October 29, 2015

ربودن زایران ایرانی در منا؛ «فرضیه‌ای که تقویت می‌شود»


بیش از یک ماه پس از حادثه منا در مکه که صدها کشته و مجروح و مفقود برجای گذاشت، روز چهارشنبه معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت هرچقدر می‌گذرد فرضیه ربایش زائران مفقود ایرانی و انتقال آنها به خارج از عربستان تقویت می‌شود.
حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین پی‌گیری‌ها برای تعیین تکلیف مفقودان حادثه منا اظهار داشت با وجود تلاش‌هایی که از مجاری دیپلماتیک و سازمان حج و زیارت انجام گرفته تا امروز وضعیت ۳۶ مفقود حادثه روشن نیست و به گفته او ابهامات فراوانی درباره آنها به وجود آمده اساحسان مهرابی،‌ روزنامه‌نگار و خبرنگار پیشین پارلمانی در آلمان، درباره احتمال فرضیه ربایش چنین می‌گوید:
«سابقه داشته که مواردی مانند موضوع آقای شهرام امیری که مطرح شده بود، ادعای ربایش ایشان یا به نوعی ادعای اینکه ایشان در آنجا تماس‌هایی را با مقام‌های آمریکا برقرار کردند، این موضوع را تقویت می‌کند و درصدی از احتمال را برایش باقی می‌گذارد. به هر حال ممکن است که این اتفاق در عربستان بیفتد.»
از سوی دیگرعلیرضا نوری‌زاده، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در لندن، فرضیه ربایش برخی از زایران در مکه را رد می‌کند:
«به اعتقاد من به هیچ وجه واقعیت ندارد. این به چند دلیل است. اولا‌ً‌ اتفاقی که در آنجا افتاده اتفاق ثابت شده است. یعنی یک برنامه‌ریزی نبوده که بیایند یک عده را بربایند و بعد این اتفاق بیافتد. به این ترتیب نمی‌شود گفت که مثلا‌ً سعودی‌ها آمده‌اند افراد مشخصی را انتخاب کرده‌اند. نکته دوم این است که اینها اغلب با گذرنامه‌هایی آمده‌اند که نام‌های حقیقی‌شان در آن ثبت نشده بوده. آقای غضنفر رکن‌آبادی با اسم غضنفر اصل یا اقدم به سعودی سفر کرده‌است. اسم رکن‌آبادی در آنجا نبوده. بنابراین سعودی‌ها وقتی دولت ایران ادعا کرد که آقای رکن‌آبادی گم شده گفتند اصلا‌‌ً چنین فردی به حج نیامده.»
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده است که اگر این زائران ربوده شده باشند نشانه ضعف سیستم اطلاعاتی و امنیتی عربستان یا همکاری آنها با سرویس‌های خارجی است. چرا که به گفته او بعید  است که سرویس اطلاعاتی خارجی وارد این کشور شود و بدون اطلاع مقام‌ها و نیروهای اطلاعاتی عربستان اقدام به ربایش زائران و خروج آنها از این کشور کند. احسان مهرابی:
«مقامات وزارت خارجه ایران در این باره اظهارات متناقضی در گذشته داشته‌اند. بیشتر صحبت‌هایی که در این باره مطرح می‌کنند به نوعی شاید تابع فضای سیاسی هم هست. پیش‌تر آقای قشقاوی، معاون وزارت خارجه اعلام کرده بودند در بازدیدی که از محل داشتند، احتمال این موضوع خیلی کم است و اگر کسی بخواهد این کار را انجام بدهد ممکن است خودش تلف شود.»
علیرضا نوری‌زاده اما امکان ربایش زائران از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی را غیرممکن می‌داند.
«چنین کاری غیرممکن است. شهر مکه شهری است که هیچ غیرمسلمانی اجازه ورود به آنجا را ندارد. اصلا‌ً‌ قانونا‌ً‌ منع قانونی و دینی هست. بنابراین اینکه مأموران موساد یا سرویس‌های اطلاعاتی غربی آمده‌اند و عده‌ای از مقامات رژیم جمهوری اسلامی را که با اسامی مستعار به عربستان سفر کرده‌اند، ربوده‌اند، ادعایی است غیرقابل قبول و با واقعیت‌هایی که در جریان حج شاهدش هستیم تطبیق نمی‌کند.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار کشته‌شدگان کشورهای مختلف در حادثه منا را ۲۱۷۷ تن گزارش داده است. این درحالی است که مقام‌های عربستان سعودی دو روز پس از این حادثه اعلام کردند در این رویداد ۷۶۹ تن کشته و ۹۳۴ تن مجروح شده‌اند و تاکنون نیز آمار خود را تغییر نداده‌اند.
رسانه‌های ایران شمار کشته‌شدگان ایرانی در حادثه منا را دست کم ۴۶۵ تن اعلام کرده‌اند.
حسین نوش‌آبادی با اشاره به ۳۶ زائر مفقودشده ایرانی گفته است که در بین مفقودان هم زائر عادی داشتیم و هم تعدادی از مسئولان و دست اندرکاران امور حج و چهره‌های سیاسی و دیپلماتیک نیز حضور داشتند که به گفته وی پاسخ روشنی درباره مفقودان از طرف دولت عربستان ارائه نشده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. احسان مهرابی:
«با توجه به این که الان روابط دو کشور به لحاظ سیاسی تیره است طبیعتا‌ً اظهارنظرهای این چنینی هم تاحدودی ناشی از درگیری‌های سیاسی است و مشخص نیست که در طی اجرا به هر حال چه اتفاقاتی می‌افتد.»
علیرضا نوری‌زاده در این زمینه چنین می‌گوید:
«روابط دو کشور در تیره‌ترین وضع خودش است. بعد از مداخلات جمهوری اسلامی در یمن و شروع عملیات نظامی سعودی‌ها در یمن این روابط روزبه‌روز تیره تر شد. به خصوص بعد از حادثه منا و قبل از آن  حادثه فروافتادن یک دکل تبلیغاتی که جمهوری اسلامی شروع کرد انگار دولت سعودی تعمدا‌ً‌ این کارها را کرده و الان هم از یک طرف آقای قاضی عسگر امیرالحاج آقای خامنه‌ای تشکر می‌کند از سعودی‌ها،‌ وزیر بهداشت ایران می‌گوید بیشترین همکاری را دارند می‌کنند و دستگاه‌های سیاسی عکس این را می‌گویند. اجساد در سردخانه‌است. بسیاری از اجساد به علت فشردگی و به علت هوا شناسایی نشده‌اند مگر اینکه دی ان ای اینها را بگیرند و این زمان درازی را می‌طلبد. در عین حال کسی نمی‌خواهد کسانی را که در آنجا به قتل رسیده‌اند پنهان کند. چون به هر حال سعودی‌ها می‌خواهند زودتر از شر آثار ماجرا راحت شوند.»
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت انتظار ما این است که دولت عربستان با احترام به اصول دیپلماتیک به مطالبات ما توجه کند چرا که به گفته او بیش از یک ماه از وقوع حادثه می‌گذرد و هنوز پاسخ روشنی به مسئله مفقودان در حادثه منا داده نشده است..
مقام‌های ایرانی در مراسم تشییع شماری از قربانیان منا در تهران

