیوه نامه استاد شاگردی است. وطن خواه عقیده دارد مجموع این اقدامات در نهایت باعث پروار‌تر شدن صاحبان سرمایه و محرومتر شدن کارگران از حداقل‌های قانونی شده است، تمامی این مشوق‌های انگیزشی در نهایت به سود صاحبان سرمایه است و در عمل مزایایی از این تولید ثروت نصیب کارگران نمی شود.
وطنخواه تاکید می کند: لایحه برنامه ششم توسعه بیانگر همدستی دولت و کارفرمایان است و نشانگر این است که دولت خود به عنوان کارفرمای بزرگ گامی بزرگتر از این نمی‌توانست بردارد تا فضای درخور برای رونق کسب وکار کارفرمایان مشغول کسب وکار ایجاد کند.

در آستانه فروپاشی حداقل مزد
اسماعیل محمدولی در سایت حقوق کارگر و معلم می نویسد: این قانون بالادستی بیشتر از آنکه به زندگی حداقلی تازه واردین به بازار کار آسیب بزند، تهدیدی جدی برای امنیت شغلی کارکنان فعلی است. حتی با باور خوش خیالانه به کم نشدن و ثابت ماندن ظرفیت‌های شغلی موجود با ادامه رکود اقتصادی، این تهدید متوجه تمامی مشاغل کارمزدی به جز مشاغل «رسمی» دولتی می شود. به بیان دیگر همه افرادی که در ازای دریافت پول با قراردادهای موقت کار می‌کنند قابلیت جایگزین شدن با نیروی کار ارزان قیمت جوان را می‌یابند.
در ادامه ی این یادداشت آمده است: دولت مشغول عبور از یک خط قرمز عقلانی است. دلیل بسیاری از شورش‌های تاثیرگذار اولیه کارگران در جهان، پذیرفته نشدن مفهومی به نام «حداقل مزد» از سوی دولت‌ها بود. تصویب حداقل مزد به علاوه محدودیت ساعات کار روزانه از خواسته‌های ابتدایی کارگران بود که پس از دردسر‌ها و خونریزی‌های بسیار سرانجام مورد پذیرش دولت ها قرار گرفت بطوری که امروز در جوامعی که کارگران صاحب نهاد صنفی و تبعا قدرت باشند، این وظیفه را نه دولت که سندیکاها و اتحادیه های کارگری انجام می دهند.

راهی به زباله دان تاریخ
ناصر آقاجری به نمایندگی از اتحادیه ی نیروی کار پروژه ای ایران در نامه ای خطاب به رئیس دولت می نویسد: عالی جناب؛ راهی که این مشاوران سرسپرده ی صندوق بین المللی پول پیشنهاد داده اند همان راه های رفته پینوشه و سوهارتو و ژنرالهای آرژانتین وبرزیل است که تنها برآیندش ورشکستگی و سقوط دولت هایشان بوده است. مدت ها است که این دولت های داوطلب مناسبات نولیبرالیستی به ذباله دان تاریخ پیوسته اند، درس های تاریخ را مورد توجه قرار دهید و جدی بگیرید.

پاسخی به «اصرار» آقای خامنه ای!


• خامنه ای بار دیگر «اصرار» کرده است، «مخالفان نظام» در انتخابات شرکت کنند. او اگر عوام فریبی نمی کند شرایط این شرکت را فراهم آورد و حقوق مخالفان را به رسمیت بشناسد و از تقلب در انتخابات دست بردارد ...



اخبار روز: در آستانه ی انتخابات اسفند ماه، رهبر حکومت بار دیگر به یاد «مخالفان نظام» افتاده و در حالی که آن ها را از همه ی حقوق اجتماعی و سیاسی خود محروم کرده است، از آن ها خواسته که برای حفظ «اعتبار کشور» در انتخابات شرکت کنند. او روز شنبه بار دیگر تاکید کرد: همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

