December 8, 2015

روحانی: در ایران همه مقامات انتخابی هستند حاشیه‌های مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌های ایران

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۱۶ آذر-۷ دسامبر) در سخنرانی خود به مناسبت "روز دانشجو" در دانشگاه صنعتی شریف مدعی شد که در جمهوری اسلامی هیچ مقام غیرانتخابی وجود ندارد و این‌که «برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته انتخابی و انتصابی تقسیم می‌شوند» یک «تهمت» است.
آقای روحانی هم‌چنین «استقلال دانشگاه‌ها» را از خواست‌های دولتش عنوان کرد و گفت: «این "استقلال آزادی جمهوری اسلامی" که ما به آن رسیدیم از برکت تلاش دانشجویان برای استقلال دانشگاه بود. دانشگاه باید روی پای خودش بایستد و مستقل باشد.»
وی بر خلاف دو سال گذشته، در طول سخنرانی خود هیچ واکنشی به شعارهای دانشجویان در خصوص آزادی زندانیان سیاسی و به ویژه رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی، و زهرا رهنورد، سه رهبر در حبس خانگی "جنبش سبز" نشان نداد و ترجیح داد در خصوص چرایی عدم تحقق این وعده‌ی انتخاباتی‌اش در سال ۱۳۹۲ سکوت کند.
متن کامل سخنان روحانی را می‌توانید در وب‌سایت دولت بخوانید. (اینجا:http://bit.ly/۱PQZ۲SK)
در همین حال، روز دوشنبه، هم‌زمان با سخنرانی حسن روحانی، دانشگاه‌های مختلف کشور شاهد برگزاری مراسم "روز دانشجو" بود که این مراسم در برخی دانشگاه‌ها با حاشیه‌هایی همراه شد.
در یکی از خبرسازترین موارد، برنامه‌ی تریبون آزاد در دانشگاه علامه‌‌طباطبایی تهران که قرار بود با سخنرانی محسن مهرعلی‌زاده و محمدعلی نجفی همراه شود، به دنبال پخش شدن "گاز فلفل یا اشک‌آور" در فضای سالن، نیمه‌کاره ماند و سخنرانی مهمانان نیز لغو شد.
آن‌گونه که خبرگزاری دولتی "ایرنا" نوشته، بعد از این اتفاق، حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه در جمع دانشجویان حاضر شد و وعده داد که پس از بررسی فیلم‌های گرفته‌شده توسط دوربین‌ها، «به طور قطع با مقصر برخورد شود».
در دانشگاه چمران اهواز نیز گروه‌های وابسته به نهادهای نظامی مانع از برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه و سخنرانی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شدند.
و بالاخره دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران محل برگزاری مراسم اصلی "روز دانشجو" در این دانشگاه بود که از یک سو با حضور مجید توکلی، فعال شناخته‌شده دانشجویی همراه شد و از سوی دیگر سخنرانی ابراهیم یزدی، "دبیرکل نهضت آزادی" در آن لغو گردید.
آقای توکلی که بعد از پنج سال و نیم حبس، در اردیبهشت‌ماه امسال از زندان آزاد شد با شعارهای دانشجویان که می‌گفتند «به خانه‌ات خوش آمدی» مورد استقبال قرار گرفت.
فائزه هاشمی، سخنران این مراسم نیز در واکنش به نمادهای سبز و دست‌نوشته‌ها و عکس‌هایی که دانشجویان در حمایت از زندانیان سیاسی و رهبران جنبش سبز در دست داشتند، گفت: «اینجا جزیره‌ای جدا از ایران است. من مجالس زیادی رفته‌ام اما این شور و هیجان و شجاعت را مدت‌هاست ندیده‌ام. من در دستان شما عکس‌هایی را می‌بینیم که خیلی از افراد جرات نمی‌کنند حتی اسم‌شان را بیاورند.»

No comments:

Post a Comment