اتاق‌های تفتیش عقاید موسسه مصباح یزدی

حجت‌الاسلام محسن غرویان از استادان حوزه علیمه قم است که در پرونده خود سابقه شاگردی آیت‌الله مصباح‌یزدی را دارد.
به گزارش شرق، او اگرچه قبلا از وجود «اتاق تفتیش عقاید در زیرزمین مؤسسه امام‌خمینی»، که متعلق به مصباح‌یزدی است، خبر داده بود، این‌بار در گفت‌وگویی با سایت انتخاب، درباره این اتاق‌ها توضیح بیشتری داده است.
بهانه ادعای دوباره غرویان، گزارش سایت صابرنیوز علیه این استاد حوزه علمیه قم است. این سایت که به گفته غرویان، از سوی برخی از وابستگان مؤسسه پژوهشی امام‌خمینی اداره می‌شود، در گزارشی به مصاحبه‌های غرویان درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان اشاره کرده است و در ادامه آن به شاگرد سابق آیت‌الله هشدار داده که با این مصاحبه‌ها در تلاش برای بسترسازی به‌منظور رسیدن به القاب و تکریم‌های کاذب جریانی نباشد که به ادعای این سایت بدترین شبهات را به دین، انقلاب و ولایت فقیه وارد کرده است.
سپس در انتهای این گزارش به بازخوانی مواضع غرویان در زمان عضویتش در حلقه آیت‌الله مصباح پرداخته است. از جمله این بازخوانی، انتشار مجدد بخشی از مصاحبه غرویان با نشریه پرتو سخن، ارگان مطبوعاتی آیت‌الله مصباح، در سال ٨٣ است. غرویان در آن مصاحبه از مواضع خود درگفت‌وگویی که همان سال با روزنامه «شرق» داشته اعلام برائت و عذرخواهی می‌کند.
غرویان در مصاحبه با روزنامه «شرق» نظرهای تازه‌ای درباره برخی موضوعات فقهی از جمله برابری ارث زن و مرد مطرح کرده بود. این بازخوانی از سوی سایت صابرنیوز، غرویان را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با سایت انتخاب آن مصاحبه را توبه‌نامه بخواند و بگوید آن توبه‌نامه در شرایط اجبار و تحمیل در همان اتاق‌های تفتیش عقاید تهیه و تنظیم شده است. او در این گفت‌وگو درباره این اتاق‌ها توضیح بیشتری داده است، اگرچه قبلا هم به وجود اتاق‌های تفتیش عقاید اشاره کرده بود.
غرویان در مصاحبه خود با سایت انتخاب، در واکنش به مطلب سایت صابرنیوز، گفته است اگر لازم بدانم پرده از تهدیداتی که این گروه علیه من انجام دادند، برمی‌دارم. غرویان در توضیح با اشاره به مطالب سایت صابرنیوز چنین گفته است: تحلیلی که این سایت‌ها منتشر کرده‌اند، پیرو مصاحبه اجباری با بنده در سال ٨٣ بود که در نشریه پرتو منتشر شد.
مصاحبه‌ای که در آن سال از بنده گرفته شد، با فشار تهدید‌های مهندسی‌شده‌ای بود که به من روا شد و بدیهی است که در آن مصاحبه حقایق بیان نشده است، بنابراین اگر بخواهم واقعیت پشت پرده آن توبه‌نامه را بیان کنم حرف‌ها و افشاگری‌های زیادی برای گفتن دارم و هویت خیلی از آن افراد و دست‌اندرکارانی را که در آن زیرزمین تفتیش عقاید در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم حرف‌های بسیاری خلاف قانون و شرع می‌زدند، افشا می‌کنم.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این افراد باید محاکمه شوند، بنابراین بنده به دلیل ملاحظاتی که در آن زمان داشتم و الان هم تا حدی دارم، همه زوایای آن مصاحبه اجباری و زیر فشار تهدید را بیان نکرده‌ام و نمی‌کنم، اما اکنون صرفا از باب روشنگری برای خوانندگان و ثبت در تاریخ، زوایایی از آن ماجرا را مطرح می‌کنم.
اینها باید بدانند که من آن اتفاقات را هنوز افشا نکرده‌ام، ولی اگر لازم باشد حرف‌ها و الفاظ رکیک و تهدید‌های مجموعه پرتو به خودم را برای روشنگری ملت ایران افشا خواهم کرد. غرویان با بیان آنکه ماجرای زیرزمین تفتیش عقاید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اسفناک است، گفت: این افراد توبه‌نامه اجباری و تحمیلی از جانب بنده را تنظیم کرده و منتشر کردند.
تشریح اتاق تفتیش عقاید
به گفته غرویان، در زیرزمین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی، اتاقی بود که روی آن نوشته شده بود «ورود مطلقا ممنوع». او ادامه داد: این اتاق کاملا به اتاق‌هایی شباهت داشت که ساواک در آن اقدام به بازجویی می‌کرد. در این اتاق به هر فردی از اساتید و طلاب که مانند آنان فکر نمی‌کرد، فحاشی می‌شد و الفاظ رکیک به آنها نسبت داده می‌شد.
تمامی این مسائل در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد انجام می‌شود. غرویان در ادامه مدعی شد: این آقایان می‌گفتند به قصد لطمه‌زدن به آبروی بنده، با همسر بنده تماس می‌گیرند و به دروغ می‌گویند بنده با خانم اجنبیه‌ای ارتباط داشته‌ام یا به آتش‌زدن ماشین یا بی‌احترامی به لباس و عمامه من و بی‌آبروکردن بنده در مقابل مدرسه فیضه تهدید می‌کردند.
همه این تهدیدها بدین منظور انجام می‌شد که من دست از مواضع سیاسی و فکری خود بردارم. او در توضیح هویت تهدید‌کنندگان، گفت: این تهدید‌ها از طرف حلقه پرتو صورت می‌گرفت و کاملا مشخص بود با حمایت‌هایی که می‌شدند، می‌توانند این تهدیدها را عملی کنند.
حکایت توبه‌نامه اجباری
غرویان یک‌بار دیگر در گفت‌وگو با ماهنامه نسیم بیداری هم درباره اتاق‌های تفتیش عقاید صحبت کرد، اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرده بود. غرویان در آن مصاحبه گفته بود: «یک اتاقی بود که اتاق محکمه و اتاق تفتیش عقاید بود و آنجا برخوردهایی خیلی غیراخلاقی با افراد می‌کردند؛ برخوردها به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی بود». بعد از آن بود که محسن روانبخش از شاگردان آیت‌الله مصباح و سردبیر هفته‌نامه پرتو سخن به آن مصاحبه پاسخی سخت داد و غرویان را به انتشار فیلمی از مصاحبه‌اش تهدید کرده بود، اما آن مصاحبه چه بود؟
غرویان در سال ٨٣ مصاحبه‌ای با روزنامه «شرق» انجام داده بود؛ او در آن مصاحبه درباره برخی از موضوعات فقهی و قرآنی نظراتی داده بود که از جمله آنها قائل‌شدن به برابری ارثیه برای زن و مرد بود. بعد از انتشار مصاحبه غرویان با «شرق»، مدتی بعد مصاحبه‌ای از او در نشریه پرتو سخن منتشر می‌شود با عنوان به خود آمده‌ام و از همه مواضع اتخاذکرده در روزنامه «شرق» اعلام برائت می‌کند؛ این اعلام برائت هم با کلمات عجیبی مطرح شده است.
در بخشی از آن مصاحبه که غرویان آن را توبه‌نامه می‌خواند، به نقل از او چنین آمده است: «ناگهان در خلوتی به خود آمدم که ‌ای وای بر من! من چه کرده‌ام که دشمن برای من کف می‌زند و دل علما و بزرگان دین را رنجانده‌ام. چند بار روی سخنانم تأمل و آن را با سخنان معاندان و شیاطین مقایسه کردم، دیدم دقیقا یکی است و این سخنان را شیطان در دهان من گذاشته است.
وقتی «به خود آمدم»، دیدم خجالت می‌کشم به چشم‌های استادم علامه آیت‌الله مصباح نگاه کنم. با خود گفتم: ‌ای وای بر من! وقتی خجالت می‌کشم به چشمان استادم نگاه کنم، چگونه می‌توانم به چشمان ولی نعمت خود، امام زمان(عج)، نگاه کنم. گفتم انسان جایزالخطاست و نباید غرور، ما را بگیرد و گمان کنیم خطا نمی‌کنیم، تصمیم گرفتم پشیمانی خود را اعلام کرده تا دل آقا امام زمان(عج)، علمای بزرگ و مؤمنان را شاد و دشمنان را خشمگین کنم».
سایت صابرنیوز دقیقا همین بخش‌های این مصاحبه را انتخاب کرده و نوشته است: «امروز رسانه‌های ضدانقلاب، ضد قرآن و دین مصاحبه‌های آقای غرویان را می‌زنند و کف برایش می‌زنند. توصیه ما به جناب غرویان این است که اندکی در خلوت خود به فکر «یوم‌الحساب» باشند و نه در بسترسازی برای رسیدن چند القاب و تکریم‌های کاذب جریانی که بدترین شبهات به دین، انقلاب، ولایت فقیه و...دنبال راه‌حل باشد».
غرویان و جدایی او از مصباح
محسن غرویان در همان سال‌های ابتدایی دهه ٨٠ از حلقه شاگردان مصباح جدا می‌شود یا به ترتیبی استعفا می‌دهد. غرویان خود علت استعفایش را «ورود مؤسسه به جریانات سیاسی و جریان برهم‌زدن سخنرانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حرم حضرت معصومه(س) در ١٥ خرداد سال ٨٥» مطرح کرده بود، اما روانبخش درباره استعفای غرویان گفته بود: «این موضع واقعیت ندارد زیرا مشکل آقای غرویان به سال ٨٣ برمی‌گردد و آن هم زمانی بود که وی در مصاحبه با روزنامه «شرق» برخی از احکام صریح قرآن و اسلام را زیر سؤال برد».
بااین‌حال مشهود است که علت جدایی غرویان از حلقه شاگردان آیت‌الله مصباح نوع ورود و رویکرد مؤسسه زیر نظر آیت‌الله به مباحث سیاسی به‌ویژه بعد از روی‌کارآمدن دولت احمدی‌نژاد بوده است. غرویان بعد از کناره‌گیری، در گفت‌وگوهای متعددی که انجام داده، مواضعی اتخاذ کرده که به مذاق هم‌طیفی‌های سابق او خوش نمی‌آید.
او بارها انزجار خود را از دولت‌های احمدی‌نژاد ابراز کرده است و یک‌بار هم گفته بود دعا کنیم که او بازنگردد. او انتقادهایی هم به اصولگرایان و تلاش آنها برای رسیدن به وحدت مطرح کرده و با روی‌کارآمدن دولت روحانی از این دولت حمایت کرده است. درباره بعضی از موضوعات فقهی مانند حجاب هم این‌گونه گفته بود: مسئله حجاب و عفاف در ذات و جوهر خود امری فرهنگی، روحی و ذهنی است و ما با فشارهای فیزیکی و مالی نمی‌توانیم در این زمینه به نتیجه‌ای برسیم. غرویان متولد ۱۳۳۸ است که از مدرسان فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم است.
او نزد استادانی مانند آیت‌الله وحیدخراسانی، آیت‌الله فاضل‌لنکرانی، آیت‌الله جواد تبریزی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله جوادی‌آملی آموزش دیده است. غرویان قبلا استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی بود که به‌علت ورود این مؤسسه به مسائل سیاسی و اجتماعی استعفا داد. غرویان به‌تازگی خبرهایی را هم درباره حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان طرح کرده بود که به دلیل همین مواضع، یاران سابقش او را تخطئه کرده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید در قزوین تجاوز گروهی رخ نداده است