این سخنان و درخواست را تنها وقتی می توان جدی گرفت، که رهبر حکومت، حقوق «مخالفان نظام» از جمله در مورد انتخابات را به رسمیت بشناسد و برای «اعتلای کشور» بپذیرد که مخالفان نظام نیز حقوقی دارند و از جمله ی این حقوق حق شرکت آزادانه در انتخابات است. انتخابات تنها به معنای رای دادن آن هم به «نظام اسلامی» نیست. انتخابات به معنای حق انتخاب شدن هم هست. این حق را حکومت جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه است از مخالفان خود سلب کرده و به آن ها اجازه ی کاندید شدن و حضور در انتخابات را نمی دهد. مخالفان نظام برای آن که بتوانند آزادانه در انتخابات شرکت کنند باید از حقوقی برابر مانند هوادران و مدافعان نظام برخوردار باشند. یعنی حق داشتن حزب، روزنامه، جلسه ی سخنرانی و بالاخره کاندید شدن را دارا باشند. اگر آقای خامنه ای حقیقتا به فکر «اعتبار کشور» می بود، این حقوق را به رسمیت می شناخت، زندانیان سیاسی را آزاد می کرد، از تقلب در انتخابات دست بر می داشت و شرایط را برای برگزاری یک انتخابات آزاد فراهم می نمود.
درخواست رهبر حکومت ایران اما متوجه ی هیج کدام از شرایطی که آزادی انتخاب را فراهم می آورد نیست. بنابر این سخنان او عوام فریبانه و فقط به قصد گرم کردن تنور انتخاباتی است که قرار است به زور و ضرب سرکوب و نظارت استصوابی و تقلب، «اعتلای نظام اسلامی» را به دنبال داشته باشد.
«مخالفان نظام» تا زمانی که آقای خامنه ای تعهد نکند که به حقوق اساسی آن ها در جریان انتخابات احترام بگذارد، و به این تعهد خود عمل نکند؛ نمی توانند و نباید این سخنان را جدی بگیرند، به خصوص وقتی هنوز در همین سخنرانی از سرکوب جنبش سبز دفاع می کند، آن را «آمریکایی» می خواند و می گوید: «دولت آمریکا تا آنجا که توانست از آن حوادث حمایت کرد ولی حضور به‌موقع مردم در صحنه، نقشهٔ آنان را نقش بر آب کرد.»

خلاصه ای از سخنان خامنه ای را به نقل از خبرگزاری های ایران می خوانید:
خامنه ای در بخشی از سخنانش طبیعت انتخابات را دادنِ نفسِ تازه به ملت برشمرد و افزود: احساس مسئولیتِ مردم که در حضور در انتخابات جلوه‌گر می‌شود و دشمن را ناکام می‌گذارد از عناصر «ماندگاری انقلاب» است.
خامنه‌ای دو مسئله را در انتخابات دارای اهمیت فراوان خواند: اول؛ «اصل شرکت در انتخابات» و دوم؛ «درست انتخاب کردن و رأی به نامزدهای اصلح».
وی با تأکید مجدد ب رضرورت شرکت همهٔ واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات افزودند: همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوق‌ها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
خامنه‌ای شرکتِ همگان در انتخابات را موجب پایداری و تقویت نظام اسلامی، استمرار تأمین امنیت کامل، افزایش اعتبار و آبروی ملت در چشم جهانیان و باعث ابهّت جمهوری اسلامی ایران در نزد دشمنان خواند.
خامنه ای افزود: اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مومن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آن‌ها دربارهٔ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.
خامنه‌ای مجلس خبرگان را نیز بسیار مهم خواند و یادآور شد: برخلاف برخی تصور‌ها، مجلس خبرگان برای سالی یکی دو بار جلسه و سخنرانی تشکیل نمی‌شود بلکه می‌خواهد روزی که رهبر فعلی در قید حیات نیست، «رهبر» یعنی کلیددارِ حرکت انقلاب را انتخاب کند و این مسئله بسیار مهم است.

