January 3, 2016

«هالو» به وزیر بهداشت: دیگر به بیمارستان نمی‌روم، مسوولیت مرگم با شماست ساناز قاضی زاده


محمدرضا عالی پیام، فیلم‌ساز و طنزپرداز که با نام «هالو» برای ایرانیان نام‌آشناست در نامه ای سرگشاده در صفحه فیس‌بوک خود به وزیر بهداشت به وضعیت بهداشتی، درمانی و تغذیه زندانیان و رفتار کادر پزشکی اعتراض کرد.
عالی پیام خطاب به وزیر بهداشت از خواسته تا با توجه بر آنچه هنگام انتقال به بیمارستان و نحوه برخورد کادر پزشکی در صورت بروز هرگونه مشکلی او را به بیمارستان اعزام نکنند.
او همچنین مسوولیت مرگ خود یا هر اتفاق ناگوار دیگری را برگردن مسوولین پزشکی کشور و در راس همه حسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت دانسته است.
محمدرضا عالی پیام، فیلمساز و طنزپرداز که با نام «هالو» برای ایرانیان نام‌آشناست در نامه ای سرگشاده در صفحه فیس‌بوک خود به وزیر بهداشت به وضعیت بهداشتی، درمانی و تغذیه زندانیان و رفتار کادر پزشکی اعتراض کرد.
عالی پیام خطاب به وزیر بهداشت از خواسته تا با توجه بر آنچه هنگام انتقال به بیمارستان و نحوه برخورد کادر پزشکی در صورت بروز هرگونه مشکلی او را به بیمارستان اعزام نکنند. او همچنین مسوولیت مرگ خود یا هر اتفاق ناگوار دیگری را برگردن مسوولین پزشکی کشور و در راس همه حسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت دانسته است.
عالی پیام در نامه خود به وزیر بهداشت یادآوری می‌کند که بارها از او دعوت کرده تا با حضور در زندانی رجایی شهر، یعنی جایی که این زندانی سیاسی در آن زندانیست، به وضعیت بهداشتی و درمانی و تغذیه ای زندانیان و وضعیت ناخوشایند آن‌ها رسیدگی کند.
او برای ابراز ناخرسندی از بی‌توجهی وزیر بهداشت خطاب به هاشمی نوشته نمی داند که آیا وقت او ایجاب نکرده، یا زندانیان جزء جمعیت کشور به حساب نمی آیند، یا سلامتی آنها مهم نیست، یا هاشمی وزیر زندانی ها نیستید، یا شاید نامه های زندانیان به دست او نرسیده است.
«هالو» سپس به وضعیت سلامتی خود اشاره می کند و اینکه دچار فشار خون، آرتروز و بیماری صرع است و در ادامه به حمله عصبی و تشنجی اشاره می کند که ۶ دی ماه بر او وارد شده است.
از ادامه توضیحات عالی‌پیام برمی‌آید که پس از معاینه در درمانگاه زندان و اعلام «نارسایی کامل خون به قلب» او را به بیمارستان امام خمینی اعزام می کنند، سپس از حدود ساعت ۱۲ آن روز تا هفت و نیم بعد از ظهر این شاعر سرشناس طنزپرداز را با روی یک «برانکار چرخ‌دار» و با دستبند و پابند در گویه ای از راهرویی در بیمارستان رها می کنند.
در آن ساعت نه تنها هیچ خدمات درمانی روی او انجام نمی شود بلکه با او برخورد «تحقیرآمیزی» داشته اند.
عالی پیام به هاشمی نوشته که تمام ساعتی که در بیمارستان سپری کرده «از سرما به خود می لرزیدم و یک نفر پیدا نشد که یک پتو روی من بیندازد. این علاوه بر دو ساعتی بود که در آمبولانس لرزیدم.»
طبق توضیحات او حتی در طول ساعاتی که در بیمارستان سپری کرده، غذایی نیز به او داده نشده است.
این زندانی سیاسی می نویسد که « پس از هشت ساعت معطلی و توهین و تحقیر در گوشه ی راهرو، چون فشار دستبند و پابند و سرما و گرسنگی امانم را بریده بود، از مامورین خواستم مرا به زندان برگردانند تا لااقل داروهایم را بخورم. چون آنجا اگر از ناراحتی قلب و مغز نمی مردم، حتمن از سرما و گرسنگی تلف می شدم.»
عالی‌پیام در آخر نامه ای که در فیس بوکش منتشر کرده تا شاید به دست وزیر بهداشت برسد، آورده است که « اگر وضعیت اعزام یک بیمار اورژانسی و رسیدگی در بیمارستان های شما این است، بدین وسیله رسمن درخواست می کنم در صورت بروز هرگونه مشکلی برای من مرا به بیمارستان اعزام نکنند و مسئولیت مرگ من یا هر اتفاق ناگوار دیگری برگردن مسئولین پزشکی کشور و در راس همه خود شما خواهد بود.»
این نامه در حالی به وزیر بهداشت نوشته شده که اسفند سال ۹۳ وزیر بهداشت پس از این که برای نخستین بار از زندان «قزل حضار» کرج بازدید کرد، در وب سایت شخصی خود نوشت آن چه دیده، خواب را از چشمانش ربوده است.
اما گویا پس از چند روز بی خوابی موضوع از یاد وزیر بهداشت رفته چراکه در ماه‌های گذشته زندانیان بارها نسبت به وضعیت رسیدگی به بهداشت و امور اوژانسی در زندان‌ها اعتراض کرده اند.
این شاعر و نویسند‌ه‌ی طنزپرداز، درسال‌های گذشته به خاطر سکته‌ی قلبی در بیمارستان بستری شده بود.
در روزهای گذشته یک دادگاه در ایران، پزشک و دو پرستار بیمارستانی در خمینی شهر اصفهان که با کشیدن بخیه های صورت یک کودک خبرساز شده بودند را به زندان و برکناری از خدمت و پرداخت دیه محکوم کرد.
*عکس از آرشیو

No comments:

Post a Comment