85250501369681147399
فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید حادثه رخ داده در اطراف قزوین یک مورد تجاوز به عنف بوده و خبر تجاوز گروهی صحت ندارد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین اشتری روز چهارشنبه زمان وقوع این حادثه را نیمه دوم شهریورماه اعلام کرده و گفته متهمان آن بازداشت شده‌اند.
او همچنین گفته است این خبر که گروهی مسلح با استفاده از سلاح گرم افراد را به درخت بسته و به آنها تجاوز کرده‌اند درست نیست.
پیش از این اظهارات روز سه‌شنبه دادستان قزوین با رد وقوع تجاوز گفته بود که در این پرونده تاکنون «تعرض اثبات نشده» و یک «پسر ۱۹ ساله» و «چند نفر» دیگر تنها به دلیل «سرقت» دستگیر شده‌اند.
در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره وقوع تجاوز گروهی در اطراف شهر قزوین در برخی رسانه‌های ایران منتشر شده است.

واکنش سخنگوی ارشاد به کشف حجاب دو بازیگر


نوش-آبادی
حسین نوش آبادی سخنگوی ارشاد درباره عواقب کشف حجاب دو بازیگر زن سینما توضیح داد.
حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کشف حجاب برخی از بازیگران زن ایرانی گفت: این گونه رفتارها که نشانه خلا شخصیت و کمبود عاطفی است در واقع انتشار عکس های بدون حجاب خودشان را در فضای مجازی برای مردم کار ضد فرهنگیو اخلاقی است و غیرقابل توجیه است. ما انتظار نداریم هنرمندانی که از کنار از همین مردم معروف شدند و جایگاهی پیدا می کنند حالا بخواهند به باورها و اعتقادات همین مردم بی توجه باشند.
وی ادامه داد: این رفتارها نشان کمبودها و خلا روحی عاطفی است و به نظر می رسد اگر این رفتار عامدانه و آگاهانه باشد طبق ضوابط و مقررات که ما اعلام کردیم این افراد دیگر نمی توانند به طور رسمی فعالیت کنند ما دیگر آنها را به عنوان هنرمند تلقی نمی کنیم.
وی افزود: این کار باید توسط این افراد توجیه شود و بلافاصله عکس ها را بردارند و کارشان را جبران کنند و طبق مقررات با انها برخورد می کنیم. البته این رفتارها در شان یک هنرمند نیست. هنرمندی که این کار را انجام می دهد اول به خودش ضرر می رساند ما به هنرمندان پیشنهاد می کنیم عکس های شخصی خودشان را در فضای مجازی منتشر نکنند.

اخبار را یکطرفه نخوانیم و نشنویم رویدادهای روسیه و سوریه که در غرب منتشر نمی شوند!

مقایسه دو کانال خبری درباره بمباران مواضع داعش در سوریه، یکی رسانه های غربی مانند بی بی سی و صدای امریکا و یورو نیوز و دیگری شبکه خبر "روسیه 24" که از مسکو مستقیما پخش می شود بسیار جالب است. بویژه وقتی این دو نوع گزارش را پس از چند روز که خبرها از هر سو تائید می شود مقایسه می کنید به آن جنگ سرد دوباره ای پی می برید که رسانه های غربی همچنان علیه روسیه و حوادث سوریه جان تازه بخشیده اند. البته از انصاف نباید گذشت که در میان سه رسانه ای که دربالا به آنها اشاره شد بی بی سی کمتر و یورو نیوز بیشتر در دام این جنگ سرد قرار دارند. ما درباره بخش فارسی این سه رسانه صحبت می کنیم. این که سایت هائی نظیر العربیه چه می کنند و یا رسانه های جمهوری اسلامی چگونه خود را قاطی ماجرا می کنند بحث دیگری است.
از جمله دلائل تلاش ما برای ترجمه و انتشار اخبر "روسیه 24" افشای واقعیات در حد توانی است که داریم. اسپودنیک فارسی نیز اخبار روسیه و بویژه نقش نیروی هوائی این کشور در سوریه را بازتاب می دهد اما به گونه ای که هر خواننده ای بلافاصله اصطلاحات و شیوه تبلیغات رسمی جمهوری اسلامی را در اخبار و گزارش های آن تشخیص می دهد و آن را از اعتبار می اندازد.
یکی از برنامه های روسیه 24 افشای جنگ تبلیغاتی غرب و پخش خبرهای سوریه بصورت تحریف شده است. بارها فیلم های کوتاهی را که الجزیره و یا العربیه و یا تلویزیون های قطر و عربستان سعودی پخش می کنند و در آنها از بمباران سوریه توسط روسیه سخن می گویند، تلویزیون روسیه 24 بصورت مستند افشا کرده و نشان داده است که این فیلم ها چگونه مونتاژ شده اند و همه آنها مربوط به دوران پیش از بمباران داعش توسط نیروی هوائی روسیه است. و یا چگونه در لابلای اخبار، نظراتی را می گنجانند که ذهن شنونده را مشغول آن می کنند تا اصل موضوع در حاشیه ذهن وی قرار گیرند. البته در این میان اخبار و فیلم هائی که در مسکو  پخش می شوند را هم سانسور می کنند. از جمله اخبار زیر که در 48 ساعت گذشته از روسیه 24 پخش شده است:
1- مستند بازگشت شمار زیادی از پناهجویان و جنگ زدگان سوری به کشورشان از طریق مرزهای عراق و حتی ترکیه.
2- کشف شبکه های وابسته داعش در جمهوری های قرقیزستان، ازبکستان و بویژه تاجیکستان. در مستندهای مربوط به این کشف مشخص می شود که داعش در این جمهوری ها جوانان و نوجوانان را از طریق مساجد جلب و جذب کرده و با وعده پرداخت حقوق ماهیانه به سوریه برده است. برخی از این افراد از سوریه بازگشته و واقعیات را افشاء کرده اند. اغلب این جوانان به خانواده خود گفته اند که برای کار به روسیه می روند و سر از سوریه در آورده و بخشی از پولی که از داعش گرفته اند را بعنوان کمک برای خانواده خود ارسال کرده اند!
3- پخش یک خبر جنجالی در رسانه های امریکا تحت عنوان ظهور و غیب شدن یک زیر دریائی روسیه در آب های کوبا و خطر ضربه زدن به شبکه اینترنت امریکا که در زیر اقیانوس است!
4- اجلاس روز گذشته "بریکس" (سازمان اقتصادی و بانکی چین، روسیه، هند، برزیل و افریقای جنوبی) و اعلام آمادگی آن برای همکاری با اتحادیه اروپا. مرکز بانکی بریکس در چین است و سرمایه اصلی آن را چین تامین کرده است. این بانک به کشورهای جهان سوم وام با بهره بسیار کم میدهد اما به این شرط که این پول با نظارت بریکس خرج زیر ساخت های صنعتی آن کشورها بشود.
5- پیشروی زمینی ارتش سوریه و بیرون آوردن سرزمین های اشغال شده این کشور توسط داعش با بهره گیری از مدرن ترین سلاح های جنگی که از روسیه دریافت شده است.
6- اعلام برتری روسیه در تولید برخی سلاح های جدید نظامی در برخی مطبوعات امریکائی.
7- کشته شدن شماری از رهبران داعش در خاک سوریه درجریان بمباران مواضع آنها و یا هنگام عقب نشینی و فرار از سوریه به سوی ترکیه.
8- حمایت نظامی روسیه از کردهای سوریه و عراق و قبول دادن اختیار خود گردانی به کردهای سوریه از سوی دولت مرکزی سوریه در جریان سفر بشار اسد به مسکو.
ما کوشش کردیم این اخبار و گزارش ها را در کوتاه ترین جملات و بصورت "عنوان" منتشر کنیم. روشی که ادامه خواهیم داد.


