November 24, 2015

پوتین ترکیه را به پیامدهای جدی تهدید کرد

پس از شلیک موشک هوا به هوا به سوخو ۲۴ روسیه، پوتین ترکیه را به برخوردی جدی تهدید کرد. او گفت کشورش هرگز این خیانت را تحمل نخواهد کرد: «این اقدام فاجعه‌بار پیامدهای بسیار جدی بر مناسبات ترکیه و روسیه خواهد گذاشت.»
Suku
ولادیمیر پوتین گفت خنجر زدن از پشت به روسیه، کمک به تروریست‌هاست. او یادآوری کرد که سوخوی سرنگون شدن روسیه در ماموریت علیه تروریست‌ها در سوریه بود و خطری برای ترکیه نداشت.
پوتین افزود جنگنده سوخو در یک کیلومتری حریم هوایی سوریه مورد اصابت موشک هوا به هوا قرار گرفت و محل سقوط آن نیز در عمق چهار کیلومتری خاک سوریه قرار دارد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که بمب‌افکن سوخو ۲۴ هنگام بازگشت به پایگاه هوایی “حمیمیم” در سوریه از پشت هدف گرفته شده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام نیروی هوایی ترکیه، سفر خود به این کشور را که قرار بود چهارشنبه ۲۵ نوامبر انجام شود، لغو کرد.
شورای ناتو قرار است در ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی جلسه‌ای ویژه برای بررسی موضوع و پیامدهای احتمالی آن تشکیل دهد. این نشست به تقاضای ترکیه انجام می‌شود که عضو پیمان آتلانتیک شمالی است. یک سخنگوی ناتو گفت این جلسه برای تصمیم‌گیری در مورد ماده ۴ پیمان ناتو نیست. طبق این ماده، اعضای پیمان موظفند در صورت تهاجم یا حمله مسلحانه به یکی از کشورهای عضو، از آن حمایت نظامی کنند.
دونالد توسک، رئیس کمیسیون اروپا در توئیتر، هر دو طرف ماجرا را به حفظ خونسردی و آرامش دعوت کرده است. ارتش آمریکا نیز اعلام کرده که هیچ دخالتی در این موضوع نخواهد کرد. این در حالی است که نیروی هوایی آمریکا برای بمباران مواضع داعش در سوریه از پایگاه اینجرلیک در ترکیه استفاده می‌کند.
دولت ترکیه پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۴ نوامبر اعلام کرد که یک جنگنده روسی، به دلیل نقض حریم هوایی این کشور در حوالی شهر یالان‌داغی سرنگون شد. نیروی هوایی ترکیه می‌گوید پیش از شلیک به این جنگنده و طی پنچ دقیقه‌، ده مرتبه به خلبان آن اخطار داده شد.
یک مقام دولتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است که شلیک به سوخوی روسی، در مقام دفاع از حق حاکمیت این کشور بود. ارتش ترکیه برای توجیه اقدام انجام شده، تصاویر راداری را منتشر کرده که نشان می‌دهند سوخوی روسیه در حال پرواز بر فراز خاک ترکیه بوده است.
آن چه در این میان ناروشن است، سرنوشت دو خلبان هواپیمای سوخوست که با چتر نجات از جنگنده بیرون پریدند.
یک گروه شورشی سوری با نام «بریگاد دهم» مدعی شده که هر دو خلبان را در زمان فرود روی زمین کشته است. این گروه در اینترنت ویدئویی منتشر کرده که جسد یک نظامی را نشان می‌دهد. در زیرنویس فیلم نوشته شده که این فرد به دست انقلابیون کشته شد. این فیلم و صحت مدعای گروه مزبور هنوز بررسی کارشناسی نشده است.
ترکیه مدت‌هاست که به عملیات روسیه در سوریه معترض است. یک روز پیش از سرنگونی سوخو، احمد داود اوغلو از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود در قبال عملیات روس،ها در سوریه موضع بگیرد زیرا حملات آنها اقلیتی در سوریه را نیز هدف می‌گیرد که تبار ترک دارند. منظور داود اوغلو، ترکمان‌های ساکن سوریه بودند. داود اوغلو گفته بود روسیه اجازه ندارد به بهانه بمباران مواضع داعش، سوری‌های بیگناه و یا ترکمان‌ها را بکشد.
دولت ترکیه روز جمعه ۱۹ نوامبر نیز به خاطر حمله‌ای به یک دهکده ترکمان‌نشین، سفیر روسیه در آنکارا را احضار کرده بود.

No comments:

Post a Comment