October 18, 2015

برای تبدیل انسان به برده کافیست احترام به خود را در او بکشید.

ملتی که مرگ را حق خود دانست می میرد

هیچ فاجعه ای بدتر از عادت به بی اعتنایی به رنج انسان ها نیست.

با دورد به دوستان خوب و مهربانم، اگر ایرانی اصیل هستید، این برای شماها بنگارش امده!!!!!

محرم، مدل ۹۴: چالش حجاب و حکومت

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران و رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران اعلام کرده‌اند که آنچه به عنوان «آرایش ملایم ویژه ماه محرم» یا «اصلاح ویژه محرم» از سوی برخی آرایشگران تبلیغ می‌شود،‌ غیرقانونی است و می‌تواند به توبیخ منجر شود.
زنان و محرم
آرایش مخصوص محرم چیزی است که در سال‌های اخیر در آرایشگاه‌های زنانه ایران تبلیغ شده است و البته در برخی از آرایشگاه‌های مردانه هم انجام می‌شود. «آرایش متناسب با عزاداری» و استفاده از لاک ناخن سیاه از شیوه‌هایی بوده که دختران جوان در ماه محرم به کار گرفته‌اند.
رسانه‌های داخل ایران با اعلام خبر ممنوع بودن این نوع آرایش‌ها این کار را «ترفند آرایشگران برای خروج از رکود فعالیت‌شان در ماه محرم» نامیده‌اند.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران، آرایش ویژه محرم و تبلیغات آن را به طور کلی ممنوع اعلام کرده است. افسرالملوک سایان گفته که برای آرایشگاه‌های زیرمجموعه اتحادیه پیامکی مبنی بر پیگرد قانونی این نوع تبلیغات ارسال و آگهی آن نیز در روزنامه‌ها درج شده است.
به گفته او بخشنامه‌ای هم درباره این موضوع و پیگردهای قانونی آن برای آرایشگاه‌ها ارسال شده است.
مصطفی آگاهی، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه هم تاکید کرده که آنچه به عنوان آرایش یا مدل موی ویژه محرم در جامعه رایج شده، توهین به مذهب است و با آن مقابله خواهد شد. بنا بر اعلام او، آرایشگاه‌ها به‌ هیچ عنوان اجازه انجام تبلیغات در این زمینه را ندارند و به محض اطلاع از این موضوع آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد.
او گفته که به زودی در این خصوص اطلاع‌رسانی ویژه می‌شود و مصادیق آن در سایت اتحادیه درج خواهد شد.
در اولین روز ماه محرم پیامک اطلاع‌رسانی درباره پیگرد قانونی این کار برای اعضا ارسال شده است، هرچند برخی از آرایشگاه‌داران گفته‌اند که آگهی و پیامکی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

محرم علیه تفکیک جنسیتی

با وجود این اخبار مراسم سال‌هاست که دهه محرم برای عده‌ای از جوانان ایرانی بهانه برای برگزاری کارناوال های شبانه شده است و آنها با پوشش و آرایشی در خیابان‌ها حاضر می‌شوند که مورد پسند حکومت و گروه‌های مذهبی جامعه نیست.
دختران-آرایش‌کرده-محرم
حضور زنان و دختران با موهای بلوند و رنگ کرده و در لباس مشکی یکی از مهم‌ترین عوامل حساسیت گروه‌های مذهبی و حکومت است که از آن به عنوان حرمت شکنی یاد می‌کنند. این زنان و دختران علاوه بر اینکه از نظر ظاهری با معیارهای مورد نظر حکومت تطابق ندارند، عرف حضور زنان در ساعت‌های پایانی شب در خیابان را در هم می‌شکنند. همچنین شکل‌گیری روابط و آشنایی‌ با جنس مخالف، موضوع دیگری است که واکنش حکومت و گروه‌های مذهبی را بر می‌انگیزد. در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی امکانی فراهم گرده‌اند تا جوانان ایرانی از طریق آن با هم قرار بگذارند یا با استفاده از سایت «نذری‌یاب آنلاین» دنبال مکان‌های جذاب برگزاری این مراسم بگردند.
تفکیک جنسیتی مورد نظر حکومت و آنچه که سال‌ها در مراسم مذهبی در ایران مرسوم بود، اکنون دیگر در ایران ممکن نیست. جوانان در شب‌های محرم حضور مختلط دارند و به برخی از مراسم رنگ دیگری داده‌اند.
پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی، سال قبل در این زمینه نوشته بود: «سوءاستفاده بعضی افراد و حتی جریانات مسأله‌دار و معاند، موضوعی است که به‌عینه می‌توان در شب شام غریبان در نقاط مختلف تهران مشاهده کرد و یقیناً نمی‌توان این موضوع را مشمول بی‌توجهی کرده و آثار زیانبارش را نادیده گرفت.»
پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی همچنین نوشته بود: «گاهی دیده می‌شود که برخی افراد با رفتارهایی که هیچ رنگ و بویی از حزن و عزاداری ندارد، شمعی روشن می‌کنند و شاد و خندان سوار خودروها می‌شوند و بنای تفرج در شهر را می‌گذارند؛ تفرجی که گاه با گروهی از خودروها انجام می‌شود.»
اما خودآرایی ویژه محرم تنها خاص زنان نیست. مردان هم با مدل‌های جدید مو و لباس‌های مخصوص مثل تی‌شرت‌های مخصوص ماه محرم در این روزها به خیابان می‌آیند. در سایت‌های مختلف برای خرید و سفارش این نوع تی‌شرت‌ها تبلیغ می‌شود.
تیشرت محرم
حضور در سالن‌های بدن‌سازی به نیت آماده شدن برای این روزها که زنان بیشتری تماشاگر مردان حاضر در هیات‌های مذهبی هستند و تزیینات ویژه ماشین‌ها و نوشتن شعارهای خاص روی آنها همراه با پخش موسیقی‌ و نوحه‌های خاص، تنها بخشی از تدارکاتی است که مردان جوان برای این ایام فراهم می‌کنند.

روش‌های غلبه بر درد، بدون استفاده از دارو

تصور کنید در حال کوهنوردی با گروهی از دوستانتان هستید که ناگهان سنگی زیر پایتان می‌لغزد. شما به زمین می‌افتید و درد شدیدی در زانوی پایتان احساس می‌کنید. دردی که احتمالاً در طول روز و حتی روزهای بعد نیز همراهتان خواهد بود. در شرایط معمول و اگر آسیب خاصی ندیده باشید و بدنتان از آمادگی فیزیکی مناسبی برخوردار باشد این درد پس از گذشت چند روز و نهایتاً با مصرف چند قرص مسکن از بین خواهد رفت و شما نیز آن را به فراموشی خواهید سپرد.
Pain Managment
اما اگر چندان خوش‌شانس نباشید ممکن است درد زانوهایتان همچنان ادامه پیدا کند و هفته‌ها، ماه‌ها و حتی تا پایان عمر شما را آزار دهد. در چنین حالتی است که درد شما مزمن تلقی می‌شود و درمان آن نیاز به توجهی فراتر از مصرف گاه و بی‌گاه قرص‌های مسکن خواهد داشت.