زنگنه : «بسیاری از لوله‌ها» در مانور افزایش فشار تولید نفت ترکید


69745_125
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران با اشاره به مستهلک بودن تأسیسات نفتی ایران از «ترکیدن بسیاری از لوله‌ها» در جریان انجام مانور «افزایش فشار تولید نفت» خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نفت دولت یازدهم که ظهر چهارشنبه باهدف بهره‌برداری و از چند پروژه نفتی به مناطق نفت‌خیز جنوب سفرکرده بود، گفت: «اکثر تأسیسات ما مستهلک‌شده و سال‌هاست عمر مفید خود را گذرانده‌اند. همین روز گذشته به دلیل انجام مانور، فشار تولید را بالا بردند که باعث ترکیدگی بسیاری از لوله‌ها شد.»
به گزارش رادو فردا، در این خبر بیژن زنگنه به‌طور مشخص از اینکه کدام لوله‌های انتقال نفت یا چه تأسیساتی دچار آسیب شده، سخن نگفته است اما به نظر می‌رسد انجام این مانور در راستای آماده‌سازی وزارت نفت ایران برای دوران پساتحریم است که وزارت نفت ایران قصد دارد پس از اجرایی شدن برجام، به‌سرعت میزان تولید نفت خود و عرضه آن به بازار را افزایش دهد.
بیژن زنگنه بارها در ماه‌های گذشته اعلام کرده است که به‌محض برداشته شدن تحریم‌ها، تولید نفت ایران را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز، افزایش خواهد داد.
به گزارش شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، آقای زنگنه روز چهارشنبه ششم آبان‌ماه ۹۴، حتی تأکید کرده است که میزان افزایش تولید نفت ایران، پس از برداشته شدن تحریم‌ها «بیش از آن چیزی خواهد بود که اعلام‌شده است.»
وزیر نفت دولت یازدهم تصریح کرده که در دوران پساتحریم، علاوه برافزایش ظرفیت تولید باید به نوسازی تجهیزات صنعت نفت ایران نیز توجه شود.
یکی از نگرانی‌هایی که بر سر ورود نفت ایران به بازارهای جهانی بروز کرده است، کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر است که به باور صاحب‌نظران افزایش تولید و عرضه نفت ایران به بازار می‌توان به این افت قیمتی دامن بزند.
اما به‌رغم این نگرانی‌ها، مقام‌های وزارت نفت ایران، اصرار دارند که اوپک با کاستن از سهمیه تولید دیگر کشورهای عضو، برای نفت ایران جا باز کند.
بر اساس گزارش‌ها، سازمان اوپک برای ایران سهمیه صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه را در نظر گرفته است که با برداشته شدن تحریم‌ها این میزان باید افزایش یابد.
به گفته مقام‌های وزارت نفت ایران، طی یک دوره یک‌ساله پس از برداشته شدن تحریم‌ها، میزان افزایش تولید نفت ایران به یک روزانه یک‌میلیون بشکه خواهد رسید.

افشاگری صدف طاهریان از فساد سینماگران


e6dd6925
نظر نیوز :  صدف طاهریان در مصاحبه ای که فایل صوتی آن را می توانید بشنوید گفت: یکی از اهالی سینما به من پیشنهاد داد: با «یک ماه رابطه»، مرا وارد بسیاری از پروژه های مهم سینمایی خواهد کرد.
صدف طاهریان (بازیگری که اخیرا کشف حجاب او جنجال‌های بسیاری برانگیخته) هفته گذشته وعده داده بود که بزودی در مصاحبه‌ای از چیزی که او در پیامی به دوستش «کثافات سنیمای ایران» خوانده بود، پرده بردارد. وی بالاخره در مصاحبه با یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور از پدیده‌های غیراخلاقی سینمای ایران پرده برداشت.
این بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگوی خود با صراحت اشاره کرده که برخی موسسات و شرکت‌های سینمایی و حتی برخی کارگردانان و تهیه کنندگان برای بازی دادن او در فیلم‌های خود از وی درخواست‌های شرم آور می‌کردند. به گفته وی یکی از افراد یادشده حتی به او وعده داده که «اگر یک ماه با وی رابطه داشته باشد»، او را وارد بسیاری از پروژه های مهم سینمایی خواهد کرد.
طاهریان با تاکید بر اینکه این تجربه منفی تنها مشاهدات خود او یا چندتن از دوستان نزدیک اوست و شاید شامل همه زنان بازیگر ایرانی یا همه کارگردانان و دست اندرکاران سینما نباشد، در پاسخ به این پرسش که چرا در داخل ایران این مسائل را فاش نکرده گفت: «وقتی سراغ برخی اصحاب رسانه می رفتم و می‌گفتم اوضاع ، با کمال تعجب می‌گفتند که شاید خودت هم کرم داشتی که این کار را می‌کردند!»

گزارش روزنامه ایران- از تن فروشی زنان


حاشیه برخی خیابانهای تهران
شب ها شلوغ تر از روزهاست 
 
 
 
 

