October 30, 2015

خبرساز شدن 'تجاوزهای دستجمعی' در قزوین یک ماه پس از دستگیری مجرمان

رسانه های ایران از دستگیری گروهی ۱۰ نفره، از جمله ۳ نفر مسلح، در حدود یک ماه پیش خبر داده اند که در سه نوبت اقدام به تجاوز گروهی به دختران جوان در حوالی شمال قزوین کرده اند.
روزنامه فرهیختگان، چاپ تهران، در گزارشی نتیجه پیگیری‌های خود در مورد این پرونده را منتشر کرده که حکایت دارد متجاوزان، در هر سه نوبت دخترهایی که برای گردش به به مناطق باراجین و جاده زرشک در شمال قزوین رفته بودند را با تهدید اسلحه و در حضور پسران همراه آنها مورد تعرض قرار داده اند.
این روزنامه نوشته است: "در حالی که بیش از یک ماه از دستگیری ۱۰ نفری که به دختران جوان در باراجین قزوین تجاوز کرده‌اند می‌گذرد، هیچ‌یک از رسانه‌ها حتی رسانه‌های محلی قزوین در این‌باره خبری منتشر نکرده‌اند".
در ایران، بسیاری از مسئولان قضایی - امنیتی و قربانیان جرایم جنسی، از دادن اطلاعات مرتبط با چنین پرونده هایی به رسانه ها خودداری می کنند.
به نوشته فرهیختگان، حتی یک ماه بعد از دستگیری ۱۰ متجاوز پرونده اخیر، رئیس پلیس آگاهی استان قزوین در واکنش به پیگیری این روزنامه، حاضر به ارائه توضیح یا تایید واقعه نشده است.
این در حالی است که معاون سیاسی امنیتی فرماندار قزوین، خبر تجاوز دستجمعی را تایید کرده اما اطلاع رسانی در مورد آن را وظیفه دادستانی دانسته است.
همزمان، "یکی از مسئولان دفتر دادستانی" قزوین این خبر را تایید کرده و افزوده که "احتمالا حکم همه متهمان این پرونده اعدام است".
انعکاس اخبر تجاوز اخیر در رسانه های ایران، باعث شده تا برخی از مطبوعات، به مقایسه آن با ماجرای تجاوز گروهی به ۶ زن در خمینی شهر در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ بپردازند.
در جریان آن واقعه، ۱۴ مرد با حضور در یک باغ خانوادگی به این زنان در مقابل مردان همراه آنها تعرض کردند که در نهایت، به اعدام چهار نفر از متجاوزان منجر شد.
در پی وقوع تجاوز دستجمعی خمینی شهر، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی اعلام کرد که "انعکاس وسیع رسانه ای جرم تجاوز به عنف در جامعه تولید ناامنی روانی می کند".

No comments:

Post a Comment