September 15, 2015

حکم سنگین ۱۲ سال زندان برای معترض انتخابات سال۸۸

صدور حکم سنگین ۱۲ سال و ۹ ماه حبس برای علی شریعتی

Ali-Sharyati-Political-Prisoner-615x392
تقاطع: ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، علی شریعتی، فعال جوان حامی “جنبش سبز” را به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرد.
در حکم صادرشده برای آقای شریعتی، این فعال زندانی به خاطر اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی” به ۷/۵ سال حبس، برای اتهامات “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” به ۳ سال حبس، برای اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱/۵ سال حبس، و برای اتهام “توهین به رییس جمهور” به ۹ ماه حبس محکوم شده است.
وی هم‌چنین به دلیل نگهداری ماهواره با جریمه‌ی نقدی روبه‌رو شده است.
این حکم سنگین بر اساس ماده‌ی ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی صادر شده که از یک سو به قاضی این اختیار را می‌دهد که در صورت وجود بیش از سه مورد اتهامی، برای هر اتهام، اشد مجازات به نصف آن را صادر کند. و از سوی دیگر، پس از قطعی شدن حکم، در مرحله‌ی اجرا، محکومیت بیشترین مورد اتهامی اجرایی می‌شود.
علی شریعتی روز ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ توسط وزارت اطلاعات دولت روحانی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی که از سیاتیک و بیماری کلیوی رنج می‌برد، پس از ۱۴۵ روز حبس در سلول‌های انفرادی و بسته‌ی این بند، روز ۲۰ تیرماه امسال به بند ۸ زندان اوین -که از نظر بهداشتی و حجم زندانیان، وضعیت نامناسبی دارد- منتقل شد.
این فعال حامی “جنبش سبز” پیش از این نیز در جریان اعتراضات روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بازداشت و پس از ۳۵ روز با قرار وثیقه موقتا آزاد شد. او در تیرماه ۱۳۹۱ از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم بعدتر در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۸ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق کاهش یافت. علی شریعتی باقی‌مانده‌ی محکومیتش را در فاصله‌ی ۳ بهمن ۱۳۹۱ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ در زندان اوین تهران سپری کرد.

No comments:

Post a Comment