January 6, 2016

بازخوانی دفاع سیمین دانشور از اجباری شدن حجاب | اشکان منفرد


سیمین دانشور، داستان‌نویس مشهور ایرانی و همسر جلال آل‌احمد، در بحبوحه راهپیمایی زنان و اعتراض به حجاب اجباری در اسفند پنجاه و هفت، مقاله‌ای در کیهان آن سال‌ها منتشر کرد با عنوان «بیایید ایران ویران را آباد کنیم» که در آن به تمجید انقلاب اسلامی پرداخت و به روح‌الله خمینی لقب «الحق» داد که «با کلام و کتاب به میدان آمده و با چنین سلاحی بر چنان زرادخانه‌ای مسوولی گردیده و کاری کرد است که کس نکرده». مراد سیمین دانشور از زرادخانه،‌‌ همان ایران است و آن کارِ کارستان،‌‌ همان انقلاب و انفجار نور.
سیمین دانشور این مقاله را در نقد و جواب به کسانی نوشته که پرداختن به حقوق زنان را در کنار سایر اولویت‌های سیاسی و اجتماعی در آن روز‌ها مطرح می‌کردند. در بخشی از این مقاله، او طرح حمایت از خانواده را که از پیشرو‌ترین قوانین تصویب‌شده در حکومت پهلوی است به هیچ می‌پندارد و آرزو می‌کند اصلاحاتی که منجر به مشارکت و حضور زنان در جامعه و مشاغل اداری، سیاسی، قضایی و پارلمان شد، کاش صورت نمی‌گرفت. در بخشی دیگر می‌نویسد: «خیال همه را راحت کنم که حجاب به صورت چادر یک مسأله اسلامی نیست، یک مسأله سنتی است که خواهران ما که زیر این پوشش با انقلاب هم‌گام شدند، چادر را مظهری از مبارزه و واکنشی نسبت به بندگی مصرف و بی‌بند و باری زنان عروسکی دوران پهلوی شمردند.»
سیمین دانشور در ادامه، برای راضی کردن زنان به بردگی و قبول حجاب اجباری چنین می‌نویسد: «خواهران می‌توانند به‌ کمک طراحان به پوشش‌های متنوعی دست یابند که الزاما سیاه نباشد، دست و پاگیر نباشد و مخل آزادی حرکت و فعالیت‌شان نشود، پارچه زیاد مصرف نکند، گران در نیاید، دست‌ها آزاد باشد که بتواند بسازد و در نتیجه ذهن را به فعالیت وا دارد و ضمنا پوشیدگی شرعی اسلامی را هم تضمین کند.»
وی در انتها می‌نویسد: «اما چه مسأله چادر و چه مسأله پوشش شرعی که اکنون برای زنان کارمند، پزشک و پرستار و معلم و حقوق‌دان و کارگر مطرح شده است، از مسائل فرعی، فقهی و ظاهری است درحالی‌که کوهی از مشکلات در برابر ما برپا ایستاده است. ما هر وقت توانستیم این خانه ویران را آباد کنیم، اقتصادش را سر و سامان دهیم، کشاورزی‌اش را به جایی برسانیم، حکومت عدل و آزادی را برقرار سازیم، هر وقت تمام مردم این سرزمین سیر و پوشیده و دارای سقفی امن بالای سرشان شدند و از آموزش و بهداشت همگانی بهرمند گردیدند؛ می‌توانیم به سراغ مسائل فرعی و فقهی برویم. می‌توانیم سرِ فرصت با خیال آسوده و در خانه‌ای از پای‌بست مستحکم بنشینیم و به سر و وضع زنان بپردازیم.»
-------------------------------
برگرفته از صفحه فیسبوک نویسنده
Facebook: Ashkan Monfared

No comments:

Post a Comment