May 15, 2016

آزادی سیاسی گاوای جاده چالوس (علیرضا بانک)

در دنیای مدرن جهان اول همه گاوداری ها صنعتی و مدرنند. مواظبن گاوها واکسنشون رو زده باشن. غذا زیاده و گاوها با بی میلی به غذاهای خوبی که جلوشون قرار داره نگاه می کنن. دقت میشه که زیر پای گاوها تمیز باشه، ....... البته هدف هم از اول معلومه! قراره گاوها رو بخورن یا بدوشن! اگر گاوی بخواد از توی محوطه سرسبز و تمیز و میله کشیده شده ای که براش به وجود آمده، بره بیرون، شوک الکتریکی در انتظارشه. بهانه شون هم اینه: «فقط برای امنیت خودت»! گاوها فقط یه شماره دیجیتالی مخصوص دارن که از بدو... تولد با روش بدون درد و خونریزی روی بدنشون حک شده. اینجوری با گاوهای گاوداری های دیگه اشتباه نمی شن. روزی سه نوبت گاوها خیلی مرتب و منظم توی صف می ایستند تا نوبتشون بشه و شیرشون دوشیده بشه. آخر هم با لبخند جایگاه شیردوشی رو ترک می کنند.
اما گاوهای جهان سوم مثل گاوهای جاده چالوسن. بیشتر وقت ها گرسنه اند غذاشون معلوم نیست. ممکنه لازم بشه پلاستیک هم بخورن. بی قانونیه. ممکنه وسط جاده بشینن و راه رو بند بیارن و دلشون خوش باشه که قانون رو دور زده اند. دلخوشی های بیشتری هم هست. مثلا یه گاو جاده چالوسی می تونه یه تاپاله بندازه وسط جاده و به ریش اداره راه بخنده! اینجا هم هدف از اول معلومه. اگه گاوه جفتک بندازه، با چوب اونقدر می زننش که زخمی بشه. گاوها باید حنا ببندن تا با گاوهای مزرعه بغلی قاطی نشن. اساسا اینکه گاوهای جهان سوم چه شکلی به نظر بیان و چی بپوشن دست خودشون نیست. چون گاوهای جهان سوم آزادی اجتماعی ندارن. هر شب مقداری علف تازه به گاوها نشون داده میشه و تا توجه گاو جلب شد شیرش رو زورکی می دوشن. در خیلی موارد گاو می زنه و شیر رو می ریزه. همیشه هم اعتراض می شه که شیری که حق گلوی گوساله خودمونه ازمون به زور گرفته میشه.

پی نوشت خودم: باورتون بشه یا نه، گاوای جاده چالوس آزادی سیاسی بیشتری از گاوای گاوداری های مدرن دارن.
پی نوشت یکی از دوستان ساکن آمریکا: در گاوداری های صنعتی اگر گاوی شاخ بزنه فورا کشته میشه. چون ممکنه سایر گاوهای گاوداری طرز استفاده از شاخ رو یاد بگیرند. برای همین گاوهای گاوداری صنعتی استفاده از شاخ رو بلد نیستند. شایدهم کمال گرا نیستند!

No comments:

Post a Comment