کشف تخلف نفتی ۲۰۰ میلیون یورویی


406423882788782
معاون وزارت اطلاعات از بازداشت سه نفر از مدیران متخلف شرکت نفت فلات قاره خبر داد
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات از دستگیری سه نفر از مدیران شرکت نفت فلات قاره خبر داد و گفت: این افراد در سال ۹۱ با برگزاری مناقصه محدود موجب تضییع حقوق بیت‏‌المال شده‌ بودند که با حکم قضایی بازداشت شده و تحقیق از آنها ادامه دارد.
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات این معاونت در حوزه مقابله با مفاسد مالی، زمین‌خواری، فرار مالیاتی، قاچاق کالا و ارز و پولشویی پرداخت و با اشاره به کشف یک فساد نفتی در شرکت نفت فلات قاره، افزود: برآورد اولیه از میزان تخلف مالی متهمان پرونده بالغ بر دویست میلیون یورو است.
وی اضافه کرد: علاوه بر سه متهم اصلی پرونده که از مدیران شرکت نفت فلات قاره هستند، چهار نفر دیگر از عوامل غیر دولتی دخیل در پرونده نیز بازداشت شده‏‌اند.
کشف اختلاس ۸۶۰۰ میلیاردی
این مقام مسئول در ادامه در خصوص کشف یک فساد بانکی نیز گفت: اخیرا یک باند با همکاری معاون یکی از شعب بانک‌های کشور قصد اختلاس ۸۶۰۰ میلیارد ریالی از یکی از شعب بانکی را داشتند که دستگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری ها، معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه به تشریح اقدامات این معاونت در حوزه جلوگیری از فرار مالیاتی پرداخت و گفت: طی ماه‌های گذشته کارشناسان اطلاعاتی موفق به کشف و انهدام یک باند فعال در ارتباط با فرار کلان مالیاتی شده اند.
وی ادامه داد: روش کار اعضای این باند به این شکل بوده که با تاسیس چندین شرکت و انجام فعالیت صوری در حوزه‌های بازرگانی و با ارائه پیشنهاد مشاوره مالیاتی به سایر شرکت‌ها، نسبت به سنجش نیازها و مشکلات شرکت‏های مذکور اقدام می‏‌کردند. متخلفین همزمان با نفوذ به بخشی از سامانه‏‌ سازمان امور مالیاتی، اطلاعات محرمانه مودیان(شخصیت های حقیقی و حقوقی) را بدست می‏‌آوردند و از این اطلاعات بدست آمده برای جلب اعتماد آنان و ترغیب به ادامه همکاری بهره‌برداری می‌کردند.
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد:از دیگر شگردهای اعضای این باند فروش فاکتورهای صوری در حجم بیش از پنج هزار میلیارد ریال به منظور حساب‌سازی و فرار مالیاتی شرکت‌ها و افراد در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد بوده که به منظور جلوگیری از هرگونه مغایرت و کشف احتمالی تخلفات، تحرکات مشتریان را در سامانه ثبت معاملات، سامانه کد اقتصادی و مکاتبات مربوط به اظهارنامه ارزش افزوده و عملکرد سازمان امور مالیاتی تحت نظر می‌گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: با ورود معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات به موضوع و با همکاری موثر مقامات قضایی و رییس سازمان امور مالیاتی ابعاد گوناگون تخلفات به طور کامل کشف و متهمان شناسایی و حسب مورد، احضار، دستگیر و روانه زندان شدند.
تحقیقات تکمیلی و بررسی آسیب شناسانه موضوع با همکاری نهاد‌های ذیربط همچنان ادامه دارد.بر اساس اقدامات به عمل آمده و از مجموع بررسی های انجام شده توسط این معاونت در زمینه فرار مالیاتی فقط در سال ۱۳۹۳ منتهی به وصول مالیات بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال شده است.
کشف فساد در فولاد هرمزگان
مبارزه با ارتشاء و سوء استفاده از اموال بیت‏ المال از دیگر محورهایی بود که معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه نشست خود با خبرنگاران به آن پرداخت و گفت: همزمان با عرضه سهام شرکت فولاد هرمزگان در بازار فرابورس، متاسفانه تعدادی از مدیران ذی نفوذ یکی دیگر از شرکت‌های فولاد که به اطلاعات پنهانی شرکت در حال عرضه دسترسی داشته‌اند اقدام به خرید سهام فولاد هرمزگان با منابع تنخواهی که در اختیارشان بود کردند، نامبردگان سپس با فروش مجدد سهام، اقدام به تحصیل مبالغ بالایی سود به نفع خود کردند. در بررسی‌های کارشناسی مشخص شد طی چند روز پس از عرضه سهام شرکت فوق در تابلوی فرابورس، این افراد با برداشت غیر قانونی مبلغ یکصد و شصت میلیارد ریال از حساب آن شرکت، مبادرت به خرید سهام فولاد هرمزگان کردند که از این محل طی مدت چند روز حدود ده میلیارد ریال سود عایدشان شده است. با اطلاع رسانی سریع و به موقع از سوی این معاونت و با حکم مرجع قضایی این افراد توسط اداره‌کل‌اطلاعات‌استان‌اصفهان دستگیر شدند.