علل شایع بروز دردهای مزمن

شایع‌ترین دردهای مزمن به صورت سردرد، درد مفاصل، دردهای ناشی از آسیب‌های فیزیکی و کمردردها بروز می‌کنند. سایر دردهای مزمن نیز شامل درد سینوس‌ها، دردهای عصبی، و دردهایی است که بخش‌هایی مشخص از بدن از جمله گردن، شانه‌ها و لگن را درگیر می‌کنند. اگرچه درد می‌تواند ناشی از آسیب جسمانی و یا بر اثر بروز عفونت میکروبی در ناحیه‌ای از بدن باشد اما یکی از مشکلات اصلی در ارزیابی دردهای مزمن این است که در بسیاری از موارد هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای بروز و تداوم آنها پیدا نمی‌شود. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که در ۸۵درصد موارد بروز کمردرد، پزشکان هیچ‌گاه موفق به یافتن منشأ اصلی درد نمی‌شوند.
درد، زمانی مزمن می‌شود که اختلالی در سیستم عصبی مرکزی انسان ایجاد شود. در زمان بروز دردهای حاد، سیستم عصبی، پس از بهبود صدمه ایجاد شده، ارسال سیگنال‌های درد به نخاع و مغز را متوقف می‌کند. اما اگر این سیگنال‌ها، پس از ترمیم آسیب همچنان منتقل شوند درد مزمن می‌شود.
مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که مغز افراد دچار دردهای مزمن، از لحاظ ساختاری نیز تفاوت‌هایی با سایر افراد پیدا می‌کند. به این صورت که درد، در گذر زمان سلول‌های عصبی یا همان نورون‌ها را در بخش بافت خاکستری مغز دچار فشردگی می‌کند.
به عنوان مثال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern University) ایالات متحده انجام شد نشان می‌داد بافت خاکستری مغز افرادی که به مدت بیش از یک سال از کمردرد مزمن رنج می‌برند در برخی از نقاط تا ۱۱ درصد نسبت به سایر افراد دچار کاهش شده بود.
این تقلیل بافت خاکستری می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در روند فکر کردن، حرکت، خوابیدن و بروز احساسات و عواطف شود. بخش‌هایی از مغز که در هنگام بروز افسردگی و اضطراب درگیر می‌شوند دقیقاً همان‌هایی هستند که با بروز دردهای مزمن در ارتباطند. شاید به همین دلیل است که احتمال بروز افسردگی در افراد دچار دردهای مزمن افزایش می‌یابد و در هنگان بروز اضطراب و استرس، احساس درد شدیدتر می‌شود.

چگونه بر دردهای مزمن غلبه کنیم؟

با توجه به شرایط متنوع و گاه ویژه‌ای که منجر به بروز دردهای مزمن می‌شوند چگونگی مقابله با آن‌ها نیز متفاوت است. با این‌حال باید در نظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع می‌توان راه مقابله با درد را یافته و به صورت کامل آن را از میان برداشت.
اول از همه باید بدانید که دارو به مفهوم عام تنها می‌تواند یک یار کمکی در مبارزه با درد باشد. به عنوان مثال اگر در میانه فعالیت فکری، ناگهان سردرد به سراغتان آمد و شما را از ادامه کارتان باز داشت، استفاده از یک قرص سردرد مثل استامینوفن یا ایبوبروفن می‌تواند راه حل خوبی برای مشکل باشد.
باید در نظر داشته باشید که که تنها در مواقع لزوم و با کمترین میزان یا دوزی که منجر به کاهش درد می‌شود از داروهای ضد درد بهره بگیرید. اگرچه داروهای ضد درد از نوع بدون نسخه، در ظاهر بی‌خطر به نظر می‌رسند اما مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد خطراتی برای سلامت بخش‌های مختلف بدن از جمله کبد، قلب و کلیه شود.
هر چه بیشتر دارو مصرف کنید آستانه پاسخگویی بدن در برابر آن بالا رفته و برای تسکین نیاز به مقدار بیشتری دارو خواهید داشت. این مشکل در مورد ضد دردهای حاوی مرفین چه در غالب دارو و چه در شکل مواد مخدر بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.
گذشته از داروها، روش‌های دیگری نیز برای مقابله با دردهای مزمن وجود دارند. سابقه استفاده از برخی از این روش‌ها به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد و برخی دیگر مربوط به سال‌های اخیر و عصر تکنولوژی هستند. با توجه به بی‌خطر بودن اغلب این روش‌ها، می‌توانید با آزمایش هر کدام از آن‌ها به روش مفید و مؤثر برای تسکین دردهای مزمن خود دست پیدا کنید.

طب سوزنی

تئوری‌های مختلف، در مورد سابقه استفاده از طب سوزنی در چین اختلاف نظر دارند اما آنچه مسلم است این است که چینی‌ها از بیش از ۲۰۰۰ سال قبل، از این روش برای مقابله با درد استفاده می‌کردند.
acupuncture
در این روش، سوزن‌های بسیار ریزی در نقاط مختلفی از پوست توسط متخصص وارد می‌شوند. چگونگی ورود و مکان ویژه سوزن‌ها نیز بر اساس حرکت سیستم مریدیان که به باور چینی‌های باستان شاهراه انرژی درونی بدن است انتخاب می‌شود.
جدا از این تفسیر باستانی، طب جدید نیز موفق شده دلیلی علمی برای تأثیر طب سوزنی در کاهش درد پیدا کند. مطالعه منتشرشده در وبسایت علوم عصبی Nature نشان‌دهنده این است که اگر سوزن‌های به‌کار گرفته‌شده به‌صورت دقیق و در مکان‌های صحیحی از پوست وارد شوند بر فعالیت اسید آمینه آدنوزین که کاهش‌دهنده درد است تأثیر مثبت می‌گذارند. مجموعه این یافته‌ها منجر به این شده که سازمان جهانی بهداشت نیز اثر کاهش‌دهنده درد را به عنوان یکی از ویژگی‌های طب سوزنی تأیید کند.

بیوفیدبک

بیوفیدبک، روش دیگری است که به فرد این امکان را می‌دهد تا به صورت آگاهانه بر مکانیسم‌های غیرارادی بدن خود از جمله ضربان قلب، فشار خون، نبض و انقباضات عضلانی تأثیر بگذارد.
Biofeedback Pain managemnet
ایده اصلی بیوفیدبک بر این مبنی است که اگر انسان بر عملکرد بخش‌های مختلف بدن خود و رابطه آن‌ها با ایجاد درد آگاه شود، می‌تواند آن‌ها را در راستای کاهش یا از بین بردن درد تنظیم کند. این موضوع ممکن است در ابتدا عجیب و حتی تخیلی و غیر علمی به نظر برسد، اما زمانی که با مکانیسم اجرای جلسات بیوفیدبک آشنا شوید این ابهام تا حد زیادی برطرف می‌شود.
در جریان یک جلسه بیوفیدبک، فرد ابتدا پوششی که دارای سنسورها یا گیرنده‌های ویژه‌ای است بر تن می‌کند. از طریق این گیرنده‌ها اطلاعات مربوط به عملکرد سیستم‌های حیاتی بدن از جمله نبض، ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن، فعالیت دستگاه گوارش و انقباضات عضلانی ثبت شده و سپس از طریق یک صفحه نمایش تصویری و آلارم‌های صوتی در اختیار خود فرد قرار می‌گیرد.
در طی جلسات مختلف و با کمک متخصص مربوطه، ذهن فرد یاد می‌گیرد که چگونه بتواند بر سیستم‌های بیولوژیک درون بدن تأثیر گذاشته و درد را کاهش دهد. برای مشاهده بخش کوتاهی از یک جلسه ساده بیوفیدبک اینجا را ببینید.

