November 29, 2015

ممانعت از نوازندگی زنان باعث لغو اجرای ارکسترسمفونیک تهران شد


اجرای ارکستر سمفونیک تهران در افتتاحیه‌ی رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان به‌دلیل ممانعت از نوازندگی زنان لغو شد.
آن‌گونه که علی رهبری، مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران به خبرگزاری "ایسنا" گفته، این ارکستر قرار بود روز پنج‌شنبه (۵ آذر-۲۶ نوامبر) در سالن ۱۲ هزار نفری "آزادی" تهران، سرود جمهوری اسلامی، و قطعه‌های "ای ایران" و "علم‌دار" را اجرا کند اما در حالی که تنها ۱۵ دقیقه به شروع اجرا باقی مانده و صندلی‌ها نیز برای نوازندگان چیده شده بود، به وی اعلام شد که زنان نباید روی صحنه ساز بزنند.
آقای رهبری با بیان این‌که «تقریبا نیمی از نوازندگان این ارکستر را زنان تشکیل می‌دهند» در شرح ماجرا گفته: «من از این اتفاق ناراحت شدم و گفتم امکان ندارد این اهانت را بپذیرم یا همه با هم اجرا می‌کنیم یا سالن را ترک می‌کنیم. بعد عده‌ای رفتند که رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند، اصلا نمی‌شود خانم‌ها ساز بزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرا نمی‌کنیم.»
وی با تاکید بر این‌که «نوازندگان زن قرار بود سرود رسمی کشور را اجرا کنند» افزوده: «این برخورد با آن‌ها خجالت‌آور بود. قرار نبود زنان کار خاصی انجام دهند؛ فقط چند قطعه‌ی مشخص را اجرا می‌کردند. چرا نباید آن‌ها بتوانند سرود رسمی کشورشان را اجرا کنند؟ بارها گفته‌ام، من هم در این کشور بزرگ شده‌ام و خط قرمزها را خیلی بهتر از دیگران می‌شناسم، اما تا وقتی ارکستر را هدایت می‌کنم، اجازه‌ی چنین برخوردی را نخواهم داد. آن‌ها خودشان ما را دعوت و در عین حال، به ما بی‌احترامی کردند.»

No comments:

Post a Comment