January 3, 2016

بهبود پياپى ركوردهاى تهران در حمله به سفارتخانه ها


بهبود پياپى ركوردهاى تهران در حمله به سفارتخانه ها
١٨٧ سال پيش در همين ماه ژانويه، گروهى به محل اقامت سفير روسيه در تهران حمله كردند و سفير و همه همراهان و نگهبانانش (به جز يك نفر) را كشتند. بعد از اين واقعه، فتحعلى شاه، الماسى ٨٨ قيراطى را به عنوان خون بها به تزار روس پيشكش كرد و مدت ها طول كشيد تا روابط دو كشور به حالت عادى برگردد. پس از گذشت حدود دو قرن از اين رويداد، هنوز هم فاجعه قتل گريبايدوف از حافظه مردم روسيه پاك نشده است و كماكان كتاب هاى فراوانى درباره او و ماجراى حمله به اقامتگاه سفير در تهران نوشته مى شود.
داستان حمله به سفارت آمريكا در تهران و به گروگان گرفته شدن ٦٦ نفر هم بعد از گذشت ٣٧ سال هنوز زنده است. ماجراى گروگانگيرى ٤٤٤ روز طول كشيد اما كسى در حمله به سفارت كشته نشد كه از اين جهت مى توان آن را يك پيشرفت دانست.
چهار سال پيش گروهى سفارت بريتانيا در تهران را هدف حمله قرار دادند كه به قطع روابط دو كشور انجاميد. در اين حمله چند نفر از كاركنان سفارت جراحاتى برداشتند اما در نهايت نه كسى كشته شد و نه كسى به گروگان گرفته شد. لاجرم اين حمله را هم مى توان در قياس با دو مورد گذشته نوعى پيشرفت به شمار آورد.
حمله اخير به سفارت عربستان هم بدون جراحت يا كشته شدن ديپلمات ها يا گرگانگيرى به پايان رسيد كه باز هم در نوع خود يك ركورد مثبت ارزيابى مى شود.
با اين كه در سال هاى گذشته، تعداد حملات به سفارتخانه ها در تهران افزايش يافته است اما هيچ ناظر منصفى نبايد و نمى تواند بهبود كيفى اين حملات را ناديده بگيرد.

No comments:

Post a Comment