آروماتراپی

آروماتراپی یا عطردرمانی، یکی دیگر از روش‌های غیر دارویی است که می‌تواند در کاهش درهای مزمن تأثیر داشته باشد.
سابقه استفاده از این روش نیز همچون طب سوزنی به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد و در کشورهایی همچون مصر، یونان، چین و روم باستان کاربرد داشته است. در عصر جدید نیز از اوایل قرن بیستم مطالعه‌های مختلفی بر روی روغن‌های ضروری (محلول‌های رقیق‌شده مشتق از گیاهان خاص) و تأثیر آن‌ها بر وضعیت‌های مختلف پزشکی از جمله درد انجام شد. تئوری‌های مختلفی در زمینه چگونگی تأثیر اسانس گیاهان در کاهش درد وجود دارد. یکی از این تئوری‌ها بیانگر این نکته است که این بوهای ویژه با تحریک بخشی از مغز موسوم به سیستم لیمبیک منجر به کاهش درد می‌شوند.

ماساژدرمانی

ماساژدرمانی روشی است که احتمالاً همه ما در مقطعی از زندگی برای ایجاد آرامش و رفع خستگی یا کوفتگی عضلانی آن را به کار گرفته‌ایم. اما ماساژ جدا از احساس خوبی که به شما می‌دهد می‌تواند در کاهش دردهای مزمن از جمله کمردرد، درد آرتروز، سردردهای تنشی و درد گردن نیز مؤثر باشد.
Man on a Massage
Man on a Massage
ماساژ سبب ایجاد فشار بر روی بافت نرم شده و بر ماهیچه‌ها، جریان خون، سیستم لنفاوی و دستگاه عصبی تأثیر می‌گذارد. ضمن اینکه از یک طرف با افزایش ترشح هورمون‌های اندورفین یعنی ضد درد داخلی بدن و سروتونین یا همان هورمون سرخوشی و از طرف دیگر با کاهش ترشح هورمون‌های فاز استرس سبب کاهش درد می‌شود. علاوه بر این، ماساژدرمانی در سطح مولکولی نیز بر ژن‌های ایجادکننده تورم و التهاب تأثیر گذاشته و با کاهش فعالیت این ژن‌ها، دردهای ناشی از التهاب را کاهش می‌دهد.

روش‌های ذهنی مقابله با درد

اگرچه تمامی روند ایجاد درد و احساس آن در مغز انسان نمی‌گذرد اما می‌توان گفت که روند ادراک درد از مغز آغاز می‌شود و به همین دلیل است که تکنیک‌های متمرکز بر روان از جمله مراقبه، هیپنوتراپی، شناخت درمانی و برخی از انواع یوگا و مدیتیشن می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در کاهش درد داشته باشند. در این میان هر فرد با توجه به سوابق، تجارب و باورهای خود می‌تواند از این روش‌ها استفاده کند. نکته مهم برای بهره‌مند شدن از فواید هر کدام از این روش‌ها این است که به کاربردی بودن آن باور داشته باشید. چون هرگونه باور ذهنی مبتنی بر عدم موفقیت در مبارزه با درد، منجر به شدت یافتن درد می‌شود و حتی اثر داروهای مسکن را نیز کاهش می‌دهد. در نقطه مقابل اگر فقط باور داشته باشید که می‌توانید بر دردتان غلبه کنید احساس بهتر و درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

مصادره زمین های کشاورزی یک شهروند بهائی در سمنان


خبرگزاری هرانا – پنجاه هکتار از زمینهای کشاورزی یک شهروند ۶۵ ساله بهائی اهل سمنان پس از رای دادگاه توسط افرادی از وزارت جهاد کشاورزی و دادستانی سمنان مصادره و از ایشان گرفته شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج شنبه هفته گذشته ۵۰ هکتار از زمینهای کشاورزی و دامداری ضیاء الله متعارفی، شهروند بهائی ۶۵ ساله سمنانی که از سال ۶۱ در این منطقه در حال کار است به حکم دادگاه سمنان و با حضور نیروهایی از وزارت جهاد کشاورزی، دادستانی و نهادهای امنیتی مصادره شد و برای او جمعا ۳۵۵۲ متر مربع باقی ماند که آنهم به گفته خود او و با توجه به پراکندگی زمینها قابل کار و استفاده به صورت کامل نیست.
بنا به همین گزارش و به گفته ضیاء الله متعارفی این زمین ها در سال ۷۸ بطور کامل خریداری شده و با پرداخت هزینه برای عرصه و اعیان آنها مقرر شده بود که سند این زمین ها صادر شود. متعارفی می گوید که به او گفته اند که پس از وصول آخرین چک سند صادر می شود. اما پس از این رویداد و اخیرا به او گفته شده که ما دیگر این زمین ها را به شما نمی فروشیم. این در حالی است که قیمت این زمین ها قبلا در اقساط بطور کامل پرداخت شده است.
متعارفی در ادامه از ارجاع پرونده به شعبه ۳ دادگاه در سمنان سخن می گوید که این شعبه رای به ابطال سند او داده است. پس از آن پرونده به شعبه ۵ تجدیدنظر مستقر در استان سمنان ارجاع می شود. به گفته متعارفی قاضی دادگاه تجدیدنظر ابتدا رای دادگاه بدوی را نقض و حکم به نفع او صادر می کند. اما پس از چندی و با فشارها از نهادهایی خاص، همین قاضی اقرار به صدور رای اشتباه کرده و با نقض رای او پرونده به شعبه هم عرض ارجاع شد و در شعبه هم عرض رای به گرفتن زمینها از متعارفی صادر می شود.
متعارفی با اعلام اینکه زمین های مصادره شده قیمتی معادل ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان دارد می گوید که در این زمینها ۱۷ هزار اصله درخت از قبیل پسته، زیتون، کاج، انگور، انار و غیره وجود دارد که همگی به بار نشسته و آماده برداشت محصول است.
این کشاورز و شهروند بهائی می گوید که حتی به او فرصت چینش محصول و یا جمع کردن وسایل و زندگی خود و کارگرهایش از زمینهای مصادره شده را نداده اند.
متعارفی همچنین از ارجاع و نامه خود به دفتر علی یونسی، مشاور حسن روحانی می گوید و اعلام می کند که این نامه به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شده، اما کسانی در این وزارت خانه به افرادی که پیگیر مسئله بوده اند گفته اند که پرونده سیاسی است و کسی نباید دخالت کند.
این تولید کننده نمونه سال گذشته کشور با ذکر اینکه ایجاد اولین سیسم آبیاری تحت فشار استان سمنان و کاشت اولین درخت زیتون در استان از کارهایی است که او انجام داده از کسب بیش از چهار لوح تقدیر از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشاورزی و همچنین گرفتن یک تقدیرنامه از سازمان جهانی فائو سخن می گوید و تنها دغدغه خود را خدمت به مردم ایران دانسته و تنها نگرانی خود را در ارتباط با درخت های زمینی که خود کاشته این عنوان می کند که “می ترسم درختها را خشک کنند و از بین ببرند.”
گفتنی است متعارفی پیشتر نیز مشکلاتی در این زمینه داشته است. در ۸ بهمن ۱۳۸۸ جواز کسب مرکز دامپروری متعلق به آقای ضیاءالله متعارفی در سمنان توسط وزارت جهاد کشاورزی لغو شد و دلیل آن اتهاماتی عنوان شد که متعارفی در همان زمان به شدت آنها را تکذیب کرده است.

