January 6, 2016

عربستان سعودی به جز "شیخ نمر" چه کسانی را اعدام کرد؟

"فرانک گاردنر"، خبرنگار حوزه‌ی امنیتی بی.بی.سی در ژوئن ۲۰۰۴ در حال تهیه‌ی مستندی درباره‌ی گروه القاعده، مورد اصابت شش گلوله‌ی شلیک‌شده توسط "عادل الضبیطی" قرار گرفت و فلج شد. او بعد از ده سال توانسته با غلبه بر عوارض جسمی ناشی از آن حمله، به حرفه‌اش باز گردد. آقای گاردنر ۵۴ ساله بعد از صدور حکم اعدام برای "الضبیطی" در سال ۲۰۱۴، در مصاحبه‌ای گفته بود که حاضر نیست او را ببخشد چرا که وی به هیچ‌وجه از اقدامش "پشیمان" نیست.


سایمون کامبرز، فیلم‌بردار ایرلندی شبکه‌ی بی.بی.سی که در جریان تهیه مستندی درباره‌ی گروه القاعده هدف حمله تروریستی قرار گرفت و در ۳۶ سالگی کشته شد.

عربستان سعودی بامداد روز شنبه (۲ ژانویه-۱۲ دی)، ۴۷ نفر را در ۱۲ شهر این کشور به جرم ارتکاب عملیات تروریستی اعدام کرد که از میان آن‌ها، اعدام "نِمر باقر النِمر"، شیخِ شیعه نزدیک به حکومت ایران، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.
با این وجود آن‌گونه که مقامات و رسانه‌های عربستان می‌گویند، ۴۳ نفر از اعدام‌شدگان روز شنبه از اعضای ارشد گروه القاعده بودند و در یک سلسله اقدامات تروریستی در این کشور در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ که به کشته شدن ۸۷ شهروند خارجی و زخمی شدن ۴۲۳ نفر دیگر منجر شد، نقش داشتند.
آغاز عملیات تروریستی القاعده در خاک عربستان، حادثه انفجار در شهرک المحیا در ریاض در روز ۱۲ می ۲۰۰۳ بود که ۲۶ کشته بر جای گذاشت. یک سال بعد در ماه می ۲۰۰۴، مجموعه مسکونی الواحه در شهر الخبر، هدف حمله‌ی تروریست‌های وابسته به القاعده قرار گرفت که در جریان آن ۴۵ نفر به گروگان گرفته شدند و در نهایت پیش از آزاد شدن گروگان‌ها توسط نیروهای امنیتی عربستان، ده‌ها نفر از ساکنان این شهرک کشته شدند.
تلاش برای اشغال ساختمان کنسول‌گری آمریکا در جده در ماه دسامبر ۲۰۰۴ و حمله به همین کنسول‌گری توسط یک فرد مسلح در ماه می ۲۰۰۶ از دیگر حملات تروریستی منتسب به گروه القاعده در خاک عربستان به شمار می‌رود.
یکی از شناخته‌شده‌ترین اعدام‌شدگان بامداد شنبه، "فارس الزهرانی" نام داشت که رسانه‌های سعودی وی را "رهبر مذهبی بلندپایه" و "استراتژیست ارشد" القاعده در این کشور معرفی کرده‌اند.
الزهرانی در سال ۲۰۰۴ در نزدیکی مرز عربستان و یمن بازداشت شد و بعد از ده سال نگهداری در زندان، در سال ۲۰۱۴ به اعدام محکوم گردید.
اعدام‌شده‌ی شناخته‌شده‌ی دیگر، "عادل الضبيطی" نام داشت که یک دهه قبل در ژوئن ۲۰۰۴ به یک تیم خبری شبکه‌ی بی.بی.سی در شهری نزدیک ریاض حمله کرده بود. آن حمله به فلج شدن "فرانک گاردنر"، خبرنگار حوزه‌ی امنیتی بی.بی.سی و کشته شدن "سایمن کامبرز"، فیلم‌بردار این شبکه منجر شد. گاردنر و کامبرز در حال تهیه فیلمی مستند درباره‌ی القاعده بودند.
"ضبیطی" جوان که شش گلوله به سوی "گاردنر" شلیک کرده بود، بعد از ده سال، در نوامبر ۲۰۱۴ به اعدام محکوم شد آن هم در حالی که به گفته‌ی این خبرنگار ۵۴ ساله، به هیچ‌وجه از اقدامش پشیمان نبود.

No comments:

Post a Comment