September 15, 2015

ساعت ۱۲ میلیاردی در "اقتصاد مقاومتی"

نازنین کامدار/روزآنلاین: در شرایطی که نشریات جناح راست به عنوان پاسخ به افشای واردات سنگ پا و الاغ در دوران احمدی نژاد دست به افشاگری زده اند که نشان می دهد در دوران روحانی هم واردات افزایش یافته و هم اقلام عجیب از فهرست وارد حذف نشده است. در میان جنگ بر سر واردات و تکثیر شعارهایی از زبان رهبر جمهوری اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی پیدا شدن ساعت مچی ۱۲ میلیارد تومانی در فروشگاه های خاص از دید کسانی که از کنار بیلبوردهای تبلیغاتی می گذرند نشان عوام فریبی افراد و جناح های مختلف نظام تلقی شده، به نوشته یک کاربر فیس بوک چنین ساعت هایی لابد در دست محبوسان صاحب نام اوین است که مقصود او مهدی هاشمی و محمدعلی رحیمی است.
ماجرا اول هفته با نصب یک بیلبورد تبلیغاتی در وروی خیابان الهیه در تهران شروع شد که رهگذران را به بازدید از "گالری ساعت رومن ژروم؛ ساعتی ساخته شده با خاک کره ماه" دعوت می کند.
این بیلبورد تبلیغاتی متعلق به شرکتی با نام "شرکت الماس بین الملل(سهامی خاص)" است که در سایت اینترنتی اش هیچ اطلاعاتی درباره صاحبان آن وجود ندارد و از مراجعه کنندگان با دو شماره تلفن و یک آدرس ایمیل استقبال می کند.و علامت در دست ساختمان را نشان می دهد.(لینک)
این شرکت، در صفحه "خدمات لاکچری" در شبکه اینستاگرام نیز فعال است و از کاربران می خواهد تا برای بازدید ساعت های گالری "رومن ژروم-ساخت سوئیس" به نشانی هایی مراجعه کنند.
در وبسایت رسمی این مارک که در جهان چنان شهرتی به ساخت ساعت های گرانقیمت ندارد نیز خبری از قیمت ساعت های ساخته شده با خاک کره ماه نیست و مراجعه کنندگان پس از انتخاب کشور، به نزدیکترین "نمایندگی مجاز" هدایت می شوند.
کاربران در صورت انتخاب کشور "ایران"، نا امید نخواهند شد و می توانند خرید ساعت هایی ساخته شده با خاک کره ماه، قطعات کشتی تایتانیک و قطعات فضاپیمای آپولو را از طریق شرکتی واقع در خیابان فرمانیه تهران که همان دفتر شرکت الماس تجربه کنند.(لینک)
همه چیز درباره این بیلبود عجیب است. نه پیدا کردن فروشنده به این آسانی است و نه به راحتی می توان از قیمت این ساعت های "تعداد محدود و دست ساز" مطلع شد.
با این حال جستجوی نام ساعت تبلیغ شده در بیلبورد ورودی خیابان الهیه، همه چیز را روشن می کندد. ساعت های برند تبلیغ شده بین ۵ تا ۱۲ میلیارد تومان یا به عبارتی ۵/۱ تا ۷/۳ میلیون دلار قیمت دارند و هم اکنون به آسانی از طریق مراجعه به پاساژهای مدرن الهیه و سام قابل تهیه هستند.(لینک)
جالب آنکه شرکت الماس علاوه بر نمایندگی فروش ساعت مچی های ساخته شده با خاک کره ماه، ادعا کرده که نمایندگی یک مارک دیگر را هم یدک می کشد که به ساخت ساعت های ۵/۴ میلیون دلاری مشهور است و در تبلیغات غیرمحسوسش ادعا شده که که لقب گرانترین ساعت جهان در سال ۲۰۱۰ را در اختیار گرفته که البته پیدا نیست از کدام مرجع چنین عنوانی داده شده چنان که در مورد یک مارک دیگر از ساعت های این شرکت ادعای نمایندگی آرنولد اند سان به عنوان ساعت های چند صد میلیون تومانی اخذ نمایندگی است.(لینک 1 و 2 و 3 و 4 )
در حالی خبر می رسد که این ساعت ها به فاصله کوتاهی توسط جوانانی از دارندگان ثروت و ساکنان پنت هاووس ها و سوار شوندگان بر پورشه خریداری شده که مطلعان بازار معتقدند این ها ساعت هایی است که در چین ساخته شده و مارک های تقلبی بر آن هاست و مخصوص بازار خاورمیانه است و در بازار زیر زمینی هنک کونک به بهای حداکثر هزار دلار قابل خریداری است.