گزارشی از وضعیت یک زندانی گمنام؛ فرید آزموده در پنجمین سال حبس


خبرگزاری هرانا – فرید آزموده زندانی امنیتی است که در خرداد ماه ۱۳۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه نظامی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است، هم اینک در زندان رجایی شهر کرج در بی خبری رسانه ای نگهداری می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرید آزموده که قبل از بازداشت به عنوان افسر سپاه پاسداران مشغول به فعالیت بود و بعد از ظهرها در مغازه ای در ستارخان با راه اندازی یک مغازه به کار چاپ و تبلیغات می پرداخت، به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و چاپ آرم این سازمان بر روی تی شرت، متهم به جاسوسی و پس از آن از سوی دادگاه نظامی به پنج سال حبس در استان البرز محکوم شد. یک منبع مطلع گفته است که قریب به دوسال از دوران بازداشت موقت آقای آزموده در پرونده اش محاسبه نشده است
به گفته این منبع پس از بازداشت فرید آزموده و در حالی که به تازگی پدر شده بود، مامورین همه وسایل الکترونیکی، سی دی ها ، قاب عکس های شخصی ، مدارک شناسایی و بانکی او را با خودشان بردند.
وی مدت زیادی را در سلول های انفرادی سپری کرد و اتهام وی که در ابتدا ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق از طریق چاپ آرم این سازمان بر روی تی شرت و لباس و نگهداری ماهواره و تجهیزات ممنوع بود درطی مدت زمان رسیدگی به پرونده و بر پایه اعترافات اجباری به اتهام جاسوسی تبدیل شد.
در طول دوران بازجویی ، وی تهدید شده بود که اگر اتهاماتی را که به او دیکته شده، نپذیرد برای همیشه در آن سلول باقی خواهد ماند. بر پایه اعترافاتی که تحت فشار گرفته شده بود او را به مدت پنج سال زندان در تبعید به اتهام جاسوسی متهم کردند. او همچنین به خاطر داشتن ماهواره و تجهیزات غیر مجاز به یک میلیون تومان جریمه شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تایید شد.
قاضی پرونده فرید آزموده، در طول دو جلسه نخست رسیدگی به پرونده اش به محتویات پرونده نقص گرفت و از دادستان مدرک قابل قبول تری طلب کرد و در جلسه سوم دادگاهش به او گفتند مدرک جدیدی به پرونده اش افزوده شده ، و گویا او مابین جلسه اول دادگاه تا جلسه دومش به جرمش اعتراف کرده است این در حالی است که به گفته وی، پس از جلسه نخست دادگاه هرگز موفق نشده بود که بازجوی پرونده اش را ملاقات کند و اساسا در این دوره زمانی اعترافی در کار نبوده است.
وی در جریان رسیدگی به پرونده به وکیل تعیینی دسترسی نداشت و وکیل تسخیری وی به نام «محمد موحد» نیز از همان آغاز رسیدگی به پرونده گفته بود بر اساس محتویات پرونده، هیچ مدرکی بر علیه فرید آزموده وجود ندارد و او باید آزاد شود.
در سال ۱۳۸۸ او که یک افسرسپاه بود و در همچنین در یک مغازه کار، چاپ و تبلیغات انجام می داد ، یک ایمیل ناشناس دریافت می کند که از او درخواست می کنند آرم سازمان مجاهدین را روی تی شرتهای سفارشی چاپ کند او در پرونده اش گفته که هرگز این کار را انجام نداده است اما پس ازآن در سال ۱۳۸۹ بوده که از سوی حفاظت اطلاعات سپاه با او تماس می گیرند و چندین بار او را برای بازجویی احضار کرده و بعد از مدتی رها می کنند تا اینکه در سال ۱۳۹۰او را دوباره بازداشت کرده و پرونده اش را به جریان می اندازند.
فرید آزموده پس از پایان بازجویی و انفرادی های طولانی به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر منتقل شد و هم اکنون در بند ۱۲ زندان رجایی شهر در حال گذراندان دوران محکومیتش است.

نایب رئیس مجلس ایران: وضعیت اقتصادی کشور نگران‌کننده است

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، وضعیت اقتصادی ایران را به دلیل رکود موجود در آن به شدت نگران‌کننده خوانده است.

به گزارش بی بی سی باهنر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، گفته است اقتصاد ایران در حال حاضر از تورم فاصله گرفته اما وضعیت اقتصادی کشور از حیث وجود رکود، بحرانی است.
شماری از نمایندگان مجلس ایران هم در مصاحبه‌هایی شرایط اقتصادی کشور را نگران کننده خوانده و خواهان اقدام عملی دولت شده‌اند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چند روز پیش هشدار داده بود که اگرچه کشورش سال گذشته رشد اقتصادی داشته، هنوز احتمال بازگشت رکود وجود دارد.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است رشد اقتصادی کشور در سال آینده (۱۳۹۴) صفر خواهد بود.
باهنر گفته است دولت روحانی باید برنامه‌ای برای خروج از رکود داشته باشد.
روحانی در سخنرانی چند روز پیش خود گفته بود پایین آمدن قیمت نفت در بازارهای جهانی اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشته است.
دولت روحانی امیدوار است که با حل مناقشه هسته‌ای و لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران، وضعیت اقتصادی ایران به طرز قابل توجهی بهبود یابد.
چهار وزیر دولت او اخیرا در نامه‌ای هشدار دادند اگر "به صورت ضرب‌الاجل و بر اساس قواعد حاکم در شرایط بحران" درباره وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه کشور تصمیم‌گیری نکند، رکود فعلی به بحران تبدیل خواهد شد.
علی طیب‌نیا، وزیر وزیر اقتصاد ایران گفته است دولت ایران بسته جدیدی برای مقابله با رکود تهیه کرده که جزئیات آن به زودی توسط روحانی اعلام خواهد شد. 

نقش فرماندهان سپاه در انتخاب رهبر طرح "بیعت با جانشین رهبر" به واقعیت تبدیل خواهد شد؟


 
 
 
 
 

رهبر جمهوری اسلامی، اکنون سالهاست که از خیمه روحانیت به خیمه سپاه رفته است و تبعا انتخابات اسفند ماه دو مجلس شورا و خبرگان رهبری مستقیما متاثر از این مناسبات خواهد بود. بویژه که رهبر جمهوری اسلامی می کوشد فرزند خویش "مجتبی" را جانشین خود سازد. امری که همآنقدر با مخالفت روحانیت ارشد مذهبی و سیاسی همراه است که با موافقت فرماندهان سپاه که در این سالها با وی در ارتباط مستقیم بوده اند روبروست.
ما این رویداد کودتائی را محتمل می دانیم که رهبر جمهوری اسلامی سرانجام ترتیب یک نمایش نظامی- مذهبی را داده و سپاه در یک همایش و یا حتی یک رژه نمایشی با جانشین رهبر "مجتبی" بیعت کند و از مجلس خبرگان وقت نیز بخواهد که این بیعت را تائید کند. طبیعی است که برای گرفتن این تائید، کار از تهدید فراتر رفته و به گرفتن گریبان خبرگانی بیانجامد که مخالفت این برگماری نمایشی اند.
انتخابات مجلس خبرگان که در اسفند ماه برگزار می شود دارای اهمیتی است که در بالا به آن اشاره کردیم.
هدف رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه تابع کردن این مجلس با خواست های آینده خود و یا اگر نتوانستند چنین کنند، خنثی کردن این مجلس برای انتخاب رهبر جایگزین است.
سه نگرانی درباره مجلس خبرگان وجود دارد:
1- روحانیون اصلاح طلبی كه در ارتباط نزدیك با آیت الله خمینی بوده و همین نزدیكی به آنان اعتباری بیش از وزن حکومتی میدهد به این مجلس راه یابند.
2- روحانیون محافظه كار و راستگرائی كه ادعای مرجعیت دارند در این مجلس صاحب قدرت شوند.3-  حضور فردی نظیر هاشمی رفسنجانی با رای بالای مردم در این مجلس.