برخورد با زمین‌خواری‌ها
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه به تبیین اقدامت حوزه متبوعش درباره زمین‌خواری پرداخت و گفت: متاسفانه چند سالی است که دامنه تخلفات اقتصادی به عرصه منابع طبیعی نیز کشیده شده که این مسئله به یک پدیده رو به رشد در سطح تهران و برخی از استان ها تبدیل شده است. مفسدان اقتصادی با تصاحب اراضی ملی و دولتی به نفع خود باعث از بین رفتن منابع طبیعی و تغییر کاربری زمین‌های مرغوب کشاورزی می‌شوند که اثرات نامطلوبی در بلند مدت برای کشور به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به تلاش‌های وزارت اطلاعات در حوزه مبارزه با مفاسد زمین‌خواری اضافه کرد: در یکی از جدیدترین پرونده‏‌های در دست اقدام، مشخص شد که فردی متخلف با تشکیل باند و اعمال خلاف قانون از جمله جعل اسناد و پرداخت رشوه، اقدام به تصاحب ۷۲ هکتار از اراضی مرغوب دولتی، اخذ آراء قضایی و سند تک برگ برای زمین‏‌های ملی در شهرستان شهریار کرده است. اراضی مذکور در محدوده شهری و دارای کاربری مسکونی و معدن شن و ماسه بوده‏‌اند که به لحاظ ریالی از ارزش‌بالایی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: پس از مستند‏سازی با اهتمام بازپرس محترم تعداد ۱۰ نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت و از آنها تحقیق به عمل آمد. تاکنون مجعول بودن اسنادی که متهمان به واسطه آنها اقدام به اخذ رای قضایی کرده‌اند اثبات شده است. پرداخت بیش از ده میلیارد ریال رشوه در قبال صدور سند برای فرد زمین‌خوار و مبالغ دیگری به سایر متهمان برای همکاری از جمله کشفیات این پرونده است. همچنین متهمان به دریافت بیش از ۴۰۰ قطعه سکه تمام بهار آزادی اقرار کرده‌اند. با توجه به گستردگی و حجم تخلفات متهمان تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد:طی سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ در مجموع با اجرای ۵۰ پرونده ویژه اطلاعاتی در سطح کشور، بالغ بر ۴۰ هزار هکتار زمین را از دست زمین‏خواران خارج و به دولت مسترد کرده که از ارزش چندصد میلیاردی برخوردار می‌باشد .
وی افزود:همچنین در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ نیز ۲۷۴۰ هکتار زمین طی اقدامات اطلاعاتی و برخورد با زمین‌خواران به دولت باز گردانده شد که ارزش ریالی روز آنها افزون بر یکصد و سی هزار میلیارد ریال بوده است. افزون بر موارد فوق می‌توان به ۳۲۱۸۰ هکتار زمین‌هایی اشاره کرد که از طریق پیشگیری و اطلاع رسانی به مبادی ذیربط مانند سازمان منابع طبیعی و یا شورای حفظ حقوق بیت‌المال از تصرف آنها توسط زمین‌خواران حرفه‌ای جلوگیری به عمل آمد.
برخورد با پرونده‌های کلان قاچاق
معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات در ادامه این نشست خبری خاطرنشان کرد: طی سال ۱۳۹۴ در مجموع تعداد پرونده‌های قاچاق کلان در دست اقدام این معاونت در سطح کشور بالغ بر یکصد مورد بوده است که ارزش ریالی این پرونده‌ها افزون بر ۲۸۰۰۰ میلیارد ریال می باشد. در همین راستا طی دو هفته اخیر با اقدام اطلاعاتی صورت گرفته چند باند قاچاق کالا تحت ضربه قرار گرفته‌اند.آخرین مورد آن مربوط به باندی است که اقدام به قاچاق کلان کالا از بنادر جنوبی به سوی تهران می‏کرد. اعضای این باند پس از شناسایی و تکمیل تحقیقات با دستور قضایی در استان فارس بازداشت شدند.
وی ادامه داد:باند مذکور از حدود ۷ سال پیش شروع به قاچاق کالا کرده بود. سر شبکه این باند در پوشش مدیرعامل یک شرکت صادرات و واردات اقدام به قاچاق کالا از جنوب به مقصد تهران و دیگر نقاط کشور می‏‌کرد. این باند با در اختیار داشتن خودروهای سنگین متعدد و تیم محافظت از کاروان قاچاق، پس از تخلیه کالا از لنج در ساحل به وسیله خودروهای سنگین و با تهیه اسناد و مدارک جعلی گمرکی و بارنامه های صوری و متاسفانه در برخی موارد همراهی بعضی از ماموران، مبادرت به قاچاق کالا می‌کردند. پس از انجام اقدامات اطلاعاتی و شناسایی شگرد و شیوه عملکرد این باند با اخذ حکم از مراجع قضایی نسبت به دستگیری و بازداشت عوامل آن اقدام شد.