ساعت 11 شب - یکی از خیابان‌های اصلی تهران

زن ابروهای تاتو شده‌اش را بالا می‌اندازد و به مرد همراهش اشاره می‌کند که یعنی «نه!». مرد این پا و آن پا می‌کند. زن اما مصمم به نظر می‌رسد. رویش را برگردانده و حواسش به ماشین‌ها است. یکی‌شان ترمز می‌کند. زن سراغ ماشین می‌رود. سرش را خم می‌کند و چیزهایی می‌گوید و بعد خودش را کنار می‌کشد تا احتمالاً راننده بتواند چهره زن را بهتر ببیند. زن توجه خاصی ندارد. عاقبت به توافق می‌رسند. مردی که همراهش است، اشاره‌ای می‌کند و زن می‌رود و دستش را روی دستگیره در ماشین می‌گذارد. هنوز در را باز نکرده که مرد در گوشش چیزی می‌گوید. زن دستش را پس می‌کشد.
راننده بوق می‌زند. زن سوار می‌شود و ماشین راه می‌افتد. چهره مردی که همراه زن بود. در تاریکی چندان معلوم نیست؛ نه آنقدر که چهره زن بود، کرم پودر روشن روی صورتش برق می‌زد و رژ لب زرشکی‌اش از دور معلوم بود. مرد خمیده راه می‌رود. سیگار نیم‌کشیده توی دستش است و با یک حالت شل و وِلی آن را بالا می‌آورد و به لب می‌رساند و پک می‌زند. می‌رود و کنار خیابان روی موتور قراضه‌ای می‌نشیند و باز پک می‌زند. شروع مکالمه با او نباید کار راحتی باشد. نمی‌شود همین‌طوری رفت جلو و پرسید: «شما و آن خانم کارتان چیست؟!» اما می‌شود حدس زد که احتمالاً اینجا نشسته تا خانم برگردد. شاید هم نه. برای فهمیدنش باید منتظر شد و از داخل ماشین زیر نظرش گرفت.
20 دقیقه بعد از اینکه زن سوار ماشین می‌شود، یک پراید سفید درست همان جایی که مرد روی موتور نشسته و به خیابان چشم دوخته، ترمز می‌کند. زنی از صندلی پشت ماشین پیاده می‌شود. زن قبلی نیست. لاغر و ریز اندام است. مانتوی بلند مشکی پوشیده با شال سفید. صورتش زیاد معلوم نیست توی تاریکی. دو نفر جلو نشسته‌اند. مرد از روی موتور خیلی چالاک، طوری که به وضعیتش نمی‌خورد، پایین می‌پرد و خودش را به پراید می‌رساند. کسی که کنار راننده نشسته دستش را بیرون می‌آورد و چیزی به او می‌دهد. مرد پول را می‌گیرد و می‌شمارد و دستش را به نشانه تأیید بالا می‌آورد و به سمت سرنشینان پراید تکان می‌دهد. راننده پراید گازش را می‌گیرد. زن معطل همانجا ایستاده. مرد چیزی می‌گوید و روی موتور می‌نشیند. زن ترکش سوار می‌شود و با هم می‌روند.
ساعت یک بعدازظهر - ایستگاه متروی سعدی
خودش خواسته که توی ایستگاه مترو قرار بگذاریم. ساعت یک، وقت خوبی است. صبح‌ها تا دیروقت می‌خوابد. تا خودش را جمع و جور کند ساعت دوازده، دوازده و نیم می‌شود. تا برسد به ایستگاه متروی سعدی، همان یک می‌شود. نازی را به چهره نمی‌شناسم. می‌گوید شال آبی سر می‌کند با مانتوی طوسی راه راه. چشمم دنبال زن‌های با شال آبی می‌گردد. یکی می‌آید. مانتوی او طوسی نیست اما می‌خورد که خودش باشد.
بی‌اعتنا از کنارم رد می‌شود. منتظر می‌مانم. قرار است کنار باجه فروش بلیت ایستاده و کوله‌پشتی‌ام را یک وری روی دوشم انداخته باشم. چیز دیگری به ذهنم نرسیده بود آن‌وقت که تلفنی با نازی حرف زده بودم؛ نازی که نمی‌دانم اسم واقعی‌اش چیست و شماره‌اش را از یکی از دوستان مددکار گرفته‌ام، 36 ساله است. نمی‌دانم اهل کجاست. اهمیتی هم ندارد. تنها اطلاعاتی که از نازی دارم همین است و اینکه خانه‌اش احتمالاً حوالی ایستگاه سعدی است. نازی سر می‌رسد. شال آبی فیروزه‌ای سرش کرده و مانتوی طوسی راه راه پوشیده؛ همانجور که گفته بود. با لبخند سراغم می‌آید. یک اسکناس هزاری دستش گرفته تا بلیت بخرد. می‌رود بازار. همراهش می‌شوم.

13 ساله بوده که شوهرش داده‌اند. می‌گوید: «اصلاً حالی‌ام نبود که شوهر چه هست! تا آمدم به خودم بیایم دیدم آینه و شمعدان آورده‌اند و تور سفید را انداخته‌اند روی کله‌ام. بچه بودم دیگر. کدام دختر بچه‌ای است که دوست نداشته باشد عروس شود؟ کفش سفید را پایم می‌کردم و توی اتاق رژه می‌رفتم. به خیالم همه‌اش همین است. نقل و تور و آینه و شمعدان. همه بیایند و قربان صدقه‌ام بروند که چه عروسی! چه عروسکی! عروسک‌ها را چیده بودم در اتاقم. یک اتاق داشتیم خانه مادر شوهر. پر عروسک بود اتاقم.»