بنابراین، طبیعی است که رهبر تصمیم بگیرد و یا گرفته باشد، برای تائید جانشینی که او معرفی می کند مجلس خبرگان را از درون و بیرون تضعیف و تابع خود کند. از درون با حذف روحانیون اصلاح طلب و تضعیف روحانیت بزرگ سنتی و منزوی كردن هاشمی رفسنجانی و از بیرون با تبلیغات کمتر در باره انتخابات مجلس خبرگان، بی اهمیت جلوه دادن آن و دور کردن مردم از شرکت در این انتخابات.
با شکست سیاست نظامی- اتمی، ننگ کودتای 88 و فاجعه 8 ساله دولت احمدی نژاد و چپاولی که از مملکت در این دوران انجام شد، فرماندهان سپاه و بیت رهبری بیش از گذشته در پیوند حمایتی از یکدیگر قرار خواهند گرفت، زیرا این هر دو ارگان در همه این شکست ها نقش آفرین اصلی بوده اند.
آیا این پیوند می تواند منجر به دور زدن مجلس خبرگان و یک خیز کودتائی برای تعیین یک جانشین برای رهبر کنونی نظام بشود؟ این سئوالی است که باید به آن اندیشید و یکی از قوی ترین احتمالات همان است که در بالا به آن اشاره کردیم. یعنی نمایش بیعت سپاه با جانشین رهبر، پیش از در گذشت رهبر و یا حتی پس از درگذشت وی.
در دو دهه گذشته، میان رهبر نظام و نیروهای نظامی پیوندی برقرار بوده كه در گذشته میان شاه و ارتش برقرار بود. چفیه ای كه رهبر بر گردن می اندازد هم علامت وابستگی او به نیروهای نظامی و انتظامی و بسیجی است و هم علامت وابستگی همین نیروها به وی.
ما در تاریخ معاصر ایران و بویژه در دوران اولیه سلطنت محمدرضا شاه که مانند پدرش از دل ارتش بیرون نیآمده و مدارج نظامی را یک به یک از سربازی تا میرپنجی طی نکرده بود، شاهد این طی مسیر بوده ایم. در تمام عکس هائی که از شاه جوان، چه هنگام تحویل گرفتن سلطنت از پدرش در کنار اتومبیلی که او را به تبعید انگلیس خواسته می برد و چه در تمام طول سالهای قبل از 28 مرداد، بندرت عکسی از شاه جوان پیدا می شود که لباس نظامی به تن نداشته باشد. این حالت تا اواسط دهه 1340 نیز ادامه داشت. در تمام سالهای دهه 30 که دولت ها و پارلمان در کشاکش سیاسی مملکت بودند، شاه جوان یگانه فعالیتش حضور در رژه های نظامی، بازدید از پادگان های نظامی، دادن سردوشی نظامی، دیدن مانورهای نظامی و... بود و پیوندش را با ارتش مانند یک حزب سیاسی مسلح مستحکم می کرد. پس از کودتای 28 مرداد، با لباس شخصی، پس از فرار سه روزه، از رم به تهران بازگشت اما فورا لباس شخصی را از تن درآورده و دوباره لباس نظامی را به تن کرد. حتی در جریان انقلاب سفید و تقسیم زمین بین کشاورزان هم لباس نظامی را از تن در نیآورد. تنها دراواخر دهه 40 و 7 سال از دهه 50 که منجر به انقلاب و سقوط رژیم وی شد، او شیک ترین کت و شلوارهای دوخت معروف ترین خیاط های فرانسه را می پوشید و تنها در مانورها و بازدیدهای نظامی با لباس نظامی حضور می یافت!
هرگاه سران ارتش را به حضور می پذیرفت لباس نظامی به تن می کرد تا نشانه پیوندش با ارتش و فرماندهی عالی بر ارتش خدشه دار نشود. برای حضور در هر یک از نیروها لباس آن نیرو- دریائی، زمینی، هوائی- را می پوشید و برای حضور در جمع فرماندهان سه نیرو، لباس سراپا مدال و درجه هر سه نیرو را همراه با حمایل مخصوص فرماندهی کل قوا را به تن می کرد.
این همان مسیری است که آقای خامنه ای با انداختن چفیه نظامی به گردن، در سالهای رهبری اش طی کرده و اکنون که به انتخابات مهم مجلس خبرگان نزدیک می شویم، همین مناسبات با سپاه و حتی ارتش می خواهد نقش تعیین کننده ایفاء کند و از دل آن رهبر جانشین بیرون بیآید.بدین ترتیب است که دو انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان اسفند ماه با سرنوشت رهبری در آینده گره خورده و نه تنها خود باید چشم و گوش را باز کنیم، بلکه چشم و گوش مردم را نیز بیش از گذشته باز کنیم.

مراحل تولید "امام زاده" در 11 سال

گذاشتن یک خمره ی آب و یا آبسردکن سر راه مردم
 دوسال بعد، تبدیل آبسرد خمره آب به سقاخانه
سال سوم ، قرار دادن محلی در سقاخانه برای روشن کردن شمع
سال چهارم ، درست کردن یک سکو برای روشن کردن شمع ها
سال پنجم، تبدیل سکوی شمع روشن کردن به قبر در کنار سقاخانه
سال ششم، انداختن یک پارچه سبز روی قبر
سال هفتم، گذاشتن یک رحل قرآن به همراه جانماز و یک جلد قرآن روی پارچه ی سبز.
سال هشتم، مشهور کردن صاحب قبر به هر اسمی که در آن منطقه مناسب است.
سال نهم، درست کردن یک ضریح چوبی ساده و قراردادن آن روی قبر و تعبیه سوراخی در آن برای ریختن پول توسط اهالی و مسافران عبوری
سال دهم، درست کردن یک شجره نامه برای آن امامزاده توسط سازمان اوقاف و امور خیریه
سال یازدهم، درخواست بودجه از دولت جهت بازسازی و توسعه ی حرم مطهر حضرت که چند فلج و کور مادر زاد را شفا داده!

لقمه نانی، حتی در میان زباله ها تا سر بی شام زمین نگذارند!


در خبرها آمده که هزینه شام هیات های سینه زنی و مذهبی در دهه اول محرم حدود 81 میلیارد تومان است. کم و زیادش نه بر ما معلوم است و نه بر شما، اما شک نیست که هزینه شام و ناهار و سینه زنی هیات ها سر به دهها میلیاردها تومان می زند. از آن شام، به کودکان کار، آنها که در خیابان ها سرگردانند و نه در دهه اول محرم که در طول سال معطل شام شبانه و ناهار روزانه اند هیچ نمی رسد. اگر می رسید اینچنین در زباله ها دنبال ته مانده غذاهای نذری نمی گشتند.

