January 22, 2016

"العربیه.نت" پادگان‌های سپاه پاسداران و فعالیت‌هایش را دنبال می‌کند



پادشاهی سعودی برای نخستین بار در بیانیه اخیر وزارت امور خارجه این کشور، رسما درباره پرونده ایران که آکنده از تحریک هرج و مرج، فتنه‌انگیزی و تشنج آفرینی در منطقه است، به دست داشتن رژیم این کشور از طریق بازویش سپاه پاسدران، در انتقال قاچاقی شماری از شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج به خاک ایران، از راه‌های غیر قانونی و سپس طرح ادعای ربوده شدن آن‌ها، به منظور فراهم آوردن زمینه آموزش آنها در اردوگاه‌های آموزشی سپاه پاسداران برای کاربرد اسلحه و انجام فعالیت‌های تروریستی، پرداخت.

در بیانیه وزارت امور خارجه پادشاهی سعودی آمده است:" نظام ایران همچنین اقدام به تحریک شماری از شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج با سوء استفاده از احساسات دینی‌شان کرد. این نظام اقدام به انتقال آن‌ها به خاک ایران از راه‌های غیر قانونی کرد به گونه‌ای که از راه کشوری ثالث بدون روادید به ایران می‌رفتند تا شناخته نشوند. یا این‌که از آن‌ها خواسته می‌شد که با قایق خود را به آب‌های بین‌المللی برسانند، سپس ادعای ربوده شدن آن‌ها مطرح می‌شد و در آن هنگام، در اردوگاه‌های آموزشی، مورد آموزش فعالیت‌های تروریستی قرار می‌گرفتند تا پس از بازگشت به کشورشان، عملیاتی علیه مردم و کشورشان انجام دهند."

"العربیه.نت" مهم‌ترین پادگان‌های آموزشی سپاه پاسداران و دستگاه اطلاعاتی ایران از جمله پادگان "امام علی" در شمال تهران، "امیر المومنین" در شهر کرج و "مرصاد" شیراز، یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی عوامل خارجی عرب، افغان و چچن را ردگیری کرد. 

سپاه پاسداران از "بعلبک" در شمال لبنان تا شهر "حمص" سوریه و نیز اریتره در قاره سیاه، پادگان‌های آموزشی ایجاد کرده است، از جمله در نزدیکی بندر "عصب" و همچنین در جزیره "دهلک" در کنار دریای سرخ. رژیم ایران جوانان را برای آموزش دادن به آنجا اعزام می‌کند. پادگان‌های سپاه پاسداران به آمریکای جنوبی در استان "الواهیرا" در منطقه مرزی میان و نزوئلا و کلمبیا نیز رسیده است. 

از سال 2001 نشانه‌ها و بازده پادگان‌های سپاه پاسدران و دستگاه اطلاعاتی ایران به دنبال کشف پی در پی هسته‌های وابسته به آنها در کشورهای شورای همکاری و دقیقا در بحرین، کویت و نیز سعودی در اثر آنچه که بهار هرج و مرج سازنده نام گرفت، کم کم بر ملا شد. 

در بحرین نیروهای انتظامی و گارد ملی با کمک نیروی دفاعی این کشور موفق شدند میدان شورای همکاری را از وجود معترضین تخلیه کنند. دستگاه‌های امنیتی بحرین همچنین شماری از هسته‌های تروریستی که به وسیله سپاه پاسداران ایران آموزش دیده و حمایت شده را کشف و خنثی کردند. 

بازداشت‌شدگانی که در حملات تروریستی در بحرین دست داشتند - بر اساس آنچه توسط دستگاه‌های بازجویی به ثبت رسیده است- تاکید کردند که عوامل هسته کشف شده به وسیله سپاه پاسدران ایران و به منظور برهم زدن امنیت منطقه خلیج آموزش دیده بودند.

