January 16, 2016

چهار ایرانی-امریکایی زندانی در ایران با ۷ ایرانی زندانی در امریکا مبادله شدند



دولت‌های ایران و امریکا در یک توافق دوجانبه شماری از زندانیان خود در کشورهای یکدیگر را با هم مبادله کردند.
آن‌گونه که خبرگزاری‌های ایران نوشته‌اند، سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی، جیسون رضاییان (خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست) و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند ایرانی-امریکایی هستند که در جریان این مبادله آزاد شده‌اند. این چهار نفر در سال‌های گذشته به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و با احکام سنگین حبس روبه‌رو شده بودند.
در همین ارتباط، روز شنبه (۱۶ ژانویه-۲۶ دی)، دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای کوتاه، از آزادی چهار زندانی "ایرانی" در راستای «مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام» خبر داد.
سعید عابدینی، یک کشیش مسیحی است که روز چهارم مهرماه ۱۳۹۱ در جریان سفری به ایران که با هدف دیدار با خانواده‌اش و نیز پیگیری تاسیس یک پرورشگاه انجام شده بود، از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به هشت سال حبس محکوم شد.
امیر میرزایی حکمتی، تفنگ‌دار پیشین نیروی دریایی امریکا است که روز ۱۶ آذر ۱۳۹۰ در سفری به ایران بازداشت شد. او ابتدا به اتهامات "جاسوسی برای امریکا" و "هم‌کاری با دولت متخاصم" به اعدام محکوم گردید که این حکم بعدتر در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس کاهش یافت.
جسیون رضاییان دیگر ایرانی-امریکایی آزادشده از سوی حکومت ایران، خبرنگار روزنامه‌ی امریکایی واشنگتن‌پست در تهران بود که در مردادماه ۱۳۹۳ به همراه همسرش یگانه صالحی به اتهام جاسوسی بازداشت شد. او ۱۷ماه گذشته را در بند دو-الف زندان اوین که در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران است، سپری کرد و با وجود برگزاری دادگاه و صدور حکم حبس برای وی، هیچ‌گاه جزییات این حکم از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی اعلام نشد.
درباره‌ی نصرت‌الله خسروی رودسری، چهارمین ایرانی-امریکایی آزاده‌شده، اطلاعاتی در دست نیست.
گفته شده که این چهار نفر قرار است بلافاصله بعد از آزادی در یک پرواز از تهران به سوییس بروند.
از سوی دیگر آن‌گونه که خبرگزاری دولتی "ایرنا" نوشته، دولت امریکا در مقابل آزادی این چهار نفر، ۷ ایرانی محبوس در زندان‌های امریکا را آزاد کرده است. این ۷ نفر به نام‌های نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی، در ارتباط با دور زدن تحریم‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی در زندان به سر می‌برده‌اند.
"ایرنا" هم‌چنین مدعی شده که علاوه بر این مبادله، دولت امریکا حکم استرداد ۱۴ ایرانی دیگر را که به اتهامات مشابه تحت پیگرد قرار داشتند، لغو کرده است.
مبادله‌ی زندانیان میان جمهوری اسلامی و امریکا در "روز اجرای توافق هسته‌ای" صورت می‌گیرد. روزی که قرار است ابتدا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات ایران بر اساس این توافق را تایید کند و پس از آن، امریکا و اتحادیه اروپا، تحریم‌های مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی را که در سال‌های گذشته اعمال شده، به حالت تعلیق در خواهند آورد.

No comments:

Post a Comment