آخرین وضعیت صدها مسموم غذای نذری


کرمان- ایرنا- مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان آخرین اقدامات انجام شده درخصوص 242 مسموم غذای نذری در منطقه اندوهجرد بخش شهداد را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مهدی شفیعی گفت: یک مورد بیماری گوارشی با علائم دل درد، دل پیچه، تهوع و استفراغ از ساعت 6 عصر دیروز(پنجشنبه) در منطقه شهداد اعلام شد که با توجه به افزایش شمار مسمومیت ها، همان زمان احتمال طغیان بیماری منتقله از آب و غذا داده و در این رابطه کمیته بهداشت شهرستان کرمان فعال شد.
براساس این گزارش، دو نفر از کارشناسان این کمیته نیز در منطقه حضور پیدا کردند.
وی ادامه داد: بررسی ها در منطقه به دلیل افزایش تعداد مسمومان انجام شد و چون اکثر مراجعه کنندگان از یک غذای نذری استفاده کرده بودند، تشخیص داده شد که احتمال زیاد مسمومیت غذایی ناشی از مصرف این غذا باشد.
وی گفت: درمانگاه اندوهجرد و مرکز بهداشتی درمانی شهداد، بیماران را از شب گذشته پذیرش و کارهای درمانی آنها را انجام دادند.
به گفته وی، تا ساعت 15 امروز(جمعه) حدود 242 نفر به درمانگاه های اندوهجرد، شهداد و بیمارستان افضلی پور کرمان مراجعه کردند.
شفیعی افزود: از کل بیماران تعداد 62 نفر توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شدند.
وی گفت: از دیروز تاکنون 66 مسموم مراجعه کرده به بیمارستان افضلی پور شهر کرمان بستری و تعدادی نیز مرخص شدند و در حال حاضر 28 نفر بزرگسال و 9 کودک در این بیمارستان بستری هستند.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد اقدامات انجام شده این دانشگاه در رابطه با این بیماری گفت: دیشب، چهار آمبولانس به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شد.
وی افزود: همچنین تیم درمان متشکل از چهار نفر کارشناس پرستاری و تکنسین فوریت های پزشکی به همراه یک پزشک به منطقه اعزام شدند و درمان این بیماران را برعهده گرفتند.
شفیعی یادآورشد: صبح امروز که آمار مسمویت ها رو به افزایش گذاشت، علاوه بر تقویت تیم درمانگاه اندوهجرد، در بیمارستان افضلی پور نیز شرایط لازم برای پذیرش بیماران بیشتر فراهم شد.
وی ادامه داد: علاوه بر تیم های اعزامی، از معاونت درمان نیز یک تیم پرستاری برای کمک به همکاران در درمانگاه اندهجرد و دو تیم بهداشتی نیز برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شدند.
مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: همچنین نمونه های مواد غذایی که احتمالا مرتبط با مسمویتها بودند برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال شده است.
دهستان اندوهجرد در بخش شهداد از توابع شهرستان کرمان است. شهداد تا کرمان 95 کیلومتر فاصله دارد.