ماه اوت سال 2013 در پی عملیات میدان شورای همکاری که در منامه پایتخت بحرین قرار دارد و به میدان "اللؤلؤه" شهرت دارد، شاهد تحول در نوع فعالیت هسته‌ها از سیاسی به انقلابی بود. به گفته مقامات امنیتی، اعضای این هسته که دارای شناسنامه بحرینی هستند به همراه شهروندانی از سعودی در ایران آموزش دیده بودند. آنها در هتل‌های مجلل در تهران ساکن بوده و برای قاچاق اسلحه و مواد منفجره و نیز هدف قرار دادن ماموران انتظامی سعودی و بحرین آموزش دیده بودند.

بر اساس تاکید بازداشت‌شدگان، در پادگان سپاه پاسدران شهروندانی از بحرین و سعودی، برای به کارگیری اسلحه و مواد منفجره قوی آموزش می‌دیدند، در آنجا یک شخص ایرانی که عضو سپاه پاسداران بود، شیوه خنثی کردن شنود تلفنی از طریق جدا کردن باتری آن و غلاف کردن سیم کارت با قلع، آموزش داده می‌شد، این مامور سپاه همچنین به آنها چگونگی انجام عملیات جاسوسی و شنود را آموزش می داد، سپس رفته رفته بر تعداد ماموران آموزشی در پادگان افزوده شد.

بر اساس این اعتراف‌ها، پادگان سپاه پاسداران در منطقه‌ای در شمال ایران با فاصله زمانی هفت ساعت رانندگی از تهران قرار داشت، بازداشت‌شدگان همچنین در یکی از رودخانه‌های نزدیک، دوره غواصی، شنای استقامت، شیوه استفاده از اسلحه در حال شنا، نشانه گرفتن هدف توسط شناگر، ساخت مواد منفجره با استفاده از ماده شدیدالانفجار C4، شیرجه رفتن از قایق در حال حرکت و تعامل با قایق‌های در حال حرکت را به پایان رساندند.

در سال 2011 منابع امنیتی خلیجی از اطلاعاتی پرده برداشتند که حاکی از اقدام شبکه‌ای وابسته به سپاه پاسداران و دستگاه اطلاعاتی ایران بود در کشورهای عضو شورای همکاری، اقدام به اعزام جوانان و نوجوانان دختر و پسر به شهر بعلبک در شرق لبنان می‌کردند، هدف از این اقدام اعزام آنان به منظور گذراندن دوره حمل و کاربرد اسلحه، تعامل با نیروهای انتظامی در تظاهرات و شیوه خنثی کردن اقدامات این نیروها بود. 

