October 20, 2015

نگرانی خامنه ای از دچار شدن به سرنوشت قذافی

روزی که معمر قذافی کشته شد پس از آن بود که با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای درباره مساله هسته‌ای لیبی و امضای قراردادهای بزرگ اقتصادی با اروپا، متحد غرب محسوب می‌شد.

نسیم آنلاین: دقیقا چهار سال پیش در چنین روزی (20 اکتبر 2011) تصاویر خون آلود قذافی در زادگاه خود "سرت"، خبر اول رسانه‌های جهان بود.
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا درباره سرنوشت قذافی گفت: بر خلاف آنچه در رسانه‌های غربی عنوان می‌شود، "معمر قذافی" در زمانی که سرنگون شد به هیچ وجه یک مهره یا عنصر متحد روسیه نبود البته قبل از آن روس‌ها از لیبی در عرصه‌های دفاعی و نظامی حمایت می‌کردند. اما دیکتاتور سابق لیبی از روس‌ها بریده و به غرب روی آورده بود.
وی افزود: آمریکایی‌ها در این سال‌های آخر رفت ‌آمد زیادی به لیبی داشتند. "کاندولیزا رایس" سفیر بازسازی روابط میان دو طرف بود. چرخش ۱۸۰ درجه‌ای به خصوص در مورد مساله هسته‌ای لیبی و امضای قراردادهای بزرگ اقتصادی با اروپا، قذافی را به متحد غرب تبدیل کرد.

وی افزود: اما غربی‌ها به قراردادهای خود عمل نکردند. از جمله قرارداد ۲۰۰۶ میان طرابلس و لندن که بریتانیا در خلال آن به حفظ حکومت قذافی بر لیبی در جریان حمله یک کشور خارجی تعهد داده بود.

No comments:

Post a Comment