January 11, 2016

هشدار "القاعده" به عربستان: انتقام مجاهدان اعدام‌شده را خواهیم گرفت



دو شاخه‌ی گروه "القاعده" در یمن و شمال افریقا روز یکشنبه (۱۰ ژانویه-۲۰ دی) در بیانیه‌ای به عربستان سعودی هشدار دادند که «تاوان اعدام ده‌ها نفر از اعضای این گروه را پرداخت خواهد کرد».
گروه "القاعده" اعدام‌های روز دوم ژانویه (۱۲ دی) در عربستان سعودی را «هدیه سال نو ریاض به متحدان غربی‌اش با هدف تحکیم حکم‌رانی آل‌سعود» خوانده و افزوده پیش از این اعدام‌ها به حکومت عربستان هشدار داده بوده است.
این گروه در بیانیه‌ی خود نوشته: «با وجود هشدارها، ریاض بر ریختن خون مجاهدانِ خوب به عنوان قربانی برای صلیبیون در سال نو اصرار ورزید. منتظر روزی باشید که خدا سینه‌های داغ‌دار خانواده، برادران، و دوست‌داران‌شان را با انتقام از کفار متکبر، التیام ببخشد.»
هرچند که اجرای حکم اعدام ۴۷ نفر در عربستان در دومین روز از سال نو میلادی، تحت تاثیر اعدام "شیخ نِمِر"، مخالف شیعه‌ی حکومت این کشور قرار گرفت، اما ۴۳ نفر از اعدام‌شدگان از اعضای ارشد گروه "القاعده" بودند و در یک سلسله اقدامات تروریستی در شبه‌جزیره عربستان در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ که به کشته شدن ۸۷ شهروند خارجی و زخمی شدن ۴۲۳ نفر دیگر منجر شد، نقش داشتند.
یکی از شناخته‌شده‌ترین اعدام‌شدگان، “فارس الزهرانی” نام داشت که رسانه‌های سعودی وی را “رهبر مذهبی بلندپایه” و “استراتژیست ارشد” القاعده در این کشور معرفی کرده‌اند. الزهرانی در سال ۲۰۰۴ در نزدیکی مرز عربستان و یمن بازداشت شد و بعد از ده سال نگهداری در زندان، در سال ۲۰۱۴ به اعدام محکوم گردید.
اعدام‌شده‌ی شناخته‌شده‌ی دیگر، “عادل الضبیطی” نام داشت که یک دهه قبل در ژوئن ۲۰۰۴ به یک تیم خبری شبکه‌ی بی.بی.سی در شهری نزدیک ریاض حمله کرده بود. آن حمله به فلج شدن “فرانک گاردنر”، خبرنگار حوزه‌ی امنیتی بی.بی.سی و کشته شدن “سایمن کامبرز”، فیلم‌بردار این شبکه منجر شد. گاردنر و کامبرز در حال تهیه فیلمی مستند درباره‌ی القاعده بودند. “ضبیطی” جوان که شش گلوله به سوی “گاردنر” شلیک کرده بود، بعد از ده سال، در نوامبر ۲۰۱۴ به اعدام محکوم شد آن هم در حالی که به گفته‌ی این خبرنگار ۵۴ ساله، به هیچ‌وجه از اقدامش پشیمان نبود.
پیش‌تر به دنبال اجرای این اعدام‌ها، گروه "دولت اسلامی" (داعش) که رقیب "القاعده" به شمار می‌رود تهدید کرده بود که زندان‌های عربستان سعودی را ویران خواهد کرد. "داعش" در نوامبر ۲۰۱۴ نیز مسوولیت یک سلسله بمب‌گذاری و تیراندازی در خاک عربستان را که به کشته شدن بیش از ۵۰ نفر انجامید، بر عهده گرفته بود.
در حال حاضر هزاران نفر از نیروهای جهادی‌ حامی هر دو گروه "داعش" و "القاعده" در زندان‌های عربستان سعودی به سر می‌برند.

No comments:

Post a Comment