ایران؛ نرخ رشد اقتصادی محرمانه شد؟


به گزارش مهر، مرکز آمار و بانک مرکزی به عنوان دو متولی اعلام آمارهای اقتصادی در ایران از جمله نرخ رشد اقتصادی، در حال حاضر سکوت در پیش گرفته اند و هنوز آماری از نرخ رشد اقتصادی فصل بهار ۹۴ اعلام نکرده اند، این در حالی است که سال گذشته با مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی، بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی فصل بهار را طی ۸۶ روز محاسبه و منتشر کرد.
نرخ رشد اقتصادی امسال صفر می شود؟
البته در روزهای اخیر اخباری منتشر شده که دلالت بر صفر شدن نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری دارد و این موضوع توسط رئیس جمهور نیز به نحوی به صورت تلویحی اعلام شده و حتی رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی هم بر روی آن صحه گذاشته اند. این موضوع در دولت دهم و زمانی که نرخ رشد اقتصادی کشور منفی بود هم تکرار شد و متولیان آماری کشور، نرخ‌ها را اعلام نمی کردند و با وقفه های زمانی طولانی نرخ‌ها اعلام می شد.
این وقفه های زمانی تا اندازه ای طولانی می شد که نه تنها ابهام در صحت آمارها ایجاد می کرد بلکه به دلیل تاخیر زمانی در اعلام آمارها، کاشناسان و تحلیلگران اقتصادی برای محاسبات خود، آمارهای صحیح را در اختیار نداشتند و پیش بینی های خود را با نا اطمینانی مطرح می‌کردند و تمامی این موارد انتقاداتی را متوجه دو مرکز اصلی انتشار آمارهای اقتصادی ایران می کرد، آمارهایی از جمله رشد اقتصادی که این روزها هم به اهمیت زیادی یافته است.
چند روز پیش «مسعود احمد» مسئول بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول در نشست سالانه صندوق بین المللی پول در کشور پرو راجع به اقتصاد ایران گفت: انتظار می رود در سال‌جاری میلادی شاهد رشد در اقتصاد ایران نباشیم و با رفع تحریم‌ها نظاره گر پیشرفت در اقتصاد این کشور خواهیم بود که البته در سال آینده میلادی و با توافق هسته ای میان طرفین کلید خواهد خورد.
مسعود احمد در ادامه گفت: پیش بینی ما از رشد اقتصادی ایران در سال آینده میلادی ۴.۵ تا ۵ درصد است؛ حال آنکه برای سال جاری میلادی رشدی برای اقتصاد ایران دیده نمی‌شود.
وی به طرح این سئوال که چه چیزی موجب پویایی و بهبود اقتصاد ایران می شود، پرداخت و اینگونه پاسخ داد که افزایش در تولید نفت از عوال موثر است که در چشم انداز سال آینده میلادی دیده می‌شود و حتی با نگاه محافظه کارانه تولید نفت ایران در سال آینده میلادی ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد و با رفع تحریم‌ها شاهد کاهش هزینه های مالی ایران در حوزه فعالیت‌های تجاری خواهیم بود.
مسئول بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول تصریح کرد: در میان مدت شاهد رشد اقتصادی ۴.۵ تا ۵ درصد برای اقتصاد ایران خواهیم بود اما برای داشتن رشد با ثبات نیازمند تغییرات و اصلاحات در داخل ایران هستیم تا عملکرد بهتری از سیستم مالی و تداوم ثبات در اقتصاد کلان ایران باشیم.
نرخ رشد اقتصادی را چه کسی اعلام می کند؟
اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی هم طی روزهای اخیر گفته است: احتمال دارد که نرخ رشد اقتصادی در فصل بهار سال ۹۴ بسیار پایین و حتی منفی شود، اما با اجرایی شدن توافق هسته‌ای و با رفع محدودیت‌ها در ماه‌های آینده، این انتظار را داریم نرخ رشد امسال در مجموع مثبت باشد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی افزوده است: ممکن است میزان رشد اقتصادی سال جاری کمتر از نرخ رشد سال گذشته باشد اما در مجموع انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی سال جاری مثبت باشد. حتی در پیش بینی IMF برای رشد اقتصادی ایران به طور دقیق مشخص نشده است که این عدد چقدر می‌تواند باشد. آنها دامنه‌ای در این زمینه تعیین کرده اند که بین ۰.۵ درصد مثبت و ۰.۵ درصد منفی است.
کمیجانی ابراز امیدواری کرده است: منتظر هستیم تا متن توافق برجام تا یک ماه دیگر اجرایی شود اگر این اتفاق رخ دهد در سه ماه پایانی سال اثرات برداشتن تحریم ها به خوبی در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد، بنابراین با توجه به اینکه اقتصاد ایران در حال حاضر در حالت انتظار به سر می برد نمی توان پیش بینی روشن و دقیقی در این زمینه داشت. شاید پیش بینی رشد اقتصادی برای سال آینده آسانتر باشد.
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم چند روز پیش در جلسه وزراي امور اقتصادي و رؤساي کل بانک‌هاي مرکزي عضو منطقه خاورميانه و شمال آفريقا با بیان اینکه انتظار داريم درسال ۲۰۱۶ اقتصاد ایران به مسير فزاينده رشد بازگردد، گفته است: دولتي که از زمان انتخاب روحاني به عنوان رئيس جمهور بر سر کار آمده، تلاش مجدانه‌اي براي ثبات بخشيدن به اقتصاد کشور از طريق اتخاذ سياست‌هاي حساب‌‌شده پولي و مالي آغاز کرده است. اين تلاش‌ها منجر به ايجاد رشد مثبت اقتصادي در سال ۲۰۱۴ و کاهش نرخ تورم از بالاي ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۳ به کمتر از ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۵ شده است. بازار ارز خارجي در كشور نيز به ثبات رسيده و پيشرفت‌هايي نيز در انجام اصلاحات يارانه هاي انرژي حاصل شده است.
سیف اضافه کرده است: هرچند رشد اقتصادي در سال ۲۰۱۵ کاهش داشته است اما انتظار داريم در سال ۲۰۱۶ اقتصاد به مسير فزآينده رشد بازگردد و رشدي در حدود ۵ درصد، كه در اولين مرحله عمدتا ناشي از افزايش توليد نفت خام بوده و انتظار مي‌رود به حدود ۲ ميليون بشکه در روز برسد، ايجاد شود. در حال حاضر ارزيابي دقيق اثرات بلند مدت رفع تحريم‌هاي بين‌المللي بر اقتصاد ايران بسيار دشوار است. با وجود اين، انتظار داريم عملکرد نسبتاً مناسبي را در بخش‌هاي مختلف شاهد باشيم. اين در حالي است که هرگونه اثرات احتمالي رفع تحريم‌ها بر سطح تورم، تحولات بودجه و نرخ ارز را هوشيارانه رصد مي کنیم.
با این حال، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم سه شنبه شب در گفتگوی تلویزیونی گفته است: براساس بسته جدید اقتصادی، می خواهیم دستاوردهای مهار تورم را حفظ کنیم و در کنار آن، با رکود مبارزه کرده و رونق را تسریع ببخشیم.
وی طی روزهای گذشته در همایش سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال هم با بیان اینکه سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، بنابراین از رکود خارج شدیم، اما دوباره ممکن است به رکود بازگردیم، اظهارامیدواری کرده که با اجرای این طرح شاهد یک تحرک مثبت در اقتصاد باشیم تا بتوانیم رشد اقتصادی مثبتمان را ادامه دهیم.
شاید به دلیل رشد منفی اقتصادی است که رئیس جمهور دومین بسته خروج از رکود را رونمایی کرد و هشدارهای اقتصادی ۴ وزیر کارساز شد؛ همانطور که وزیر اقتصاد مطرح کرده بود تهیه این بسته سه ماه زمان‌برده است، می توان نتیجه گرفت که خود دولتمردان پیش از این متوجه منفی شدن وضعیت رشد اقتصادی شده اند.
در سال‌های گذشته هر گاه نرخ رشد اقتصادی کشور مثبت و متعادل بوده، متولیان آماری کشور یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در اعلام آن گوی سبقت را می ربودند اما با منفی شدن آمارهای اینچنینی هر یک سکوت اختیار می کنند!
تدوین نسخه جدید اقتصادی بدون آمار رشد اقتصادی!
با توجه به اینکه رشد اقتصادی، دلالت بر افزایش تولید یا درآمد سرانه ملی دارد. اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می‌توان گفت که در آن کشور، رشد اقتصادی اتفاق افتاده‌ است، بنابراین متولیان اقتصادی نسبت به این موضوع حساس شده اند.
به هر حال این روزها اقتصاد ایران شرایط خاصی را سپری می کند. گرچه اقتصاد کشور توانسته از رشدهای بسیار منفی اقتصادی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ فاصله بگیرد و سال گذشته رشد مثبت اقتصادی را تجربه کند اما باز هم اتفاقات اخیر، نگرانی های اقتصادی آن سال‌ها را یادآوری می‌کند.
نگرانی هایی که از تکرار شدن بهار منفی و رشد اقتصادی منفی وجود دارد، بالاخره باعث شد که دولت بسته دوم خروج از رکود را برای اقتصاد ایران طراحی کند. این نگرانی ها به دنیال منفی شدن رشد صنعتی و معدنی فصل بهار چند برابر شد و با توجه به آن فعالان اقتصادی هم نگران منفی شدن رشد اقتصادی شدند، گرچه برآوردها حاکی از این است که رشد اقتصاد کل سال ۹۴ مثبت خواهد شد.
نگاهی به آمارهای تورم و رشد در مرکز آمار نشان می‌دهد که در فصل بهار تورم بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل به نصف کاهش پیدا کرده و ۱۱.۱ درصد بوده است، تورم بخش معدن اما نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ۴.۴ درصد افزایش یافته و به ۳۰.۷ درصد رسید.
اما براساس آخرین آمارها نرخ رشد تولیدات صنعتی و معدنی در بهار‌ سال‌جاری پس از ۴ فصل رشد مثبت دوباره منفی شد. صنعت دو درصد رشد منفی و معدن ۰.۶درصد رشد منفی را در فصل بهار تجربه کرد. این موضوع رکود تولید در‌ سال‌جاری را نشان می‌دهد، چرا که طبق همین گزارش در تمام فصول ‌سال گذشته نرخ رشد صنعت مثبت بوده است و منفی شدن آن در‌ سال‌جاری، دوباره بازگشت به دوران رکود و هشدار محسوب می‌شود.
البته منفی شدن نرخ رشد صنعت و معدن تنها در یک فصل به معنای بازگشت رکود نیست و درصورتی که در دو فصل پیاپی تکرار شود، رکود اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر دولت با اتخاذ سیاست‌های به هنگام مانع از تکرار این رشد منفی شود، از رکود فاصله خواهیم گرفت.

حال باید دید که با توجه به اینکه دو در حال تدوین نسخه ای جدید برای اقتصاد ایران است و نیاز به آمار رشد اقتصادی و جزئیات آن برای بخش های مختلف وجود دارد، آیا دو مرجع تولید و انتشار آمارهای اقتصادی در کشور یعنی مرکز آمار و بانک مرکزی بالاخره نرخ رشد اقتصادی فصل بهار ۹۴ را اعلام خواهند کرد و سکوت خود را خواهند شکست؟

یکجا را بگویید گروه‌های خودسر فعالیت نکنند؟


رییس دانشگاه علم و صنعت درباره فعالیت گروه‌های خودسر در دانشگاه گفت: یکجا را بگویید گروه‌های خودسر نباشند و فعالیت نکنند؟ تنها کاری که می‌کنیم این است که در قالب قانون آنها را محدود می‌کنیم.

