January 13, 2016

سعید بشیرتاش: «شاید تاکنون کمتر شخصیت سیاسى یا غیر سیاسى در تاریخ ایران به اندازه اشرف پهلوى مورد تهمت و دروغ و به‌تان قرار گرفته باشد.

سعید بشیرتاش: «شاید تاکنون کمتر شخصیت سیاسى یا غیر سیاسى در تاریخ ایران به اندازه اشرف پهلوى مورد تهمت و دروغ و به‌تان قرار گرفته باشد. شگفت اینکه هنوز پس از گذشت ٣٧ سال از پیروزى انقلاب اسلامى عده‌اى شایعاتى مانند "قاچاق مواد مخدر"، "قتل محمد مسعود"، "آتش زدنِ کریم‌پور شیرازى"، "سکس با حیوانات" و "اسیدپاشى بر صورت داریوش خواننده" را در مورد اشرف پهلوى هم‌چنان باور دارند و حتى در استاتوس‌هاى فیسبوکى خود نیز این شایعات را به عنوان واقعیت هاى تاریخى مى‌آورند! البته عده‌اى ترویج این شایعات دروغ را با این توضیح که "بالاخره اشرف زن کثیفى بوده است و درنتیجه، پراکندن این شایعات ایرادى ندارد" توجیه می‌کنند. برخى نیز روشنگرى در مورد این شایعات را به مثابه «تطهیر» کلیت نظام پیشین می‌دانند. باید به این افراد گفت که راهِ درست از راستگویى، شفافیت و شناخت صحیح می‌گذرد.»

در اين چند روز گذشته مرگ چند نفر در ايران بازتاب نسبتا زيادى داشت. دو پژوهشگر تاريخ، يك مادر اعدام شدگان سياسى، يك شاهدخت و يك شيخ:
١- سيروس غنى يك تاريخدان برجسته ايرانى بود. ايرانيان فرزندِ قاسم غنى را بيشتر با كتاب "برافتادن قاجار و برآمدن رضاشاه" ميشناسند. در ايران، كتابش را با دستكارى در عنوان اش منتشر كردند: "برافتادن قاجار، برآمدن رضاخان و نقش انگليسيها". او چندين بار به اين جعل اعتراض كرد. ولى نه تنها به اين اعتراض او وقعى گذارده نشد، بلكه حتى در سايت هاى فارسى زبانِ خارجى مانند بى بى سى نيز، در نوشتارهايى به مناسبت درگذشت او، به صورتى كاملا غيرحرفه اى -احتمالا از روى ناآگاهى- از نام جعلى كتاب كه مورد اعتراض او بود استفاده كردند.
خواندن كتاب سيروس غنى را به همه دوستانى كه آن را نخوانده اند پيشنهاد ميكنم. بى ترديد، يكى از بهترين كتابها در مورد چگونگى به قدرت رسيدن رضاشاه است.
٢- هما ناطق، پژوهشگرى كه به همراه فريدون آدميت سالها بر روى انقلاب مشروطه كار كرده بود، در سال ٥٧ با افكارى كمونيستى سرباز انقلاب اسلامى شد. اما او خيلى زود پشيمان شد و نوشت كه در انقلاب اسلامى "انداخته هاى علمى اش" را به كنارى گذاشته بود و با "جهل عمومى" همراه شده بود. او حتى خواستار محاكمه خودش به علت مطالب "غلط و بيجا" يى كه در نشريات اول انقلاب در مورد تظاهرات زنان عليه حجاب اجيارى گفته بود شد! هما ناطق پس از مدتى به همان ارزشهاى انقلاب مشروطه اى كه خوب ميشناخت بازگشت. او يكى از نامدارترين پژوهشگران تاريخ دوران قاجار بود. هما ناطق عاشق ايران بود.
٣- مادر بهكيش: او نماد مظلوميت زندانيان سياسى و قربانيان كشتار دهه ٦٠ بود. وجود او يادآورِ ستمى بود كه در سياهترين دوران تاريخ معاصر ايران -يعنى دهه شصت- بر زندانيان سياسى ايران رفت.
٤- شيخ نمر: اين ملاى مرتجع عربستانى، كه رسما خواهان برقرارى ولايت فقيه در سراسر كره خاكى بود، به همراه آلِ شويل زهرانى، مغز متفكر القاعده در عربستان، و ٤٥ اسلامگراى ديگر، به دست حكومتِ شريعت پناه عربستان اعدام شد. اتفاقات و هيجانات عجيبى كه پس از اعدام اين شيخِ طرفدارِ استبدادِ دينى در ايران رخ داد غيرقابل تصور و وراى هرگونه منطقى بود. اتفاقاتى كه احتمالا در هيچ كجاى جهان جز جمهورى اسلامى امكانپذير نيست. سفارت عربستان اشغال شد. سپاه پاسداران انقلاب نيز طى اعلاميه اى نوشت كه "انتقام سختی از جنایتکاران آل سعود گرفته و سقوط و فروپاشی پایه‌های این رژیم تروریست پرور، منفور و ضد اسلام را رقم خواهد زد." گمان نكنم كه تاكنون ارتش هيچ كشورى در برابر اعدام يك شهروند خارجى توسط دولت متبوعه اش چنين اعلاميه اى داده باشد. اگر يك دولت و ارتش خارجى در برابر اعدام يكى از رهبران مذهبى سنى ايرانى و يا قتل يكى از كشيشان ايرانى چنين رفتارى را ميكرد واكنش ايرانيان چه بود؟
افزايش تنش با كشورهاى خارجى مسلما به سود منافع ملى ايران نيست.
٥- اشرف پهلوى، دختر رضاشاه پهلوى، در سن ٩٦ سالگى درگذشت. در سالهاى دهه ٥٠ تعداد كسانى كه ادعا ميكردند با اشرف پهلوى همبستر بوده اند شايد به دهها هزار نفر ميرسيد. در آن سالها شايعه بود كه براى كسب مجوز تأسيس يك كارخانه يا بايد ٥ درصد سهام آن را به نام اشرف پهلوى كرد و يا با او همبستر شد. او كسى بود كه با "چيزخور كردن" ملكه ثريا باعث نازايىِ او شده بود!
شايد تاكنون كمتر شخصيت سياسى يا غير سياسى در تاريخ ايران به اندازه اشرف پهلوى مورد تهمت و دروغ و بهتان قرار گرفته باشد. شگفت اينكه هنوز پس از گذشت ٣٧ سال از پيروزى انقلاب اسلامى عده اى شايعاتى مانند "قاچاق مواد مخدر"، "قتل محمد مسعود"، "آتش زدنِ كريم پور شيرازى"، "سكس كردن با حيوانات" و "اسيدپاشى بر صورت داريوش خواننده"، را در مورد اشرف پهلوى همچنان باور دارند و حتى در استاتوسهاى فيسبوكى خود نيز اين شايعات را به عنوان واقعيت هاى تاريخى مى آورند!
البته عده اى ترويج اين شايعات دروغ را با اين توضيح كه "بالاخره اشرف زن كثيفى بوده است و، در نتيجه، پراكندن اين شايعات ايرادى ندارد" توجيه ميكنند. برخى نيز روشنگرى در مورد اين شايعات را به مثابه "تطهير" كليت نظام پيشين ميدانند. بايد به اين افراد گفت كه راهِ درست از راستگويى، شفافيت و شناخت صحيح ميگذرد.
بايد هر كس و هر چيزى را به تيغ نقد كشيد، اما دروغ دشمن ايران است.عکس ‏‎Saeed Bashirtash‎‏

No comments:

Post a Comment