ایستگاه امام خمینی(ره) شلوغ است. خیلی‌ها پیاده می‌شوند و خیلی‌ها سوار. نازی کیفش را توی بغلش سفت نگه داشته. «شوهرداری بلد نبودم زیاد. اول خرجمان یکی بود با مادر شوهرم. هرچه درست می‌کردند همه با هم می‌خوردیم. یک روز گفتند خرجتان را سوا کنید. همان وقت‌ها بود که شوهرم تازه مواد را شروع کرده بود، با دوست‌هایش. غذا درست کردنم زیاد خوب نبود. غذا را می‌سوزاندم یا برنج را شفته می‌گذاشتم توی سفره. شوهرم کتکم می‌زد و غذا را پرت می‌کرد از پنجره بیرون. زیاد کتک می‌خوردم، سر هر چیز. وقتی خمار بود، بیشتر. دوست‌هایش را می‌آورد خانه. می‌نشستند به کشیدن. آن موقع 18 سالم بود. بچه نداشتم. آخر سر هم نفهمیدم بالاخره مشکل از کی بود ولی تا سه سال بعدش که جدا شدم، خبری نشد که نشد. شاید بچه که می‌آمد، شوهرم ترک می‌کرد. با یک چمدان از خانه‌اش درآمدم. پرتم کرد بیرون چون مادرش بهم تهمت زده بود که با مردها ارتباط دارم. اصلاً اینجور نبود. دوست‌های عوضی‌اش همه نظرناپاک بودن اما من...»
چشم‌های نازی یک‌باره حالت غمگینی به خود می‌گیرد. تا آن وقت تلاش می‌کرد خودش را به اصطلاح شاد و شنگول نشان دهد. یکباره اما پرت می‌شود به گذشته: «بعد از طلاق دو بار صیغه شدم. جفتشان زن و بچه داشتند. خانه پدرم نانخور اضافی نمی‌خواستند. گفتند یا برگرد خانه شوهر یا دوباره شوهر کن. شوهر صیغه‌ای هم شوهر است دیگر! فقط موقت. یکی‌شان زنش فهمید و قشقرق راه‌انداخت. آن یکی مدت صیغه که تمام شد، تمدید نکرد. گفتم این بار فقط ازدواج دائم. یک مورد هم پیدا شد. ازدواج کردم. این یکی هم معتاد از آب درآمد. اما فرقش با اولی این بود که هیچ تعصبی نداشت که زنش با مردها ارتباط داشته باشد. اوایل برایم سخت بود. نمی‌توانستم باور کنم. گریه‌ها کردم. چاره‌ای نداشتم. کم کم عادت کردم. دیگر برایم مهم نبود. یکی بهم گفت چرا این کار را می‌کنی؟ طلاق بگیر و برای خودت کار کن تا مجبور نشوی خرج مواد این لندهور را بدهی. همین کار را کردم.»
قطار ایستگاه 15 خرداد می‌ایستد. نازی پیاده می‌شود. از پنجره نگاهش می‌کنم. انتظار دارم برگردد و مثلاً برایم دست تکان دهد. شال فیروزه‌ای بین جمعیت گم می‌شود.
ساعت 10 صبح - مرکز مشاوره
کسانی که اینجا می‌آیند یک وجه مشترک دارند. بیشترشان زنان و دختران آسیب‌دیده هستند؛ همان‌هایی که نام «خیابانی» را یدک می‌کشند. معصومه کمکشان می‌کند. مددکار است.
اینجا یک اتاق دارد برای مشاوره. شاخه آسیب‌های اجتماعی - زنان خیابانی که حالا خیلی هایشان دوست شده‌اند با معصومه. یکی‌شان نازی است که دو هفته‌ای است شماره موبایل قبلی‌اش را کنار گذاشته و حالا یک شماره جدید دارد؛ همان شماره‌ای که با آن تماس گرفته بودم.
معصومه می‌گوید:« این‌ها بیشترشان خانواده‌های نابسامان دارند. پدر و مادر معتاد یا بزهکار. خیلی هایشان 14، 15 سالگی از خانه فرار کرده‌اند. بعضی‌ها از خانه پدر و بعضی‌ها از خانه شوهر. شوهرهای معتاد و بیکار که بعضی وقت‌ها زن‌هایشان را مجبور به تن‌فروشی کرده‌اند؛ مثل نازی. حالا قرار است در یک کارگاه خیاطی کار کند. خودش راضی است. می‌گوید خسته شده‌ام. بعضی‌هایشان اما اینجوری نیستند. به این کار عادت کرده‌اند. خرج بچه‌هایشان را با پولش می‌دهند. خیلی غم‌انگیز است.»
او ادامه می‌دهد: «ما اینجا قرار نیست به جهت قانونی با این زن‌ها برخورد کنیم. هدفمان کاهش آسیب است. بهشان آموزش می‌دهیم که چطور مراقب خودشان باشند. هرکس را هم که بخواهد، به زندگی عادی برگردد تا جایی که می‌توانیم کمکش می‌کنیم. کمک مالی از دستمان برنمی‌آید. باید برایشان جلسه‌های مشاوره بگذاریم. اگر شد، برایشان کار پیدا کنیم، چون این‌ها به خاطر نیاز مالی به این کار تن می‌دهند. البته مواردی هم هست که فرد، دوست دارد چنین روابطی داشته باشد و حتی به لحاظ مالی هم آنچنان محتاج نیست. این هم نوعی مشکل روانی است که باید با تراپی و جلسه‌های متعدد روی آن کار شود. به هرحال ما هرکاری از دستمان برمی‌آید می‌کنیم تا این آسیب اجتماعی به حداقل برسد اما مسأله این است که تا این مسأله به صورت ریشه‌ای درمان نشود، نمی‌توان به بهبود وضعیت امید داشت.»
معصومه به یکی از مددجویان اشاره می‌کند که 24 ساله است و تا به حال سه بار خودکشی ناموفق داشته. می‌گوید در کودکی مورد سوء‌استفاده جنسی قرار گرفته و وقتی 16 سالش بوده با پسر مورد علاقه‌اش فرار کرده تا مثلاً با او ازدواج کند. پسر هم او را در یکی از شهرهای مرزی رها کرده و دنبال کارش رفته. بقیه‌اش هم که دیگر معلوم است. آوارگی و تن‌فروشی.
معصومه صدایش را پایین می‌آورد و می‌گوید: «دختر بیچاره ایدز دارد.» نفسم می‌گیرد. تلاش می‌کنم چهره دختر را در ذهنم مجسم ‌کنم. هیچ تصویری ندارم. به جایش دوباره چهره نازی می‌آید جلوی چشمم، با شال فیروزه‌ای.

