February 10, 2018

ماجرای مبهم سونای ۳۰ میلیاردی امام‌زاده قاضی صابر

 خبر رسمی ساخت استخر و جکوزی برای این امام‌زاده را چند روز پیش «قاسم میرزایی نکو»، عضو «فراکسیون امید» مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت «خبر‌آنلاین» اعلام کرد.
نیما مجد
گزارش‌ها درباره تجهیز یک امام‌زاده در تهران به سونا و جکوزی تایید شد اما جدال‌ها بر سر میزان اعتبار این پروژه ساختمانی میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان هم چنان ادامه دارد.
خبر رسمی ساخت استخر و جکوزی برای این امام‌زاده را چند روز پیش «قاسم میرزایی نکو»، عضو «فراکسیون امید» مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سایت «خبرآنلاین»اعلام کرد.
او گفت در دوران مدیریت «محمد‌باقر قالیباف» در شهرداری تهران، اعتباری ۳۰ میلیارد تومانی برای ساخت این تاسیسات در امام‌زاده‌ای در «ونک» تهران اختصاص یافته است.
وی با طرح این پرسش که امام‌زاده چه نیازی به چنین تشکیلات و ساخت و سازی دارد، گفت ساخت یک استخر و جکوزی نباید این رقم هزینه داشته باشد.
این نماینده مجلس از مراجع قانونی خواست این موضوع را پی گیری و مستندات مربوط به ساخت و ساز مذکور را با تنظیم شکایتی تسلیم مقام‌های قضایی کنند.
میرزایی نکو هم چنین خبر داد که کمیته ای متشکل از اعضای فراکسیون امید پی گیر طرح دوباره موضوع تحقیق و تفحص از دوران مدیریت سابق شهرداری تهران است.
یک روز پس از اظهارات این نماینده مجلس، خبرگزاری «ایلنا» به سراغ «مسعود مهدوی پویا»، مدیریت امام زاده معروف و حاشیه‌ساز «ابوالقاسم علی بن زین العابدین» (قاضی صابر) رفت تا نظر وی را درباره این ساخت و ساز جویا شود.
مهدوی پویا گفت که سونا و استخر در کنار امام زاده و با هدف ارایه خدمت به مردم منطقه ساخته شده است:«پروژه هنوز تکمیل نشده و نزدیک به پنج درصد آن باقی مانده است.»
وی خبر اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت مجموعه را دروغ دانست و گفت: «تاکنون نزدیک به ۱۴ میلیارد و خرده‌ای برای ساخت این پروژه هزینه کرده‌ایم که با توجه به ابعاد پروژه، رقم قابل توجهی نیست.»
مهدوی پویا درباره هزینه‌ ساخت استخر و سونا هم توضیح داد: «این جور که این نماینده مجلس  می‌گوید، نیست. سونا فقط در حد یک حوضچه کوچک است و هزینه ساخت آن ۱۲۰ میلیون تومان شده است.»
اما قاسم میرزایی‌ نکو بار دیگر بر مواضع خود پافشاری کرد و گفت که اظهارات وی بر اساس گزارشی است که شهرداران منطقه برای شهرداری تهران تهیه کرده‌اند.
او افزود: «اطلاعات این امام زاده از گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای محرمانه‌‌ای که شهردار به شورای شهر داده، استخراج شده‌ است.»
وی هم چنین خبر داد که قرار است شورای شهر مراتب قضایی گزارش را تحویل مراجع ذی ربط دهد.
در همین حال، «مهدی چمران»، رییس سابق شورای شهر تهران نسبت به سخنان این نماینده مجلس واکنش نشان داد. او روز ۱۸ بهمن به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: «در زیرزمین این امام زاده هیچ استخر و سونایی ساخته نشده است.»
وی افزود که این تاسیسات در بیرون امام زاده و کنار دانشگاه ‌»الزهرا»، در زمینی که توسط اوقاف جهت فعالیت‌های ورزشی در اختیار شهرداری قرار داده بود، ساخته شده است.
این توضیحات مهدی چمران دوباره منجر به واکنش میرزایی نکو شد. او روز جمعه ۲۰ بهمن ماه به خبرگزاری ایلنا گفت:«بعضی از نزدیکان مدیریت قبلی شهرداری تهران سعی می‌کنند با دادن آدرس غلط، افکار عمومی را گمراه کنند.»
این نماینده مجلس توضیح داد: «بنابر اسنادی که در گزارش شهردار فعلی تهران نیز آمده، مبلغ ۲۵ میلیارد تومان از بودجه ۳۰ میلیاردی این پروژه تخصیص یافته و مبلغ پنج میلیارد تومان دیگر نیز برای تکمیل آن نیاز است.»
به نظر می‌رسد جنجال ساخت سونا و جکوزی برای یک امام‌زاده در تهران مربوط به بخشی از گزارش «محمد‌علی نجفی»، شهردار کنونی پایتخت از عملکرد ۱۰۰ روزه خود و مدیران سابق شهرداری باشد که ۲۴ دی ماه به شورای شهر ارایه شد.
نجفی در این گزارش، شهردار سابق و مدیران او را به مواردی چون هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری و استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات متهم کرده است.
«عباس جعفری دولت‌آبادی»، دادستان تهران روز شنبه ۳۰ دی به این گزارش واکنش نشان داده و از شهردار تهران خواسته بود گزارش مستند «تخلفات مالیِ» دوره مدیریت محمدباقر قالیباف را به دستگاه قضایی تحویل دهد.
جعفری دولت‌آبادی در عین حال افزوده بود که انتشار اخبار درباره فساد اقتصادی مقام‌های نظام بدون اثبات آن ها، باعث پریشان شدن روان و رنجیده شدن مردم می‌شود.
گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای محرمانه محمد‌علی نجفی از وضعیت شهرداری تهران و مدیریت‌های قبلی این نهاد مردمی می‌تواند محتوای جنجال برانگیز دیگری داشته باشد که تاکنون تنها بخش اندکی از این محتوا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.
جدال مدیریتی، جنگ لفظی و افشاگری اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان علیه یک دیگر پس از پایان هر انتخابات و کناره‌گیری طرف بازنده از مسوولیت‌ها و پست‌های انتخابی در ایران همواره خبرساز بوده است.
این دو جناح رقیب در سال‌های اخیر تلاش‌های بی وقفه‌ای در افشای «ناکارآمدی»، «فساد» یا «تخلف‌های» یک دیگر داشته‌اند که در این میان، سهم اصول گرایان به واسطه دست یابی به منابع قدرت، ثروت و حمایت حاکمیتی، بیش تر از رقیب اصلاح‌طلب بوده است.

No comments:

Post a Comment