January 22, 2016

واکنش تند امامان جمعه به انتقاد حسن روحانی از شورای نگهبان


خطبه‌های نماز جمعه این هفته در ایران به دفاع از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها و حمله به منتقدان اختصاص داشت. امام جمعه مشهد تلویحا حسن روحانی را به دنباله‌روی از فوکویاما متهم کرد و او را "ضد ولایت فقیه" خواند.
با توجه به انتقاد صریح حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از رد صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت شورای نگهبان، نوک تیز انتقاد خطیبان جمعه در هفته جاری (۲ بهمن) آشکار و پوشیده متوجه سخنان او بود.
احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران بدون اشاره به صحبت‌های حسن روحانی، لب به انتقاد از او گشود و گفت: «تریبون‌داران، به‌خصوص آنهایی که مسئولیت دارند، مراقب حرف‌زدنشان باشند. مسئولان فکر نکنند حرف‌شان حرف یک شهروند معمولی است. اگر شما اهانت کنید زیردستان شما هم برای اهانت جرأت پیدا می‌کنند».
عملکرد شورای نگهبان از مجلس سوم به این سو که بر مبنای نظارت استصوابی رد بعضا گسترده صلاحیت‌ نامزدها را رقم می‌زند پیوسته مورد انتقاد طیف‌های مدافع حقوق بنیادین مردم در آزادی در انتخاب‌شدن و انتخاب‌کردن بوده است.

احمد خاتمی اما این انتقادها به عملکرد شورای نگهبان را "اهانت" توصیف کرد و افزود: «بیش از ۳۰ سال است که در برهه انتخابات به شورای نگهبان اهانت صورت می‌گیرد. از زمان امام [خمینی] هم این اهانت‌ها در ایام انتخابات به شورای نگهبان بوده و هم حضرت امام و هم رهبر معظم انقلاب پاسخ آنها را داده‌اند و با شناختی هم که بنده از فقهای شورای نگهبان دارم اینها دین‌شان را به این حزب و آن حزب و یا یک جریان نمی‌فروشند و دین‌مدارانه عمل می‌کنند».
خاتمی به رد صلاحیت‌شدگان توصیه کرد که خوب رفتار کنند تا در جاهای دیگر هم از آنها استفاده شود
خاتمی به رد صلاحیت‌شدگان توصیه کرد که "خوب" رفتار کنند تا "در جاهای دیگر" هم از آنها استفاده شود
این اظهارات پاسخی به سخنان دیروز حسن روحانی بود که گفت: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟ این کشور متعلق به همه است و همه بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند.»
خاتمی در ادامه به رد صلاحیت‌شدگان توصیه کرد که "خوب" رفتار کنند تا "در جاهای دیگر" هم از آنها استفاده شود: «عزیزان رد صلاحیت و عدم ‌احراز صلاحیت‌شده طوری عمل کنند و خوب امتحان دهند که در جاهای دیگر هم بشود از آنها استفاده کرد.»
"دنباله‌روی از فوکویاما"
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز بخشی از خطبه‌های نماز جمعه خود را به حمله به منتقدان شورای نگهبان و نحوه عمل آن در رد گسترده داوطلبان نامزدی مجلس اختصاص داد.

علم‌الهدی بدون نام‌بردن از حسن روحانی مدعی شد که او با متهم‌ کردن شورای نگهبان با برخورد جناحی با فرانسیس فوکویاما، سیاست‌شناس معروف آمریکایی همسو شده است: « درست نیست عده‌ای در مملکت ما منجری منویات سوء فوکویاما و آمریکا شوند و بگویند شورای نگهبان جناحی عمل می‌کند.»
علم‌الهدی با اظهارات امروز خود و استناد به فوکویاما همنوا با ارکستری شده است که دو هفته پیش آیت‌الله جنتی درآمد آن را زده بود. جنتی نیز بدون اشاره که کجا فوکویاما چنین حرفی را زده است، به نقل از او مدعی شد: « فوکویاما پژوهشگر و تاریخ‌نگار ژاپنی الاصل و تبعه آمریکا معتقد است شورای نگهبان به عنوان مظهر قوام و دوام ولایت فقیه باید حذف شود و با یک رفراندوم از بین برود و تا وقتی که شورای نگهبان وجود دارد نظارت استصوابی از بین نمی‌رود؛ این‌ها [منتقدان عملکرد شورای نگهبان] چنین عقایدی را دنبال می‌کنند و ما باید مراقب باشیم.»
احمد علم‌الهدی: بدترین اهانت به شورای نگهبان این است که کسی به شورای نگهبان بگوید جناحی است. اینها جناحی هستند و برای جناح کار می‌کنند؟ این مسئله مصداق بارز رد ولایت فقیه نیز هست
احمد علم‌الهدی: بدترین اهانت به شورای نگهبان این است که کسی به شورای نگهبان بگوید جناحی است. اینها جناحی هستند و برای جناح کار می‌کنند؟ این مسئله مصداق بارز رد ولایت فقیه نیز هست
علم‌الهدی در ادامه قدمی فراتر رفت و تلویحا حسن روحانی و کسانی در حکومت را که شورای نگهبان را به رویکرد جناحی متهم می‌کنند، ضد ولایت فقیه خواند: « این درست است که امروز عده‌ای راه بیفتند و با کمال بی‌باکی به یک نهاد مقدس توهین کنند؟ بدترین اهانت به شورای نگهبان این است که کسی به شورای نگهبان بگوید جناحی است. اینها جناحی هستند و برای جناح کار می‌کنند؟ این مسئله مصداق بارز رد ولایت فقیه نیز هست.»
حمله به کارنامه دیپلماسی هسته‌ای دولت
امامان جمعه در اظهاراتی هماهنگ، در مورد مسئله برجام نیز به دولت حمله کردند. احمد خاتمی از جمله، اظهارات مقام‌های دولتی در مورد موفقیت بزرگ در ختم پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را رد کرد و گفت: «برجام یک موفقیت بود، رفع بخشی و نه تمام تحریم‌ها بود. اما غلو در این عرصه آسیب است؛ اینکه کسی آن را فتح‌الفتوح تلقی کند، این‌طور نیست و فتح‌الفتوح نبوده بلکه ما هزینه سنگینی دادیم... کدام ایرانی بود که در تلویزیون صحنه برداشته شدن قلب راکتور اراک را دید و حسرت نخورد؟ ۱۲ سال فناوران ما خون دل خوردند، این هزینه سنگینی بود.»
در همین حال، یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم گفته است که حمایت از دیپلماسی هسته‌ای دولت موجب رد صلاحیت او در هیات نظارت شورای نگهبان شده است. داریوش قنبری نماینده سابق ایلام در مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته است: «بنده به استناد بند ۱ و بند ۳ ماده ۲۸ درخصوص عدم التزام و اعتقاد عملی به اسلام و ولایت‌فقیه رد صلاحیت شده‌ام. وقتی نسبت به این موضوع اعتراض کردم، یک نفر در هیات نظارت به من گفت که به نظر می‌رسد مواضعم در حمایت از دیپلماسی هسته‌ای دولت روحانی باعث رد صلاحیتم شده است

No comments:

Post a Comment