October 13, 2015

زنده یاد دکتر کوروش آریا منش



زنده یاد دکتر کوروش آریا منش
در عصر روز ۲۷ می1996 درحالیکه دکتر کوروش آریا منش در آپارتمان خود میزبان یک خانم فرانسوی بود دو مرد به صورت سرزده به درب خانه امدند. یکی از انها احمد جیهونی نام داشت که در آلمان کار و کاسبی داشت و از ۳ سال قبل با دکتر کوروش آریا منش در ارتباط بود و سالی یکی دوبار به دیدار وی می‌آمد. برطبق گفته‌های خانم فرانسوی که آن روز مهمان دکتر کوروش آریا منش بود وقتی آن دو مرد به طور سرزده درب خانه را زدنددکتر کوروش آریا منش به آنها اجازه ورود نداد و قرار شد آنها بروند و نیم ساعت دیگر بگردند و خانم فرانسوی نیز قبل از بازگشت مجدد آن دو محل را ترک کرد.
جسددکتر کوروش آریا منش فردای آن رو توسط آن خانم فرانسوی کشف شد و به پلیس اطلاع داده شد. قاتیلین با دو گلوله از فاصله نزدیک به سر و سینه دکتر کوروش آریا منش او را به قتل رسانده بودند. پلیس در میان وسایل دکتر کوروش آریا منش نامه‌هایی از احمد جیهونی یافت و توسط آن خانم فرانسوی که او را دیده بود توانست جیهونی را شناسایی کند. پلیس آلمان به خواست پلیس فرانسه جیهونی را بازداشت کرد.  
 وی سرانجام اقرار کرد که در آن روز به ملاقات دکتر کوروش آریا منش رفته بود و برای محاکمه به فرانسه تحویل داده شد.
سرانجام احمد جیهونی که از رابطین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بود در سال ۲۰۰۲ توسط دادگاه پاریس به ۱۷ سال زندان محکوم شد اما همدست وی که مجتبی مشهدی نام داشت به طرز عجیبی تبرئه شد.
احمد جیهونی به حکم خود اعتراض کرد اما در نهایت از حضور در دادگاه تجدید امتناع ورزید زیرا از آن بیم داشت که قضات دادگاه حکم ۱۷ سال حبس او را سنگین تر کنند.

No comments:

Post a Comment