January 28, 2016

حاشیه‌های دستگیری "عامل حمله به سفارت عربستان" + عکس



دویچه وله :

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور اعلام کرده بود که شخصی در آن سوی مرزها "لیدر" افرادی بوده که با کوکتل مولوتف به سفارت حمله کردند. به گفته حسین ذوالفقاری، این شخص دستورات خود برای حمله به سفارت را ظهر روز تعرض از طریق تلگرام داده است. معاون وزیر کشور همچنین گفته بود که آمر تعرض به سفارت دستگیر شده و تحت بازجویی است.


محمد رضا محسی ثانی، عضو کمیسیون امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا نام فردی که در آن سوی مرزها نقش "لیدر" را ایفا می‌کرده است را "حسن کردمیهن" عنوان کرد. او یک روحانی و از سخنرانان بسیار بانفوذ هیات‌های بسیجی و مدیر چند مجموعه فرهنگی اصولگرا بوده است.


کردمیهن تا چند سال پیش در کرج مشهور بود و سازمان‌دهی "هیات‌الرضا" که محفل انصار حزب الله کرج است را برعهده داشت. این خطیب مشهور با حمایت مالی برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها، فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای دارد. رسانه‌ها می‌نویسند او در کنار هیات‌های مذهبی، برنامه‌های متعدد دیگری نیز در دستور کار قرار داده تا جوانان بیشتری را جذب کند.


حسن کردمیهن، مدیریت سه مجموعه بزرگ فرهنگی ایران به نام "موسسه فرهنگی – دینی نورمعرفت" (کرج)، "موسسه فرهنگی – دینی بهشت" (تهران) و "حوزه علمیه امام محمد باقر" (تهران) را در کارنامه خود دارد که با استفاده از بودجه‌های عمومی به انجام فعالیت‌های تبلیغی می‌پردازند. او همچنین سخنران هیات "سیده زینب" تهران است.


خبرگزاری ایلنا می‌نویسد: «سال ۹۲ وقتی مسئولان ستاد قالیباف در کرج نتوانستند رضایت او را جلب کنند، خودش آستین‌ را بالا زد و برای سردار ستادهای انتخاباتی منظمی راه‌اندازی کرد؛ ستادهایی که موفق‌تر و پرشور‌تر از ستادهای اصلی شهردار تهران بودند.»


حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، گفته است: «این افراد سازماندهی شده آمدند و بیش از ۱۰ سال است که در کرج و تهران و با محورهایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند. از مسئولان نیز عده‌ای دانسته و ندانسته از آنها حمایت کرده‌اند.»


وبسایت موسسه نور معرفت، شش روز پیش از حمله به سفارت عربستان گزارش دیدار پنج سال پیش حسن کردمیهن و اعضای هیات مدیره این موسسه با آیت‌الله خامنه‌ای را بازنشر داد که ترکیب حاضران نشان دهنده جایگاه این روحانی در محافل حکومتی است: در این دیدار علاوه بر کردمیهن، نماینده رهبر در استان البرز، رئیس دادگستری و استاندار وقت استان البرز و علیرضا پناهیان، سخنران معروف مراسم مذهبی دفتر رهبری هم حضور داشتند.


به گزارش وبسایت موسسه نور، رهبر جمهوری اسلامی بعد از شنیدن گزارش حسن کردمیهن گفت گزارش‌های مکتوب موسسه نور معرفت را "به دقت مطالعه کرده"، "از جریان فعالیت‌های این مجموعه آگاه است" و افزود: «فعالیت‌های مجموعه شما مانند چشمه‌ای است جوشان که همواره می‌جوشد، در صورتی که فعالیت نهادها و سیستم‌های دولتی مانند زدن چاهی عمیق که با هزینه‌های گزاف و پر زحمت شاید به نتیجه برسد.»


حسن کردمیهن پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در یک سخنرانی گفته است که "همیشه مطابق منویات آقا حرکت کرده و همیشه حرف آقا را زودتر متوجه می‌شود". او افزوده است: «انتظار نداریم که آقا در این فضای بین‌المللی این کار را تایید کنند ولی تقبیح نکردند.» رهبر جمهوری اسلامی بعدا ضمن انتقاد از حمله به سفارت گفت: «این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند.»


تصویری از تمرین مشترک تیم ملی جودو سوریه با باشگاه "علی حیدر" تهران در باشگاه "هیئت کبوتران حرم رضوی" با حضور شیخ حسن کردمیهن به عنوان مربی در تمرینات.


حسن کردمیهن در کنار سرتیپ حسین همدانی، فرمانده سابق نیروهای ایرانی در سوریه.


حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، نیز گفته است که سازماندهی حمله به سفارت عربستان "از سوی فردی در خارج از کشور صورت گرفته" و "شخص بیرونی که لیدری این ماجرا را برعهده داشته به داخل منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفته است". بر اساس این گفته به نظر می‌رسد حسن کرد میهن که در سوریه بوده در آنجا "بازداشت" و به ایران منتقل شده است.


در ایران نیروهایی که در حمله به سفارت‌خانه‌ها، کنسرت‌ها و برنامه‌های سیاسی شرکت دارند "نیروهای خودسر" نامیده می‌شوند. این حرکات بارها مورد انتقاد جناح‌هایی در جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. حسن کردمیهن در سخنان خبرسازش گفته ‌است که "غیرت و شور انقلابی، مورد اقبال آقاست". او افزوده است: «نمی‌شود که به سر رفتن غیرت اجتماعی یک جوان توهین کرد، پس تربیت نکنید این جوری جوان را.»


در میان معترضان به اعدام شیخ نمر در مشهد، فردی نیز این پلاکارد را به پشتیبانی از "فارس آل شویل"، سرکرده و تئوریسین القاعده که در میان اعدام‌شدگان بود را بالا برد. پیش از این "عناصر نفوذی" را عامل حمله به سفارت اعلام می‌کردند. اینک با بازداشت حسن کردمیهن به نظر می‌رسد برای نخستین بار یک نفر از نیروهای موسوم به "خودسر" بازداشت شده که احتمالا "سرخود" عمل کرده است.


حمله به سفارت و سرکنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد در پی اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعه صورت گرفت و منجر به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان سعودی شد.
- See more at: http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=101935#sthash.VagfQRpo.dpuf

No comments:

Post a Comment