August 23, 2015

اس 300 اجازه حمله به ایران با چراغ خاموش را نمیدهد!

اسپوتنیک – ترجمه رضا نافعی

بنا به گزارش تلویزیون آمریکائی سی. ان. ان با نزدیک شدن مرحله تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران مقامات رسمی آمریکا نگرانی خود را آشکار می سازند.
به گفته کارشناسان آمریکا می تواند تولید کنندگان روسی اس 300 را مورد تحریم قرار دهد. دست یابی ایران به سامانه مزبور سبب می گردد که هواپیماهای جنگی آمریکا و اسرائیل دیگر نتوانند باقتضای ضرورت، بدون آن که دیده شوند به آسمان ایران نفوذ کنند. سی ان ان به نقل از » جان کیربی » سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت :» ما با روشنی تفهیم کردیم که چرا مخالف قرار دادن این سامانه در اختیار ایران هستیم. ما با دقت اوضاع را تعقیب می کنیم و می خواهیم از جزئیات این معامله برای بکار انداختن مکانیسم تحریم های خود با خبر باشیم.»
فرستنده مذکور در عین حال یاد آور شد که قرار داد فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران ناقض مقررات سازمان ملل برای اعمال تحریم علیه ایران نیست، زیرا : سامانه اس 300 سلاح تهاجمی نیست. معهذا وزارت خارجه آمریکا مخالف معامله ایران- روسیه است و آن را مورد انتقاد قرار داده است.
پس از آن که   بر سر برنامه اتمی ایران توافق حاصل شد پرزیدنت پوتین، رئیس جمهور روسیه، فروش سامانه اس 300 به ایران را که پنج سال پیش ممنوع کرده بود بلا مانع شمرد. به این ترتیب روسیه برنامه فروش اس 300 را که در سال 2007 بدلیل تحریم بین المللی علیه ایران مجبور به متوقف ساختن آن شده بود، از سرگرفت.
سامانه موشکی اس 300 ویژه دفاع از اهداف بزرگ صنعتی و دیگر تاسیسات نظامی و غیر نظامی است و قادر است موشک های بالستیک دور پرواز را خنثی کند. پیش رفته ترین نوع این سامانه قادر است موشک ها را در فاصله 150 کیلومتری و در ارتفاع 27 کیلومتری منهدم سازد.

No comments:

Post a Comment