راهپیمایی سیزده آبان؛ کارشکنی عناصر فتنه


جهان نیوز: برخی عناصر حامی فتنه در آموزش و پرورش در تلاشند تا مانع از همکاری این وزارتخانه برای برگزاری باشکوه راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان شوند.
در حالی که هر ساله راهپیمایی با شکوه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در ۱۳ آبان با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه دانش آموزان و دانشجویان با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل برگزار می شود شنیده های خبرنگار جهان حاکی از تلاش برخی نفوذی های حامی فتنه در وزارت آموزش و پرورش برای متقاعد کردن مسئولان این وزارتخانه جهت ممانعت از حضور دانش آموزان در این راهپیمایی است.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که طی دو سال گذشته، آمریکا به عنوان مصداق کامل استکبار، بر خلاف همه تعهداتش در توافقهای ژنو و لوزان، اقدام به تحریم مجدد ایران در برخی از حوزه های تجاری و اقتصادی نموده است.

از سویی رهبر انقلاب در دیدار ماه رمضان دانشجویان، در پاسخ به این سؤال که "وضعیت چه می شود" فرمودند: "مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل پذیر نیست و امروز امریکا کامل ترین مصداق استکبار است. به مسئولین مذاکره کننده نیز گفته ایم که فقط در موضوع هسته ای حق دارید مذاکره کنید و با اینکه طرف امریکایی گاهی مسائل منطقه، از جمله سوریه و یمن را پیش می کشد، مسئولین ما می گویند در این مسائل مذاکره نمی کنیم."

برنامه برادران قاچاقچی (سپاه) برای انتخابات


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نگرانی این است که جریان‌هایی که در دوران هشت ساله احمدی‌نژاد به پول‌های کثیف دست پیدا کردند و ارقام چند هزار میلیاردی به جیب زدند، وارد عرصه انتخابات شوند.

