February 19, 2016

درخواست‌کننده اشد مجازات برای موسوی و کروبی در لیست ۳۰‌نفره‌ اصلاح‌‌طلبان



سرانجام با اعلام فهرست نهایی کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی "شورای نگهبان"، گروه‌های موسوم به "اصلاح‌طلب" نیز لیست کاندیداهای مورد حمایت خود را در تهران و سایر شهرستان‌ها معرفی کردند که در این میان، در لیست ۳۰‌نفره‌ی این گروه‌ها در "حوزه‌ی تهران، ری، اسلام‌شهر و شمیرانات"، نام دست‌کم دو چهره‌ی "اصول‌گرا"ی نزدیک به علی لاریجانی نیز دیده می‌شود.
یکی از این دو نفر، کاظم جلالی، رییس کنونی "مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی" است که در چهار دوره‌ی گذشته به عنوان نماینده‌ی شاهرود در این مجلس حضور داشته است.
او روز ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۸۹، یک روز پس از تظاهرات اعتراضی حامیان موسوی و کروبی در هم‌بستگی با دموکراسی‌خواهان مصری و تونسی، در نقش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم شورای اسلامی در مقابل خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که این مجلس خواهان «اشد مجازات» برای موسوی و کروبی است. (اینجا: bit.ly/1TsiqGV)
دو رهبر جنبش سبز در کنار زهرا رهنورد (همسر میرحسین موسوی) از همان روز در بازداشت خانگی قرار دارند.
اما دیگر چهره‌ی نزدیک به علی لاریجانی در فهرست تهران "اصلاح‌طلبان"، بهروز نعمتی، نماینده اسدآباد (استان همدان) در مجلس نهم شورای اسلامی است.
او اگرچه از حامیان دولت حسن روحانی در مجلس نهم به شمار می‌رود، اما هم‌چون کاظم جلالی، گرفتن مواضع شدیداللحن علیه جنبش سبز و حتی اصلاح‌طلبان را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.
نعمتی از جمله در شهریور امسال، در گفتگویی با وب‌سایت "افکارنیوز" در دفاع از "شورای نگهبان" گفته بود که این شورا «سد محکم در برابر فتنه‌گران و عوامل اجیرشده‌ی آن‌ها» است و به همین دلیل «برخی از فتنه‌گران و عوامل مرتبط با آن‌ها با اهداف سیاسی به تخریب شورای نگهبان روی آورده‌اند». (اینجا: bit.ly/1or6UPc)
وی این اظهارات را در زمانی بیان کرده بود که جدال کلامی میان حسن روحانی و حامیان شورای نگهبان بر سر نقش نظارتی این شورا بالا گرفته بود.
قرار گرفتن نام این دو نفر در لیست مورد حمایت "اصلاح‌طلبان" در حالی صورت می‌گیرد که این طیف در انتخابات مجلس خبرگان نیز از فهرستی ۱۶نفره شامل چهره‌هایی چون موحدی کرمانی، دری نجف‌آبادی، و محمدی ری‌شهری حمایت می‌کند. کسانی که در قتل و اعدام و سرکوب مخالفان و دگراندیشان در نزدیک به چهار دهه‌ی گذشته، نقش اساسی ایفا کرده‌اند.

No comments:

Post a Comment