December 14, 2015

ممانعت از قرار گرفتن پرچم جمهوری اسلامی در محل جلسه اردوغان و جهانگیری



اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز شنبه (۲۱ آذر-۱۲ دسامبر) در حالی در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان با هم دیدار کردند که به نوشته‌ی برخی رسانه‌ها، این دیدار با تنش‌ها و حاشیه‌هایی همراه بوده است.
آن‌گونه که تلویزیون دولتی ایران خبر داده، طرف ترکیه‌ای به عنوان میزبان این دیدار، دو پرچم ترکیه را بر روی میز قرار داده بود و به طرف ایرانی اجازه‌ی جایگزینی پرچم جمهوری اسلامی به جای یکی از دو پرچم ترکیه را نداد.
در تصاویر منتشرشده از این دیدار نیز تنها یک پرچم بزرگ ترکیه در پشت سر اردوغان و جهانگیری دیده می‌شود و هیچ نشانی از پرچم جمهوری اسلامی نیست.
از سوی دیگر، وب‌سایت "الف" متعلق به احمد توکلی، عضو مجلس شورای اسلامی، به نقل از خبرگزاری‌های ترکیه‌ای نوشته که دیدار اردوغان و جهانگیری در هتل محل اقامت هیات‌های دو کشور برگزار شد.
این وب‌سایت، «نبود پرچم ایران»، «تفاوت صندلی‌ها»، «نحوه نشستن و حالت چهره» رییس جمهوری ترکیه را از جمله «بی‌حرمتی»های اردوغان به اسحاق جهانگیری دانسته است.
در عین حال، آن‌گونه که خبرگزاری "صداوسیما" گزارش داده، به دنبال تنش‌های به وجود آمده بر سر پرچم، خبرنگاران و عکاسان ایرانی اجازه‌ی ورود به جلسه را پیدا نکردند.
به نوشته خبرگزاری دولتی "ایرنا"، در این دیدار، رییس جمهوری ترکیه از اسحاق جهانگیری به خاطر انتشار گزارش‌هایی علیه خانواده‌اش در رسانه‌های ایرانی انتقاد کرد. آقای جهانگیری نیز در پاسخ به وی مدعی شده که «رسانه‌ها در ایران در کنترل دولت نیستند و حتی علیه دولت نیز مطلب می‌نویسند».
او خطاب به اردوغان گفته: «شما از زبان مقام‌های رسمی دولت ایران سخنی علیه دولت ترکیه نشنیده‌اید و این در حالی است که مقام‌های رسمی شما اظهارات منفی و نادرست بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران، دولت و مقدسات مردم ایران بیان کرده‌اند.»

No comments:

Post a Comment