اما خرید و فروش ساعت های ۱۲ میلیاردی که تصور نمی رود در جایی ثبت و بابت آن مالیاتی هم پرداخت شود در حالی در کشور رواج دارد که بیشتر نشان دهنده بی اعتنایی خریداران آن به بهای واقعی اشیای نمایشی و لوکس است و نشان می دهد که کاربرد تبلیغات مردم فریب اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه جدی است.
بنا روزنامه های جناح راست در جهت مقاومت در برابر رسانه های اصلاح طلب که از واردات دوران احمدی نژاد خبر داده بودند نوشته اند از ابتدای سال تا کنون فقط ۳۰ میلیارد تومان ساعت مچی به کشور وارد شده است. عددی که تنها معادل بهای اعلام شده سه تا از ساعت های مچی شرکت الماس یا همان نمایندگی ادعایی رومن ژروم، لویی موینه و آرنولد اند سان است.
سایت بهارنیوز درباره واردات ساعت مچی در سالجاری نوشته است: "بر اساس فهرست گمرک از واردات کالا طی پنج ماهه نخست امسال، حدود ۱۰ میلیون دلار یعنی بیش از ۳۰ میلیارد تومان ساعت مچی از یازده کشور به ایران وارد شده است. این فهرست نشان می‌دهد که ساعت‌های سوئیسی بیشترین سهم ارزشی را در بین واردات ساعت مچی داشته‌اند؛ به این ترتیب که ارزش ساعت‌های ساخت کشور سوئیس در واردات ساعت مچی تقریبا برابر با نیمی از کل ارزش ساعت‌های مچیِ واردشده است. بر این اساس سوئیس طی پنج ماهه نخست امسال کمی کمتر از پنج میلیون دلار یعنی حدود ۵/۱۴ میلیارد تومان ساعت مچی به ایران صادر کرده است.
این سایت هوادار احمدی نژاد خبر داده که "پس از سوئیس امارات بیشترین سهم از ساعت‌های مچی وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده و بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار یعنی معادل بیش از ۱۰ میلیارد تومان ساعت مچی به ایران فروخته است.بلافاصله بعد از امارات رتبه بعدی صادرات ساعت مچی به ایران متعلق به چین است، این کشور نیز طی پنج ماهه اول سال جاری، بیش از ۸۷۰ هزار دلار ساعت مچی یعنی حدود ۵/۲ میلیارد تومان ساعت به ایران صادر کرده است. پس از این سه کشور ژاپن، هنگ کنگ و آلمان نیز حدودا هر کدام به ترتیب سهمی ۷۰۰، ۲۷۰ و ۲۱۰ میلیون تومانی از بازار ساعت‌های مچی خارجی ایران دارند. بر اساس فهرست کالاهای وارداتی طی پنج ماه نخست امسال اتریش، ترکیه، دانمارک، سوئد و هلند نیز از فروشندگان ساعت مچی به ایران به حساب می‌آیند".(لینک)
چندی پیش سایت تابناک نیز از تمایل شرکت "رومن ژروم" و دیگر ساعت سارهای گرانقیمت سوئیسی برای ورود به بازار اقتصاد مقاومی ایران خبر داده و نوشته بود: "پایگاه اینترنتی ییلان به سخنان مانوئل امچ، از مدیران شرکت ساعت‌سازی ار.جی. رومن ژروم اشاره کرده است که می گوید در محافل تجاری ایران شور و شوق زیادی مشاهده می‌شود. بیشتر شرکت های بزرگ سوئیسی هم‌اکنون در ایران مستقر هستند. اما از ترس مجازات‌های آمریکا ترجیح می‌دهند حضورشان بی سر و صدا باشد. مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و سوئیس نیز در این باره می گوید ایران معدن طلاست".(لینک)

پیش از این نیز گزارش هایی درباره فروش ساعت های ۱ تا ۷۸ میلیارد تومانی در بازار ایران با رشد اقتصادی منفی منتشر شده بود.(لینک) 

No comments:

Post a Comment