December 20, 2015

فرمانده کشته‌شده حزب‌الله لبنان در سوریه که بود؟

"سمیر قنطار"، از فرماندهان ارشد گروه شبه‌نظامی "حزب‌الله لبنان" شام‌گاه شنبه (۱۹ دسامبر-۲۸ آذر) در یک حمله‌ی هوایی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه کشته شد.
آن‌گونه که در بیانیه "حزب‌الله لبنان" آمده، این حمله‌ حدود ساعت ۱۰ شب شنبه به ساختمانی مسکونی در شهر دروزی-مسیحی‌نشین جَرَمانا در ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرقی دمشق صورت گرفت.
این سازمان شبه‌نظامی در بیانیه‌ی خود، اسراییل را عامل این حمله و کشته‌شدن سمیر قنطار دانسته هرچند که مقامات اسراییلی ضمن استقبال از این اتفاق، از تایید یا تکذیب ادعای "حزب‌الله" خودداری کرده‌اند.
سمیر قنطار در آوریل ۱۹۷۹ میلادی در حالی که تنها ۱۶ سال داشت، به همراه سه نفر دیگر، در یک عملیات در شهر نهریا در شمال اسراییل، یک پلیس را به قتل رساند و سپس به خانه یک خانواده اسراییلی که در خواب بودند حمله برد و پدر ۲۸ ساله‌ی خانواده، دنی هاران، و دختر ۴ ساله‌اش، عینات را به گروگان گرفت. مادر این خانواده که در گوشه‌ای از خانه همراه دختر دو ساله‌اش مخفی شده بود، از ترس این‌که دخترش فریاد بکشد دهانش را محکم با دست گرفت که به خفگی و مرگ دختر انجامید. سمیر قنطار پدر و دختر دیگر را به ساحل نهریا برد؛ از پشت به سر پدر شلیک نمود و سپس با قرار دادن سر دختر ۴ ساله بر روی سنگ و کوبیدن قنداق تفنگ بر آن، جمجمه او را خُرد کرد.
قنطار بعد از این عملیات بازداشت و از سوی دادگاه به جرم قتل سه نفر به ۴ بار حبس ابد و ۴۷ سال زندان محکوم شد. او در جولای ۲۰۰۸ پس از گذراندن نزدیک به سی سال زندان، با جنازه‌ی دو سرباز اسراییلی اسیرشده توسط حزب‌الله لبنان مبادله و آزاد شد.
وی چندماه پس از آزادی در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ به ایران سفر و با شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کرد.
قنطار که از دروزی‌های لبنان بود، در دو سال گذشته فرمانده گروه تازه‌تأسیس «مقاومت سوریه برای آزادی جولان» را بر عهده داشت و در کنار ارتش دولتی سوریه و نیروی قدس سپاه پاسداران با مخالفان مسلح بشار اسد می‌جنگید.
دولت امریکا در ماه سپتامبر امسال (شهریور) نام سمیر قنطار را در فهرست ترویست‌های بین‌المللی قرار داده بود.

No comments:

Post a Comment