March 4, 2016

فقر جنسی در جهان عرب | کمال داوود

منتشرشده در نیویورک‌تایمز
ترجمه: الهام حیدرپور/ کافه‌اکسپرس
اوران، الجزایر ـپس از تحریر، کلن. پس از میدان، سکس. انقلاب‌های عربی سال ۲۰۱۱ احساسات را برانگیختند اما این هیجانات به زودی از بین رفتند. در نهایت، نقص‌ها و زشتی‌های این جنبش‌ها آشکار شدند. افکار، فرهنگ، دین و یا هنجارهای اجتماعی؛ به ویژه آن‌هایی که مرتبط با مسائل جنسی بودند اندکی بررسی شدند. انقلاب، لزوما مدرنیته معنا نمی‌دهد.
تعرض‌ها علیه زنان غربی توسط مهاجران عرب در کلن آلمان -یک روز پیش از سال نو- آزاری را که زنان در زیباترین روزهای انقلاب در میدان تحریر متحمل شدند را به یادها آورد. یادآوری تلخی که غرب را بر آن داشت تا یکی از بزرگ‌ترین فقرهای بزرگ به اصطلاح جهان عرب و به طور کل جهان اسلام، یعنی رابطه‌ی بیمارگونه‌اش با زنان را دریابد.
در برخی کشورهای اسلامی؛ زنان را پارچه‌ای سفید و قنداق شده می‌پوشانند، سنگسار می‌کنند و می‌کشند. ساده‌ترین نوع اتهامات او را متهم به ایجاد اخلال در جامعه‌ی آرمانی می‌کنند. در واکنش به همین برخوردها، برخی کشورهای اروپایی شروع به تهیه راهنمای رفتاری برای پناهنده ها و مهاجران کرده‌اند.
سکس تابوی پیچیده‌ای است و در کشورهایی مانند الجزایر، تونس، سوریه و یا یمن، نتیجه‌ی فرهنگ مردسالارانه‌ی محافظه‌کارِ محیط، هنجارهای جدید اسلام‌گرایان و ارزش‌های سنتی پنهان سوسیالیسم‌های مختلف منطقه است. ترکیب خوبی برای جلوگیری از میل جنسی، گناهکار جلوه دادن و به حاشیه فرستادن آن. از نوشته‌های دوران طلایی اسلام مانند «باغ معطر» نوشته‌ی شیخ نفزاوی که بدون هیچ پیچیدگی به اروتیسم و غرایز جنسی اشاره می‌کرد بسیار دور هستیم.
امروزه سکس تناقض بزرگی در بسیاری از کشورهای عربی به شمار می‌رود. طوری رفتار می‌شود که گویی وجود ندارد اما تمام ناگفته‌ها را تعیین می‌کند. سکس نادیده گرفته می‌شود اما این پنهان‌کاری بیشتر ذهن را درگیر خود می‌کند.
زن با حجابش در مرکز تمام روابط ما، تبادلات و نگرانی‌های‌مان قرار دارد. او در گفتمان روزمره، زیر عنوان غیرت، ناموس و ارزش‌های خانوادگی حضور می‌یابد. در برخی از کشورها حضورش در مجامع عمومی منوط به پوشاندن بدنش است. برداشتن حجاب رونمایی از تمایلی‌ست که فرد اسلام‌گرا، محافظه‌کار و جوان بی‌هدف در خود احساس اما انکار می‌کند. زن سرچشمه‌ی ناثباتی‌ست و دامن کوتاهش خطر زمین لرزه را به همراه دارد. تنها زمانی مورد احترام است که در یک رابطه‌ی مالکیت تعریف شده باشد؛ مانند همسر ایکس و یا دختر ایگرگ.
ادامه‌ی یادداشت را در لینک زیر بخوانید.

No comments:

Post a Comment