January 13, 2016

جو بایدن: ایران خواستار معذرت خواهی نشد، عذرخواهی نکردیم



Image copyrightGetty
Image captionجو بایدن عذرخواهی آمریکا از ایران در ماجرای توقیف شناورهای آمریکایی را تکذیب کرده است
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا معذرت خواهی از ایران بر سر بازداشت تفنگداران آمریکایی توسط سپاه پاسداران را نادرست خوانده است.
روز چهارشنبه، ۲۳ دی (۱۳ ژانویه)، ساعاتی پس از انتشار خبر آزادی ۱۰ تفنگدار آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران، آقای بایدن به شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت که "ایران خواستار عذرخواهی نشد و عذرخواهی هم نشد."
روز سه‌شنبه، منابع آمریکایی گزارش کردند که دو شناور نیروی دریایی آن کشور با ده سرنشین توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران بازداشت شده‌اند و روابط عمومی سپاه پاسداران نیز این گزارش را تایید کرد. شامگاه گذشته، مقامات آمریکایی گفتند که دولت ایران به آنان اطمینان داده که بازداشت شدگان سالم هستند و به زودی آزاد خواهند شد و صبح چهارشنبه نیز، دریادار پاسدار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران تلویحا آزادی سریع بازداشت شدگان را تایید کرد.
وی در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفت که در پی توقیف شناورهای آمریکایی، وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه ایران تماس گرفت و افزود: "آقای ظریف موضع بسیار قوی و محکمی داشتند راجع به اینکه آنها در آب‌های سرزمینی ما بودند و باید معذرت خواهی کنند" و افزود: "این روند انجام شده و مسلما این روند طول نخواهدکشید و به محض دستور از سلسله مراتب، اقدام به اجرای دستور خواهد شد."
برخی گزارش های مربوط به گفتگوی آقای فدوی، با عنوان عذرخواهی آمریکا از ایران انتشار یافته بود که ظاهرا واکنش‌هایی را در آمریکا برانگیخت.
Image copyrighttasnimnews
Image captionفدوی از درخواست ظریف از کری برای عذرخواهی آمریکاییان سخن گفته بود
ساعاتی پس از اظهارات علی فدوی، سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با مشخص شدن غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، بازداشت شدگان در آب‌های بین‌المللی رها شده‌اند و به این ترتیب، ماجرای توقیف شناورهای آمریکایی و سرنشینان آن پایان یافت.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا با ابراز خرسندی از آزادی نظامیان آمریکایی، گفته مایل است از مقامات ایران به خاطر همکاری برای آزادی نظامیان آمریکایی سپاسگزاری کند. آقای کری افزوده است: "حل این مساله به شکلی صلح‌آمیز و کارآمد نشان می‌دهد که دیپلماسی نقشی حساس در امنیت، ایمنی و قدرتمندی ما ایفا می‌کند."
همچنین، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، ضمن ابراز خرسندی از بازگشت ملوانان آمریکایی، گفته است "مایلم از وزیر خارجه جان کری به خاطر تعامل دیپلماتیک با ایران به منظور بازگشت سریع افرادمان تشکر کنم."
آقای کارتر افزوده است که "نیروی دریایی آمریکا در سراسر جهان به عنوان بخشی از اقدامات عادی خود به ملوانان آسیب دیده هر کشوری کمک می کند و ما از حل و فصل به موقع این وضعیت خوشحالیم."
Image copyrightsepahnews.com
Image captionتفنگداران دریایی آمریکا روز سه‌شنبه بازداشت و روز چهارشنبه آزاد شدند

No comments:

Post a Comment