October 12, 2015

ده اکتبر (۱۸ مهر ماه)،‌ روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام


ده اکتبر (۱۸ مهر ماه)،‌ روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام است. امسال «ائتلاف جهانی علیه مبارزات اعدام»‌ شعار «قاچاق مواد مخدر با اعدام تمام نمی‌شود» را بعنوان شعار اصلی در مبارزه با مجازات اعدام انتخاب کرده است تا از طریق آن توجه افکار عمومی را به مجازات مرگ در خصوص جرائم مربوط به مواد مخدر جلب کند.
ایران از معدود کشورهایی است که بصورت مداوم و گسترده از مجازات اعدام استفاده می‌کند. متهمان مرتبط با «حمل، نگهداری و قاچاق مواد مخدر»،‌ بخش بزرگی (حدود ۷۰ درصد) از افراد اعدام شده در ایران را تشکیل می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران به دلیل تعدد و نحوه صدور و اجرای احکام اعدام سالهاست که مورد توجه و انتقاد جامعه بین‌المللی قرار دارد. طبق گزارش‌های مستند، فرآیند دادرسی منجر به اعدام در ایران ناعادلانه، غیرمنصفانه و غیرشفاف بوده و در بیشتر موارد متهمان از حقوق قانونی خود از جمله دسترسی به وکیل انتخابی محروم هستند.
آمارهای گردآوری شده توسط بنیاد عبدالرحمن برومند از منابع رسمی و غیررسمی (غیردولتی) در ایران، بیانگر این است که استفاده از مجازات اعدام در سال جاری افزایش داشته است. طبق آخرین آمار ثبت شده توسط پژوهشگران بنیاد برومند در شش ماه نخست سال جاری شمسی ۵۸۹ نفر اعدام شده‌اند که ۴۱۷ نفر از آنان به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدر محکوم به مجازات مرگ شده بودند (این آمار برای ۹ ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۸۶۰ نفر و ۵۸۷ متهم مواد مخدر است). از این تعداد، ۱۵ نفر به اتهام حمل و نگهداری مقادیر کمتر از یک کیلوگرم مواد مخدر اعدام شده‌اند.
متاسفانه در بیشتر مواقع اطلاعات دقیقی از جزییات پرونده‌ّ، اتهام‌های وارده و مشخصات فردی اعدام‌شدگان منتشر نمی‌شود. بنابر اطلاعات موجود، استانهای البرز (۲۸۶ نفر)، فارس (۵۶ نفر) و هرمزگان (۳۵ نفر) به ترتیب بیشترین تعداد اعدام گزارش شده را در شش ماهه نخست امسال داشته‌‌اند. دست‌کم ۹ تن از اعدام شدگان، تبعه افغانستان بوده‌اند.

No comments:

Post a Comment