مرتضی الویری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، نسبت به حضور مفسدان اقتصادی مرتبط با دولت گذشته در انتخابات هشدار داد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب درباره بازگشت به نخست وزیری گفت: مسائل زیادی در قانون اساسی است که باید بررسی شود و بدون تردید قانون اساسی که چهار دهه قبل و با توجه به تجربه محدود ما در حکومت‌داری تدوین شده است، نیاز به بازنگری دارد و اگر روزی این پرونده باز شود؛ حرف‌های زیادی محل مطرح شدن پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تا آن زمان باید سعی شود از ظرفیت‌های قانون اساسی فعلی استفاده شود، گفت: اگر از همین ظرفیت‌ها درست استفاده شود، بسیاری از مشکلات ما حل و فصل خواهد شد از جمله درباره فصل سوم قانون اساسی که درباره آزادی احزاب و آزادی مطبوعات و مسائل مشابه صحبت شده است.
شهردار پیشین تهران با اشاره به اصل بیست و شش قانون اساسی گفت: در این اصل قانون اساسی آمده است: احزاب‏، جمعیت‏‌ها، انجمن‏‌های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمن‌های‏ اسلامی‏ یا اقلیت‌های‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهوری اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچکس‏ را نمی‏‌توان‏ از حضور در آنها منع کرد یا به‏ حضور در یکی‏ از آنها مجبور ساخت‏ و بسیاری معتقدند احزاب برای شروع فعالیت نیازی به کسب مجوز ندارند و این اصل قانون اساسی اجازه فعالیت را به آنها داده است.
وی افزود: در دنیا به ندرت افرادی را می‌بینید که به صورت فردی وارد انتخابات شوند و این احزاب فراگیر هستند که نامزدها را شناسایی می‌کنند و براساس امکانات مالی که حزب در اختیار آن افراد قرار داده است، این نامزدها به معرفی خود خواهند پرداخت.
الویری ادامه داد: در سیستمی که احزاب سرکوب می‌شوند پول و ثروت حرف اول را می‌زند و این تبری بر درخت دموکراسی است.
این فعال سیاسی گفت: نگرانی بالاتر این است که جریان‌هایی که در دوران هشت ساله احمدی‌نژاد به پول‌های کثیف دست پیدا کردند و ارقام چند هزار میلیاردی به جیب زدند، وارد عرصه انتخابات شوند.
الویری؛ نبود قانون شفاف برای کنترل هزینه‌های انتخابات را یکی از اشکالات نظام انتخاباتی ایران معرفی کرد و گفت: البته قانون برای ابعاد پوستر صحبت کرده است اما برای حجم و تعداد پوسترها هیچ صحبتی به میان نیاورده است و اگر فردی به کل مردم حوزه انتخابیه هدیه دهد، قانون هیچ اشکالی به کار او نمی‌گیرد در صورتی که از نظر منطقی می‌توان این رفتارها را تطمیع رای‌دهندگان به‌شمار آورد.

شهردار پیشین تهران افزود: البته شورای نگهبان در مواردی که خرید رای به صورت مستقیم صورت گرفته( مثلا سی هزار تومان بگیر برو به فلانی رای بده) دخالت کرده و انتخابات را باطل کرده است. اما در بسیاری موارد خرید رای به صورت مستقیم نیست و با نمک‌گیر کردن رای دهندگان این کار صورت گرفته است. مثلا اعتبار خشکسالی را حدود یک سال پس از تصویب مجلس یک هفته مانده به انتخابات در روستاها توزیع کردند و گفتند این هدیه فلانی به شما مردم است.

حمله باند شریعتمداری به کابینه میلیاردرها


صراط نیوز (باند حسین شریعتمداری): اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مراسم گرامیداشت روز آمار در دانشگاه تربیت مدرس گفت: "ما با رگ و پوست خود مشکلات جامعه را احساس می کنیم. برخی که از زندگی مردم خبر ندارند، دنبال ادامه مسیر قبلی بودند زیرا خود آنها مشکل نداشتند اما ما مشکلات جامعه را درک می کنیم و امیدواریم با کمک نخبگان کشور بتوانیم بر این مشکلات غلبه کنیم."
اظهارات جهانگیری در مورد "احساس کردن مشکلات" مردم در حالی است که ثروت فزاینده شماری از وزرای کابینه روحانی، بارها خبرساز شده است. حضور همزمان برخی وزرا در هیات مدیره های شرکت های متعدد، بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود.
به طور مشخص از وزیر صنعت به عنوان یکی از این وزرا یاد می شود. همچنین محمد نهاوندیان تا ماه ها پس از حضور در سمت ریاست دفتر روحانی، حاضر به کنار کشیدن از ریاست اتاق بازرگانی نشده بود.

گفتنی است ثروت هیچ یک از اعضای کابینه روحانی تا کنون به طور رسمی اعلام نشده است. اخیرا بخش هایی از طرح اعلام دارایی های مسئولان در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد که عملا اعلام ثروت مسئولان را موضوعی محرمانه قلمداد می کرد!

قطع برق 28 مرکز حساس، شنبه در تهران


معاون بهره برداری و دیسپاچینگ برق تهران بزرگ گفت: در هفته پدافند غیرعامل، شنبه رزمایشی برای سنجش میزان آمادگی سازمان های حساس و امنیتی تهران برگزار و برق مراکز حساس در 28 نقطه تهران قطع می شود.
خبرگزاری تسنیم: کامبیز ناظریان معاون بهره برداری و دیسپاچینگ برق تهران بزرگ گفت: بنا به دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل همه مراکز حساس باید به دیزل ژنراتور مجهز باشد تا اگر مشکلی برای تامین برق این مراکز پیش آمد بتواند تا یک هفته برق مورد نیاز خود را تامین کند.
وی افزود : برای سنجش میزان آمادگی این مراکز حساس شنبه آینده رزمایش پدافند غیرعامل برگزار و میزان عملکرد دیزل ژنراتورهای مراکز حیاتی و حساس تهران بزرگ از طریق قطع برق در این مراکز آزمایش می شود.
ناظریان تاکید کرد : با انجام این رزمایش نقص ها، شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی خواهد شد .
وی افزود : در این رزمایش هیچ گونه خاموشی در بخش عمومی ومسکونی نخواهیم داشت و اجرای رزمایش صرفا به سازمان های حساس شهر تهران مربوط می شود.
ناظریان با اشاره به اینکه 28 نقطه تهران برای اجرای رزمایش مشخص شده است، افزود : ممکن است این تعداد افزایش یابد حتی سازمان صداوسیما نیز یکی از این مراکز باشد.
اجرای طرح شامل مشترکان عمومی و خانگی نمی شود
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ نیز در این زمینه گفت : این رزمایش سالانه یکبار انجام می شود و امسال نیز در شهر تهران در شرکت توزیع نواحی استان تهران برگزار خواهد شد.
سید محمد هاشمی گفت : با انجام این رزمایش میزان آمادگی سازمانهای حساس مشخص خواهد شد تا بتواند برق مورد نیاز خود را از طریق دیزل ژنراتور تامین کند و اگر این کار انجام نشود به وزارتخانه متبوع اطلاع می دهیم.
وی نیز تاکید کرد : خاموشی ها شامل مشترکان عمومی و خانگی نمی شود و ممکن است تعداد انگشت شماری از خانه های مسکونی که در مسیر طرح قرار دارد دچار خاموشی شود اما عمده اجرای این طرح برای سازمانهای دولتی و خصوصی خواهد بود.

هاشمی با اشاره به اینکه هر ساختمانی که بیش از 4 طبقه ساخته می شود و دارای آسانسور است به تجهیزات تامین برق اضطراری نیاز دارد ، گفت : داروخانه ها و هر جایی که مواد فاسد شدنی و حتی ساختمانهای مسکونی بیش از 4 طبقه باید برای تهیه دیزل ژنراتور و برق اضطراری اقدام کند تا در شرایط لزوم برق ساختمان تامین شود.