January 19, 2016

حکمتی، عابدینی، رضاییان در آلمان؛‌ تشکر بایدن از سوئیس




بی بی سی :  جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا از رئیس جمهور سوئیس به خاطر نقش این کشور در مذاکرات فشرده برای آزادی آمریکایی های زندانی در ایران تشکر کرده و بعضی از زندانی های آزاد شده روز دوشنبه را در کنار خانواده هایشان گذرانده اند.
ایران روز شنبه پنج آمریکایی که چهار نفرشان ایرانی الاصل هستند را در قبال آزادی هفت ایرانی که به اتهام نقض قوانین تحریم ها در آمریکا زندانی بودند آزاد کرد.
سه نفر از آنها – امیر حکمتی، سعید عابدینی و جیسون رضاییان – روز یکشنبه با یک هواپیمای سوئیسی از ایران خارج شدند و پس از توقف در ژنو به یک مرکز پزشکی ارتش آمریکا در آلمان منتقل شدند.
جیسون رضاییان و امیر حکمتی دوشنبه را در کنار خانواده هایشان گذراندند.
نغمه عابدینی همسر سعید عابدینی به یک روزنامه محلی در ایالت آیداهو، محل سکونت خانواده، گفت او و فرزندانش برای دیدار با سعید به شرق آمریکا سفر خواهند کرد. این کشیش نوکیش مسیحی در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی، مهر ۱۳۹۱ خورشیدی، به اتهام تشکیل کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی دستگیر شده بود و هشت سال حبس گرفت.
روزنامه بوستون گلوب گزارش داد که متیو ترویتیک، دیگر آمریکایی آزاد شده، اکنون وارد بوستون شده است. او برای بیش از یک ماه در ایران زندانی بود اما دلیل حبس او هنوز معلوم نیست.
به گفته مقام های آمریکایی یکی دیگر از پنج زندانی مبادله شده به نام نصرت الله خسروی رودسری – که جزئیات زیادی درباره او منتشر نشده – هنوز تصمیم به خروج از ایران نگرفته است.
از سوی دیگر خانواده رابرت لوینسون که تقریبا ۹ سال قبل ناپدید شد از بی خبری از او ابراز تاسف کرده اند.

کریستین لوینسون همسر رابرت لوینسون ضمن ابراز خرسندی از آزادی باقی آمریکایی ها گفت از اینکه دولت به خانواده خبر نداده بود که او جزو آزادشدگان نیست دلشکسته است.
او گفت:‌ “خبر را از تلویزیون شنیدیم، و این خیلی مایه یاس و دلشکستگی برای ماست.”
خانواده لوینسون می‌گوید که او پس از کناره گیری از پلیس فدرال (اف‌بی‌آی)، به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت داشت و در جریان تحقیق درباره قاچاق سیگار در سال ۲۰۰۷ به منطقه آزاد کیش سفر کرده بود که ناپدید شد.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که دولت همچنان برای یافتن او تلاش می کند. با این حال مقام های آمریکایی می گویند نمی دانند او زنده است یا نه.

‘روحیه خوب’

روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه نوشت که روحیه خبرنگارش جیسون رضاییان که پس از یک سال و نیم آزاد شده خوب است.
خانواده رضاییان در جریان حبس او گزارش داده بود که وضع سلامتی او به وخامت گذاشته و از افت وزن و فشار خون رنج می برد و چند ماه را بدون دسترسی به وکیل در انزوا گذرانده.
مارتین بارون دبیر اجرایی و داگلاس جل دبیر سرویس خارجی واشنگتن پست گفتند: “انزوا همانطور که انتظار دارید سخت ترین شرایط است. وقتی به او گفتیم ‘خوب تو آدمی اجتماعی هستی’، پاسخ داد:‌ بله هستم!”
آنها افزودند:‌ “او با خواندن رمان هایی که اجازه خواندنشان را داشت از آن شرایط فرار می کرد، و امروز هم با اشتهای زیاد هرچه گیر آورد خواند… و گفت احساس عجیبی دارد که همه درباره او حرف می زنند.”
آقای رضاییان روز ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ دستگیر و بعد از چندین ماه به اتهام جاسوسی محاکمه شد. اما حکم مجازات او هرگز اعلام نشد.
امیر حکمتی دیگر آمریکایی آزاد شده هم روز دوشنبه را در پایگاه آمریکایی در کنار خانواده از جمله خواهرش گذراند و با دن کیلدی نماینده میشیگان در کنگره که برای آزادی او تلاش زیادی کرد دیدار کرد.
امیر حکمتی شهروندی با تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است و برای مدتی به عنوان تفنگدار دریایی ایالات متحده خدمت کرده است.
او تابستان ۲۰۱۱ میلادی، ۱۳۹۰ خورشیدی، هنگامی که برای دیدار با اعضای خانواده به ایران سفر کرده بود بازداشت شد و بعدا به جاسوسی متهم شد.



No comments:

Post a Comment