محمدعلی برخورداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که چقدر از وعده‌های رییس‌جمهور مبنی بر بازگشت نشاط در دانشگاه‌ها محقق شده است؟ اظهار داشت: اگر نشاط و آرامش در دانشگاه حاکم نباشد، پس توقع داریم؛ کجای جامعه این آرامش را شاهد باشیم؟ البته معتقدیم؛ شرایط موجود با شرایط ایده‌آل فاصله دارد.
وی افزود: در کل کشور و دانشگاه‌ها افرادی هستند که تفکر متفاوتی دارند و سعی در بستن فضا دارند و ما معتقدیم؛ اگر فضا باز باشد خود به خود دانشجو نشاط دارد.
رییس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه فضای دانشگاه برای دانشجویان، ایده‌آل‌تر از قبل شده است، افزود: در مراوداتی که با دانشجویان داشتم و همچنین در جلسات پرسش و پاسخی که با آنها دارم، بر این باور هستند که فضا عوض شده و البته ما هم تلاش کردیم، فضا را به سمتی سوق دهیم که دانشجو آرامش بیشتری داشته باشد.
برخورداری با تاکید بر اینکه با دانشجویی که در حوزه سیاسی نظری داشته یا حرفی زده، هیچ برخورد منفی نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: مناحساس می‌کنم که دانشجویان آرام‌تر از قبل هستند.
رییس دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سوال که برخی از دانشجویان بر این باور هستند که شما تحت سلطه طیف خاصی در دانشگاه هستید؟ اظهار داشت: وظیفه دارم بین نیرو‌ها توازن ایجاد کنم تا دانشگاه با آرامش بچرخد؛ نه اینکه فردا روزی بین گروه‌ها مختلف دعوا بشود. این ذهنیت که هر کاری می‌خواهم و اراده کنم، انجام دهم، غیرممکن است.

وی همچنین درباره فعالیت گروه‌های خودسر در دانشگاه گفت: یک جا را بگویید که گروه‌های خودسر نباشند و فعالیت نکنند؟ ما تنها کاری که می‌کنیم این است که در قالب قانون آنها را محدود کنیم.

هزینه 10 تریلیونی زنان ایرانی برای آرایش


سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه 2 میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی 30 درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد! البته موسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران 5 میلیارد دلار اعلام کرده است!
بازار مصرف لوازم آرایشی بهداشتی خاورمیانه در اختیار ایران است و موج عجیب استفاده از لوازم آرایشی سبب شده تا ایران در خاورمیانه دومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی باشد. سن استفاده از لوازم آرایشی در جامعه ایران به 14 سال رسیده و سالانه 850 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می‌شود.
به گزارش فارس، ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند!
سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه 2 میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی 30 درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد! البته موسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران 5 میلیارد دلار اعلام کرده است!
طبق آمارها 17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین 80 تا 90 درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند!
نکته جالب این است که در این سه کشور علاوه بر تولیدات خود، برندهای معروف خارجی در این زمینه به صورت تقلبی ساخته شده و به بازارهای ایران فرستاده می‌شوند! بر اساس آخرین ارقام، هر ساله 850 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور شده، در حالی که سهم واردات قانونی لوازم آرایشی تنها 150 میلیون دلار است! در این بین برخی از بانوان ایرانی به دلیل علاقه زیاد به لوازم آرایشی و ارزان از نسخه تقلبی برندها استقبال می‌کنند و همین مساله باعث بروز انواع و اقسام بیماری‌های پوستی شده است؛ طوری که هر ساله هزاران حیوان آزمایشگاهی در اثر آزمایش مواد بهداشتی آرایشی دچار بیماری‌های پوستی مزمن شده و حتی در درازمدت از بین رفته‌اند!
واکنش‌های تند در جهان به کیفیت لوازم آرایشی سبب شده تا شرکت‌های مشهوری همچون لورل و یونیلور که از شرکت‌های مهم لوازم آرایشی هستند، اخیرا خواستار آزادی بیشتر آزمایش روی حیوانات شدند. بسیاری این درخواست‌ها را به دلیل ترس آن‌ها از واکنش مواد شیمیایی موجود بر پوست انسان می‌دانند.
بر اساس پژوهش‌های موسسه تحقیقاتی ام‌تی‌بی‌ 296 عارضه در کمین کسانی است که مواد آرایشی بهداشتی تقلبی را استفاده می‌کنند.
کلروفوم‌ها، پارابن‌ها و فرمالدئید از مهم‌ترین مواد شیمیایی است که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود و این مواد پتانسیل بالایی برای ایجاد بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی این مواد شیمیایی در اثر استفاده زیاد سبب تضعیف شدید پوست در مقابل بیماری‌ها شده و فرد را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهند!
نکته جالبی که در کنار دیگر مسائل در مورد مصرف لوازم آرایشی بهداشتی در ایران وجود دارد، سرانه مصرف بالای آن در بین دانشجوهاست. در حال حاضر سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به 14 سالگی رسیده است.
از طرفی دیگه ابعاد روانی این ماجرا نقش مهمی در تعیین چرایی مصرف این حجم از مواد آرایشی بهداشتی در ایران دارد! دکتر سید احمد جلیلی، روان پزشک و رئیس انجمن روان پزشکان ایران تاکید دارد که از علت‌های مهم این حجم مصرف از ایران کمبود شدید اعتماد به نفس در بین برخی دختران ایرانی است. به باور این روانشناس در کشورهای اروپایی برخی ضعف‌ها در چهره پوشانده نمی‌شود اما در ایران دختران تلاش جدی برای رفع هر نقص ظاهری دارند!
همچنین برخی صاحب‌نظرها اتفاق نظر دارند که تغییر ملاک‌های ازدواج از سوی پسران و افزایش سن ازدواج دختران تاثیر جدی بر حجم مصرف لوازم آرایشی دارد! به ویژه که این موضوع به نوعی نمود بارزتری در دانشگاه‌ها پیدا کرده است! مهم‌تر اینکه این حجم استفاده از لوازم آرایشی در بین دختران دانشجوی ایرانی در مقایسه با کشورهای اروپایی که از لحاظ فرهنگی متفاوت هستند بسیار زیاد است.

حالا باید دید که آیا این همه هشدار درباره بیماری‌های پوستی باعث می‌شود که مصرف این مواد اندکی کاهش پیدا کند یا همچنان ایرانی‌ها به مصرف این مواد شیمیایی ادامه می‌دهند تا رتبه اول را در جهان در مصرف لوازم آرایشی به دست بیاورند!

بازداشت مداح آشوبگر توسط پلیس عربستان

رییس سازمان حج وزیارت استان ایلام از بازداشت یکی از حجاج ایلامی توسط پلیس عربستان سعودی خبر داد.
به گزارش تابناک، غلامرضا ممیزی گفت: یکی از حجاج ایلامی پس از توهین ماموران امربه معروف دولت عربستان به مقدسات شیعیان، با آنها درگیر می‌شود و ماموران آل‌سعود وی را بازداشت می‌کنند.
به گفته رییس سازمان حج وزیارت استان ایلام، «حسین رحیمی» حاجی ایلامی درحوالی مسجد قبا زمانیکه با توهین ماموران امربه معروف سعودی به مقدسات شیعه روبرو میشود با این مامورین درگیر شده است.

ممیزی افزود : متعاقب این درگیری پلیس سعودی این حاجی ایلامی را دستگیر وتحویل مقامات قضایی نمودند که متعاقب آن طبق قوانین دولت سعودی نامبرده به ۵روز حبس محکوم شده است.

نذری‌ های مسموم انتخاباتی از راه رسید


برنانیوز: برخی کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی با ورود به هیأت‌های عزاداری، ضمن ایراد سخنرانی‌های انتخاباتی و سیاسی، حاضران را برای شرکت در مراسم نذری خود دعوت می‌کنند.

پیش از این خبرهایی مبنی بر پخش تراول داخل کتاب، ولیمه‌های انتخاباتی زودرس و افطاری‌های انتخاباتی منتشر شده بود که ظاهرا پدیده جدید نذری‌های انتخاباتی نیز به این موارد اضافه شده است.