فروش اینترنت نامحدود ۱۲۸ کیلوبیتی متوقف شد

1964839
شرکت مخابرات استان تهران از توقف فروش سرویس اینترنت نامحدود با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه در این استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، با اعلام توقف فروش سرویس اینترنت نامحدود با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه در تهران، شرکت مخابرات استان تهران، از واگذاری سرویس اینترنت نامحدود با سرعت های ۱ ، ۲ و ۴ مگابیت به متقاضیان جدید خبر داد.
سرویس اینترنت نامحدود به دوصورت پیش پرداخت (Pre Paid) و پس پرداخت (Post Paid) به متقاضیان جدید قابل ارائه است.
براساس اعلام شرکت مخابرات استان تهران، واگذاری در حالت پیش پرداخت بصورت ۳ ماهه و پس پرداخت بصورت ۱۲ ماهه است.

کلاهبرداری خارجی ها از طریق موبایل ایرانیان/ اپراتورهای همراه: قوه قضاییه ورود کند


جامعه > مشکلات مردم - مردم از دست کلاهبرداران موبایلی که از خارج کشور، جیبشان را خالی می کنند، شکایت دارند. کلاهبردارانی که ابزارشان، موبایل و ماهواره است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اینروزها انواع کلاهبرداریهای واقعی و مجازی در حال شکل گرفتن است. کلاهبرداری با استفاده از طمعه قرار دادن جایزه، کلاهبرداری پیامکی و اخیرا نیز از نوع جدید کلاهبرداری رونمایی شده: کلاهبرداری موبایلی و ماهواره ای.
یکی از مخاطبان در این باره نوشته: از خدمت اپراتورهای تلفن همراه خواهشمندم شماره تلفن شبکه ماهواره ای فارسی زبان به نام وین win که بعضا با نامهای دیگری هم دارد پخش میشود را سریعا مسدود نماید. این شبکه کلاه بردار با قرار دادن مسابقه تصویری بسیار ساده و جوایز نقدی دلاری از بینندگان میخواهد که فقط و فقط از طریق تلفن همراه با شماره تلفن 002940..... و شماره های دیگر که مربوط به کشور زامبیا میباشدارتباط برقرار کنن و جواب مسابقه را بدهند که حداقل بیست دقیقه پشت خط میمانن و حداقل دقیقه ای 2000 تومان برای تماس گیرنده هزینه دارد و هیچ جواب صحیحی هم مسابقشون نداره و از طریق قراردادی که با اپراتور کشور زامبیا دارن از تماس مردم پول هنگفتی دارند به جیب میزنند، خبر آنلاین خواشمندم اطلاع رسانی کنید.
مخاطب دیگری با تایید سخنان این خواننده برایش نوشته:
دوست عزیز منم برای یکی از نزدیکام سر همین تلفن زدن به این شبکه قبض چند صد هزار تومانی براش اومد، اپراتور ها هم هیچ وقت چنین کاری رو نمیکنن چون به نظرم این درآمد هنگفت بین دو طرف تقسیم میشه، اگه نمیشد تا حالا جلوی این کلاه برداری به این واضحی رو گرفته بودند. " فیلترش میکردن"
موضوع را با یکی از اپراتورهای اصلی تلفن همراه در کشور مطرح کردیم.
روابط عمومی این اپراتور اعلام کرد: دقیقا طرح مسئله درست است و با این روش کلاهبرداری در حال ارتکاب است. ولی ما نمی توانیم راسا در این باره وارد شویم.
این اپراتور تلفن همراه توضیح داد: برای مسدود سازی هر شماره تلفنی، باید مراجع قضایی این موضوع را بررسی کرده و به اپراتورها اعلام کنند تا این شماره ها را قطع کنند. لذا چون ما ما قاضی نیستیم، مجاز به بررسی موضوع و مسدودسازی شماره تلفن نیستیم. از مردم هم می خواهیم تا با شماره تلفنهایی از این دست تماس نگیرند تا دچار مشکل نشوند.