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران، سلسله نقشه‌هایی را برای دست زدن به هرج و مرج و فتنه‌انگیزی در کشورهای عربی خلیج در نظر گرفته است. برخی از این نقشه‌ها علیه بحرین بود، دولت منامه ضمن کشف عوامل اجرایی، این نقشه را خنثی کرد. همچنین نقشه ایجاد شبکه‌ها وهسته‌های جاسوسی در این کشورها ضمن این طرح بود، که چند مورد آن نیز در کویت کشف و خنثی شد.
دادگاهی در کویت در بیست و نهم مارس 2011 حکم اعدام 3 متهم به فعالیت در یک شبکه جاسوسی (یک شهروند کویتی و دو ایرانی) را صادر کرد، همچنین این دادگاه یک ایرانی و یک سوری را به حبس ابد محکوم کرد.
وزارت خارجه کویت، سفیر خود را از تهران فراخواند، همچنین کاردار سفارت ایران در کویت به ساختمان وزارت خارجه احضار و یک یادداشت اعتراضی درباره دست داشتن دیپلمات‌های ایرانی در تشکیل یک شبکه جاسوسی، تسلیم وی شد.
در تحولی دیگر، دولت کویت تصمیم گرفت 3 دیپلمات ایرانی در سفارت ایران در کویت را به اتهام دست داشتن در یک شبکه جاسوسی، اخراج کند. در این پرونده فاش شد، گروهی که اکثرا فارس هستند و برخی از آنها گذرنامه‌های کشورهای خلیج را حمل می‌کنند، در بعلبک لبنان دوره‌های نظامی دیده‌اند.
در 2016 گزارش‌های امنیتی فاش کرد که سپاه پاسداران، ده‌ها شیعه از کشورهای عربی شمال آفریقا را پیش از اعزام به مناطق جنگی که نیروهای ایرانی در آن حضور دارند، آموزش داده است. اکثر این افراد، در کشورهای اروپایی اقامت دارند. انتقال این افراد به اروپا و دیگر مناطق، به دلیل دو ملیتی بودن، به سادگی صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش‌ها این افراد پیش از پیوستن به جبهه‌ها از جمله یمن که حوثی‌ها در برابر ائتلاف عربی به رهبری سعودی قرار گرفته‌اند، توسط سپاه پاسداران که در آنجا حضور دارد، آموزش نظامی دیده‌اند.
دوره‌های نظامی سپاه پاسدارن، به منطقه «الواهیرا» ( منطقه‌ مرزی میان ونزوئلا و کلمبیا در آمریکای لاتین) کشیده شده است. در این منطقه شماری از شهروندان کویتی، بحرینی، و سعودی در یک پادگان، آموزش نظامی دیده‌اند.
بر اساس اعترافات یکی از جداشدگان از نیروهای جاسوسی ایران، که در پادگان «الواهیرا» آموزش دیده است، شمار زیادی از کسانی که شناسنامه‌های کشورهای خلیج را دارند، در این پادگان مرزی، دوره‌های نظامی دیده‌اند. به گفته وی اغلب این افراد، از کویت، بحرین و سعودی هستند. این افراد با هواپیما از دمشق به کاراکاس پایتخت ونزوئلا یا بوگوتا پایتخت کلمبیا منتقل می‌شوند و از آنجا با خودروهایی به منطقه مرزی اعزام می‌شوند.
دورهای نظامی شامل آموزش ساخت مواد منفجره، بمب‌گذاری، ترور، گروگان‌گیری و انتقال آنها از مکانی به مکانی دیگر، و همچنین هدف قرار دادن سفارتخانه‌های خلیجی و عرب است.
بر اساس یک خبرگزاری اروپایی، در مارس 2015، یک منبع دیپلماتیک غربی، از وجود پادگان‌های ایرانی خبر داد که در آنها حوثی‌ها آموزش نظامی می‌بینند تا به جبهه‌ها در جنوب سوریه بپیوندند.
این خبرگزاری گفته که جنگجویان در جریان مشارکت در درگیری‌ها پیش از بازگشت به یمن، دوره‌های آموزش نظامی می‌بینند. این منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتالیایی «آکی» تاکید کردند که سپاه پاسداران واحدهایی نظامی متشکل از حوثی‌های یمن ایجاد کرده، که هر واحد 100 جنگجو دارد، و در پادگان‌های بصری و ازرع در استان درعا، آموزش دیده‌اند.
در یک گزارش که گروهی بین‌المللی وابسته به شورای امنیت سازمان ملل متحد با استناد به منابع «آگاه»، منتشر کرده، گفته که سپاه قدس ایران، حوثی‌ها را در جزیره کوچکی در سواحل اریتره آموزش داده است. نزدیک بودن اریتره به یمن این فرصت را برای سپاه پاسداران فراهم کرده تا فعالیت‌های قانونی و غیر قانونی خود را انجام دهد.
مسائل مطرح شده، در اظهارات اخیر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران که گفته ایران نزدیک به 200 هزار جنگجو مرتبط با سپاه پاسداران در پنج کشور سوریه، عراق، یمن، پاکستان و افغانستان دارد، آشکار شد . او جوانان کشورش را به مشارکت در جنگ سوریه، عراق و یمن فراخواند.

No comments:

Post a Comment