مخوف ترین و عجیب ترین پایتخت جهان!


چند رسانه‌ای > عکس - سال‌هاست که مردم کره شمالی، خود را قدرتمندترین کشور جهان، صاحب بزرگترین ارتش جهان و البته بزرگترین هتل جهان می‌دانند. این اما نتیجه سیاست‌های بسته حکومت کمونیستی این کشور است که برای مردمش رویایی از قدرتمندترین کشور جهان ساخته؛ مردمی که دریچه‌های بسیاری برای دیدن جهان ندارند و دنیای را از چشم سردمداران خود می‌بینند.



به گزارش روز نو، تصور عمومی اما حاکی از حس دلسوزی و ترحم نسبت به مردم کره شمالی است؛ مردمی که امکانات اولیه زندگی را ندارند، در شرایط امنیتی زندگی می‌کنند، تحریم‌های سنگین جهانی را تحمل می‌کنند و... ولی گزارش‌های رسیده از کره شمالی، خبر از چیز دیگری می‌دهد.

مردمی که دیوانه‌وار حاکمان خود را دوست دارند، از جان و دل سختی‌ها را تحمل و وقت و توان خود را صرف حاکمان خود می‌کنند.

دختران جوانی که روزانه هشت ساعت در چهارراه‌های این کشور با علاقه نقش چراغ راهنما را بازی می‌کنند، چرا که استفاده از برق در این کشور محدودیت‌های دارد؛ کشاورزانی که با تجهیزات و ادوات قدیمی به سختی زراعت می‌کنند، چون دروازه‌های تکنولوژی به روی این کشور بسته است و قهرمانان ملی که که وقتی در جام جهانی سرود ملی‌شان پخش می‌شود، اشک شوق می‌ریزند، چرا که راهی برای سلام کردن به دنیا پیدا کرده‌اند. همه و همه نشان از این دارد که هرچند زندگی آنها در حباب کمونیسم تعریف شده، ولی دست کم خودشان از این زندگی راضی هستند.

کشوری که سالانه تنها به هشتصد نفر اجازه سفر به خاک خود را می‌دهد و مردمش حتی از داشتن تلفن همراه محرومند، چه برسد به اینترنت و اتصال به شبکه جهانی. این است که اگر عکاس یا خبرنگاری فرصت بازدید از این کشور را پیدا کند، هم سعادت بزرگی نصیبش شده تا بتواند گزارشی ناب از سوژه‌ای کمیاب را مخابره کند و هم جانش را کف دستش گرفته، چون اگر بخواهد کمی از روحیات جستجوگر ژورنالیستی خود را در خاک این کشور نشان دهد و سرک به هر گوشه‏ای بکشد، بی گمان سروکارش با دستگاه امنیتی این کشور است.

چندی پیش، «دیوید گاتنفلدر»، رئیس سرویس عکس بخش آسیای AP این فرصت را یافت تا تحت نظارت نیروهای امنیتی و به همراه شماری از روزنامه‌نگاران و عکاسان دولتی کره شمالی از بخش‌های از این کشور دیدار و گزارش تهیه کرد که بخشی از این تصاویر را می‌بینید.